Jump to content

Hjälp med skoluppgift.

Crille_
 Share

Recommended Posts

Mot: De uppmuntrar barnen till att dricka sig fulla, vilket senare kan leda till alkoholförgiftning, då de mår skit nån gång i sin ungdom så dricker och dricker de för de tycker de är så glada, men sen slutar det, och i hopp om att få mer glädje i skallen och allt ska kännas så roligt så dricker de tills de förgiftar sig själva, tjohej.

Med: De lär dom vad vuxna gör? Vid såna tillfällen slipper skitungarna att köpa egen, så det är ju med deras plånbok.

SlewME kan nog det här bättre...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått en uppgift i skolan. Att argumentera för och mot Att det är okej att 15 åringar blir bjudna på vin till maten av föräldrarna. Har ni några bra argument både för och mot så skriv upp dem då ;)

Tack på förhand.

Det ger barnen att intryck att de endast får dricka om en vuxen, helst deras egna föräldrar, är med och kan kontrollera det.

Snackar vi ett litet glas eller en hel flaska här?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Menar du att hälften av Sveriges befolkning är eller kan bli alkolister då eller?  ;)

Nej, han menar vad han skrev.

Hälften av alla alkoholister har smakat alkohol innan dom enligt lag får.

50% av alla alkoholister i världen har druckit alkohol innan de haft laglig rätt till det.

Redigerad av Cortez
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja ;)

Men om man då inte dricker alkohol innan man får så minskar risken att man bli alkoholist.

Ehum? Mindre? Bwahhahaha.

Så, när jag drack överjäst saft på 2 års åldern och blev full, så blir det orsaken att jag blir en alkoholist?

Det är inte alls beroende för om man har fått smaka hemma, eller supt på fest. Oftast är det så att deprimerade mskor dricker för att inte känna sorgen och glömma det som hänt. Det är grunden för alkoholist.

För; Ja, det är bra att de får smaka. De inser vad som är bra och vad som är dåligt, samt så får de själva smaka hemma och inser själva om de inte gilalr det eller inte.

Mot; Endel kan vara känsliga mot alkohol, och bli fulla på sådant, och då blir föräldrarna jätteoroliga när denna ska vara hos en kompis, som kanske ska ha en fest.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att servera vin till en 15-åring är nog mest avskräckande. Surt vatten ;)

Men iaf..

För: Visar att föräldrarna respekterar "barnet" som likvärdig person. Jag tycker själv det var tråkigt när de vuxna fick spritdrinkar och vi barn bara fick Tropicana med lite russian water i. Det ger alltså mer gemenskap och en trevligare stämmning.

Mot: En 15-årings kropp är inte fullt utvecklad och kan därför ta stryk av alkohol (gäller självklart för vuxna också, men inte lika illa) 15-åringen kommer efter första gången som han/hon får ett vinglas räkna med att få det nästa och nästa gång också. Så var det för mig iaf ^_^ För ett år sen fick jag kanske en öl i bastun och drink på midsommarafton. Nu för ett par helger sen när familjen och några till var i Danmark fick jag öl efter öl på ställena vi passerade. Det blev faktiskt mycket roligare när resan var på samma villkor.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vin är absolut bland det godaste som finns, öl är äckligt ;)

Ja ok, vissa viner i mindre mängder kan vara gott. Vi var på champagneprovning för ett tag sen, det var verkligen så att den dyraste flaskan smakade värst. Men en del sorter var riktigt goda. I små mängder.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja ok, vissa viner i mindre mängder kan vara gott. Vi var på champagneprovning för ett tag sen, det var verkligen så att den dyraste flaskan smakade värst. Men en del sorter var riktigt goda. I små mängder.

Allt är gott, utom öl, det faller mig icket i smaken.

Ju äldre, desto godare. Dyrare, lite sötare, då lite äckligare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor