Jump to content

Individens ingripande...

P-C
 Share

Recommended Posts

Här är jag igen med en ny samhällsåsikt.

Träningen var över och jag och en en vän begav oss till SevenEleven för att ta oss en cola.

Efter tio minuter hörde vi ett skrik. Vi kollade ut genom fönstret och såg att tre personer slogs. Två av dem gick på varandra åtminstone.

Den ena såg ut som en sicilienare med jeans-jacka och jeans. Han höll "jack-tag" på en vit kille i 20-års åldern. Den tredje verkade vara sicilienarens kompis och stog nånstans i mitten och drog i den vita killens jacka. Jag och min kompis gick ut. De slogs fortfarande som galningar och hade nu börjat sparka varandra. Den ena sicialenaren hade dragit sig ut ur striden och skrek nånting på italienska till sin kompis.

Sen såg jag: Ingen ingrep! Hade jag varit vuxen hade jag inte tvekat att bryta mig in i blodbadet och särat på de båda.

"Gör nåt!" skrek jag till vuxna män som gick förbi. Flera stannade men tittade bara på.

Jag drog en stor skallig man i jackan och sa:

"Gör nåt hallå!"

"Lägg dig inte i"

Jag önskade att jag kunde lagt mig i. Men nu är jag bara en 15-årig, inte särskilt muskulös pojke. Sicilianaren såg ganska stark ut. Jag kunde blivit allvarligt skadad.

Till slut var bråket över. Den vite hade kastat ner sicilaneren på marken. Den vita killen stack in handen i sicialnerens jackficka och drog ut .. ett paket kakor!

"Var det verkligen värt det här? Att du snor ett paket kakor som en jäkla lodare!"

Han placerade foten så att siciliaren inte kunde resa sig.

Den sicianska killens kompis skrek åt den vita:

"Du behöver hjälpen! Du sjuk!"

killen på marken flämtade:

"läkare läkare!"

"Du kommer inte härifrån, din äckliga snattare!"

Det hade nu samlats en stor folkmassa runt de tre.

Den vita snubben lindade på nått sätt fast sicilenarens händer med sin jacka.

De försvann in på seveneleven igen.

Jag och min kompis gick fram till en snubbe i folkmassan och sa:

"Varför gjorde du inget, för fan?"

"Man ska inte lägga sig i.."

"Den svenska likgiltigheten", konstaterade jag.

Borde den enskilde individen ingripa vid såna här situationer?

Sjävl säger jag: JA! Den enskilde individen BORDE ingripa. Inte stå som ett fån och glo.

JA ELLER NEJ?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är så jävla självklart att man ska ingripa, och om man inte kan göra nåt själv då man anser sig inte ha styrkan för att sära på dom så ska man ringa polisen.

Och jag har varit med om liknande förut. Sett folk som blivit påpucklade på bussar, och folk bara sitter där som ett par jävla idioter, som inget har hänt. Inte ens efter misshandeln är över, frågar folk ens hur han mår. Vilka jävla svin...

Hoppas dom alla blir nersparkade själva och inte får hjälp.

Redigerad av Cortez
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet vad som hände i stockholm när en snubbe i 25 årsålder gick fram till 2 ungar som stod och pissa i en trappuppgång...!?

I ett perfekt samhälle ska man kunna säga till en medmänniska om den personen gör fel. Man ska kunna vara tjej och gå hem genom en mörk park i trygghet. Man ska tom. kunna gå genom Rosengår i Malmö klädd i en dräkt sydd av tusenlappar och ändå inte bli rånad...

Tyvärr lever inte vi i ett perfekt samhälle så det är bara korkat att utsätta sig för onödiga risker...

Men Visst, jag hade absolut ingripigt vid ett ev. bråk om jag är med ett gäng polare som är större till antalet...

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet vad som hände i stockholm när en snubbe i 25 årsålder gick fram till 2 ungar som stod och pissa i en trappuppgång...!?

I ett perfekt samhälle ska man kunna säga till en medmänniska om den personen gör fel. Man ska kunna vara tjej och gå hem genom en mörk park i trygghet. Man ska tom. kunna gå genom Rosengår i Malmö klädd i en dräkt sydd av tusenlappar och ändå inte bli rånad...

Tyvärr lever inte vi i ett perfekt samhälle så det är bara korkat att utsätta sig för onödiga risker...

Men Visst, jag hade absolut ingripigt vid ett ev. bråk om jag är med ett gäng polare som är större till antalet...

Jag hade absolut ingripit. Skulle kännas bättre att få rejält med stryk och veta att man iaf har försökt, än att vara en feg jävel och veta att det var mitt fel(delvis) att den där killen sitter i rullstol eller liknande. Och den där killen Marcus, som gick och sa till några att de inte skulle pissa i porten vid Mcdonalds, han fick ju förfan huvudet avsparkat från nacken.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej. Bara om det är folk som är yngre och ser inte ut att vara lika starka som mig. Men jag skulle självklart ha ringt polisen och förmodligen ringt efter en ambulans också.

SAAB, helt rätt.

Jag har ångest för den stackars j*veln som misste livet bara för att han sa till snorungarna att inte pissa. Så onödigt.

Han hade visserligen rätt, men man får tänka lite...

Man vet inte vad det är för galningar. Sen kommer de undan med dagsböter.

Så sjukt samhälle. Klart att man kan bli sura och slåss och sen är det bra men nu mer är det inte så..

Tweak: Så du skulle ha gjort som marcus?

Varför bry sig om vad andra gör? Han miste livet pga det. Jag menar inte att man ska sk*ta i sina medmänniskor men ska man ingripa ska man vara flera.

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade absolut ingripit. Skulle kännas bättre att få rejält med stryk och veta att man iaf har försökt, än att vara en feg jävel och veta att det var mitt fel(delvis) att den där killen sitter i rullstol eller liknande. Och den där killen Marcus, som gick och sa till några att de inte skulle pissa i porten vid Mcdonalds, han fick ju förfan huvudet avsparkat från nacken.

Så du skulle också vilja riskera livet? De kan ju faktiskt slå ihjäl dig. Tänk om någon hade haft en kniv på sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

SAAB, helt rätt.

Jag har ångest för den stackars j*veln som misste livet bara för att han sa till snorungarna att inte pissa. Så onödigt.

Han hade visserligen rätt, men man får tänka lite...

Man vet inte vad det är för galningar. Sen kommer de undan med dagsböter.

Så sjukt samhälle. Klart att man kan bli sura och slåss och sen är det bra men nu mer är det inte så..

Tweak: Så du skulle ha gjort som marcus?

Varför bry sig om vad andra gör? Han miste livet pga det. Jag menar inte att man ska sk*ta i sina medmänniskor men ska man ingripa ska man vara flera.

Jo, så skulle man ju också kunna se det. Jag vetefan om jag skulle rikserat livet, men om man vet att man bara skulle bli slagen, inte mördad. Om jag hade varit Marcus, och vetat att jag hade blitt ihjälslagen om jag sa till, hade jag självklart inte sagt till. Inte för en sån skitsak, en annan sak och folk slåss utanför en 7eleven-butik.. Men ni har fått mig på andra tankar, ni kan ha räddat mitt liv ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så här är det.

Man ska överlåta allt som kan vara personligskada för sig själv till polisen, i detta fall så har man enligt lagen rätt att handla i nödvärn från alla tre, även allmänheten har rätt att ingripa i nödvärn då det där slagsmålet kunde ha blivit över 1 års fängelse.

Där är lagen lite suddig då det gäller 1års fängelse eller inte.

Ett års fängelse kan man få om man mördar, försök till mord eller grovmisshandel.

I det där läger som du berättar så låter det inte som ett brott som är över 1år vilket skulle tyda på att dem som ingrep skulle göra sig skyldig till ett brott. Givetvis så kan ju polisen tacka och ta emot i vissa tillfällen men sedan så finns det poliser som är lite "too mutch" och skulle skriva en anmäla emot dig. Men igentligen så kan man gripa om man ser att någon bara slår någon annan i ansiktet då du kan ha bedömt att det skulle bli ett blodigt slagsmål.. Så den lagen är suddig, har hört att de ska sänga till 6mån fängelse istället för 1år.

Själv så skulle jag utgå ifrån hur situationen ser ut. Om jag anser att den var mycket hutfull så skulle jag ingripa.

Redigerad av SlewME
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, så skulle man ju också kunna se det. Jag vetefan om jag skulle rikserat livet, men om man vet att man bara skulle bli slagen, inte mördad. Om jag hade varit Marcus, och vetat att jag hade blitt ihjälslagen om jag sa till, hade jag självklart inte sagt till Inte för en sån skitsak, en annan sak och folk slåss utanför en 7eleven-butik.. Men ni har fått mig på andra tankar, ni kan ha räddat mitt liv ^_^

Det är just det som är problemet, att man inte vet...

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min kompis blev riktigt hårt slagen av en kille idag fast jag stod sådär 100m bort och såg för jag hade idrott.

Fast min kompis blev inte skadad och jag lade mig inte i fast jag är ett jävla berg, jag visste ju inte vad som hade hänt innan och min kompis hade förmodligen gjort något för att reta upp dessa två killar.

Hade det varit min bästa kompis hade jag lagt mig i fast om det är någon jag ej känner så väl så blandar jag mig inte i. ^_^

Ingen lärare fanns heller i närheten och dom två killarna som slog mig polare försvann snabbt på en moppe.

Redigerad av Miike
Länk till kommentar
Dela på andra sidor