Jump to content

Hjälp hipphipphora-mannen

R2D2
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 44
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Toppbidragare

Va fan?

Kan ni inte se värdet av en dags hårt arbete???

Sluta me piratverksamhet... BUMS!!!

Jag ser det som ett kulturfrämjande bibliotek. Som du säkert vet lånar även bibblan ut filmer och musik. Skillnaden är att jag slipper ta bilen dit för att hämta grejerna, och dessutom till ett mycket begränsat utbud. Utan jag sätter på min dator och får filmerna/musiken direkt hem på min hårddisk.

Folk som menar att musikindustrin kommer gå under är helt ute och cyklar. Det kommer finnas musik på jorden så länge det finns människor, bara att artisterna inte kommer vara mångmiljonärer. Dom pengarna det kostar rent tekniskt (med mickar, mixerbord, datorer osv) kan artisterna lätt tjäna in på livespelingar. Ni ser ju hur festivalerna ökar mer och mer här i Sverige. För 20 år sen fanns inte Hultsfredsfesivalen, Arvika, Rassle, sweden rock och för att inte tala om alla graitfestivaler som Popaganda och allt vad dom heter. Då var det liksom logdans och allsång på skansen.

Länge leve kulturen!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser det som ett kulturfrämjande bibliotek. Som du säkert vet lånar även bibblan ut filmer och musik. Skillnaden är att jag slipper ta bilen dit för att hämta grejerna, och dessutom till ett mycket begränsat utbud. Utan jag sätter på min dator och får filmerna/musiken direkt hem på min hårddisk.

Folk som menar att musikindustrin kommer gå under är helt ute och cyklar. Det kommer finnas musik på jorden så länge det finns människor, bara att artisterna inte kommer vara mångmiljonärer. Dom pengarna det kostar rent tekniskt (med mickar, mixerbord, datorer osv) kan artisterna lätt tjäna in på livespelingar. Ni ser ju hur festivalerna ökar mer och mer här i Sverige. För 20 år sen fanns inte Hultsfredsfesivalen, Arvika, Rassle, sweden rock och för att inte tala om alla graitfestivaler som Popaganda och allt vad dom heter. Då var det liksom logdans och allsång på skansen.

Länge leve kulturen!!!

Öhöm...

Här snackar vi FILM, inte musik.

En bra låt kan man slänga ihop hur billigt som helst.

Har kamrater i klassen som ska göra en skiva som projektarbete.

Det är filmen som är den stora faran. Det kostar minst flera miljoner för att göra en bra film. En liten grupp entusiaster kan inte skapa ett mästerverk för inga pengar alls på samma sätt som musikbranschen.

Än värre är det då man bränner spel. Det kostar tio miljoner att göra ett genomsnittligt spel idag, och det tar igenomsnitt ett 40-mannarsteam två år att göra ett spel, som HELTIDSARBETE. Dessutom så har spelbranschen ingen motsvarighet till konscerten eller bion: ALLT hänger på antalet sålda ex. Vill du att spelbranschen ska gå under, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Öhöm...

Det är filmen som är den stora faran. Det kostar minst flera miljoner för att göra en bra film. En liten grupp entusiaster kan inte skapa ett mästerverk för inga pengar alls på samma sätt som musikbranschen.

Än värre är det då man bränner spel. Det kostar tio miljoner att göra ett genomsnittligt spel idag, och det tar igenomsnitt ett 40-mannarsteam två år att göra ett spel, som HELTIDSARBETE. Dessutom så har spelbranschen ingen motsvarighet till konscerten eller bion: ALLT hänger på antalet sålda ex. Vill du att spelbranschen ska gå under, eller?

Då kan de ju ta och sänka priserna på spelen, så fler har råd att köpa alla spel som matas ut på löpande band idag. Och laddar man ner spel, och är nöjd och tycker att spelen är bra, så går man kanske och köper spelet, eller en eventuell uppföljare eller expansion.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då kan de ju ta och sänka priserna på spelen, så fler har råd att köpa alla spel som matas ut på löpande band idag. Och laddar man ner spel, och är nöjd och tycker att spelen är bra, så går man kanske och köper spelet, eller en eventuell uppföljare eller expansion.

ALLA som har råd me dator o bredband har råd med spel.

Jag anser att man bör sänka momsen på spel. Det är dubbelt så hög moms på spel som på musik o film...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Idag kom så domen mot den 28-årige västeråsare som stått åtalad för att ha spridit filmen Hip Hip Hora via Direct Connect. Straffet blev 80 dagsböter, i det aktuella fallet 16000 kronor.

Domslutet är intressant. Till att börja med kan man lite torrt konstatera att ett bötesstraff i själva verket är relativt bra. Tingsrätten har stängt dörren för fler åtal av liknande slag, då fildelning av en film anses alltför bagatellartat för att motivera brytande av sekretessen på IP-nummer. Liknande åtal får alltså inte ske i framtiden.

Antipiraterna har hävdat att polis får kolla upp IP-nummer bara man får fram en hårdare dom mot någon som delar ut väldigt många filmer. Men de lär inte komma långt med BitTorrent-protokollet, där man inte kan se hur många filer en viss person delar ut, bara vilka personer som för ögonblicket är med och delar en viss fil.

Allvarligt är däremot att tingsrätten accepterat en skärmdump inlämnad av Antipiratbyrån som bevismaterial (även om den åtalades erkännande under polisförhör, som sedan togs tillbaka, sågs som kompletterande bevis). Som Piratbyrån har demonstrerat med Bevismaskinen kan vem som helst fabricera skärmdumpar. Om domstolarna väljer att lita på bildfiler från privata intresseorganisationer, är det illa ställt med rättssäkerheten på internet. Med största sannolikhet kommer dock hovrätten ha möjlighet att tänka om den bedömningen efter en överklagan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Öhöm...

Mjo det har du rätt i. Men jag iaf köper regelbundet DVD-filmer, har en 10-20 köpta hemma nu. Det är filmer som jag verkligen känner för, eller har fått. Utöver det har jag väl ett 100-tal andra filmer, som jag inte har betalat för, men som jag heller inte hade sett om jag varit tvungen att göra det.

Jag köper även spel, HL, HL2, WC3, Frozen Throne, Starcraft tex. Men även här har jag ett mycket större utbud av spel som jag kanske bara ville testa. Jag hade tex Warcraft 3 nedladdat innan jag köpte det.

Jag tror det är många som gör som jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mjo det har du rätt i. Men jag iaf köper regelbundet DVD-filmer, har en 10-20 köpta hemma nu. Det är filmer som jag verkligen känner för, eller har fått. Utöver det har jag väl ett 100-tal andra filmer, som jag inte har betalat för, men som jag heller inte hade sett om jag varit tvungen att göra det.

Jag köper även spel, HL, HL2, WC3, Frozen Throne, Starcraft tex. Men även här har jag ett mycket större utbud av spel som jag kanske bara ville testa. Jag hade tex Warcraft 3 nedladdat innan jag köpte det.

Jag tror det är många som gör som jag.

Tex. jag gör som du, HL2 och NFS-serien är spel som jag haft piratkopierade innan, men som jag hade många roliga stunder med, och det gjorde att jag senare köpte spelen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Öhöm...

Vill bara ta och be dig titta på Peter Jacksons "Bad Taste"... Han gjorde den filmen utan några miljoner alls.. Och den filmen är en riktig kultfilm...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor