Jump to content

Regeringen smygbantar försvaret...

Jacker
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 55
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Toppbidragare

Ja, det kommer försvinna jobb från vapenindustrin. Alltså kommer vi att få betal ut mer A- kassa.

Det finns ingen uppenbar hotbild mot Sverige. När Ryssland växer och vill ha mer makt så borde dom inte underskattas. Ryssarna har fortfarande samma attityd som för 15-20 år sen. Tro mig, jag vill inte att vi ska gå i krig. Jag vill att vi ska vara fortsatt neutrala och bara försvara oss om vi blir anfallna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För mig känns krig helt ute. Känns som det aldrig kommer drabba sverige och när det väl gör det så får vi hjälp av andra länder...

Typisk Svensk inställning... "Vi ska inte putsa några skor men andra ska putsa våra skor".

Byt inställning pysen.

Redigerad av SlewME
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men snälla, var finns hotbilden?

Terrorister? Knappast troligt, men om vi leker med tanken på att bli anfallna.

Terrorister utmärker sig genom att te.x spränga sig själv i luften, och på så sätt skapa så stor förödelse som möjligt.

Om vi blir anfallna utav terrorister, kvittar det om vi har 3000 eller 700 000 man att tillgå genom försvaret.

Vad skulle dom göra för nytta, om en terrorist spränger sig i luften så att halva Malmö försvinner eller något.

Bara för att vi då har 700 000 man i försvaret, så kan dom knappast göra någon nytta nere i Malmö, mer än att plocka lik.

Och det är dom ju knappast utbildade för!

Så det kan resten av Malmö som inte blev bortsprängda fixa. Ja, ni fattar min mening.

Idag, finns det absolut INGET land som skulle anfalla Sverige på några grunder alls. Jag menar, vad har vi gjort?

Det landet som ligger i största riskzonen är väl ändå USA.

Nej, banta ner försvaret totalt och lägg alla pengar på cancerforskningen och motmedel mot fågelinfluensan.

Det skulle vi alla tjäna mer på.

Hotbilden finns inte idag.

Men som jag sa, det kan komma en hotbild väldigt plötsligt.

Ryssarna kan få för sig att återuppbygga sitt stora välde dom hade under kalla kriget, och ta lite till då dom väl håller på, Sverige skulle ju va lätt att ta.

Dessutom är Ryssarna rätt så pissed över EU, dom ser EU som ett hot. Tänk så försöker dom krossa EU för att säkerställa sin maktposition i EU.

Eller tvärtom: kanske EU blir förbannade över att vi följer reglerna så dåligt.

Man ska ha ett stort försvar. Visst, vi har inte krigat på 200 år, men vi slickade röv under andra världskriget!

Många av er vet inte vad krig innebär. Ni ser bara på TV och tycker synd om de stackars kvinnorna och barnen som dör av kulor, och tycker att man ska sluta kriga, att det inte är värt mödan att försvara sig. Men en sak tänker ni inte på: vad som sker med invaderade länder, när kriget är över.

Då jag tidigare sa att allt som vi fått fram genom årtionden av demokratiska val skulle försvinna, och att vår kultur skulle förtryckas trodde inte på mig. Jag fick svaret "varför skulle det bli så?". Varför? För att det blivit så efter VARTENDA erövring. I mitt land mördades katolska präster, och barnen fick lära sig ryska redan från barnsben. Där var adeln en stor makt, efter som att adeln var en så stor del av befolkningen (20% var adel). Idag vet folk inte att deras förfäder varit adel. Landet nekades. Nazisterna tänkte förbjuda alla språk utom tyska. Folk led hungersnöd i mitt land, medans inhemsk mat transporterades i enorma mängder till ryssland. Året då det var OS i Moskva, var det bokstavligt talat SVÄLT. Men det talar alla tyst om. De erövrade länderna utsätts för en assimileringsprocess, där man försöker utrota alla tecken på att det funnits ett annat folk där. Landets hitoria, stolthet och värdighet DÖR. Mitt folk kämpade mot Nazister, och kommunister, även efter att regeringen och den vanliga militären slängt in handduken. Men än idag ångrar man djupt att man inte hade ett modernare försvar, så att tyskarna hade besegrats direkt, utan allierade. Och fortfarande ogillar man fransmännen för deras feghet, för att dom inte hjälpte till som de lovat.

Och, bara för att ni inte ska försöka förvränga det jag säger så ska jag bara säga att Irak INTE är ERÖVRAT av USA. Det är okuperat. Skildnaden är att ett erövrat land förlorar all form av självständighet, och så för evigt (eller tills det erövras av ett annat land, eller återuppstår vid en splittring av landet som erövrat det), medan okupperat endast innebär att det finns utländska militära styrkor som för tillfället håller kontrollen över det.

Och det är VÄLDIGT stor skildnad mellan mitt lands frihetskämpar, och terroristerna i mellanöstern. Mitt folks frihetskämpar kämpade för att folkets vilja skulle bli hörd, och dom beskjöt ALDRIG civila.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hotbilden finns inte idag.

Men som jag sa, det kan komma en hotbild väldigt plötsligt.

Ryssarna kan få för sig att återuppbygga sitt stora välde dom hade under kalla kriget, och ta lite till då dom väl håller på, Sverige skulle ju va lätt att ta.

Dessutom är Ryssarna rätt så pissed över EU, dom ser EU som ett hot. Tänk så försöker dom krossa EU för att säkerställa sin maktposition i EU.

Eller tvärtom: kanske EU blir förbannade över att vi följer reglerna så dåligt.

Man ska ha ett stort försvar. Visst, vi har inte krigat på 200 år, men vi slickade röv under andra världskriget!

Många av er vet inte vad krig innebär. Ni ser bara på TV och tycker synd om de stackars kvinnorna och barnen som dör av kulor, och tycker att man ska sluta kriga, att det inte är värt mödan att försvara sig. Men en sak tänker ni inte på: vad som sker med invaderade länder, när kriget är över.

Då jag tidigare sa att allt som vi fått fram genom årtionden av demokratiska val skulle försvinna, och att vår kultur skulle förtryckas trodde inte på mig. Jag fick svaret "varför skulle det bli så?". Varför? För att det blivit så efter VARTENDA erövring. I mitt land mördades katolska präster, och barnen fick lära sig ryska redan från barnsben. Där var adeln en stor makt, efter som att adeln var en så stor del av befolkningen (20% var adel). Idag vet folk inte att deras förfäder varit adel. Landet nekades. Nazisterna tänkte förbjuda alla språk utom tyska. Folk led hungersnöd i mitt land, medans inhemsk mat transporterades i enorma mängder till ryssland. Året då det var OS i Moskva, var det bokstavligt talat SVÄLT. Men det talar alla tyst om. De erövrade länderna utsätts för en assimileringsprocess, där man försöker utrota alla tecken på att det funnits ett annat folk där. Landets hitoria, stolthet och värdighet DÖR. Mitt folk kämpade mot Nazister, och kommunister, även efter att regeringen och den vanliga militären slängt in handduken. Men än idag ångrar man djupt att man inte hade ett modernare försvar, så att tyskarna hade besegrats direkt, utan allierade. Och fortfarande ogillar man fransmännen för deras feghet, för att dom inte hjälpte till som de lovat.

Och, bara för att ni inte ska försöka förvränga det jag säger så ska jag bara säga att Irak INTE är ERÖVRAT av USA. Det är okuperat. Skildnaden är att ett erövrat land förlorar all form av självständighet, och så för evigt (eller tills det erövras av ett annat land, eller återuppstår vid en splittring av landet som erövrat det), medan okupperat endast innebär att det finns utländska militära styrkor som för tillfället håller kontrollen över det.

Och det är VÄLDIGT stor skildnad mellan mitt lands frihetskämpar, och terroristerna i mellanöstern. Mitt folks frihetskämpar kämpade för att folkets vilja skulle bli hörd, och dom beskjöt ALDRIG civila.

Ja, det kan säker komma väldigt plötsligt.

Ungerfär som att solen slocknar plötsligt en dag.

Och som att jorden skulle gå under på Söndag.

Vi kan inte hålla på att "förbereda oss" inför något som Kanske skall hända.

"EU", som du uttrycker dig, vill knappast tillsammans "attackera" Ryssland.

Och nu om Ryssarna, (enligt dig) skulle vara "pissed" på EU, tror jag knappast att dom attackerar "oss" för det.

Där är inga som har påstått att USA skulle ha "Erövrat" Irak.

Dom gick in för att plocka ner Saddam från hans lilla tronfölje.

Och visst, där är oroligheter än idag i Irak.

MEN, det har blivit mycket bättre sen den där saken Saddam försvann.

Nu vågar ju folk iaf, gå utomhus.

Men med en risk att dö i något av alla självmordsförsök.

Mitt folks frihetskämpar kämpade för att folkets vilja skulle bli hörd, och dom beskjöt ALDRIG civila.

Ingen som har sagt något annat. Men faktum är ändå att civila drabbas på ett eller annat sätt vad det än handlar om.

Kan vara att dom hamnar mitt i korseld mellan soldater och ditt lands "frihetskämpare" och dom får en kula i sig från soldaterna.

Skriver mer till dig i denna diskussion när jag kommer hem.

Har HLR utbildning i en skola i HBG förtillfället.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det kan säker komma väldigt plötsligt.

Ungerfär som att solen slocknar plötsligt en dag.

Och som att jorden skulle gå under på Söndag.

Vi kan inte hålla på att "förbereda oss" inför något som Kanske skall hända.

Kriget kommer.

Jag lovar dig!

Men jag vet inte NÄR det sker. Det kan ske imorgon, eller om 3 miljarder år.

Oavsett när, måste vi vara redo, för att skydda vårt oberoende.

För att beskydda det våra förfäder byggt upp under hundratals år, och för att våra barn ska få det tryggt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det ingen här som vill vara med och stödja en totalt vapenfri värld?Där folk slipper oroa sej för sånt här...där man slipper förbereda sej för ett krig som bara KANSKE kommer?

Jag vill påstå att USA som enda stormakt kan göra vad fan som helst, t.ex få för sej att störta Saddam för att skydda sina oljeintressen.

Men om Ryssarna fått för sej att störta Saddam (av någon anledning), hur skulle världen reagera då? Då hade det vart jävligt uppenbart att det var oljeintressen med i spelet. Det är klart att det är uppenbart i det här fallet med, men det verkar som att folk inte fattar det.

Med USA som enda stormakt är det helt plötsligt inte OK att tycka något annat än dem.

Att skylla nedbantningen av försvaret på invandrare är jävligt bekvämt. Men öppna era ögon, för helvete! Använd hjärnorna ni (antagligen) blivit begåvade med!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det ingen här som vill vara med och stödja en totalt vapenfri värld?Där folk slipper oroa sej för sånt här...där man slipper förbereda sej för ett krig som bara KANSKE kommer?

Jag vill påstå att USA som enda stormakt kan göra vad fan som helst, t.ex få för sej att störta Saddam för att skydda sina oljeintressen.

Men om Ryssarna fått för sej att störta Saddam (av någon anledning), hur skulle världen reagera då? Då hade det vart jävligt uppenbart att det var oljeintressen med i spelet. Det är klart att det är uppenbart i det här fallet med, men det verkar som att folk inte fattar det.

Med USA som enda stormakt är det helt plötsligt inte OK att tycka något annat än dem.

Att skylla nedbantningen av försvaret på invandrare är jävligt bekvämt. Men öppna era ögon, för helvete! Använd hjärnorna ni (antagligen) blivit begåvade med!

En vapenfri värld hade varit en utopi.

Men jag tycker inte att vi bör riskera ALLT bara föra att visa att man hoppas.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kriget kommer.

Jag lovar dig!

Men jag vet inte NÄR det sker. Det kan ske imorgon, eller om 3 miljarder år.

Oavsett när, måste vi vara redo, för att skydda vårt oberoende.

För att beskydda det våra förfäder byggt upp under hundratals år, och för att våra barn ska få det tryggt.

Säger detta än en gång.

Vi vet inte när eller om det kommer att bli krig.

Men en sak vet vi, människor dör i cancer.

Lägg ner försvaret och spendera dessa pengar på forskning istället.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

SAAB: Jag vet inte, antingen är det jag som inte tänker klart eller är du en total idiot som inte borde öppna munnen i politiska frågor. Jag vet faktiskt inte, kan nån utomstående bedöma?

Jag syftar på det här inlägget (och alla andra politiktrådar, men det behöver vi inte blanda in)

Världen kommer att skratta åt oss? Är detta nån sorts tävling eller? Vem som visar upp de starkaste och friskaste soldaterna och den ståtligaste armadan? Geez

Och så passar du på att smyga in lite rasism också. Försöker vända det mot invandrarna, bara påpeka att sverige går åt helvete på grund av av dom.

Vart ligger ditt problem egentligen? Jag anser bara att Socialdemokraterna skaffar sig väljare när de hela tiden ska få folk att bli arbetslösa. Då vinner de väljare för att de är nog det enda partiet som vill ha så många bidrag. De arbetslösa är rädda för att förlora sina bidrag så de röstar på Socialdemokratern. Ja många invandrare som kommer hit får bidrag för att ingen svensk vill anställa dom. Bidragen de får bekostas av de som jobbar. Så du bör inte kalla mig rasist utan de som inte vill anställa invandrare.

Tweak: Håll käften själv din jä*la idiot. Sod off.

Redigerad av SAAB
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vapenfri värld är omöjligt. Man kommer ta stenar och pinnar och slå ihäj varandra istället

Världen kommer att skratta åt oss? Är detta nån sorts tävling eller? Vem som visar upp de starkaste och friskaste soldaterna och den ståtligaste armadan? Geez

Nej men dom tänker så här tex. nu när det var en svensk fänglad i usa för terrorist misstänkting. Det tog lång tid innan han släpptes. hade sverige varit ett starkt land med mycket soldater och krigsgrejer så hade usa kanske sett sverige som ett större hot och släppt honom. sådana grejer är viktiga att ha respekt i. Också i FN

Redigerad av Ceone
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och vad skulle 700 000 man hjälpa mot ett terrorist anfall. Kolla USA, de har ca 2-4 miljoner soldater. Och ändå är de rädda. Svenska försvarets ska läggas ner så att alla de pengar kan gå till annat. Sjukvårde, skolorna och räddningstjänsten behöver mer av de pengarna än försvaret.

@ darkjak- Skulle Ryssarna anfalla oss. De vill inte starta ett krig. Krig tar på ett lands ekonomi väldigt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@ darkjak- Skulle Ryssarna anfalla oss. De vill inte starta ett krig. Krig tar på ett lands ekonomi väldigt mycket.

Men vinner man så får man väldigt mycket pengar. Dom kan ta sverige, finland, norge och island i ett svep. då får dom: Olja, järnmalm, varmakällor och skog(har dom ioförsig i ryssland också)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får väl duga som utomstående då, han borde hålla käften..

Tweak: Håll käften själv din jä*la idiot. Sod off

Ni två, kan vi inte bara försöka hålla oss till en diskussion UTAN påhopp och personangrepp?

Tycker att nivån på denna "debatt" har hållt en hög och seriöst nivå hittils.

Låt det förbli så, så att vi får en trevligare stämning. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker fortfarande det låter helt absurt att Ryssland skulle få för sig att anfalla länder för att få nya territorium, inte nog med att dom redan är världens största land, man gör inte så i modern tid. Andra världskriget är iofs skrämmande nära. Men jag tror inte att världen i dagens läge skulle acceptera att någon anföll ett helt försvarslöst land.

Kolla bara på Irakkriget, hur mycket skit har inte USA fått (befogad skit, i min mening) för att ha gått in där och störtat en diktator? Dom har ju iaf en poäng. Vad skulle hända om Putin bestämde sig för att anfalla Sverige? Det går liksom inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor