Jump to content

Biltråden


Add3
 Share

Recommended Posts

Jag skulle tagit 740 från 1988 och framåt för att då kom motorn med insprutning istället för förgasare. Vilket ger bättre bränsleekonomi. Samtidigt är 1990 års modell snyggare (tycker jag) och har kraftigare bromsar än 740:orna tillverkade innan 1990.

Okej är det en bra första bil? Jag ska trimma vilken är bäst då?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är en bra förstabil. Dom är lättmekade och lättkörda. Vilken som är bäst om man ska trimma vet jag inte. Men det beror ju på hur mkt du ska trimma och hur hårt du pressar grejerna. Men det sitter likadana motorer i en del nyare 240,740 och 940. B23, B230FK, B230FT osv... Alla håller väl för lite trim men sen om du ska trimma värre kanske du får köpa kraftigare grejer som pallar effekten. Som på vilken bil som helst.

Redigerad av Fireblade
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min farbror har en Beach Buggie som jag har fått provköra. Riktigt kul är den att köra men jag vet inte riktigt om man ska säga att den är "bra att ha". Han är ju nu över 40 och har den mest för skojs skull, det är nog ingen idé att köpa en om du ska använda den till allt möjligt som att åka och handla etc. Den använder han bara på sommaren och tar en sväng ner till stan eller stranden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är en bra förstabil. Dom är lättmekade och lättkörda. Vilken som är bäst om man ska trimma vet jag inte. Men det beror ju på hur mkt du ska trimma och hur hårt du pressar grejerna. Men det sitter likadana motorer i en del nyare 240,740 och 940. B23, B230FK, B230FT osv... Alla håller väl för lite trim men sen om du ska trimma värre kanske du får köpa kraftigare grejer som pallar effekten. Som på vilken bil som helst.

Okej tack för hjälpen -_-

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Christian har en :D

om du undrar vem Christian är så är det han som äger Koenigsegg, och jag känner honom ;)

har faktiskt kört en CCR en gång..

om ni undrar hur jag käner honomå är det faktskt så att min pappa säljer delar till dom... :ermm:

Hahahaha du tar ju fan priset, som om du hade kört en bil för över 6 mille. Mmmmmmmmmmm ganska osannolikt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska kanske köpa en volvo 740/240/142. Vilken är bäst av dessa?

Jag skulle lugnt tagit 740. Den och 240in är ju nyast men jag gillar 740 mer än 240. Om vi ska snacka 740 då så är det en perfekt förstabil då den är mycket lättmekad och driftsäker. Även billiga reservdelar och dom går att få tag på mycket lätt.

740 började tillverkas -84 och hade då B23A som är förgasarmotor på 112 hk samt B23E med mekanisk insprutning (K-Jetronic) på 129 hk. -85 till -86 hade de B230A som har förgasare med 110 hk, B230E med mekanisk insprutning (K-jet) och 131 hk, B230ET med elektronisk insprutning (motronic) och turbo och då på 182 hk, D24 som är diesel på 82 hk samt D24T som är turbodiesel på 109 hk. -87 till -88A hade de B230K med förgasare på 112 hk, B230E med mekanisk insprutning (k-jet) och 131 hk, B230F med elektronisk insprutning (LH-jet 2.2) kat och 113 hk, B230ET med elektronisk insprutning (Motronic) turbo och 182 hk, B230FT med elektronisk inspruning (LH-jet 2.2) kat, turbo och 156 hk, D24 med diesel och 85 hk samt D24T med dieselturbo och 109 hk. -88B till -89 hade B230F med elektronisk insprut (LH-jet 2.2) kat och 113 hk, B234F med elektronisk insprut (LH-jet 2.?) 16V, kat och 159 hk, B230FT med elek insprut (LH-jet 2.2) kat, turbo och 156 hk, D24 med diesel och 82 hk, D24TIC med dieselturbo och intercooler och 122 hk. -90 hade de B230F med elek insprut (LH-jet 2.4) kat och 116 hk, B234F med elek insprut (LH-jet 2.?) 16V kat och 159 hk, B230FT med elek insprut (LH-jet 2.4) kat turbo och 165 hk, D24 med diesel och 82 hk, D24TIC med dieselturbo intercooler och 122 hk. -91 till -92 hade den B230F med elek insprut (LH-jet 2.4) kat och 116 hk.

Sen tror jag att jag läste lite funderingar kring trimning. Då är ju självklart turbomotorerna att föredra med tanke på kostnad och att det är enklare att trimma en turbo än en sugis. Går att få lite extra pulver för mindre pengar genom att handla ett chip, sportavgassystem och pilla upp laddtrycket. Går även att köpa till (om det exemplaret inte redan har det) det så kallade turbo+ kitet, vill du ha mer än då så kan man byta turbon till en större och sådana dyrare saker, men jag orkar inte gå in på för mycket detaljer. Allt beror ju på hur mycket du tänkt lägga ut på trim och hur duktig du är själv på att skruva.

Tror jag fick med en del i alla fall. Detta med att välja 740 är bara vad jag skulle gjort, 240 och 140 är ju fortfarande Volvo dom också så det är ju inte så dåligt heller. Men Själv skulle jag valt 740in. Är det något mer du undrar över är det bara att fråga så ska jag försöka svara.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

.hubbert:

Kommer du över en 140 för bra pris är det bara slå till direkt! De börjar bli ganska sällsynta nu vilket betyder att de inte sjunker i värde mer. De fina kommer snarare stiga i värde från och med ungefär nu. De är skattefria, behövs bara bes varannat år, och den har inte alls samma regler vid motorbyte ect så det är bara le när du kör igenom besiktningen med en t5motor istället ;) Fast sen så har bilen runt 30 år på nacken också, vilket betyder att du måste kunna meka själv för att det ska vara lönt att äga en.

Jag hade ändå valt 740 som förstabil

Redigerad av KalleR
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...