R2D2 Skrivet 28 oktober, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 28 oktober, 2005 Det är stöld. När du köper en cd-skiva köper du egentligen inte musiken utan rättigheten att få lyssna på den. Laddar du ner samma skiva genom fildelning istället kan man säga att du stjäl denna rättighet eftersom du inte betalar något för den. Alltså är det stöld. Nej. Så att om du bara lånar en skiva\lyssnar på den i affären är du igentligen olaglig, eftersom du inte har rättigheten att lyssna på den? Nej, som SlewME sa, om jag snattar en skiva i butik är det ett fysiskt ex som dom kommer att sakna, om jag laddar hem en skiva är det inget fysiskt som dom saknar, möjligtvis att ha hellre har den hemladdad är köpt, men jag köper iaf alla bra skivor, och tar bort dom dåliga. Utan internet hade jag inte heller köpt lika många skivor, eftersom mycket av den musik jag gillar, hade jag inte ens givit en chans utan internet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Arvid Skrivet 28 oktober, 2005 Rapportera Share Skrivet 28 oktober, 2005 Nej. Så att om du bara lånar en skiva\lyssnar på den i affären är du igentligen olaglig, eftersom du inte har rättigheten att lyssna på den?Ok, du betalar för rätten att få äga ett medium som musiken finns lagrad på utan att du för den skull äger själva musiken. Bra så? Att du kan provlyssna på musiken i affären är en del av marknadsföringen och när du lånar ut en cd till en polare lånar du också ut rättigheten att få äga den och under tiden skivan är utlånad har du därför inte rätt att äga ett exemplar, såvida du inte går och köper ett nytt. Med andra ord får du inte göra en kopia och låna ut originalet eller vice versa. Nej, som SlewME sa, om jag snattar en skiva i butik är det ett fysiskt ex som dom kommer att sakna, om jag laddar hem en skiva är det inget fysiskt som dom saknar, möjligtvis att ha hellre har den hemladdad är köpt, men jag köper iaf alla bra skivor, och tar bort dom dåliga. Ett fysiskt exemplar av en skiva är inte värd mer än vad det kostar att trycka upp ett enda exemplar, packa ner den i ett fodral och frakta den till affären. Att en skiva ändå är så dyr beror på att artisten och skivbolaget ska ha "licenspengar" för att de har skapat och gett ut albumet och när du gratistankar ett album är det dessa pengar som du snuvar musikindustrin på. Utan internet hade jag inte heller köpt lika många skivor, eftersom mycket av den musik jag gillar, hade jag inte ens givit en chans utan internet. Men du hade antagligen köpt fler skivor än du gör idag. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eliizar Skrivet 28 oktober, 2005 Rapportera Share Skrivet 28 oktober, 2005 Meh vafan han har ju gått på rönnby gården. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ceone Skrivet 28 oktober, 2005 Rapportera Share Skrivet 28 oktober, 2005 Alla spel/filmer jag tankat ner hade jag ändå aldrig köpt om idén om att ladda ner inte fanns. Ser det själv som en extra bonus för mig själv Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Explosiv Anka Skrivet 28 oktober, 2005 Rapportera Share Skrivet 28 oktober, 2005 Hade inte internet funnits med möjlighet till fildelning m.m så hade du köpt dessa skivor/album. Jag skulle då iallafall inte ha råd att köpa alla skivor jag laddat ner. Men är det någon skiva jag tycker är betydligt bättre än andra skivor brukar jag önska mig den i antigen julklapp eller födelsedagspresent. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts