darkjak Skrivet 14 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 14 september, 2005 Låt dom ha sitt företag. Det handlar inte om att systemet ska få vara kvar, utan om man ska låta andra företag sälja sprit, som dom gör! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skytten Skrivet 14 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 14 september, 2005 För att få bätter koll över alkoholdrickandet i Sverige. Sen är det ju också vi, folket som får tillbaka på vinstpengarna istället för att privata företag ska tjäna pengar på att folk super sig till alkolister och stället till med saker. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 14 september, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 14 september, 2005 För att få bätter koll över alkoholdrickandet i Sverige. Sen är det ju också vi, folket som får tillbaka på vinstpengarna istället för att privata företag ska tjäna pengar på att folk super sig till alkolister och stället till med saker. Det är inte mycket vi får tillbax. Privata företag skapar arbetstillfällen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 14 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 14 september, 2005 För att få bätter koll över alkoholdrickandet i Sverige. Sen är det ju också vi, folket som får tillbaka på vinstpengarna istället för att privata företag ska tjäna pengar på att folk super sig till alkolister och stället till med saker. Flytta ut drickan till affärerna = bättre tillgång för konsumenterna = mindre smuggel = Bättre koll på alkoholdrickandet Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 14 september, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 14 september, 2005 (redigerad) Helt rätt KalleR! Systemet kan egentligen vara kvar. De har verkligen ett brett sortiment. 200 sorters whiskey mm. vilket privata ägare hade haft svårt att uppnå. Men som du säger flytta ut det i så fall. Öppet tider, och den lättilgänglighet vi har (speciellt i skåne) gör det svårt för systemet att överleva. De går konstant minus. Det är biligare att åka till chg Eller tyskland och handla. Man skulle kunna ha det på prov i Skåne för att se hur det blir. Ungefär som ni har trängselskatt i Stockholm på prov. Redigerad 14 september, 2005 av Vice. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skytten Skrivet 14 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 14 september, 2005 Men tänk lite för helvete Flytta ut drickan till affärerna = bättre tillgång för konsumenterna... Vilka konsument? underåriga kanske? Alla över 20 får ju gå på systemet så det är ju tillgängligt för de flesta som få dricka. Skriver som jag skrev förut helt enkelt: För att få bätter koll över alkoholdrickandet i Sverige. Sen är det ju också vi, folket som får tillbaka på vinstpengarna istället för att privata företag ska tjäna pengar på att folk super sig till alkolister och stället till med saker. Tänk på det här: Varför införa ett systembolag om det inte är bra? Vem skulle tjäna på det? @ Vice, privata företag skapar inte mer jobb än vad andra företag gör. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 14 september, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 14 september, 2005 @ Vice, privata företag skapar inte mer jobb än vad andra företag gör. Klart att de gör. Fler företag som säljer och konkurerar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 14 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 14 september, 2005 (redigerad) Men tänk lite för helvete Flytta ut drickan till affärerna = bättre tillgång för konsumenterna... Vilka konsument? underåriga kanske? Alla över 20 får ju gå på systemet så det är ju tillgängligt för de flesta som få dricka. Skriver som jag skrev förut helt enkelt: För att få bätter koll över alkoholdrickandet i Sverige. Sen är det ju också vi, folket som får tillbaka på vinstpengarna istället för att privata företag ska tjäna pengar på att folk super sig till alkolister och stället till med saker. Tänk på det här: Varför införa ett systembolag om det inte är bra? Vem skulle tjäna på det? @ Vice, privata företag skapar inte mer jobb än vad andra företag gör. Med tillgänglighet menar jag att 90% av sveriges befolkning får närmare till närmaste alkoholförsäljningsställe, och öppettiderna blir längre, istället för dom riktigt kassa tiderna systembolaget har. Underåriga har knappast lättare att köpa ut bara för man flyttar ut det i butikerna. Det är 20 i butikerna, precis som på systemet. Det är inte svårt att fråga nån kompis storebror, eller närmaste a-lagare på bänken utanför systemet om dom kan köpa ut åt en från systemet. Redigerad 14 september, 2005 av KalleR Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skytten Skrivet 14 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 14 september, 2005 Klart att de gör. Fler företag som säljer och konkurerar. Men hur är det för arbetarna då? Sänker man tryggheterna för arbetarna så vågar dom ju till slut inte jobba. Tänkt på det du... Men nu tycker jag vi går ontopic. @ KalleR: Kollade på tv förut när dom pratade om systembolaget. Alla forskare och sakkunniga personer inom området sa att systembolaget var det bästa. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Bozzard Skrivet 26 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 26 januari, 2006 Köper av langare Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 26 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 26 januari, 2006 Köper av langare Jag med Men jag tycker systemet är bra och tänker handla där när jag blir 20, om inte KalleR får som han vill och det försvinner dock. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
VickeX Skrivet 26 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 26 januari, 2006 Köper av langare Nödvändigt att dra upp rätt gammal tråd? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mikolan Skrivet 26 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 26 januari, 2006 Lägg ner systembolaget och förbjud all import av Alkoholhaltiga drycker och Tobak imo. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eliizar Skrivet 26 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 26 januari, 2006 Lägg ner 20 års gränsen och sänk det till 18 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Bubbli Skrivet 26 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 26 januari, 2006 (redigerad) Jag tycker (många har säkert sagt det) att kanske inte att systembolaget ska försvinna men att mindre affärer (INTE "turk"affärer då dom antagligen bara kommer köpa ut till mindreåriga... Inget nedsättande men det var några som sålde öl till några mindreåriga i en affär ganska nära) för att enligt EUs lagar får det inte vara monopol på något. Något sådant tror jag det var... EDIT: Egentligen bryr jag mig inte då jag varken köper eller dricker sprit/vin/starköl/cider/whatever. Redigerad 26 januari, 2006 av Bubbli Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 26 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 26 januari, 2006 Lägg ner systembolaget och förbjud all import av Alkoholhaltiga drycker och Tobak imo. Alkoholen har starka kulturella rötter i Sverige och det vore galet att förbjuda den. Sen att du lever livet som nykterist respekterar jag, men du måste ju också respektera andra människors intressen och nöjen också. Ölkännare, whiskey-provningar, champange-frukostar, rödvinssåser, glögg, nubbe till sillen på midsommar... allt detta ska alltså totalt raderas ut ur Sveriges kulturliv? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Azore Skrivet 26 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 26 januari, 2006 Systembolaget kan väl vara kvar, fast jag tycker åldern kan sänkas till 18. När man är 18 är man myndig, och får bland annat skaffa körkort. Varför skulle man inte få köpa sprit också? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Bobbo Viking Skrivet 26 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 26 januari, 2006 È inte 18 så jag lägger mig inte i det här Välkommen tillbaks Vice.! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 26 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 26 januari, 2006 Välkommen tillbaks Vice.! Vad snackar du om bruchan? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 26 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 26 januari, 2006 È inte 18 så jag lägger mig inte i det här Välkommen tillbaks Vice.! Vice är inte tillbaka, det är en gammal topic. Vice kommer hem den 22:e om jag inte missminner mig Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts