Jump to content

Systembolaget. Vara eller inte?

Vice.
 Share

Tycker du att systembolaget har gjort sitt?  

101 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

• Inlägg 107
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

För att få bätter koll över alkoholdrickandet i Sverige. Sen är det ju också vi, folket som får tillbaka på vinstpengarna istället för att privata företag ska tjäna pengar på att folk super sig till alkolister och stället till med saker.

Det är inte mycket vi får tillbax.

Privata företag skapar arbetstillfällen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För att få bätter koll över alkoholdrickandet i Sverige. Sen är det ju också vi, folket som får tillbaka på vinstpengarna istället för att privata företag ska tjäna pengar på att folk super sig till alkolister och stället till med saker.

Flytta ut drickan till affärerna = bättre tillgång för konsumenterna = mindre smuggel = Bättre koll på alkoholdrickandet

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Helt rätt KalleR!

Systemet kan egentligen vara kvar. De har verkligen ett brett sortiment. 200 sorters whiskey mm. vilket privata ägare hade haft svårt att uppnå.

Men som du säger flytta ut det i så fall.

Öppet tider, och den lättilgänglighet vi har (speciellt i skåne) gör det svårt för systemet att överleva. De går konstant minus.

Det är biligare att åka till chg Eller tyskland och handla.

Man skulle kunna ha det på prov i Skåne för att se hur det blir. Ungefär som ni har trängselskatt i Stockholm på prov.

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men tänk lite för helvete

Flytta ut drickan till affärerna = bättre tillgång för konsumenterna... Vilka konsument? underåriga kanske? Alla över 20 får ju gå på systemet så det är ju tillgängligt för de flesta som få dricka.

Skriver som jag skrev förut helt enkelt:

Tänk på det här: Varför införa ett systembolag om det inte är bra? Vem skulle tjäna på det?

@ Vice, privata företag skapar inte mer jobb än vad andra företag gör.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men tänk lite för helvete

Flytta ut drickan till affärerna = bättre tillgång för konsumenterna... Vilka konsument? underåriga kanske? Alla över 20 får ju gå på systemet så det är ju tillgängligt för de flesta som få dricka.

Skriver som jag skrev förut helt enkelt:

Tänk på det här: Varför införa ett systembolag om det inte är bra? Vem skulle tjäna på det?

@ Vice, privata företag skapar inte mer jobb än vad andra företag gör.

Med tillgänglighet menar jag att 90% av sveriges befolkning får närmare till närmaste alkoholförsäljningsställe, och öppettiderna blir längre, istället för dom riktigt kassa tiderna systembolaget har.

Underåriga har knappast lättare att köpa ut bara för man flyttar ut det i butikerna. Det är 20 i butikerna, precis som på systemet. Det är inte svårt att fråga nån kompis storebror, eller närmaste a-lagare på bänken utanför systemet om dom kan köpa ut åt en från systemet.

Redigerad av KalleR
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Klart att de gör. Fler företag som säljer och konkurerar.

Men hur är det för arbetarna då? Sänker man tryggheterna för arbetarna så vågar dom ju till slut inte jobba. Tänkt på det du...

Men nu tycker jag vi går ontopic.

@ KalleR: Kollade på tv förut när dom pratade om systembolaget. Alla forskare och sakkunniga personer inom området sa att systembolaget var det bästa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 4 months later...

Jag tycker (många har säkert sagt det) att kanske inte att systembolaget ska försvinna men att mindre affärer (INTE "turk"affärer då dom antagligen bara kommer köpa ut till mindreåriga... Inget nedsättande men det var några som sålde öl till några mindreåriga i en affär ganska nära) för att enligt EUs lagar får det inte vara monopol på något. Något sådant tror jag det var...

EDIT: Egentligen bryr jag mig inte då jag varken köper eller dricker sprit/vin/starköl/cider/whatever.

Redigerad av Bubbli
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lägg ner systembolaget och förbjud all import av Alkoholhaltiga drycker och Tobak imo.

albert1_623372_0.jpg

Alkoholen har starka kulturella rötter i Sverige och det vore galet att förbjuda den.

Sen att du lever livet som nykterist respekterar jag, men du måste ju också respektera andra människors intressen och nöjen också.

Ölkännare, whiskey-provningar, champange-frukostar, rödvinssåser, glögg, nubbe till sillen på midsommar... allt detta ska alltså totalt raderas ut ur Sveriges kulturliv?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor