Jump to content

Regeringen smygbantar försvaret...

Jacker
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 55
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Toppbidragare

Men vinner man så får man väldigt mycket pengar. Dom kan ta sverige, finland, norge och island i ett svep. då får dom: Olja, järnmalm, varmakällor och skog(har dom ioförsig i ryssland också)

Correction...

Majoriteten av de ryska träden är värdelösa.

Antingen så står dom i Sibirien, där de kommer ta århundraden för nytt att växa upp, eller så är det förstört av föroreningar.

Ryssarna skulle dessutom inte kunna stängas in i östersjön.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror han mennar NATO(?)

Menar ni inte UN? Det är ju nåt sånt där tjorv om att ifall ett land i UN blir attackerat skall andra trupper inom UN komma och hjälpa till, förutom Sverige är till exempel Danmark med i UN... tror i alla fall att Sverige är med i UN, har iaf sett ett pansarfordon brumma omkring nere omkring i20 området som det stod "UN" på. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker fortfarande det låter helt absurt att Ryssland skulle få för sig att anfalla länder för att få nya territorium, inte nog med att dom redan är världens största land, man gör inte så i modern tid. Andra världskriget är iofs skrämmande nära. Men jag tror inte att världen i dagens läge skulle acceptera att någon anföll ett helt försvarslöst land.

Efter förstavärldskriget trodde alla att det aldrig skulle bli krig mer för man hade tillslut förståt hur hemskt krig var. Men så blev det ju inte så man kan inte bara tänka att "krig är hemskt vi skiter i o anfalla"

Kolla bara på Irakkriget, hur mycket skit har inte USA fått (befogad skit, i min mening) för att ha gått in där och störtat en diktator? Dom har ju iaf en poäng. Vad skulle hända om Putin bestämde sig för att anfalla Sverige? Det går liksom inte.

USA hade inte behövt få några problem med terro attacker osv. om dom varit brutalare. men om dom hade varit det så hade media rapporterat över hela världen. Dom hade kunnat fängslat alla människor avrättat dom för att skrämma andra så gjorde tyskarna i danmark bla. (under 2 världskriget).

Vad menar du med att det inte går? en militär styrka på 2miljoner soldater landstiger från södra sverige upp till norrbotten. "det är som att slänga in ett rådjur till ett lejon"

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Menar ni inte UN? Det är ju nåt sånt där tjorv om att ifall ett land i UN blir attackerat skall andra trupper inom UN komma och hjälpa till, förutom Sverige är till exempel Danmark med i UN... tror i alla fall att Sverige är med i UN, har iaf sett ett pansarfordon brumma omkring nere omkring i20 området som det stod "UN" på. :unsure:

Eller varför inte använda den svenska förkortningen... FN.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Låter ytterst löjligt att Ryssland skulle anfalla Sverige bara för att få större yta. Vi lever inte i 1600-talet längre

Vad jag har lärt så ska man aldrig säga aldrig....Man vet inte.

Antar att jag nu kommer bli "pwnad" av en kommer säga det utan att veta vad det egentligen är.

Redigerad av MAFIA_KING
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som säger att vi inte behöver något försvar för att vi inte blir anfallna, hur tror ni det kommer sig att ingen anfaller oss? Vårt försvars viktigaste syfte är att ha en avskräckande effekt mot potentiella fiendeländer för att minimera risken att något land får för sig att invadera Sverige. Vem vet vad som skulle hända om vi avskaffade försvaret helt.

Just nu ser det inte ut som om vi kommer hamna krig men situationen kan mycket väl komma att se annorlunda ut i framtiden. Försvaret behövs, för att avskräcka och skydda mot eventuella attacker. Jag tycker att vi ska stärka försvaret snarare än att banta ner det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som säger att vi inte behöver något försvar för att vi inte blir anfallna, hur tror ni det kommer sig att ingen anfaller oss? Vårt försvars viktigaste syfte är att ha en avskräckande effekt mot potentiella fiendeländer för att minimera risken att något land får för sig att invadera Sverige. Vem vet vad som skulle hända om vi avskaffade försvaret helt.

Just nu ser det inte ut som om vi kommer hamna krig men situationen kan mycket väl komma att se annorlunda ut i framtiden. Försvaret behövs, för att avskräcka och skydda mot eventuella attacker. Jag tycker att vi ska stärka försvaret snarare än att banta ner det.

Äntligen någon som tycker precis som mig.

Vänta bara några år tills Ryssland har kommit på benen igen så kan det mycket väl smälla till. Ryssland har haft en hel del konstiga ledare genom tiderna. Varför skulle inte nästa ryska ledare vara konstig?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och sen ska man tillägga att det är mycket billigare att ständigt ha ett bra försvar snarare än att bygga upp ett när det behövs. För det första skulle det kosta ofantliga summor pengar att "stressbygga". Och det tar tid att rusta upp. Tänk på alla soldater som måste utbildas. Och att bygga mer avancerade vapensystem som stridsvagnar, jaktflyg mm tar också lång tid... Det kan vara en farlig väntan.

EDIT: Såhär sa en person på ett annat forum:

Förövrigt så anser jag bantningarna generellt sett vara idiotiska. Riksdagen tog liknande beslut 1920-talet då de ansåg att >>ingen är dum nog som startar ett nytt krig<<. Och alla vet vad som hände tio år senare. Sverige anses av experter vara redo att möta WW2 sent 1950 tal. Det tog alltså 30 år att återhämta sig pga knappt 10 års nedskärningar.

Och en anledning till varför Sverige bantar så mycket till skillnad mot våra nordiska bröder är nog helt enkelt att våra grannar "kommer ihåg" hur förnedrande det är att vara ockuperat, och har därför en större vilja att kämpa för att bevara sin självständighet. Denna erfarenheten saknar Sverige idag. Detta är något jag ser med avundsjuka på hos Norrmännen. - De värnar om sin frihet

Han har rätt, inget snack om saken!

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag säger det igen: Under ett eventuellt anfall lever jag hellre under ryskt styre tills allt är uppordnat (för jag tror som sagt inte att världen kommer tillåta att ryssland erövar länder till höger och vänster) än att mina bröder och systrar ska dö i en meningslös strid. Tänk att gå ut på ett stridsfält och bli ihjälpepprad av helt vanliga människor, som man lika gärna skulle kunna vara bästa vänner med, bara för nån galen ledares skull. Det är därför alla med lite vett i huvudet vapenvägrar. Jag skulle ALDIG gå ut och skjuta en ryss bara för att vi blev anfallna av dom, det är deras ledare som för kriget. Lika gärna skjuta en svensk som honom.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rapport från Ryssland -_-

Ryssland krigar redan på flera håll, nämligen i Tjetjenien och Georgien. Men där startade inte Ryssarna kriget, Tjetjenien ville bli självständigt, och Ryssland accepterade det. Men de jävlarna ville också få med sig andra ryska republiker, och det kan ingen normal människa tilllåta (jag påstår förstås inte att Putin är normal). En del av Georgien ville gå över till ryssland, men det ville inte Georgien. Ryssarna försvarade sig bara (detta var ett år sen, vet inte hur det är nu). Ryssarna har vad jag vet inte anfallt någon sedan det ryska imperiets tid, och är knappast i stånd att göra det nu heller. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag säger det igen: Under ett eventuellt anfall lever jag hellre under ryskt styre tills allt är uppordnat (för jag tror som sagt inte att världen kommer tillåta att ryssland erövar länder till höger och vänster) än att mina bröder och systrar ska dö i en meningslös strid. Tänk att gå ut på ett stridsfält och bli ihjälpepprad av helt vanliga människor, som man lika gärna skulle kunna vara bästa vänner med, bara för nån galen ledares skull. Det är därför alla med lite vett i huvudet vapenvägrar. Jag skulle ALDIG gå ut och skjuta en ryss bara för att vi blev anfallna av dom, det är deras ledare som för kriget. Lika gärna skjuta en svensk som honom.

"Tills allt är uppordnat"?

Vid det laget har alla tagit för givet att Sverige tillhör Ryssland.

Vårt språk skulle troligtvis vara utdött, all vår kultur skulle vara bortglömt, och det politiska system vi idag har skulle vara förlorat för evigt.

Nej, göra rätt för sig ska man, och bevisa för världen att man inte ska djäklas me oss!

Sen vågar sig ingen sig på oss på flera hundra år!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor