Cigam-Rm Skrivet 4 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 4 november, 2005 (redigerad) Hejsan! Jag heter Sven och jag är 13 år. Jag har hängt länge på detta forum men inte förens idag har jag bestämt mig för att registrera mig. Jo, nu är det så att jag har köpt en ny hårddisk på Webhallen, där det stog att den var på 250GB. Men sedan när jag installerat hårddisken så står det att den har 127GB totalt utrymme För ett tag sedan så såg jag en topic där Arvid hade skrivit att man kunde "jumpra" sin hårddisk så den får mer utrymme, så min fråga är: Hur "jumprar" jag min hårddisk? Redigerad 4 november, 2005 av Cigam-Rm Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Bobbo Viking Skrivet 4 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 4 november, 2005 Hej Sven. Jag vet inte Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lindström Skrivet 4 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 4 november, 2005 Hej Sven. Jag vet inte Då ska du inte skriva, din råtta. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mr.Dumbom Skrivet 4 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 4 november, 2005 Jag hade också samma problem med min 200gb HD som jag köpte för ett år sen. Jag löste problemet genom att ladda hem någon 137gb fix hos tillverkarens hemsida. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Bobbo Viking Skrivet 4 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 4 november, 2005 Då ska du inte skriva, din råtta. Ditt inlägg var väl en aning dummare än mitt? Jag hälsade iallafall grabben välkommen. Pissmyra. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Meller Skrivet 4 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 4 november, 2005 Hejsan! Jag heter Sven och jag är 13 år. Jag har hängt länge på detta forum men inte förens idag har jag bestämt mig för att registrera mig. Jo, nu är det så att jag har köpt en ny hårddisk på Webhallen, där det stog att den var på 250GB. Men sedan när jag installerat hårddisken så står det att den har 127GB totalt utrymme För ett tag sedan så såg jag en topic där Arvid hade skrivit att man kunde "jumpra" sin hårddisk så den får mer utrymme, så min fråga är: Hur "jumprar" jag min hårddisk? FZ eller Sweclockers är ett bättre tips än GTAsajten Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pain To ThE MaX Skrivet 4 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 4 november, 2005 Du ska inte jumpra något. Att du bara har 127gb är en bugg i windows. OM du drar till kontrolpanelen, sedan admininstationsverktyg och klickar på datorhantering. I rutan som kommer upp, välj "diskhantering". Ser du en del där det står "opartionerat utrymme"? det borde vara resten av din HD. Partionera den till D:/ eller F:/ (spelar ingen roll) och då får du resten av hårddisken som en partion. Hoppas det funkar/hjälper. (är inte så bra på det här med hårddiskar heller.) Annars får du invänta svar från någon annan. Btw, Välkommen, hoppas du trivs. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Arvid Skrivet 4 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 4 november, 2005 Hejsan! Jag heter Sven och jag är 13 år. Jag har hängt länge på detta forum men inte förens idag har jag bestämt mig för att registrera mig. Jo, nu är det så att jag har köpt en ny hårddisk på Webhallen, där det stog att den var på 250GB. Men sedan när jag installerat hårddisken så står det att den har 127GB totalt utrymme För ett tag sedan så såg jag en topic där Arvid hade skrivit att man kunde "jumpra" sin hårddisk så den får mer utrymme, så min fråga är: Hur "jumprar" jag min hårddisk? Jag skrev att vissa hårddiskar går att jumpra så att man bara kan använda 32 GB av det totala utrymmet och med jumpra menas i det här fallet att du flyttar den lilla jumpern/switchen på disken till ett läge som heter "limit to 32 gb" eller liknande. Men denna finess finns bara på en del hårddiskar. Att du bara får ut 127 GB beror troligen på att du har en äldre BIOS-version som inte stödjer större diskar. Ta reda på vilket moderkort du har och ladda hem senaste BIOS från tillverkarens hemsida. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xogede Skrivet 4 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 4 november, 2005 (redigerad) Välkommen. Det finns en "jumper" på hårddiskens utsida som bestämmer vilken storlek disken ska ha. Detta är för att den ska vara kompatibel med datorer som inte stödjer stora hårddiskar. Du kan säkert hitta jumpern om du letar noga. EDIT: Dum Arvid! Redigerad 4 november, 2005 av Xogede Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pain To ThE MaX Skrivet 4 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 4 november, 2005 (redigerad) NVM Redigerad 4 november, 2005 av Pain To ThE MaX Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Cortez Skrivet 4 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 4 november, 2005 (redigerad) Om du har XP SP1 så har det inte stöd för mer än 127GB hårddiskar, om du skaffar SP2(vilket är helt gratis) så borde du få ut det du ska ha från din hårddisk. Redigerad 4 november, 2005 av Cortez Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 4 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 4 november, 2005 Om du har XP SP1 så har det inte stöd för mer än 127GB hårddiskar, om du skaffar SP2(vilket är helt gratis) så borde du få ut det du ska ha från din hårddisk. Har SP1 och ser mer än 127gb så jag vet inte vilken fakta du bygger ditt uttalande på. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
aKi Skrivet 4 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 4 november, 2005 Har du monterat in hårddisken? Sedan satt jumprarna rätt så att hårddisken hittas av bios? Kommer in i windows och går in i diskhanteraren och ser bara ~128gb? Förutsatt att du gjort detta, testa följande: 1. Har du windows XP ladda ned SP1 (Servicepack 1) Detta gör du här -> http://windowsupdate.microsoft.com Har du windows 2000 ladda ned SP4 (Servicepack 4) Detta gör du här -> http://windowsupdate.microsoft.com Du kan hoppa och göra nästa steg också om du inte orkar testa bara steg 1. 2. EnableBigLBA. Detta gör du här -> http://www.winguides.com/registry/display.php/1115/ 3. Om detta inte funkar är det antagligen kontrolkortet på moderkortet eller om du kör med löst kontrollkort som inte klarar av större än ~137gb! Detta kan oftast lösas genom att flasha kontrollerkortet eller moderkortet. Om du redan partitionerat hårddisken från början och hittar bara ~128gb. Så testa steg 1 och 2, sedan partitionerar du om hårddisken med t.ex partition magic eller i diskhanteraren för att det ska fungera. Copat från SweC Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Cortez Skrivet 4 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 4 november, 2005 Har SP1 och ser mer än 127gb så jag vet inte vilken fakta du bygger ditt uttalande på. Det som aKi skrev, en siffra hit eller en siffra dit... Ändå så tycker jag SP2 funkar alldelles utmärkt, och funkar bättre än SP1. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 4 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 4 november, 2005 Det som aKi skrev, en siffra hit eller en siffra dit... Ändå så tycker jag SP2 funkar alldelles utmärkt, och funkar bättre än SP1. Jag ser 158gb utav 160gb på mina hårddiskar. På båda två, kan du tänka dig? Tycker därför inte att du ska skriva utifrån vad du tror och tycker. Ge mig gärna en källa där du såg detta. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
LoneWolF Skrivet 5 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 5 november, 2005 Det är aldrig fel att uppdatera BIOS. Se om tillverkaren av ditt moderkort har en ny version som du kan flasha. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts