Jump to content

Systembolaget. Vara eller inte?

Vice.
 Share

Tycker du att systembolaget har gjort sitt?  

101 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Om butikerna har åldersgräns för alkohol och är stenhårda med den borde det inte vara några problem för dom att sälja. Men jag tror ändå att man skulle kunna sänka alkoskatten lite utan att det skulle skada.

Däremot ska man ha hög skatt på t.ex bensin, godis, läsk och andra, mer vardagliga, saker som är farligt för hälsa och miljö.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 107
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Däremot ska man ha hög skatt på t.ex bensin, godis, läsk och andra, mer vardagliga, saker som är farligt för hälsa och miljö.

Sluta tjata om bensinen. Det är inte alla som har råd med en splitter ny etanolbil, utan många är tvugna att skaffa begagnade bilar. Och hur många begagnade Etanolbilar för 20 000 finns det egentligen? Nä, JUST DET.

Bensinpriserna måste sänkas tills det finns god tillgång på begagnade Etanolkärror, och då det väl finns kan man höja bensinpriset till 100 kronor litern (inte förbjuda, för entusiasterna bör ju få använda sina härliga muskelbilar någr gånger under sommarn...)!!!

Tycker man ska legalisera knark och skatta skiten ur DET. Då skulle man veta att haschet verkligen är hasch o inte råttgift, och så skulle man inte kunna använda spiralmetoden för att få folk beroende.

För er som inte vet så innebär spiralmetoden att man först ger bort lite knark gratis, sen kostar det lite, och då langaren ser på en att man är fast så börjar han öka priserna mer och mer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om butikerna har åldersgräns för alkohol och är stenhårda med den borde det inte vara några problem för dom att sälja. Men jag tror ändå att man skulle kunna sänka alkoskatten lite utan att det skulle skada.

Hum.. så läsk är alltså farligare än alkohol?

Men det är en bra tanke.

Hög skatt på sprit, cigg, bensin dylikt.

Låg skatt på ekologiska, kravmärkta och lokalodlade produkter.

Förstör man miljön och kostar pengar för staten (när du blir sjuk pga av ciggrök och sprit) ska man fan betala det själv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Systembolaget har faktiskt ett väldigt väldigt brett sortiment. Har lsläkt i australien och när en av dom såg systembolaget i Sverige så belv han helt paff. Kunde knappt bestämma sig för vad han skulle ta. Med hjälp av systembolaget tror jag vi får ett bredare sortiment av vin, sprit och öl i Sverige.

Notera att systembolaget kom på samma rad när jag skrev det där :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hum.. så läsk är alltså farligare än alkohol?

Men det är en bra tanke.

Hög skatt på sprit, cigg, bensin dylikt.

Låg skatt på ekologiska, kravmärkta och lokalodlade produkter.

Förstör man miljön och kostar pengar för staten (när du blir sjuk pga av ciggrök och sprit) ska man fan betala det själv.

På sätt och vis, läsk är den största orsaken till fettma. Och övervikt är ett större problem än alkoholism i dagens Sverige. :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du tror givetvis att det kommer att vara samma kontroll i en butik som på systemet?

Vi säger så här.

Tobak läcker ut till minderåriga, det är mer vanlig i bland små kioser men även ifrån butiker. Så varför skulle akohol inte läcka ut?

Nej jag tror att det kommer att läcka till en viss del.

Men det är inte svårt fär de under 20 att få tag i det nu heller.

Problemet är hur vi förhåller oss till alkoholen.

Tittar du på andra länder så har de fri försäljning, men har överlag inte fler alkolister än i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tittar du på andra länder så har de fri försäljning, men har överlag inte fler alkolister än i Sverige.

Alkoholister är vuxna, det är en annan sak, de gör vad de vill med livet.

Iof så kommer Sverige få fler ungdomsalkoholister om det forstätter som det gör nu.

Vissa dricker flera ggr i veckan andra håller sig till helgen och vissa dricker inte allt.

Att dricka flera ggr i veckan när man är barn är levsfarlig, synd att ingen berättar det för dem.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alkoholister är vuxna, det är en annan sak, de gör vad de vill med livet.

Iof så kommer Sverige få fler ungdomsalkoholister om det forstätter som det gör nu.

Vissa dricker flera ggr i veckan andra håller sig till helgen och vissa dricker inte allt.

Att dricka flera ggr i veckan när man är barn är levsfarlig, synd att ingen berättar det för dem.

Det gör man.

Alla vet redan som femåringar att det är livsfarligt me cigaretter o snus, ändå börjar en stor andel av alla ungdomar röka och snusa, vissa redan i 13-års åldern.

Det kommer inte hjälpa hur man än regulerar eller informerar, det kommer alltid finnas folk som super, röker och knarkar!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du som är så ultraliberal borde väl tycka att personer får göra vad dom vill med sitt liv och sin kropp och så borde du ju tycka att folk ska få sälja allt möjligt också...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Systemet har bredare sortiment än på vissa ställen, men jämför typ med italien.

Fast de e kanske mest "inlänska" viner och inte från hela världen som systemet tar in.

Tycker det ska vara kvar, för det hindrar minderåriga och redan fulla, m.m. från att köpa alkohol + att min pappa e biträdande chef i en butik.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Systemet har bredare sortiment än på vissa ställen, men jämför typ med italien.

Fast de e kanske mest "inlänska" viner och inte från hela världen som systemet tar in.

Tycker det ska vara kvar, för det hindrar minderåriga och redan fulla, m.m. från att köpa alkohol + att min pappa e biträdande chef i en butik.

Vad har din pappa med det här att göra?

Vill du inte att han ska få mer sålt?

Jag skiter fullkomligt i om hjärnlösa fjortisar super ner sig. Bättre att bli full av drycker än t-sprit!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vote: Nej det ska vara kvar

Har ändå aldrig handlat där, jag köper allt i danmark eller tyskland så för mig får dom gärna ha det kvar. Det är ju bra att staten tjänar lite på det så blir det mindre skatt för mig -_-

De har stora databaser där de registrerar alla i Sverige som har köpt på Systemet det senaste halvåret. Har man inte köpt blir det skattehöjning för enskilda personen.

Ett system som skulle vara bra för staten, så slipper de gå i förlust ? :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor