Fireblade Skrivet 25 februari, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 februari, 2006 (redigerad) Jag skulle tagit 740 från 1988 och framåt för att då kom motorn med insprutning istället för förgasare. Vilket ger bättre bränsleekonomi. Samtidigt är 1990 års modell snyggare (tycker jag) och har kraftigare bromsar än 740:orna tillverkade innan 1990. Redigerad 25 februari, 2006 av Fireblade Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kalan Skrivet 25 februari, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 februari, 2006 Damn, den var najs du Kalan! Märke? En Plymouth Cuda är det, ja Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
hubbert Skrivet 25 februari, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 februari, 2006 Jag skulle tagit 740 från 1988 och framåt för att då kom motorn med insprutning istället för förgasare. Vilket ger bättre bränsleekonomi. Samtidigt är 1990 års modell snyggare (tycker jag) och har kraftigare bromsar än 740:orna tillverkade innan 1990. Okej är det en bra första bil? Jag ska trimma vilken är bäst då? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Fireblade Skrivet 25 februari, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 februari, 2006 (redigerad) Ja, det är en bra förstabil. Dom är lättmekade och lättkörda. Vilken som är bäst om man ska trimma vet jag inte. Men det beror ju på hur mkt du ska trimma och hur hårt du pressar grejerna. Men det sitter likadana motorer i en del nyare 240,740 och 940. B23, B230FK, B230FT osv... Alla håller väl för lite trim men sen om du ska trimma värre kanske du får köpa kraftigare grejer som pallar effekten. Som på vilken bil som helst. Redigerad 25 februari, 2006 av Fireblade Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
VaXXoR Skrivet 25 februari, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 februari, 2006 Tja tja, jag har tänk på det här med bilköp. Jag funderar på att köpa en Beach Buggy, någon som har en sån här, här på forumet ? isf är det något att ha, kul och köra ? Och delar och andra stylings grejjor, är det svårt att få tag på ? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Matteus Skrivet 25 februari, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 februari, 2006 Min farbror har en Beach Buggie som jag har fått provköra. Riktigt kul är den att köra men jag vet inte riktigt om man ska säga att den är "bra att ha". Han är ju nu över 40 och har den mest för skojs skull, det är nog ingen idé att köpa en om du ska använda den till allt möjligt som att åka och handla etc. Den använder han bara på sommaren och tar en sväng ner till stan eller stranden. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
hubbert Skrivet 25 februari, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 februari, 2006 Ja, det är en bra förstabil. Dom är lättmekade och lättkörda. Vilken som är bäst om man ska trimma vet jag inte. Men det beror ju på hur mkt du ska trimma och hur hårt du pressar grejerna. Men det sitter likadana motorer i en del nyare 240,740 och 940. B23, B230FK, B230FT osv... Alla håller väl för lite trim men sen om du ska trimma värre kanske du får köpa kraftigare grejer som pallar effekten. Som på vilken bil som helst. Okej tack för hjälpen Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Fireblade Skrivet 25 februari, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 februari, 2006 Varsågod Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Chilli_13 Skrivet 25 februari, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 februari, 2006 Nee, men tysk Finns det ingen svensk som har en Koenigsegg? Christian har en om du undrar vem Christian är så är det han som äger Koenigsegg, och jag känner honom har faktiskt kört en CCR en gång.. om ni undrar hur jag käner honomå är det faktskt så att min pappa säljer delar till dom... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
MR_Lene Skrivet 26 februari, 2006 Rapportera Share Skrivet 26 februari, 2006 Avundsjuk på dig Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
sebbe68 Skrivet 26 februari, 2006 Rapportera Share Skrivet 26 februari, 2006 Christian har en om du undrar vem Christian är så är det han som äger Koenigsegg, och jag känner honom har faktiskt kört en CCR en gång.. om ni undrar hur jag käner honomå är det faktskt så att min pappa säljer delar till dom... Hahahaha du tar ju fan priset, som om du hade kört en bil för över 6 mille. Mmmmmmmmmmm ganska osannolikt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Azore Skrivet 26 februari, 2006 Rapportera Share Skrivet 26 februari, 2006 Jag ska kanske köpa en volvo 740/240/142. Vilken är bäst av dessa? Jag skulle lugnt tagit 740. Den och 240in är ju nyast men jag gillar 740 mer än 240. Om vi ska snacka 740 då så är det en perfekt förstabil då den är mycket lättmekad och driftsäker. Även billiga reservdelar och dom går att få tag på mycket lätt. 740 började tillverkas -84 och hade då B23A som är förgasarmotor på 112 hk samt B23E med mekanisk insprutning (K-Jetronic) på 129 hk. -85 till -86 hade de B230A som har förgasare med 110 hk, B230E med mekanisk insprutning (K-jet) och 131 hk, B230ET med elektronisk insprutning (motronic) och turbo och då på 182 hk, D24 som är diesel på 82 hk samt D24T som är turbodiesel på 109 hk. -87 till -88A hade de B230K med förgasare på 112 hk, B230E med mekanisk insprutning (k-jet) och 131 hk, B230F med elektronisk insprutning (LH-jet 2.2) kat och 113 hk, B230ET med elektronisk insprutning (Motronic) turbo och 182 hk, B230FT med elektronisk inspruning (LH-jet 2.2) kat, turbo och 156 hk, D24 med diesel och 85 hk samt D24T med dieselturbo och 109 hk. -88B till -89 hade B230F med elektronisk insprut (LH-jet 2.2) kat och 113 hk, B234F med elektronisk insprut (LH-jet 2.?) 16V, kat och 159 hk, B230FT med elek insprut (LH-jet 2.2) kat, turbo och 156 hk, D24 med diesel och 82 hk, D24TIC med dieselturbo och intercooler och 122 hk. -90 hade de B230F med elek insprut (LH-jet 2.4) kat och 116 hk, B234F med elek insprut (LH-jet 2.?) 16V kat och 159 hk, B230FT med elek insprut (LH-jet 2.4) kat turbo och 165 hk, D24 med diesel och 82 hk, D24TIC med dieselturbo intercooler och 122 hk. -91 till -92 hade den B230F med elek insprut (LH-jet 2.4) kat och 116 hk. Sen tror jag att jag läste lite funderingar kring trimning. Då är ju självklart turbomotorerna att föredra med tanke på kostnad och att det är enklare att trimma en turbo än en sugis. Går att få lite extra pulver för mindre pengar genom att handla ett chip, sportavgassystem och pilla upp laddtrycket. Går även att köpa till (om det exemplaret inte redan har det) det så kallade turbo+ kitet, vill du ha mer än då så kan man byta turbon till en större och sådana dyrare saker, men jag orkar inte gå in på för mycket detaljer. Allt beror ju på hur mycket du tänkt lägga ut på trim och hur duktig du är själv på att skruva. Tror jag fick med en del i alla fall. Detta med att välja 740 är bara vad jag skulle gjort, 240 och 140 är ju fortfarande Volvo dom också så det är ju inte så dåligt heller. Men Själv skulle jag valt 740in. Är det något mer du undrar över är det bara att fråga så ska jag försöka svara. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 26 februari, 2006 Rapportera Share Skrivet 26 februari, 2006 (redigerad) .hubbert: Kommer du över en 140 för bra pris är det bara slå till direkt! De börjar bli ganska sällsynta nu vilket betyder att de inte sjunker i värde mer. De fina kommer snarare stiga i värde från och med ungefär nu. De är skattefria, behövs bara bes varannat år, och den har inte alls samma regler vid motorbyte ect så det är bara le när du kör igenom besiktningen med en t5motor istället Fast sen så har bilen runt 30 år på nacken också, vilket betyder att du måste kunna meka själv för att det ska vara lönt att äga en. Jag hade ändå valt 740 som förstabil Redigerad 26 februari, 2006 av KalleR Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
epix Skrivet 27 februari, 2006 Rapportera Share Skrivet 27 februari, 2006 Jag hade då valt 240 som förstabil då den är bättre i prestanda än 140. 240:n är även mer lättmekad än 740 vilket jag vet av egen erfarenhet då den där jävla 740:n krånglar hela tiden. Det händer saker i 240. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jesper Skrivet 7 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 7 april, 2006 Någon här som vet om det är svårt att montera en b20 i en bubbla? Jag har sett att många som kör folkrace har det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 7 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 7 april, 2006 Jag ska (lr vill iaf) ha en mini cooper, helst den gamla modellen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Azore Skrivet 7 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 7 april, 2006 Jag ska (lr vill iaf) ha en mini cooper, helst den gamla modellen. De är faktiskt lite småroliga ju med att man kan göra stoopies med dem. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
tojo909 Skrivet 7 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 7 april, 2006 Jag funderar på att köpa en FIAT COUPE 1.8 16V från 1996 eller FIAT PUNTO SPORTING 1.2 16V från 1997.. Hade en FIAT UNO förut.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The_go Skrivet 7 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 7 april, 2006 Vet inte vad jag skulle vilja ha för märke, men bara den är röd. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Azore Skrivet 7 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 7 april, 2006 Vet inte vad jag skulle vilja ha för märke, men bara den är röd. Rött är fint. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.