Jump to content

Min nya Hårddisk

Cigam-Rm
 Share

Recommended Posts

Hejsan! Jag heter Sven och jag är 13 år. Jag har hängt länge på detta forum men inte förens idag har jag bestämt mig för att registrera mig.

Jo, nu är det så att jag har köpt en ny hårddisk på Webhallen, där det stog att den var på 250GB. Men sedan när jag installerat hårddisken så står det att den har 127GB totalt utrymme ;) För ett tag sedan så såg jag en topic där Arvid hade skrivit att man kunde "jumpra" sin hårddisk så den får mer utrymme, så min fråga är: Hur "jumprar" jag min hårddisk?

Redigerad av Cigam-Rm
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan! Jag heter Sven och jag är 13 år. Jag har hängt länge på detta forum men inte förens idag har jag bestämt mig för att registrera mig.

Jo, nu är det så att jag har köpt en ny hårddisk på Webhallen, där det stog att den var på 250GB. Men sedan när jag installerat hårddisken så står det att den har 127GB totalt utrymme ;) För ett tag sedan så såg jag en topic där Arvid hade skrivit att man kunde "jumpra" sin hårddisk så den får mer utrymme, så min fråga är: Hur "jumprar" jag min hårddisk?

FZ eller Sweclockers är ett bättre tips än GTAsajten (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska inte jumpra något. Att du bara har 127gb är en bugg i windows. OM du drar till kontrolpanelen, sedan admininstationsverktyg och klickar på datorhantering. I rutan som kommer upp, välj "diskhantering".

Ser du en del där det står "opartionerat utrymme"? det borde vara resten av din HD. Partionera den till D:/ eller F:/ (spelar ingen roll) och då får du resten av hårddisken som en partion. Hoppas det funkar/hjälper. (är inte så bra på det här med hårddiskar heller.)

Annars får du invänta svar från någon annan.

Btw, Välkommen, hoppas du trivs. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skrev att vissa hårddiskar går att jumpra så att man bara kan använda 32 GB av det totala utrymmet och med jumpra menas i det här fallet att du flyttar den lilla jumpern/switchen på disken till ett läge som heter "limit to 32 gb" eller liknande. Men denna finess finns bara på en del hårddiskar.

Att du bara får ut 127 GB beror troligen på att du har en äldre BIOS-version som inte stödjer större diskar. Ta reda på vilket moderkort du har och ladda hem senaste BIOS från tillverkarens hemsida.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen. Det finns en "jumper" på hårddiskens utsida som bestämmer vilken storlek disken ska ha. Detta är för att den ska vara kompatibel med datorer som inte stödjer stora hårddiskar. Du kan säkert hitta jumpern om du letar noga.

EDIT: Dum Arvid! ;)(w00t)

Redigerad av Xogede
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har du monterat in hårddisken? Sedan satt jumprarna rätt så att hårddisken hittas av bios? Kommer in i windows och går in i diskhanteraren och ser bara ~128gb?

Förutsatt att du gjort detta, testa följande:

1. Har du windows XP ladda ned SP1 (Servicepack 1)

Detta gör du här -> http://windowsupdate.microsoft.com

Har du windows 2000 ladda ned SP4 (Servicepack 4)

Detta gör du här -> http://windowsupdate.microsoft.com

Du kan hoppa och göra nästa steg också om du inte orkar testa bara steg 1.

2. EnableBigLBA. Detta gör du här -> http://www.winguides.com/registry/display.php/1115/

3. Om detta inte funkar är det antagligen kontrolkortet på moderkortet eller om du kör med löst kontrollkort som inte klarar av större än ~137gb! Detta kan oftast lösas genom att flasha kontrollerkortet eller moderkortet.

Om du redan partitionerat hårddisken från början och hittar bara ~128gb. Så testa steg 1 och 2, sedan partitionerar du om hårddisken med t.ex partition magic eller i diskhanteraren för att det ska fungera.

Copat från SweC

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det som aKi skrev, en siffra hit eller en siffra dit... Ändå så tycker jag SP2 funkar alldelles utmärkt, och funkar bättre än SP1.

Jag ser 158gb utav 160gb på mina hårddiskar. På båda två, kan du tänka dig?

Tycker därför inte att du ska skriva utifrån vad du tror och tycker.

Ge mig gärna en källa där du såg detta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor