Jump to content

RAKEL

SlewME
 Share

Recommended Posts

Vet att det är många som brukar sitta hemma och lyssna på polisradio.

Nu under 2005-2010 kommer man att bygga utt RAKEL systemet till polis, prand och ambulans. Man börjar i Blekinge, Kalmar och Skåne med att bygga ut RAKEL. Sedan kommer man att ta sig uppåt.

Vad är rakel?

Det är en ny kommunikation som polis, brankår och sjukhus kommer att använda sig utav. Allt man skickar krypteras och gör det därför svårare att lyssna av den. Sedan så söker den av automatik upp lediga kanaler vilket gör att den är enklare att jobba med. Rakel bygger förövrigt på TETRA vilket många andra europaländer har använt och använder sig utav.

Min fråga är, hur ställer du dit till det här, tycker du att det är bra att polisen blir lite mordern eller vill du ha kvar det gamla systemet? Det kommer inte att finnas samma möjligheter att lyssna på polisradio nu som det var förr och man kanske ev kommer att få betala för att lyssna över internet då det sägs vara svårare att komma in på systemet.

Min personliga åsikt är att jag tycker det är bra att man modifierar polisen lite, det är något som kanske kommer att underlätta lite, då man även kan prata flera i RAKEL systemet vad jag har förstått. RAKEL verkar ha mer funktioner och bättre möjligheter att prata i.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir säkert bra, lite tråkigt att det kanske kommer att bli svårare att lyssna på polisradion privat.

Bara jag som reagerade på att RAKEL blir Lekar baklänges  :(

Mmen jävla STORFIT-BOKSTAVaKi: Bara jag som reagerarar på att PC blir CP baklänges :S

Tråkigt att man inte kan använda polisradio nu, det bar roligt

Redigerad av the-copy
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att dom moderniserar är väl bra, men tycker alla ska ha rätt att lyssna på snutradio, vill dom säga nåt privat har dom ju mobiler.

Jo men RAKEL är som sagt även bättre på så sätt att man kan prata i mun på varandra igenom, man slipper säga "Kom" när man har pratat klart etc, nu kan alla prata samtidigt.

Samt det blir ju lite mer bök att ringa i tele helatiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag läste första posten, och rakel verkar bra förutom att det inte kommer gå att lyssna för allmänheten längre.

fast allt som är skapat av människan går också att knäcka av människan

Ceone: Har du lyssnat på polisradio nångång? kan säga dig att brottslingar har inte så mkt nytta av informationen man får där

Redigerad av KalleR
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag läste första posten, och rakel verkar bra förutom att det inte kommer gå att lyssna för allmänheten längre.

fast allt som är skapat av människan går också att knäcka av människan

Ceone: Har du lyssnat på polisradio nångång? kan säga dig att brottslingar har inte så mkt nytta av informationen man får där

Jo det är lite synd, undra hur media ställer sig till det här, de sitter ju och lyssnar polisradio.

Japp, allt går att knäcka.

@Ceone,

Japp det är bra att brottslingarna inte hör.

Redigerad av SlewME
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Köper du en dyrare pryl så kan du avlyssna mobilsamtal. Jag vet att åtminstone 25-512, 806-1300 MHz klarar av det.

Visst det finns ett säkerhets hål som du kan göra det men en p166. Två svenskar har gjort det, också två israeler med en p133a.

Men för att en privatperson ska kunna avlyssna som inte har en miljon i bakfickan så måste du ha tillgång till en AXE station. Som inte är det lättaste.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor