Jump to content

GTAsajten - Game Awards 2005

Jacker
 Share

Recommended Posts

Eftersom att jag köpte mitt gamecube i sommras har jag spenderat de flesta av mina pengar på spel som kommit ut tidigare till konsollen, Resident Evil 1, Metroid Prima och Zelda: The Wind Waker till exempel.

Men utöver det har jag köpt tre extremdyra spel som är nya för i år; MGS 3, RE 4 och Fahrenheit.

Årets bästa spel:

Egentligen hade jag velat sätta GTA: SA här men eftersom att jag bara har spelat ps2-versionen som kom ut förra året så låter jag bli.

Istället bestämmer jag mig för att Resident Evil 4, utan vidare stor tvekan, kvalificerarsig som årets spel. MGS 3 visade ju i och försäg sig självt stort men jag tycker ändå att RE 4 är snäppet bättre. Hög fart på actionen och spänningsmoment värda guld är vad som får det här spelet att värderas högt för mig. Visserligen ligger inte skräcken så tät som i tidigare delar av serien men en hög dos av spänning finns ändå att vänta.

Årets actionspel:

Actionen i MGS 3 och RE 4 är ungefär lika intensiva och enastående och får därför båda dela förstaplatsen i den här kategorin.

Det ända spelet med bättre action som jag kan komma på just nu är Max Payne- serien.

Årets first person shooter:

Har inte spelat några fps som är nya för i år men jag tycker att Half Life 2 till fläskisen och F.E.A.R till pc ser smaskiga ut.

Årets äventyrspel:

Fahrenheit är kanske inte värt sitt fulla pris på cirka 500 kronor men det är iallafall värt att plöja igenom en gång.

Nyskapande och intressant spelsätt gör den här titeln värdig sin plats på listan.

Årets racingspel:

Har inte spelat några racingspel som är nya för i år men kanske att något av de handhållna kan göra en glad.

Årets rollspel:

Har inte spelat några rollspel som är nya för i år. har bara ägnat tid åt FFVII och FFX

Årets strategispel:

Har inte spelat några strategispel överhuvudtaget i år har nog ingen lust heller, de ända som ser lite småkul är Civilications IV, Age of Empires 3 och Black and White 2 (Om det nu räknas som strategi spel).

Årets plattformsspel

Vetifan hörrö'.

Årets sportspel

Fan heller att jag skulle ta upp och spela ett sådant.

Årets beat 'em up:

Testade en demo på Tekken 5 och tyckte att det var lite skojsigt.

Årets pusselspel:

Javeinne

Årets onlinespel:

WoW kanske men det har jag aldrig provat.

Årets bästa mod:

Men fläsk och blöt pannkaka, jag har aldrig moddat i hela mitt liv.

Årets sämsta spel:

Har lyckats att undvika sådant i år... tror jag... annars är det möjligtvis något onlinespel jag spelat.

Redigerad av Corleone
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Årets bästa spel: Hmm...knepigt. Men jag måste säga Metal Gear Solid 3: Snake Eater. Hideo Kojima lyckas återigen skapa en fantastisk story, med fantasifulla och intressanta karaktärer. Med fantastiskt välgjorda mellansekvenser och med roligt gameplay hamnar det här spelet allra högst upp.

Årets actionspel: Resident Evil 4. Det fjärde spelet i Resident Evil serien visade sig vara det allra bästa. Borta är alla sega zombies och dom ersätts med galna bybor och mumlande munkar. Med roliga och varierande bossar samt det roliga påhittet att agera i mellansekvenserna gör det här till årets bästa actionspel som även kan få dig att lägga en jävel i brallan.

Årets first person shooter: Har faktiskt inte spelat en FPS i år. Jag har endast provat demot på CoD2 men det antar jag inte räcker för ett ärligt svar.

Årets äventyrspel: Eftersom jag satte MGS3 som årets bästa spel så sätter jag här istället God of War. Egentligen ett actionäventyr men "what the heck". Men fantastiskt rolig gameplay med sina "mini-game kills". Vrid nacken av en medusa genom att snurra på den vänstra analoga styrspaken, hugg ner ett jättelikt troll genom att trycka rätt knappkombinationer samt klyv fienden genom att rycka loss hans arm som håller i svärdet och sedan hugga honom. Spelet innehåller ävem massor av finurliga bossar som är roliga att möta och sen utspelas allt i det antika Grekland. Allt detta gör det spelet till årets näst bästa!

Årets racingspel: Här får det bli Gran Turismo 4. Med en fantastisk mångfald av bilar och banor och en otrolig realism (till en viss del) gör detta till årets racingspel.

Årets rollspel: Ojdå. Rollspell är inte min grej, jag är mest för plattform, action och äventyr, så jag har inte spelat något i år.

Årets strategispel: Haha. Jag gillar viserligen strategispel men det har nog inte blivit något i år heller.

Årets plattformsspel: Nu ska vi väl ändå få till ett spel. Det får bli Conker: Live and reloaded. Hallå, ekorrar som skjuter varandra i bitar så hjärnsubstansen flödar? Sug på det en sekund. Har du gjort det nu? Känns mumsigt, eller hur?

Årets sportspel: Nja, sportspel brukar ju inte bli några direkta höjdarspel men jag röstar Pro Evolution Soccer 5. Fifa må ha alla ligor, spelare och klubbar men gameplayet når inte upp till PES5. Nope, inte alls fastän att dom försökte kopiera det i år.

Årets beat 'em up: Ja här vardet ingen större tvekan. Tekken 5! Många roliga och tuffa karaktärer att spöa stjärt med, ta lille smidige Christie, giganten Craig Murdoc, den maskerade (favoriten) King eller den gamle coole Heichachi. Med fantastisk grafik och möjligheten att spela Tekken, Tekken 2 och Tekken 3 och spelet innehåller även en av tidernas mest "jag-vill-slita-itu-den-här-förbannade-jäveln-och-stampa-på-hans-inälvor slutboss gör detta till årets beat 'em up.

Årets pusselspel: Ingen större tvekan här heller, Lumines! Detta fantastiskt och beroende framkallande pusselspel till PSP är utan tvekan årets pusselspel. Massor av fantastisk musik, skins att låsa upp och att få spöa en kompis i en modern version av tetris...var finns det dåliga i det?

Årets onlinespel: Ännu en lätt. Battlefield 2. Det svenska utvecklarna Dice skapar återigen ett fantatiskt roligt onlinespel. Nu med underbar grafik och nya möjligheter.

Årets bästa mod: Har inte laddat ner någon så...

Årets sämsta spel: Mja....dåliga spel är ju inget jag lägger mina pengar på i vanliga fall. Men jag provspelade Matrix: Path of Neo på GAME och det sög svettdrypande dromedar-ollon.

That´s my list and here´s your score!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ceone: Du kan inte nominera BF2 till både FPS och action. Förresten är inte BF2 ett actionspel överhuvudtaget. Pikmin kom ut 2002, så du får ändra på det också.

http://www.webhallen.com/list.php?avd=1&konsol=5&genre=315

Varför inte? Action är ju något med våld och göra typ krig eller fajt. FPS är ju första persons skjutare och är därmed action!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Årets bästa spel

Som så många andra tycker jag att MGS3: Snake Eater är en värdig vinnare till den här kategorin. Ett mästerverk med oförglömliga scener och ett storslaget soundtrack.

Årets first person shooter

Har inte spelat så många nya FPS spel i år och kan faktiskt inte komma på några andra stora titlar förutom dom 2 som jag faktiskt har spelat.

F.E.A.R. tycker jag ändå höll högre klass än Quake 4 på grund av skräckscenerna och dom briljanta striderna som ständigt höll adrenalinet på topp.

Årets rollspel

SW KotOR2 - Inte lika bra som ettan men fortfarande en värdig uppföljare.

Årets onlinespel

Något annat än spel än World of Warcraft SKA inte vinna den här kategorin, spelet som har hållit mig och tusentals andra fängslade vid datorn under 2005.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Årets bästa spel

The warriors

Årets actionspel

GTA San Andreas

Starwars BattleFront 2

Årets äventyrspel

Nada

Årets strategispel

Age of Empires 3

Årets sportspel

Nada

Årets sämsta spel

Pro Evolution Soccer 5

Ärligt talat, PES5 årets sämsta spel? Det kan ingen tycka och säg fan inte emot.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.webhallen.com/list.php?avd=1&konsol=5&genre=315

Varför inte? Action är ju något med våld och göra typ krig eller fajt. FPS är ju första persons skjutare och är därmed action!

Men, nej! Max Payne och GTA är bra exempel på Actionspel. Alla spel där man ser från förstapersonsvy är FPS.

Och föresten får man räkna t.ex sitt bästa rollspel även som årets bästa spel. Men man får inte utnämna ett spel till två olika genrer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Årets bästa spel; San Andreas

Årets actionspel; F.E.A.R

Årets first person shooter: F.E.A.R

Årets äventyrspel; Sly 3

Årets racingspel; Juicied

Årets rollspel; WoW 3

Årets strategispel; AoE3

Årets plattformsspel; Ratchet & Clank 3

Årets sportspel; NHL 06

Årets beat 'em up; Gun

Årets pusselspel;Ingen

Årets onlinespel; Ultimate Bicycle

Årets bästa mod Garrys Mod

Årets sämsta spel; Singstar

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mina nomineringar!

Årets actionspel

San Andreas

Quake 4

Årets äventyrspel

Fahrenheit

Årets racingspel

Need for Speed: Most Wanted

Årets rollspel

Dungeon Siege 2

Årets strategispel

Black and White 2

Årets sportspel

Fifa 2006

Årets beat 'em up

Tekken 5

Årets pusselspel

Katamari Demacy

Fler kategorier:

Årets innovation

Fahrenheit

Årets besvikelse

Black and White 2

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Årets actionspel

San Andreas

Quake 4

Årets skräckspel

F.E.A.R.

Årets äventyrspel

Fahrenheit

Årets racingspel

Need for Speed: Most Wanted

Årets arkad racingspel

Trackmania: Original

Årets strategispel

The Movies

Årets beat 'em up

Tekken 5

Årets onlinespel

Battlefield 2

Årets besvikelse

Age of Empires III

Årets Överraskning

The Matrix: Path of Neo

ÅRETS SPEL

Grand Theft Auto: San Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Årets actionspel

Gta SA

Årets äventyrsspel

Msg Snake Eater

Årets Racing spel

NFS: MW

Årets strategispel

AoE III

Årets sportspel

NHL 2006

Årets bästa onlinespel

WoW

Årets sämta spel

The Movies

Tycker att katogorierna Årets flopp och årets Third person shooter

Årets flopp

The Movies

Årets Third person shooter

MGS Snake Eater

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Årets actionspel

Gta SA

Årets äventyrsspel

Msg Snake Eater

Årets Racing spel

NFS: MW

Årets strategispel

AoE III

Årets sportspel

NHL 2006

Årets bästa onlinespel

WoW

Årets sämta spel

The Movies

Tycker att katogorierna Årets flopp och årets Third person shooter

Årets flopp

The Movies

MGS Snake Eater

Flopp väger jämt med Besvikelse. Btw, även om du inte gillar The Movies, så finns det spel som var mycket värre detta året. Om du däremot tycker att The Movies överskattas, sätt det på Besvikelse. Men, vafan, sämsta spel? Skulle inte tro det.

Lesuire Suit Larry, säger jag bara. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer min lista.

Årets actionspel

Grand Theft Auto: San Andreas - Helt underbart spel, stora miljöer, mycket att göra helt klart årets actionspel.

F.E.A.R - Snyggt, läskigt och roligt.

Splinter Cell - Chaos Theory - Roligaste spelet av den serien, Mer roliga saker att leka och en elakare Fisher

Årets äventyrspel

Fahrenheit - Helt suveränt spel, Hela spelet är kanon rakt igenom dock så är det tok för kort.

Årets strategispel

Age Of Empires III - Älskar spelserien och kommer alltid göra det, dom blir inte sämmre heller.

Årets racingspel

Juiced - Enda racingspelet jag har spelat i år som jag tyckte var roligare än dom andra.

Årets onlinespel

Battlefield 2 - Roligaste onlinespelet på länge, detta spel kommer jag nog spela mycket framöver.

Årets besvikelse/sämsta spel

Black & White 2 - Trodde faktist det skulle vara roligare men för rörigt upplägg och så trodde jag det skulle vara bättre än så här.

Årets bästa spel

Grand Theft Auto: San Andreas

Årets rollspel

Utesluter den för det är inte min spelgerne

Årets plattformsspel

Har inte släpps något roligt plattformsspel på flera år.

Årets sportspel

Om året skulle varit 1998 skulle jag sagt Fifa 98 men dock så är året 2005.

Årets beat 'em up

Utesluter den för det är absolut inte min spelgerne

Årets bästa mod

Vet inte.

Årets pusselspel

Tetris - :lol:

Redigerad av Mr.Dumbom
Länk till kommentar
Dela på andra sidor