Jump to content

FAHRENHEIT

Crusader
 Share

Recommended Posts

Nån mer än jag som spelar detta fantastiska spel?

Vet inte hur länge jag har väntat på att få spela ett spel som koncentrerar sig mer på storyn och inte går ut på att skjuta en massa monster eller slakta horder med fiender med ett svärd.

Det är spelet är så roligt. Man spelar som om det var en film fast man bestämer allt vad karaktärerna ska göra. (T ex dricka mjölk från kylskåpet, klä på sig, gömma bevis, leta genom en soptunna osv)

Spelet handlar om en man som plötsligt, i en sorts trans, dödar en okänd person på en toalett. Man ska sedan försöka dölja bevisen från polisen och försöka ta reda på vad som har hänt. Samtidigt så spelar man de 2 poliser som ska försöka hitta mördaren och de bevis man gömde innan. Plus huvudkaraktärens bror som är en Präst.

Iallafall hamnar de 4 karaktärerna mitt i den stora striden mellan det goda och det onda.

Sedan har varje val man gör en orsak. T ex gömmar man liket tar det längre för polisen att hitta det och gömmer man mordvapnet så kanske man inte hittar det sen när man spelar poliserna.

Mesta av spelet går ut på att göra vissa handlingar (T ex leta efter bevis på toaletten, göra sig iordning inför jobbet), trycka vissa knappar i rätt ordning för att utföra vissa saker eller scener (T ex springa från poliser mitt på en gata), sex scener osv.

Man kan säga spelet är fullt med minispel.

Jag brukar inte gilla sånt annars men det här spelet är verkligen bra. Ett riktigt konstvärk som visar att man kan göra intresanta spännande och djupa spel utan att ha med en massa skjutande eller sånt.

Jag hoppas på fler liknande spel (Alan Wake och Call of Cthulhu verkar vara på rätt väg) och speciellt ett skräckspel i den här andan hade varit fantastiskt kul.

Rekomederar det starkt till alla som gillar deckar/äventyr psykiska thrillerar. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 95
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Fattar inte riktigt det där med att man är poliser också.. om man gömmer ett vapen så vet man ju var man har lagt det när man e snuten sen :S

Nej, man bara väljer att gömma det men man får inte se vart det tar vägen.

T ex Lucas (huvudkaraktären) har precis mördat en man utan att veta hur eller varför. Man kan då välja, springa därifrån i panik (Det finns en mätare som visar om man är OK, stressad eller deppig och man måste göra saker för att lugna sig, t ex dricka en kopp kaffe, berätta ett skämt för någon, lyssna på musik, tvätta sig osv...) eller försöka dölja det som har hänt. Då kan man t ex gömma liket i en toalett hytt, gömma vapnet (Kameran visar vad som händer inne på fiket medans det göms), tvätta sig, torka upp blodet och lite andra saker. Sen sticker man. När sedan polisen kommer får man kontrolera dem och kan då välja att undersöka liket, leta efter kniven på olika ställen, kolla den blodiga moppen, fråga vittnena (Man får välja vad man ska fråga men kan bara fråga ett visst antal saker. Roligast är när 2 huvudkaraktärer pratar med varandra och man får kontrolera varandras frågor och svar), kissa (Om man nu vill det) leta efter blod osv.

Sen är det så att låter man för mycket bevis ligga frame så hittar polisen en innan man får reda på vad som har hänt och kan få fel uppfattning om det. Och letar man inte sitt bästa som poliserna så kan det vara så att de inte hittar bevis nog för att vara där när de sedan kanske behövs.

Men det är inget man behöver fundera så mycket på. Utan man spelar det mäst som man vill handlingen ska gå.

Trailers

Bilder

Spelet har fått 9 eller 10 på alla ställen och tidningar jag läst (Utom Player 1, men personen som skrev det hatade äventyrs spel...) och det är verkligen underbart.

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nästan som i The sims :lol: !

Nja, fast man kan bara göra varje sak en gång.

T ex finns den en kul del där man blir anfallen av gigantiska kvalster och måste genom att trycka med spakarna (Man får 2 cirklar som representerar de 2 styrspakarna och visar vart man ska trycka) för att filmsekvensen ska visas rätt. Riktigt kul.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hahah spelade det med en kompis. Spelaren (som poliserna jagar) hade sovigt och så bestämmde vi att han typ skulle ta nån medicin mot huvudverk, Sedan gick vi till köket och tog lite sprit, Vi dog efter några sekunder! ;)

Exakt samma sak hände mig. Jag tog lite huvudvärkstabletter, och då sa Lucas "Mixa inte med alkohol", och sen gick jag ut i köket. Då såg jag en flaska sprit under disken. "Den här killen kan behöva sig ett järn!" tänkte jag och tog ett glas. Då började han säga "Och så slutade min historia, jag mixade tabletterna med alkohol..." jag tänkte WTF?! Och så damp han ner i backen ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor