Jump to content

IFK Göteborg riskerar degradering.

Nord
 Share

Recommended Posts

Nej, du har rätt. Det skulle vara alldelles utmärkt för svensk fotboll.  ^_^

Nej Svensk fotbolls bästa lag åker ner i Superettan, vilket lag ska vinna Allsvenskan då? Helsingborg eller? Hur fan skulle det gå för de i Champions League, inget vidare direkt. Nej det är bra att vi behöver att lag som Djurgården eftersom dem garanterat kommer gå långt i Champions League vilket betyder att Allsvenskans ranking i Europa kommer höjas ordentligt.

Ceone: Skånsk humor när den är som allra bäst :P<_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet någon om bois kommer upp då? Blir lite smått besviken då eftersom jag är ett troget hif fan!

För tillfället talar det för det iaf. Och Elfsborg och Djurgården ligger också lite risigt till nu.

Allt uppdagas nu visst.

Men Landskrona har första tjing i allsvenskan om där blir en plats ledig, rätt skönt att veta.

HAHAHAHA, HIF? Helsingborgs IF? Du menar laget som kallar sig för Skånes stolthet när man måste låna pengar av kommunen för att klara av sin ekonomi? När supportrarna står med hemmagjorda bössor och skramlar pengar?

Nej du, Är det något lag som har rätten att kalla sig för Skånes stolthet är det väl ändå Malmö?. Vunnit så många fler titlar än HIF och BoIS tillsammans.

HIF, skånes pinsamhet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ehh "okej".

På vilken fakta bygger du det? Att dom skulle vara "tråkiga sketlag"?

Varför skulle svensk fotboll ta skada utav det?

Förstår inte alls din mening. Om du nu skulle försöka vara rolig, så får jag tyvärr säga att du misslyckades.

Jag syftade på att det är inte blåvitts skattefifflande som "ger dåligt rykte" över svensk fotboll som du påstog utan det är tråkiga lag som inte tillför allsvenskan någon som helst spänning, tex landskrona

jag hejar på ifk men vad skulle allsvenskan vara utan tex malmö och djurgården

jag är ju nu också glad för att gais går upp och det blir mer derbyn i gbg :P

jag var förstås glad över att aik åkte ur, men det är alltid kul aik kommer till stan och så tror jag att alla allsvenska lag känner

men jag tror däremot att inga förutom landskronabor kommer känna att allsvenskan har förlorat nåt när bois åkte ur

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

men jag tror däremot att inga förutom landskronabor kommer känna att allsvenskan har förlorat nåt när bois åkte ur

Jo vi skåningar (w00t)

edit: göteborg har gjort mycket fel ;)

Hemligt konto i Luxemburg

17 november 2003

Nyförvärvet från Malmö Peter Ijeh presenteras på Stora Teatern i Göteborg.

För att kontraktslöse Ijeh väljer Blåvitt ska han få en sign on-bonus på 1,2 miljoner kronor netto.

IFK Göteborg upptäcker dock att det skulle kosta klubben cirka 3,5 miljoner kronor om Ijehs ska erhålla 1,2 miljoner kronor netto efter betalada arbetsgivar- och sociala avgifter samt löneskatter.

Ansvariga i IFK Göteborg upptäcker att de inte har de pengarna.

December 2003

Några personer i IFK Göteborg, oklart exakt vilka, hittar med ekonomiska experter en billigare lösning.

Genom att förmögne kassören Janne ”Plånbok” Nilsson skänker en ”gåva” i form av aktier till ett värde av 1,2 miljoner kronor behövs det inte betalas några skatter överhuvud taget.

10 januari 2005

Anfallaren Stefan Selakovic blir klar för IFK Göteborg. Han lämnar holländska Heerenveen och får drygt tre miljoner kronor i sign on-bonus som betalas till hans holländska bankkonto.

Lite senare sätts ytterligare 1,35 miljoner in på hans konto. Pengar som inte finns i något avtal.

1 juni 2005

Ekobrottsmyndigheten (EBM) slår till i en razzia mot fem platser runt om i Sverige – IFK Göteborgs kansli på Kamratgården, hemma hos kassören Janne Nilsson, ordföranden Bengt Halse, spelaren Peter Ijeh och hans tidigare agent, Gunnar Grynner.

Ekobrottsmyndigheten misstänker de iblandade för grova skattebrott och menar att Janne Nilssons gåva till Ijeh inte varit en gåva utan pengar som han lånat ut till klubben för att få tillbaka dem senare.

Alla inblandade nekar och hävdar bestämt att Nilssons ersättning till Ijeh enbart är en privat gåva.

Tre personer från IFK Göteborg är delgivna brottsmisstanke om grovt skattebrott: klubbdirektören Mats Persson, kassören Janne Nilsson och ordföranden Bengt Halse.

Sommaren 2005

Skatteverket gör revision hos IFK Göteborg för att utreda hela Ijehaffären. Revisionen visar att Stefan Selakovic erhållit 1,35 miljoner kronor utöver de tre miljoner kronor han skulle ha i sign on-bonus i enlighet med sitt kontrakt.

1 november 2005

Ekobrottsmyndigheten gör en ny razzia – den här gången i spelaren Stefan Selakovics och klubbdirektören Mats Perssons respektive bostad i Varberg och Göteborg.

Mats Persson anhålls.

Hemma hos Stefan Selakovic hittas, enligt Göteborgs-Posten, en notering om en banköverföring på 1,35 miljoner kronor från Selakovics till ett konto i en bank i Luxemburg. Mottagarens namn anges till ”Janne P”.

EBM misstänker att mottagaren är Janne ”Plånbok” Nilsson som får tillbaka de 1,2 miljoner kronor pluss ränta som han lånat ut till IFK Göteborg.

Redigerad av Ceone
Länk till kommentar
Dela på andra sidor