Jump to content

Hur länge håller en medelbra dator?

Stoffe
 Share

Recommended Posts

Tänkt köpa den här datorn:

Packard Bell iXtreme 8340

Pris: 9000:-

AMD Athlon 3500+

1024 mb RAM

250 GB utrymme

nVidia 6800LE 256 mb grafikminne

Windows XP Home Edition

men! Frågan är om denna dator räcker tillräckligt länge för att det ska vara lönt att köpa den, om man jämför med monsterdatorer för 20k.

Vad tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkt köpa den här datorn:

Packard Bell iXtreme 8340

Pris: 9000:-

AMD Athlon 3500+

1024 mb RAM

250 GB utrymme

nVidia 6800LE 256 mb grafikminne

Windows XP Home Edition

men! Frågan är om denna dator räcker tillräckligt länge för att det ska vara lönt att köpa den, om man jämför med monsterdatorer för 20k.

Vad tror ni?

Bygg en egen istället det kostar mindre. Du får mer för pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan vara lugn, den lär hålla i minst två år utan några som helst problem. AMD 3500+ är en stark processor som kommer att hålla ett bra tag. Ram kan du alltid köpa till. Det enda som kan dö ut "snart" (läs: låååång tid) är grafikkortet - men även det är tillräckligt bra och har support för det senaste.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår inte riktigt alla dessa människor som oroar sig så... Den där kommer hålla länge utan problem, sålänge du inte är så galen så du måste spela allt på högsta.

Min dator är en

Intel Celeron 2,4 Ghz

512 DDR

Geforce 3 ti500 64mb

80gb hårddisk

Och den duger gott för mig. Skaffar jag ett nytt grafikkort, och lite senare 512 mer RAM så kommer den puttra på som en kattunge. Oroa dig inte. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår inte riktigt alla dessa människor som oroar sig så... Den där kommer hålla länge utan problem, sålänge du inte är så galen så du måste spela allt på högsta.

Min dator är en

Intel Celeron 2,4 Ghz

512 DDR

Geforce 3 ti500 64mb

80gb hårddisk

Och den duger gott för mig. Skaffar jag ett nytt grafikkort, och lite senare 512 mer RAM så kommer den puttra på som en kattunge. Oroa dig inte. :huh:

Håller me, min dator suger totalt, men den klarar spelen på lägsta (ibland medel) grafik..

AMD Athlon XP 1800+ 1.5ghz

512mb DDR

GeForce FX5600 256mb..

Störigt när folk kommer med sina AMD 64bits 3500+ och dom senaste grafikkorten och undrar om dom kommer kunna köra på medel grafik :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Moderkort: Satsa på ett moderkort som stöder PCI Express, Dom flesta grafik kort idag stöder bara PCIe.

Hårddisk: Maxtor DiamondMax Plus 9 200 GB IDE - 815.00kr - Hårddisk, räcker gott och väll

men 200gig

DVD/CD Brännare: NEC ND-3540 - 456.00kr - Är en bra DVD/CD brännare. Den där läser DVD 16X och CD på 48X

Ram Minne: Standard 1 GB DDR PC3200 - 969.00kr - Billigt och bra, Man behöver 1 gig ram för att klara dagens spel bra.

Processor: Intel Pentium 4 Prescott 3.0 GHz Socket 478 - 1813.00kr - Över 2,6Ghz behöver för att snabba upp datorn. OCh det behövs mycket för spel idag.

Grafikkort: Om du vill klara spelen idag och lite in i framtiden så ska du satsa på ett bra grafikkort. Ett bra grafikkort är Ati´s x800 serie eller Nvidia 6800 Gt. Båda ligger på den dyra klassen och kostar runt 3000 kr.

Total summan på det här blev runt 8500 kr. Då får du också lägga till annat krafs som kaplar och sånt. Skärmen då? jo, om du vill ha en bra kärm så ska den ligga runt 2000 kronor och Chassina är inte så dyra, ligger runt 1000 kronor.

Alla Saker jag har kollat upp finns på priskrig.se

Redigerad av .:Gurkan:.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Moderkort: Satsa på ett moderkort som stöder PCI Express, Dom flesta grafik kort idag stöder bara PCI.

Hårddisk: Maxtor DiamondMax Plus 9 200 GB IDE - 815.00kr - Hårddisk, räcker gott och väll

men 200gig

DVD/CD Brännare: NEC ND-3540 - 456.00kr - Är en bra DVD/CD brännare. Den där läser DVD 16X och CD på 48X

Ram Minne: Standard 1 GB DDR PC3200 - 969.00kr - Billigt och bra, Man behöver 1 gig ram för att klara dagens spel bra.

Processor: Intel Pentium 4 Prescott 3.0 GHz Socket 478 - 1813.00kr - Över 2,6Ghz behöver för att snabba upp datorn. OCh det behövs mycket för spel idag.

Grafikkort: Om du vill klara spelen idag och lite in i framtiden så ska du satsa på ett bra grafikkort. Ett bra grafikkort är Ati´s x800 serie eller Nvidia 6600 Gt. Båda ligger på den dyra klassen och kostar runt 3000 kr.

Total summan på det här blev runt 8500 kr. Då får du också lägga till annat krafs som kaplar och sånt. Skärmen då? jo, om du vill ha en bra kärm så ska den ligga runt 2000 kronor och Chassina är inte så dyra, ligger runt 1000 kronor.

Du menar 6800gt va? 6600gt kostar ungefär 1600 beroende på tillverkare och X800 kostar väl 2500 och uppåt. Dessutom om det ska vara en speldator skulle jag satsa på AMD 64 istället av två anledningar. De är bättre på spel och sedan så är de billigare och mer prisvärda.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Moderkort: Satsa på ett moderkort som stöder PCI Express, Dom flesta grafik kort idag stöder bara PCI.

men 200gig

Grafikkort: Om du vill klara spelen idag och lite in i framtiden så ska du satsa på ett bra grafikkort. Ett bra grafikkort är Ati´s x800 serie eller Nvidia 6600 Gt. Båda ligger på den dyra klassen och kostar runt 3000 kr.

Stöder korten bara PCI idag? Ja där ser man, stor skillnad på PCI och PCIe.

Köp också 250gigare, skiljer 200kr ungefär, fick min Maxtor 250gb 8mb SATA för 1500.

Köp kvalitetsminnen istället, snabbare och bättre om du vill klocka.

Köp inte prescott, dom blir varma som fan. Köp P4EE eller AMD64. (amd64an är bättre)

Köp 6800LE och softmodda till GT/whateveryouwant

:shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Stöder korten bara PCI idag? Ja där ser man, stor skillnad på PCI och PCIe.

Köp också 250gigare, skiljer 200kr ungefär, fick min Maxtor 250gb 8mb SATA för 1500.

Köp kvalitetsminnen istället, snabbare och bättre om du vill klocka.

Köp inte prescott, dom blir varma som fan. Köp P4EE eller AMD64. (amd64an är bättre)

Köp 6800LE och softmodda till GT/whateveryouwant

:huh:

Tack, Jag vet inte så mycket om datorer, bara att man ska ha en snabb dator... :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lånar denna lite..

Hur länge tror ni min dator "håller" ?

Ska jag köpa Ny eller köpa Nya delar till den? :shifty:

Lite halv-taskig info här då!

Moderkort: A7V8X-X ..?

Hårddisk: 2 st 115 GB..

CD/DVD brännare: Samsung CD-R/RW SW-252F Och _NEC DVD_RW ND-3540A.

Processor: AMD Athlon XP 2800+, MMX, 3DNow, ~2.1GHz

Minne: 512MB RAM

Grafikkort: RADEON 9600 Series

Bildskärm: AOC LM729

Länk till kommentar
Dela på andra sidor