Jump to content

Telenor skrotar Vodafones varumärke

Moongoose
 Share

Recommended Posts

När Telenor köper Vodafone ska bolaget till en början fortsätta sälja produkter och tjänster under Vodafones varumärke. Men planen är att skrota Vodafone till förmån för Telenor.

- Över tid kommer vi att använda Telenor-varumärket, säger Pål Kvalheim, kommunikationsdirektör på Telenor till Näringsliv24.

Klas Granström

I en affär värd närmare 10 miljarder kronor köper Telenor Vodafones svenska verksamhet. En affär som innebär slutet för Vodafones varumärke i Sverige.

Till att börja med har Telenor genom ett avtal med Vodafone fått möjlighet att fortsätta sälja de produkter och tjänster som bolaget har idag. Pål Kvalheim lyfter särskilt fram företagsmobiler under namnet Blackberry och innehållstjänsterna under namnet Live! som viktiga.

Men de 1,5 miljoner kunder som idag ringer med Vodafones produkter får snart se "Telenor" istället för "Vodafone" i sina telefoners skärmar.

- Vi vill byta namn till Telenor men vi vill också sälja de kända produkterna. Hur övergången ska gå till får vi komma tillbaka till. Hittills har vi fokuserat på att göra affären, som blir helt klar vid årsskiftet, säger Pål Kvalheim.

Exakt när namnbytet ska ske vill han inte berätta.

- Det vet vi inte idag. Men när det sker ska vi överraska marknaden, säger han och tillägger att avtalet som gör att Telenor kan sälja Vodafones tjänster inte är tidsbegränsat.

Vodafone är en av Sveriges största annonsörer och bolaget har spenderat hundratals miljoner kronor på att bygga sitt varumärke i Sverige, sedan bolaget köpte Europolitan vid årsskiftet 2002/2003. Investeringarna i reklam för Vodafone ska fortsätta under övergångsperioden enligt Pål Kvalheim men blir när namnet byts till stor del kastade i sjön.

Vodafone har idag en stor återförsäljarkedja och håller just i dagarna på att starta en nysatsning på sina egna butiker, Vodafone Stores. Om något år kan också dessa komma att heta Telenor Stores.

- Det är för detaljerat att säga om och när det i så fall sker. Men när vi ska börja använda oss av Telenorvarumärket är det en väg att gå, säger Pål Kvalheim.

Vodafones marknadsdirektör Paul Moonga sa tidigare ikväll till N24 att han inte visste hur framtiden för Vodafone-varumärket ser ut.

Nej :'( Nu försvinner deras "Ja"-iga reklamer :lol:

Dumma Telenor :huh:

Äh, jag blir inte en av dom som drabbas av detta, men Vodafone är bäst (efter 3) och det ska bli synd att dom försvinner.

*Har ej hunnit läsa igenom allt*

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad idiotiskt. Jag kommer inte bli förvånad om de tappar många av sina yngre kunder efter namnbytet, i alla fall jag tycker att Vodafone låter mycket mera tilltalande än Telenor, det känns modernt, ungdomligt och teknologiskt medan Telenor låter som en teleoperatör för pensionärer eller feta affärsgubbar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad idiotiskt. Jag kommer inte bli förvånad om de tappar många av sina yngre kunder efter namnbytet, i alla fall jag tycker att Vodafone låter mycket mera tilltalande än Telenor, det känns modernt, ungdomligt och teknologiskt medan Telenor låter som en teleoperatör för pensionärer eller feta affärsgubbar.

:huh:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad säger att vi inte är pensionärer eller feta affärsgubbar. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad säger att vi inte är pensionärer eller feta affärsgubbar.  :huh:

Att det här är ett forum för ett av de absolut våldsammaste datorspelen som existerar och där medelåldern är 14-15 talar väl ganska tydligt för det? :lol:

Jag kan ju ha fel, men i så fall kanske du ska sluta inbilla dig att du är 15 år.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker samma sak. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att det här är ett forum för ett av de absolut våldsammaste datorspelen som existerar och där medelåldern är 14-15 talar väl ganska tydligt för det? :)

Jag kan ju ha fel, men i så fall kanske du ska sluta inbilla dig att du är 15 år.

Oh Noes! Busted :(

Lite svårt att vara 15, int evarit det så länge :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor