Jump to content

Kolla på fotbolls VM, när du står i Biokö!

Moongoose
 Share

Recommended Posts

Nokia toppar med första tv-mobilen

Lagom i tid till Fotbolls-VM i sommar ska Nokia ha sin första kommersiella tv-mobil, nya Nokia N92, ute till försäljning. Det står klart efter att företaget i dag presenterat tre nya mobiler som alla ligger i det mer exklusiva segmentet.

Barcelona|SvD Näringsliv

Samtliga tre mobiler ingår också i Nokias nya N-serie med 3G-mobiler som lanserades under våren och som byggs upp just med mobiler som har det mesta av den senaste tekniken och även klart högre priser än de mer ordinära mobilerna.

Den nya mobil som sticker ut mest är tveklöst N92. Den beräknas kosta drygt 7000 kronor när den börjar säljas någon gång i mitten av 2006.

Mobilen har en stor färgskärm som kan vikas upp för att man ska kunna se på tv. Nokia har testat tv-mobiler en längre tid och har då använt Nokia 7710 som försetts med en extra tv-del som hängts på.

Men N92 är den första äkta tv-mobilen som inte är till för några tester utan för den kommersiella marknaden.

Nu är det förstås inte alla som kommer att kunna utnyttja tv-funktionen. För att tv-mottagningen ska fungera måste man bo i ett land där något bolag börjat sända tv via en speciell mobilvariant av det digitala marknätet.

Tekniken går under namnet dvb-h och har redan testats i flera länder. Om planerna håller drar de första svenska testerna igång kring årsskiftet.

Med N92 går det att se på tv i fyra timmar innan batteriet tar slut. Det går dessutom att spela in tv-program och mobilen har tillgång till en elektronisk programguide.

Vid sidan av tv-funktionerna har N92 även fått en mer avancerad musikspelare som med extra minneskort kan lagra upp till 1500 låtar. Den har även kamera med 2 miljoner pixlar och kan ansluta till trådlösa nätverk, w-lan.

En annan mobil som klart sticker ut är Nokia N80 som ska vara lätt att koppla ihop med all annan elektronisk utrustning som finns i hemmen.

Förutsatt att alla apparater klarar det så ska man kunna visa bilder och video som finns i mobilen på tv:n genom att föra över dem trådlöst. Eller så kan man på motsvarande sätt spela upp musiken i mobilen via den vanliga stereoanläggningen.

N80 har, precis som N92, inbyggt trådlöst nätverk. Däremot har N80 fått en betydligt bättre kamera än vanligt, nu på 3 miljoner pixlar.

Priset på N80 väntas bli 6000 kronor när den börjar säljas under första kvartalet 2006.

Den i sammanhanget minst avancerade mobilen är den vikbara Nokia N71. Den har bland annat gjorts för att fungera bra som bärbar musikspelare och klarar att lagra upp till 1500 låtar med ett extra minneskort.

N71 har två kameror. Den ena är på 2 miljoner pixlar.

N71 börjar säljas under första kvartalet och beräknas kosta omkring 5000 kronor.

Samtliga tre mobiler använder också den nya webbläsare som Nokia tagit fram tillsammans med amerikanska Apple. Det är första gången den nya läsaren presenteras. Den gör det bland annat möjligt att få regelbundna uppdateringar från olika webbsajter direkt i mobilen.

Ojojoj (w00t)

Den kommer bli storsäljare. Eller, inte de första prototyperna, men idén kommer verkligen att sälja inom en snar framtid.

Moongoose with the latest in telekom, over and out.

Redigerad av Moongoose
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@Vice. : Orka :rolleyes:

Jag håller med. För att visa min ståndpunkt så vägrar jag att betala TV-lincensen. Ren diktatur är det att jag skall behöva betala för något jag inte vill ha.

Men jag hörde från någon att Radiotjänst försöker lösa det där med TV-mobiler på nått sätt. För du ska egentligen betala. Det räcker att du har en radio hemma eller kopplar till det, så att du kan se på TV i datorn för att du skall betala.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med. För att visa min ståndpunkt så vägrar jag att betala TV-lincensen. Ren diktatur är det att jag skall behöva betala för något jag inte vill ha.

Men jag hörde från någon att Radiotjänst försöker lösa det där med TV-mobiler på nått sätt. För du ska egentligen betala. Det räcker att du har en radio hemma eller kopplar till det, så att du kan se på TV i datorn för att du skall betala.

Viva la resistance! :rolleyes: (Stavning?)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor