SlewME Skrivet 14 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 14 september, 2005 Vet att det är många som brukar sitta hemma och lyssna på polisradio. Nu under 2005-2010 kommer man att bygga utt RAKEL systemet till polis, prand och ambulans. Man börjar i Blekinge, Kalmar och Skåne med att bygga ut RAKEL. Sedan kommer man att ta sig uppåt. Vad är rakel? Det är en ny kommunikation som polis, brankår och sjukhus kommer att använda sig utav. Allt man skickar krypteras och gör det därför svårare att lyssna av den. Sedan så söker den av automatik upp lediga kanaler vilket gör att den är enklare att jobba med. Rakel bygger förövrigt på TETRA vilket många andra europaländer har använt och använder sig utav. Min fråga är, hur ställer du dit till det här, tycker du att det är bra att polisen blir lite mordern eller vill du ha kvar det gamla systemet? Det kommer inte att finnas samma möjligheter att lyssna på polisradio nu som det var förr och man kanske ev kommer att få betala för att lyssna över internet då det sägs vara svårare att komma in på systemet. Min personliga åsikt är att jag tycker det är bra att man modifierar polisen lite, det är något som kanske kommer att underlätta lite, då man även kan prata flera i RAKEL systemet vad jag har förstått. RAKEL verkar ha mer funktioner och bättre möjligheter att prata i. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 14 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 14 september, 2005 Låter lite som i kommisionen Vet hur hur jag ska ställa mig till det här. Det har ju alltid varit mysigt att sitta och lyssna på polisradion på sena fredag-nätter Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
aKi Skrivet 14 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 14 september, 2005 Det blir säkert bra, lite tråkigt att det kanske kommer att bli svårare att lyssna på polisradion privat. Bara jag som reagerade på att RAKEL blir Lekar baklänges Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
the-copy Skrivet 14 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 14 september, 2005 (redigerad) Det blir säkert bra, lite tråkigt att det kanske kommer att bli svårare att lyssna på polisradion privat. Bara jag som reagerade på att RAKEL blir Lekar baklänges Mmen jävla STORFIT-BOKSTAVaKi: Bara jag som reagerarar på att PC blir CP baklänges :S Tråkigt att man inte kan använda polisradio nu, det bar roligt Redigerad 14 september, 2005 av the-copy Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 14 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 14 september, 2005 Att dom moderniserar är väl bra, men tycker alla ska ha rätt att lyssna på snutradio, vill dom säga nåt privat har dom ju mobiler. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 14 september, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 14 september, 2005 Att dom moderniserar är väl bra, men tycker alla ska ha rätt att lyssna på snutradio, vill dom säga nåt privat har dom ju mobiler. Jo men RAKEL är som sagt även bättre på så sätt att man kan prata i mun på varandra igenom, man slipper säga "Kom" när man har pratat klart etc, nu kan alla prata samtidigt. Samt det blir ju lite mer bök att ringa i tele helatiden. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ceone Skrivet 14 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 14 september, 2005 Det är väl bra. Annars kan brottslingarna höra och veta var dom är Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 14 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 14 september, 2005 (redigerad) Jo jag läste första posten, och rakel verkar bra förutom att det inte kommer gå att lyssna för allmänheten längre. fast allt som är skapat av människan går också att knäcka av människan Ceone: Har du lyssnat på polisradio nångång? kan säga dig att brottslingar har inte så mkt nytta av informationen man får där Redigerad 14 september, 2005 av KalleR Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 14 september, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 14 september, 2005 (redigerad) Jo jag läste första posten, och rakel verkar bra förutom att det inte kommer gå att lyssna för allmänheten längre. fast allt som är skapat av människan går också att knäcka av människan Ceone: Har du lyssnat på polisradio nångång? kan säga dig att brottslingar har inte så mkt nytta av informationen man får där Jo det är lite synd, undra hur media ställer sig till det här, de sitter ju och lyssnar polisradio. Japp, allt går att knäcka. @Ceone, Japp det är bra att brottslingarna inte hör. Redigerad 14 september, 2005 av SlewME Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frenzy Skrivet 14 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 14 september, 2005 Vad är rakel? En tjej i min klass. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 14 september, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 14 september, 2005 En tjej i min klass. Lol Hälsa henne att hon har fint namn, från Sebbe i Solna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Azore Skrivet 14 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 14 september, 2005 vill dom säga nåt privat har dom ju mobiler. Som vi ändå kan avlyssna med lite dyrare prylar. Är väl både positivt och negativt med det nya systemet. Det positiva är väl att det är modernare och det negativa är att det blir svårare för sådana som mig att avlyssna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
the-copy Skrivet 14 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 14 september, 2005 Som vi ändå kan avlyssna med lite dyrare prylar. Är väl både positivt och negativt med det nya systemet. Det positiva är väl att det är modernare och det negativa är att det blir svårare för sådana som mig att avlyssna. GSM är krypterat, blir nog svårt att avlyssna det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Azore Skrivet 14 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 14 september, 2005 GSM är krypterat, blir nog svårt att avlyssna det. Köper du en dyrare pryl så kan du avlyssna mobilsamtal. Jag vet att åtminstone 25-512, 806-1300 MHz klarar av det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 14 september, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 14 september, 2005 GSM är krypterat, blir nog svårt att avlyssna det. Rakel är som sagt och krypterat vilket försvårar det för oss som vill lyssna. GSM går att avlyssna med speciella grejor Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
the-copy Skrivet 14 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 14 september, 2005 Köper du en dyrare pryl så kan du avlyssna mobilsamtal. Jag vet att åtminstone 25-512, 806-1300 MHz klarar av det. Visst det finns ett säkerhets hål som du kan göra det men en p166. Två svenskar har gjort det, också två israeler med en p133a. Men för att en privatperson ska kunna avlyssna som inte har en miljon i bakfickan så måste du ha tillgång till en AXE station. Som inte är det lättaste. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 14 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 14 september, 2005 På något sätt måste det gå att avlyssa tror jag. Det är ju en stor del av medias info. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
the-copy Skrivet 14 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 14 september, 2005 På något sätt måste det gå att avlyssa tror jag. Det är ju en stor del av medias info. Vanliga fasta linor ä okryptera och enkla att avlysssna. Det du behöver är en telefon och två kablar, kanska kul ,för man kan också ringa på deras linje. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 14 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 14 september, 2005 Vanliga fasta linor ä okryptera och enkla att avlysssna. Det du behöver är en telefon och två kablar, kanska kul ,för man kan också ringa på deras linje. Har den infon du precis skrev nått ed ämnet att göra i huvud taget? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
the-copy Skrivet 14 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 14 september, 2005 Har den infon du precis skrev nått ed ämnet att göra i huvud taget? Ja Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts