Jump to content

Systembolaget. Vara eller inte?

Vice.
 Share

Tycker du att systembolaget har gjort sitt?  

101 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

albert1_623372_0.jpg

Alkoholen har starka kulturella rötter i Sverige och det vore galet att förbjuda den.

Sen att du lever livet som nykterist respekterar jag, men du måste ju också respektera andra människors intressen och nöjen också.

Ölkännare, whiskey-provningar, champange-frukostar, rödvinssåser, glögg, nubbe till sillen på midsommar... allt detta ska alltså totalt raderas ut ur Sveriges kulturliv?

Nykterist? Jag? Knappast =) Jag njuter också av alkoholens ljuvliga nöjen. Dock tycker jag att Alkohol / Tobak gör mer skada än nytta i samhället, och därför borde förbjudas.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 107
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Nykterist? Jag? Knappast =) Jag njuter också av alkoholens ljuvliga nöjen. Dock tycker jag att Alkohol / Tobak gör mer skada än nytta i samhället, och därför borde förbjudas.

Ja så mycket nytta kan jag väl inte påstå att den bidrar med men en jäkla massa nöje å andra sidan. Läs listan jag skrev igen, tror du att en lag skulle lyckas stoppa detta? Kappast!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Under 18 - Varför ens tänka tanken? Om du nu vill ha en tjej som du satt på när du var full, varför inte göra det när man är nykter och man vet vad man gör? Enligt en professor @ skolan så sa han att "75% av alla killar som har druckit får inte upp kuken." Det är ju också ett bra sätt och visa att man är man nog att knulla..

Över 18 - Sup bort ditt liv du. Då är det ingen mamma eller pappa som är orolig över vad du gör. Du får gifta dig med tjejen som du träffade på den där festen hos polaren din om du vill. Ingen bryr sig när du är över 18. Kom bara ihåg detta: super du medans du har en tjej så nåde gud STRAFFA dig.

Redigerad av pKz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Under 18 - Varför ens tänka tanken? Om du nu vill ha en tjej som du satt på när du var full, varför inte göra det när man är nykter och man vet vad man gör? Enligt en professor @ skolan så sa han att "75% av alla killar som har druckit får inte upp kuken." Det är ju också ett bra sätt och visa att man är man nog att knulla..

Över 18 - Sup bort ditt liv du. Då är det ingen mamma eller pappa som är orolig över vad du gör. Du får gifta dig med tjejen som du träffade på den där festen hos polaren din om du vill. Ingen bryr sig när du är över 18. Kom bara ihåg detta: super du medans du har en tjej så nåde gud STRAFFA dig.

Sen är det ju skillnad på att supa och att konsumera alkohol i kontrollerade mängder. Menar du att gifta par inte får dricka :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sen är det ju skillnad på att supa och att konsumera alkohol i kontrollerade mängder. Menar du att gifta par inte får dricka :lol:

Nu menar jag supa.. :wacko:

Haha, jo klart dem får dricka. Men att dricka medans sin flickvän/fru ligger hemma en fredagskväll är väl inte det socialaste.. (Ja, det händer i våran klass. Han låter tjejen vara ensam hemma en fredagskväll, och sticker själv ut och dricker)

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har säkert skrivit i den här butiken tidigare, men 'whateva...

Tycker att Systemets monopol borde tas bort. Låt andra få sälja alkohol - men under samma omständigheter som Systemet. Så om ICA börjar med försäljning av alkohol borde dem kräva leg. En alkoholdisk, i stil med köttdisken, borde också införas då.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Snart 19 och sedan 20- enkel mattematik. Jag tänker aldrig gå in på systemet och om jag gör det så är det för eget bruk dvs skumpa vid fina tillfällen eller något vin i present till någon. Men jag skulle inte vara så dum i huvudet att jag köper ut till någon som inte är över 18. Så jag anser inte att systemet ska läggas ned. Men om ni frågat mig för 2 månader sedan så hade jag svarar ja på den frågan. Nu såhär i efterhand så ser jag ingen anledning då det är bättre med ett system än en fri spritmarknad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Danskar får köpa alkohol i butiker från och med det att dom fyller 16, och i restauranger från att dom fyller 18.

Danskar röker var fan som helst, teatrar, barer, restauranger, whatever.

Danskar älskar wienerbröd och allt som innehåller smörkräm alternativt fett.

Danskar har ett otroligt högt antal vällevnadssjukdomar med tanke på deras antal (fetma, alkoholism, bla bla).

MEN... undersökningar har visat att DANSKAR är ett av världens LYCKLIGASTE folk.

^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har säkert skrivit i den här butiken tidigare, men 'whateva...

Tycker att Systemets monopol borde tas bort. Låt andra få sälja alkohol - men under samma omständigheter som Systemet. Så om ICA börjar med försäljning av alkohol borde dem kräva leg. En alkoholdisk, i stil med köttdisken, borde också införas då.

Detta måste nog vara första gången som jag faktiskt håller med dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag med ^_^

Men jag tycker systemet är bra och tänker handla där när jag blir 20, om inte KalleR får som han vill och det försvinner dock.

Jag har bara en liten fråga...

Hur kommer ni i kontakt med dessa langare? Jag har bara druckit sprit vid nåt enstaka tillfälle och då har det varit kompisar som fått eller snott av sina föräldrar. :">

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara en liten fråga...

Hur kommer ni i kontakt med dessa langare? Jag har bara druckit sprit vid nåt enstaka tillfälle och då har det varit kompisar som fått eller snott av sina föräldrar.:">

Hum. SlewME är det olämpligt att jag uppmuntrar detta? ^_^

Nej men telefonnummrena till langarna sprider ju sig. Åk till Kalmar och ring Kristos vettja: 076 8985356 Är inte hundra på att han håller på fortfarande, KalleR kanske vet :wub:

Nu köper jag av en annan som har lite intressantare grejer och inte bara fulsprit och fulöl. Hans nummer fick jag av en god vän dock, ingen storsäljare heller.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hum. SlewME är det olämpligt att jag uppmuntrar detta?  ^_^

Nej men telefonnummrena till langarna sprider ju sig. Åk till Kalmar och ring Kristos vettja: 076 8985356 Är inte hundra på att han håller på fortfarande, KalleR kanske vet :)

Nu köper jag av en annan som har lite intressantare grejer och inte bara fulsprit och fulöl. Hans nummer fick jag av en god vän dock, ingen storsäljare heller.

Höhö, jag har ju kusiner i kalmar trakten :wub:

Då kan man kanske slå en singnal till Kristo när man kommer dit, eller så kanske jag åker dit bara därför :">

EDIT

Ingen som vet nån nära göteborg?

Redigerad av hubbert
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Höhö, jag har ju kusiner i kalmar trakten ^_^

Då kan man kanske slå en singnal till Kristo när man kommer dit, eller så kanske jag åker dit bara därför :">

EDIT

Ingen som vet nån nära göteborg?

Men sånna där turklangare (no offence) är inte bra. Dom har ingen moral och säljer till vemfan som helst. Jag och en tjejkompis ringde till honom förra sommaren och bad honom möta oss på en busshållplats i Lindsdal. Sen köpte vi 6 flaskor starksprit och 3 flak öl av honom. Det blev lite jobbigt när det kom en buss och massa människor gick av men han brydde sig inte ett skit. Givetvis skulle vi inte ha all dricka själva :wub:

Jag var liksom 16 år Abaou.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men tar langarna mycket mer än vad det kostar på systemet??

Nej, billigare eller samma brukar det ligga på. Systemet är dyrt som stryk (tack vare skatten (som går till att bota alkoholrelaterade sjukdommar=bra))

Dom där lirarna åker till tyskland och köper kopiösa mängder som dom sen säljer här i Sverige för sverigepris, så dom tjänar nog grovt med pengar. Men du får väl räkna med en 150:- för en 70cl:are fulsprit och ungeför samma pris för ett flak öl.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, men om jag har förstått det rätt så är det alltså skit lätt att komma i kontakt med langare?

Jag vet ju inte hur det är överallt men just nu har en 17-åring som jag inga problem att komma över sprit här i Kalmar. Men dom anonserar ju inte på stan direkt, man får ju fråga folk som har kontakter.

Men med vidare eftertanke uppmuntrar jag inte denna sortens verksamhet, det är orätt och fel!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor