Jump to content

Modellering

Mathias
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 1k
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Okej, här kommer jag med ett litet projekt som jag pillat med under kvällen. Ett lågpoly-huvud! ;)

Blev precis klar med huvudet, jag vet inte hurvida jag skall använda riktiga texturer eller bara färga den. Jag får se vad som är jobbigast. Jag håller just nu på med något slags hår och ögonen.

Kanske kan använda honom till något spel? ^_^

post-24-1139591413_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, här kommer jag med ett litet projekt som jag pillat med under kvällen. Ett lågpoly-huvud! >_<

Blev precis klar med huvudet, jag vet inte hurvida jag skall använda riktiga texturer eller bara färga den. Jag får se vad som är jobbigast. Jag håller just nu på med något slags hår och ögonen.

Kanske kan använda honom till något spel? :)

Hehe liknar Bert Karlsson >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad e bumpmapping?

nej har bara uvmappat med skin

Det skulle vara rätt snyggt med bump mapping på kolven, eller något...

Okej, jag skall försöka förklara bump mapping (även om bilden säger det mesta >_<

Bump mapping:

(Tänk på vad ordet "bump" betyder)

Dessa två kuber har exakt samma textur. Den vänstra har bara ett lager textur, medans den högra har två; ett som är färgen, och ett som är bump mapingen. Det syns ju rätt uppenbart vad bumb mapingen gör, den gör att det ser ut som om 2D-texturen är i 3D - texturen tycks ha små upphöjningar.

I übersnygga spel som F.E.A.R och Quake4 används detta. Det gör att man kan ha tämligen låg polycount på modeller, men ha übersnygga texturer med massa olika och fina lager med texturer :)

post-24-1139606040_thumb.jpg

Redigerad av Stora_tomtefar
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det skulle vara rätt snyggt med bump mapping på kolven, eller något...

Okej, jag skall försöka förklara bump mapping (även om bilden säger det mesta >_<

Bump mapping:

(Tänk på vad ordet "bump" betyder)

Dessa två kuber har exakt samma textur. Den vänstra har bara ett lager textur, medans den högra har två; ett som är färgen, och ett som är bump mapingen. Det syns ju rätt uppenbart vad bumb mapingen gör, den gör att det ser ut som om 2D-texturen är i 3D - texturen tycks ha små upphöjningar.

I übersnygga spel som F.E.A.R och Quake4 används detta. Det gör att man kan ha tämligen låg polycount på modeller, men ha übersnygga texturer med massa olika och fina lager med texturer :)

Coolt fan deet borde jag testa på typ reper osv.. vilket program kunde man göra det i??

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jallå, jag har fått igång maya igen ^_^, och börjat på min ciao igen ^_^

Inga däck på nu men kommer antagligen cross däck till den, hur mycket pollys ska det vara ungefär för att man ska kunna ha den i gta san andreas?

Ser bra ut lite vita fälgar kanske ;)

Jag vet inte hur många man ska ha på sanandreas men på Vice City var det väll ungefär 7000-10 000 faces och gta 3 är nog bara 3000-6000 faces.

Så jag skulle gissa på mellan 10 000-20 000 typ.

Men annars vet jag flera gta VC bilar som hadde någonstans runt 80-90 000 faces

men aningen ehövde man en super dator eller så fick man bara ha en bil i spelet :P

OBS.

va jag vet så kan inte gta Vice City använda förkanter som faces så dom kommer att göra om alla faces till 3 kanter så det blir dubbelt så många (w00t)

men jag vet inte hur det är med sanandreas.

Fast jag kan ju ha fel ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor