Jump to content

Andar&Ufon

Cyper
 Share

Tror Du På Andar&Ufon?  

81 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Trolle Ljungby Slott

Ett stort och pampigt slott är Trolle Ljungby. Som gjort för spökerier men ser lugnt och idylliskt ut. Som på så många andra slott spökar det. En mystisk dam håller till på slottet. Alltid i samma rum och på samma sätt visar hon sig. Rummet hon huserar i ligger på övervåningen i slottet. När man får syn på damen bugar hon sig lätt framåt, försöker man närma sig henne försvinner hon genast. Man tror att det är Ulrika Sparre som spökar. Hon var en möbelsamlare med ett speciellt intresse för byråar. Man tror att hon går runt och kontrollerar att de som nu bor i slottet har möblerat rätt.

Snogeholms Slott

På Snogeholms slott går det omkring en blåögd man i 1700-talskläder och hälsar på gästerna som hyr rum på slottet. För ett antal år sedan höll han på att skrämma livet ur ett nygift par, som skulle tillbringa bröllopsnatten på slottet. När de satt på sängen sa bruden: "Titta, en hovmästare i 1700-talskläder". Hennes man såg dock inte mannen, och detta inledde deras första gräl, bara ett par timmar efter vigseln.

En annan kväll fick en Stockholmska påhälsning av spöket. Hon stod och tvättade sig, helt naken, när spöket ljudlöst gled in. Hon blev så rädd att hon med ett tjut sprang ut i korridoren, fortfarande helt naken. Tillslut vågade en anställd på slottet gå in i hennes rum, bara för att finna att den blåögde var borta.

Det där var lite fakta som jag vet just nu. Och det är såklart svenska slott.

UFO's ''Rymdskep''

UFO's har ända sedan början av 50-talet varit ett hett debattämne. ända sedan slutet av 40-talet har flera dokumenterade UFO-observationer gjorts av människor över hela världen. UFO's har både fotats och filmats. Ordet "UFO" får en ofta att tänka på ett rymdskepp med små gröna gubbar från någon främmade planet i ett annat solsystem. Ordets egentliga betydelse, "Unidentified Flying Object" säger dock vad det hela rör sig om. Ett oidentifierat flygande föremål. I de flesta fall rör det sig om ett ljusfenomen på himlen som rör sig i en konstant/varierande hastighet och kanske även i ett speciellt mönster. Många som tror sig ha sett ett UFO kan i själva verket ha sett en satellit, en komet eller något annat naturligt fenomen. I vissa fall finns det ingen naturlig förklaring och det är i de situationerna som man börjar undra vad det egentligen var man såg.

Det finns även flera dokumenterade fall där personer påstår sig ha sett rymdskepp och utomjordiska varelser, eller t.o.m. blivit bortförda av dessa. I sådana fall brukar personerna i fråga inte minnas något av det inträffade. Man har dock lyckats få fram mer eller mindre kompletta skildringar av vad som hänt dessa människor då de har blivit utsatta för hypnos. En känd författare vid namn Whitley Strieber som blivit bortförd vid flera tillfällen, har skrivit böcker om sina upplevelser.

(Ett UFO)

Vissa anklagar USA's regering för att hemlighålla information om utomjordiska rymdfarkoster som har krashat. Den så kallade Roswell-incidenten är ett typiskt exempel på det. Det finns även de som påstår att USA's militär har utomjordingar i förvar, åtminstone döda kroppar som har hittats vid de platser där rymdfarkoster lär ha krashat.

Personligen tror jag att det finns liv på andra planeter i universum och att chansen finns att vi kanske redan är besökta av andra intelligentare livsformer utan att vi vet om det. Jag är dock en aning skeptisk mot alla påstådda närkontakter med utomjordingar.

Innan du/ni börjar läsa om andar, så kan det vara bra att ha ett litet ''facit'' Ifall det är nåt ord som man inte förstår sig på. Dom flesta av ''grunderna'' finns samlade nedan.

Ande - en person som gått över till andra sidan

Andra sidan - den värld där avlidna personer bor

Astral - utomvärldslig

Aura - det elektromagnetiska fält som omger allt levande

Chakra - energicentrum i våra kroppar

Ectoplasma - materia som andar kan använda sig av för att visa sig

Energispår - minnen som sitter i föremål och platser

Guide - en personlig hjälpare från andra sidan

Healing - att förmedla energi i ett helande syfte

Högre jag - den andliga del av oss som vet mer än vi

Inkarnation - ett av våra liv på jorden

Intuition - förmågan att instinktivt veta något

Karma - läran om orsak och verkan i ett reinkarnistisk perspektiv

Klärvoajans - förmågan till astral kommunikation

Kundalini - "den gudomliga elden", stark energi som ligger vilande i oss

Meditation - att stilla sinnet och uppleva helheten och nuet

Medium - en person som kan kommunicera med "andra sidan"

Mellanvärld - den värld där andar som inte förstår att de är döda fastnar

Paranormal - vid sidan om det normala

Poltergeist - bullerande - det vill säga en ande som bullrar

Psykometri - att få information genom ett föremål

Psykokinesi - att flytta föremål med tankekraft

Reinkarnation - läran om återfödelse

Räddningscirkel - en grupp människor som hjälper själar över till andra sidan

Seans - tillfälle när man, via ett medium, försöker kommunicera med andra sidan

Spöke - en ande som ie förstår att den är död

Tarotkort - kort från 1500-talet som läggs för att ge spådomar och information om personlig utveckling

Telepati - kommunikation med enbart tankar

Uku - ut ur kroppen-upplevelse

ANDAR:

Parapsykologerna tar inte för givet att det är den dödes själ. De utgår ifrån vad utsatta påstår sig se och försöker vanligtvis förklara fenomenen utifrån vad de vet om psyket man har kunnat studera ordentligt.

Spöken är vårat vanligaste namn för andar som inte kan lämna sin tidigare inkarnation. Av någon anledning, t.ex. en stark känslomässig bindning till något som finns kvar i den fysiska världen. När de ändå inte kan bli kvitt denna bindning så kan de blir kvar i flera hundra år. Vanligtvis i någon byggnad. Sådana andar behöver hjälp för att finna ljuset. Spöken är egentligen inte farliga. De känns bara obehagliga, oftast p.g.a. den sorg eller ångest de bär på. Andar har likt människor en aura och när den auran som är ångestladdad kommer in i en människas aura så känner människan det väldigt tydligt. De flesta förstår inte varför de känner så. De reagerar först när de vanliga sinnena stimuleras.

Nu när vi fysiska varelser lever på samma frekvens som andarna så kommer vi att stöta på dem betydligt oftare.

Om du har problem med rastlösa andar så kan du kontakta någon spökjägare.

Poltergeist aktiviteter kan ofta inträffa då en flicka eller pojke är i puberteten.

Harry Price (1881-1948) var en av Englands mest välkända psykiska journalister på sin tid. Han var grundare och Hedersordförande för the National Laboratory of Psychical Research, vilket senare blev en del av University of London Council for Psychical Investigation. En gång var han Foreign Research Officer för American Society for Psychical Research, och utförde en hel del experiment på medier över hela Europa medan han levde.

Price var den förste att undersöka fenomenen i Borley, och skrev två böcker i ämnet – “The Most Haunted House in England” (1940) och “The End of Borley Rectory” (1946). Det har diskuterats huruvuda han var en bluffmakare eller inte, och “hjälpte” spökena i Borleys prästgård att spöka. Efter sin död hävdade folk att han faktiskt hade fejkat mycket av den övernaturliga aktiviteten i Borley, men efter det har hans namn blivit åtminstone någorlunda rentvått.

Kontakta andar med mobilstrålning: http://www.nyteknik.se/art/37867

Expressen har även skrivit något intressant. Andar börjar visa sig efter tsunamin.

http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=232136

I Aftonbladet lördagen den 20 december 2003 kunde man läsa att ett spöke, på det engelska slottet Hampton Court, hade fastnat på en videoupptagning från en övervakningskamera när han/hon stängde en dörr till slottet. En dramatisk bild där man ser en skepnad, klädd i något som ser ut som 1500-talskläder, visa sig i dörröppningen och alla från vaktpersonalen på slottet till "spökforskare" är lika förbluffade.

Att detta skulle hända just på Hampton Court är dock inte så underligt eftersom detta slott, en bit utanför London och till vilket man kan åka båt på Themsen eller tåg från Waterloo, är ett av de mest hemsökta i hela Storbritannien. Slottet som byggdes av Henrik VIII:s lordkansler, kardinalen Wolsey i början av 1500-talet är uppbyggt kring tre gårdsplaner, Base Court, Clock Court och Fountain Court. Bland mer uppmärksammade spökupplevelser där kan nämnas: 1966 sågs spöket av kardinal Wolsey för första och enda gången - iallafall så här långt. Mera vanligt är förekomsten av gengångarna till Henrik VIII:s fruar som exempelvis Catherine Howard, avrättad 1542 och hennes likaledes halshuggna älskare Tom Culpepper och Denham. De bägge sistnämnda visar sig i slottsträdgården medan Catherine hörs skrikande rusa genom "Haunted Gallery" strax intill slottsköket. En annan av Henrik VIII:s fruar Jane Seymour har synts till långt efter sin död och då på Clock Court. Även Sybill Penn, som blev "fostermor" till prince Edward när Jane Seymour dött i barnsäng, spökar på Hampton Court. 1829 slog nämligen blixten ner i slottskyrkan St Mary's och Penns grav öppnades och sedan dess verkar den gamla damen inte kunna få någon ro. Läs mer: http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,...,408177,00.html

En svensk spöksida. Klicka på ditt län och titta vad som har skådats där!

http://www.spokwebben.se/spokplatser.asp?h...eny=spokplatser

Här på länken nedan har ni en liten film, dock inte Svensk.

http://www.jkcinema.com/runflash.asp?id=ur...nds2&name=Urban Legends 2&width=450&height=300&quality=best

Om UFON: http://www.jkcinema.com/runflash.asp?id=ULufos&name=Urban Legends Series: UFOs&width=400&height=300&quality=best

SVENSKA UFO BILDER: http://www.ufo.se/fakta/rapporter/bilder/

OBS; Om ni har problem med poltergeist aktiviteter, säg till, jag delar med mig symboler!

http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,...,408177,00.html

(Hampton Court 2003)

:rolleyes:

Mer angående Hampton Court.

- Det hände på natten.

- Ingen av personalen jobbade.

- Folk har klagat på att en brand dörr som skall vara låst öppnas.

- En kvinna/man i 1500-tals kläder ploppar upp i övervaknings kameran.

- Mannen/kvinnen () öppnar den utan problem.

- Efter frågade personalen ut alla som jobbade där om det var nåt slags ''skämt''.

- Ingen visste något om detta.

- Det var ingen som gick ut, eller in på övervakningskamerorna.

Slottet byggdes av Henry WIII s lordkansler.

Och det var någon gång på 1500-talet. Är det en kvinna så kan går mina misstankar mot Catherine Howard, en av hans fruar. (han har haft flera).

Catherine Howard avrättades 1542, hon halshögs.

Tittar man på denna bild, bär hon/han en luva. Och andsiktet är vit?

Vad kan vara förklaringen? Hon halshögs. Och då är det nog Catherine Howard.

Kan även säga att Henry bode i den avdelningen där det spökade. Alltså bör hans fru och ochså bot eller varit där ibland.

POLTERGEIST:

Det tyska ordet poltergeister, som betyder bullerandar, har blivit en även i Sverige antagen beteckning för aktörerna bakom en rad fenomen som vanligen är just bullriga. Fenomenen är i första hand av telekinetisk art och består i att det knackar i väggar, dörrar smälls igen, möbler vräks omkull, glödlampor exploderar, föremål flyger genom luften, TV-apparater slås på, stenar kastas mot fönsterrutor osv, allt utan någon synlig aktör. Teleportationsfenomen är också vanliga. Vid dessa transporteras materiella föremål i helt tillstånd genom materiella hinder, t ex husytterväggar och skåpdörrar, eller så dematerialiseras de för att efter transport rematerialiseras på en annan plats.

På 1920-talet började man med laboratorieundersökningar av fenomenen och Harry Price gjorde då sin bekanta undersökning av fallet med den 13-åriga Eleanore. Efter att ha bevittnat ett antal fenomen i flickans hem, bjöd Price henne och hennes mor till London där han hade ett välutrustat laboratorium. Redan under flickans första besök i laboratoriet fick man bevittna hur små föremål föll ned på hennes huvud uppifrån taket. Även teleportationer och annat bevittnades under sträng kontroll. Hur dessa fenomen åstadkoms kunde man dock inte utröna. Det kanske märkligaste fenomenet bestod i bitmärken som spontant uppkom på Eleanores kropp, ty dessa var identiska med märken efter hennes egna tänder och satt ibland på ställen där hon omöjligen kunde ha bitit sig själv. Var märkena att jämföra med de stigmata som uppkommer på religiösa fanatikers händer och fötter, eller tydde de på att poltergeisten var ett slags osynlig kopia av Eleanores fysiska kropp? Den frågan är ytterligt intressant men fortfarande obesvarad. När Eleanore rest hem igen fortsatte poltergeistattackerna mot henne, men upphörde när hon fick sin första mensturation.

Nedan ser ni en bild från 2003. Detta är en av dom mäst realisktisk och oförklarliga bilder! Jag har själv en egen teori om vem det kan vara.

post-22-1127043485_thumb.jpg

Redigerad av Cyprez
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 108
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Jag vill inte direkt påstå att UFO och Andar ligger i samma kategori... :rolleyes:

UFO: är Intelligent liv på andra planeter (precis som vi människor) vilket jag tror finns

Andar: är männsikor som är döda? men ändå kan påverka levande varelsers... vilket jag tror mindre på, men ändå att de finns i någon form...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Anser inte att man kan "tro" på UFO'n med tanke på att det står för Odientifierade flygande objekt. Det kan med andra ord vara vad som helst. En fågel, ett flygplan..

Men nej tror inte på andar.

Kanske borde göra fler allternativ. ''tror endast på UFO'n'' ''tror endast på andar''

EDIT: ingen snäll modd fixa det.. :rolleyes:

Redigerad av Cyprez
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, tror inte på spöken/andar whatever. Dom är, liksom tomten, påskharen, Gud och Pär Nuder uppdiktade för att skrämma/tänja främst barn, men även vuxna i dom två sista fallen.

Visst kan det finnas intelligent liv på andra planeter. Däremot tror jag inte att det finns det i vår direkta närhet. Jag tror aldrig någon på jorden, någonsin, kommer få kontakt med intelligent liv från någon annan planet!

Edit: Går med intelligent liv, för jag tror det var vad trådskaparen syftade på.

Redigerad av Funnylin
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, tror inte på spöken/andar whatever. Dom är, liksom tomten, påskharen, Gud och Pär Nuder uppdiktade för att skrämma/tänja främst barn, men även vuxna i dom två sista fallen.

Visst kan det finnas intelligent liv på andra planeter. Däremot tror jag inte att det finns det i vår direkta närhet. Jag tror aldrig någon på jorden, någonsin, kommer få kontakt med intelligent liv från någon annan planet!

Edit: Går med intelligent liv, för jag tror det var vad trådskaparen syftade på.

Håller för det mesta med där. Men jag vet inte om.. men jag hoppas verkligen att man hittar nån annan planet, som Jorden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, inser du inte faktan? T.e.x Hampton Court, en ande fastnade på över vaknings kameran. Jag säger inte att man ska tro på allt som sägs, man ska inte häller förneka allt. Och nej, grunden till andar var inte till att skräma barn eller vuxna. Någon har först upplevt det, sedan har det spidits vidare och ''missbrukats'' till att skräma barn. Och nästan all fakta har förlöjligast. Vad leder det till? att fler personer inte tror på det.

Och du har nog fel, det är personer som har fått ''konstakt'' med bla. ufon. Kommer dock inte ihåg namnet på denna man, men i allfall. Han bar in en låda I sin bil, hans kompis som står längre bort ser ett starkt ljus sken. Sedan är mannen borta I 3 dagar.

En annan historia. En man hittas på skrottippen, en polis svär på att han sett ett tefat (ufo man ochså kan säga) ett startk ljussken. När han med sin bil kör fram ditt, ligger en man vis skroten - död. När kroppen identifieras hittas en syra som inte någon vet vad det är.

Man KAN inte förneka ALL fakta! Min teori är: Alla ljuger inte.

Och man får acceptera att det finnas ufon och andar, och att visa saker inte har och kommer få någon ''naturlig'' föklaring.

Hur många historier,filmer, och bilder finns det?

nja, kanske 100000000000000000 +++++

JAH! Alla ljuger! Eftersom dom som pratar om ufon&andar och andra övernaturliga saker är lögnare.

Redigerad av Cyprez
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, inser du inte faktan? T.e.x Hampton Court, en ande fastnade på över vaknings kameran. Jag säger inte att man ska tro på allt som sägs, man ska inte häller förneka allt. Och nej, grunden till andar var inte till att skräma barn eller vuxna. Någon har först upplevt det, sedan har det spidits vidare och ''missbrukats'' till att skräma barn. Och nästan all fakta har förlöjligast. Vad leder det till? att fler personer inte tror på det.

Och du har nog fel, det är personer som har fått ''konstakt'' med bla. ufon. Kommer dock inte ihåg namnet på denna man, men i allfall. Han bar in en låda I sin bil, hans kompis som står längre bort ser ett starkt ljus sken. Sedan är mannen borta I 3 dagar.

En annan historia. En man hittas på skrottippen, en polis svär på att han sett ett tefat (ufo man ochså kan säga) ett startk ljussken. När han med sin bil kör fram ditt, ligger en man vis skroten - död. När kroppen identifieras hittas en syra som inte någon vet vad det är.

Man KAN inte förneka ALL fakta! Min teori är: Alla ljuger inte.

Och man får acceptera att det finnas ufon och andar, och att visa saker inte har och kommer få någon ''naturlig'' föklaring.

Hur många historier,filmer, och bilder finns det?

nja, kanske 100000000000000000 +++++

JAH! Alla ljuger! Eftersom dom som pratar om ufon&andar och andra övernaturliga saker är lögnare.

Vad tror du inte folk gör för pengar och uppmärksamhet? Gå och spela Postal.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tror du inte folk gör för pengar och uppmärksamhet? Gå och spela Postal.

Man tjänar inte pengar på allt. Fattar inte, folk bestrider fakta som är sant!

Vad behövs det för att du ska tro på något, bevis kan vara fakat, säger en ärlig männsika något ljuger dom. Ser man en video film är det fakat. Står det på aftonbladet eller expressen är det ochså bara lögn.

Och vad tror inte du folk gör för att finna sanningen?

+ till dig. ''Gå och spela Postal'' Min nalle skulle tycka att det var en omogen förolämpning.

Du pruttar mig I andsiktet på 100 olika sätt.

Redigerad av Cyprez
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man tjänar inte pengar på allt. Fattar inte, folk bestrider fakta som är sant!

Vad behövs det för att du ska tro på något, bevis kan vara fakat, säger en ärlig männsika något ljuger dom. Ser man en video film är det fakat. Står det på aftonbladet eller expressen är det ochså bara lögn.

Och vad tror inte du folk gör för att finna sanningen?

+ till dig. ''Gå och spela Postal'' Min nalle skulle tycka att det var en omogen förolämpning.

Du pruttar mig I andsiktet på 100 olika sätt.

Kvässtidningar och tv/radio-nyheter vill ha fler läsare/tittare. Privata personen vill ha pengar/uppmärksamhet. Tror på det den dagen jag ser det.

Kul, skiter i vad din Nalle tycker.

Min åsna tyckte detdär var omoget.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kvässtidningar och tv/radio-nyheter vill ha fler läsare/tittare. Privata personen vill ha pengar/uppmärksamhet. Tror på det den dagen jag ser det.

Kul, skiter i vad din Nalle tycker.

Min åsna tyckte detdär var omoget.

Klart! tidningar,radio,tv vill ha pengar! ''övernaturliga saker' intresserar folk. Och det är fakta dom får. Låter som om du skyller på tv&radio bolagen. Det är inte dom som hittar faktan. Dom samlar bara ihop allt som dom får tag på. Och privaa personer talar antingen sanning, eller ljuger dom bara, eller är dom ute efter pengar. det är i stort sätt omöjligt att alla ljuger.

Min pappa tycker att din åsna är ful. Nu är jag fullvuxen. :rolleyes:

EDIT: Vill värkligen tacka den som har ändrat röst allternativen. :">

Redigerad av Cyprez
Länk till kommentar
Dela på andra sidor