Jump to content

Regeringen smygbantar försvaret...

Jacker
 Share

Recommended Posts

Trots att riksdagen förra året beslutade om att 1/3 av försvaret ska försvinna nöjer sig inte regeringen...

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_10856035.asp

Tycker det här är uselt. Sossarna verkar tror att litet försvar = inget krig. Så är inte fallet, och det kommer aldrig att bli. Det var ren jävla tur att vi inte drogs in första eller andra världskriget. Under 1942 skickade Tyskland flertalet pansardivisioner till Norge, tanken var att dom skulle gå in i Sverige vid årskiftet 1942/1943. Men planerna ändrades då det börja gå sämre för Tyskland. Sverige hade inte klarat av att försvara sig mot en sådan fiende... En del av våra soldater under beredskapstiden hade inte ens ammunation till sitt vapen! Efter kriget bestämde regeringen att försvaret ska rustas upp kraftigt. Vilket var ett klokt initiativ, men inget hände. Efter Kalla Kriget tog regeringen beslutet att försvaret ska omstruktureras och reduceras kraftigt. Det låter klokt, men om vi skulle ställas inför samma situation som 1939 skulle vi inte klara oss. Det är ju som att lägga ned polismyndigheten bara för att det inte begåtts några brott på länge! Däremot vill regeringen satsa mer pengar på vårat redan alldeles för kostsamma bidragssystem och göra ännu fler bidragsberoende. Varför inte skapa fler arbetstillfällen?

Säg "Lycka till!" till dom 3 000 soldater som ska försvara Sverige mot en kommande krigssituation. För 15 år sen kunde vi mobilisera 700 000 man - skillnad? Bara för att det inte finns något uppenbart hot behöver det inte vara så om tio år. Världsläget kan förändra sig ganska snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 55
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Toppbidragare

Mycket kloka ord. Sverige behöver ha ett försvar. Framförallt nu när terrorism börjar sprida sig och Sverige ska ju vara hotat enligt nyheter för någon månad sen. Vi hade tydligen 100 soldater eller något i Afghanistan eller Irak. Håller med dig fullt ut. Alltså hoppas verkligen de borgerliga vinner nästa val. Försvarspolitiken kan ju inte bli sämre.

Redigerad av SAAB
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Var det inte så att Tyskland inte anföll Sverige för att Sverige försedde tyskarna med järn till pansarvagnar, och hotade att spränga gruvorna vid anfall? Eller är jag helt ute och cyklar? :o

Nåt sånt var det ja. Det har iallafall jag hört. Sedan lät vi även tyskarna transportera trupper genom Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte.. Men det låter ju ganska.. Smart? :o

--

Skamligt att vi bara har 3000 soldater.. :'(

När ska vi svenskar förstå att det behövs mer soldater än 3000. Alltså alla länder i världen måste skratta åt oss. Men något måste man ju sänka på för att betala alla dessa arbetslöda invandrare som kommit hit.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det bara jag som känner att krig är otroligt avlägset och främmande. Krig liksom, det ser man på film.

Jag har i varenda tråd om försvaret debatterat för avvecklig och att vi ska bli som Costa Rica. Men vettifan, ni kanske har rätt. I morgon kommer ryssarna med Hindenburg II och släpper bomber över Stockholms stad.

SAAB: Jag vet inte, antingen är det jag som inte tänker klart eller är du en total idiot som inte borde öppna munnen i politiska frågor. Jag vet faktiskt inte, kan nån utomstående bedöma?

Jag syftar på det här inlägget (och alla andra politiktrådar, men det behöver vi inte blanda in)

När ska vi svenskar förstå att det behövs mer soldater än 3000. Alltså alla länder i världen måste skratta åt oss. Men något måste man ju sänka på för att betala alla dessa arbetslöda invandrare som kommit hit.

Världen kommer att skratta åt oss? Är detta nån sorts tävling eller? Vem som visar upp de starkaste och friskaste soldaterna och den ståtligaste armadan? Geez

Och så passar du på att smyga in lite rasism också. Försöker vända det mot invandrarna, bara påpeka att sverige går åt helvete på grund av av dom.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det bara jag som känner att krig är otroligt avlägset och främmande. Krig liksom, det ser man på film.

Jag har i varenda tråd om försvaret debatterat för avvecklig och att vi ska bli som Costa Rica. Men vettifan, ni kanske har rätt. I morgon kommer ryssarna med Hindenburg II och släpper bomber över Stockholms stad.

SAAB: Jag vet inte, antingen är det jag som inte tänker klart eller är du en total idiot som inte borde öppna munnen i politiska frågor. Jag vet faktiskt inte, kan nån utomstående bedöma?

Jag syftar på det här inlägget (och alla andra politiktrådar, men det behöver vi inte blanda in)

Världen kommer att skratta åt oss? Är detta nån sorts tävling eller? Vem som visar upp de starkaste och friskaste soldaterna och den ståtligaste armadan? Geez

Och så passar du på att smyga in lite rasism också. Försöker vända det mot invandrarna, bara påpeka att sverige går åt helvete på grund av av dom.

Bäst att inte åka dit imorrn! :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men snälla, var finns hotbilden?

Terrorister? Knappast troligt, men om vi leker med tanken på att bli anfallna.

Terrorister utmärker sig genom att te.x spränga sig själv i luften, och på så sätt skapa så stor förödelse som möjligt.

Om vi blir anfallna utav terrorister, kvittar det om vi har 3000 eller 700 000 man att tillgå genom försvaret.

Vad skulle dom göra för nytta, om en terrorist spränger sig i luften så att halva Malmö försvinner eller något.

Bara för att vi då har 700 000 man i försvaret, så kan dom knappast göra någon nytta nere i Malmö, mer än att plocka lik.

Och det är dom ju knappast utbildade för!

Så det kan resten av Malmö som inte blev bortsprängda fixa. Ja, ni fattar min mening.

Idag, finns det absolut INGET land som skulle anfalla Sverige på några grunder alls. Jag menar, vad har vi gjort?

Det landet som ligger i största riskzonen är väl ändå USA.

Nej, banta ner försvaret totalt och lägg alla pengar på cancerforskningen och motmedel mot fågelinfluensan.

Det skulle vi alla tjäna mer på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, banta ner försvaret totalt och lägg alla pengar på cancerforskningen och motmedel mot fågelinfluensan.

Det skulle vi alla tjäna mer på.

Ja äntligen pacisfism i all denna högervridna krigspropagandan!

Jag tror Darkjack (eller vem det nu var) menade att det är ryssarna som kommer och tar oss, de onda kommunisterna, förstår ni. Vi står nämligen i deras väg för världsherravälde!

Visst, Putin är en liten gris men han skulle aldrig massakrera ett land utan försvar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Reglerna är så inom EU

Reglerna inom EU är så att om något land blir attackerat måste dom andra medlemsstaterna hjälpa till, och Sverige gick inte med? Huh? :o

Jag antar att ni syftar på någon del i "European Security and Defence Policy". Men jag vet inte riktigt vad "Sverige gick inte med" är för något. Specifiera er.

Redigerad av Funnylin
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får väl duga som utomstående då, han borde hålla käften..

Mycket bra skrivet både A.A och The Dude.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Reglerna inom EU är så att om något land blir attackerat måste dom andra medlemsstaterna hjälpa till, och Sverige gick inte med? Huh? :o

Jag antar att ni syftar på någon del i "European Security and Defence Policy". Men jag vet inte riktigt vad "Sverige gick inte med" är för något. Specifiera er.

Tror han mennar NATO(?)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor