Vice. Skrivet 11 september, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 11 september, 2005 (redigerad) Jo det har jag förstått. Men jag undrar om Ica och andra liknande livsmedelsaffärer skulle få sälja de starkare sakerna, inte bara öl, cider m.m Jo, jag tycker att tex. Ica ska sälja rubbet. Gör som med "Svensk kasaservice." Man kan behålla åldersgränse, tom. priset, Bara det flyttar till livsmedel affärerna. Tänk själv. Du har jobb och ungar. Hur ska du hinna till systemet när du slutar jobbet när du måste hämta ungarna oxå. Eller bara kommer på att du vill ha en flaska vin och njuta så där spontant en lördagskväll. Min bror kom tex. över plötsligt förra helgen och ville bara sitta och snacka och dricka lite. Ni vet, inte rå supa utan bara chilla. Hade ingen vodka hemma som man kunde blanda med fanta skogsbär. Vad gör man då?! Hade man då kunnat gå ner till affären i stan hade det ju varigt toppen. * Fast KalleR: du har rätt! Det är oxå fel. Antingen är du myndig vid 18:ton eller inte. Du får rösta (vilket egentligen är viktigare än alkohol) men inte köpa alkohol? Redigerad 11 september, 2005 av Vice. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 11 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2005 (redigerad) Har man ingen vodka hemma ringer man cristos, och får den utkörd på en kvart, för även mataffärerna kan ju ha hunnit stänka innan man kommer på att man är dricknödig Redigerad 11 september, 2005 av KalleR Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 11 september, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 11 september, 2005 (redigerad) Har man ingen vodka hemma ringer man cristos, och får den utkörd på en kvart Hehe, det är ju sant. men jag kände bara "Ivan" men han har slutat. Så nu känner jag ingen. Redigerad 11 september, 2005 av Vice. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
chiligr Skrivet 11 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2005 Sy..sys...äsch, för svårt ord jag tittar i nästa tråd istället... Ord på det! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 11 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2005 Vote Alt. nr. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 11 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2005 Allt är EU:s fel. Om vi bara hade rätten att begränsa införselskvoten på alkhol skulle systembolaget fungera bra kunna hålla anständiga priser. Att ha ett systembolag = större kontroll = Mindre drickande och dessutom mer statliga medel i form av alkoholskatt. Jag tycker inte att folk ska sluta dricka men eftersom det kan ge skador i längden och alltså höja sjukhuskostnader och dylikt är det inte mer än rätt att det läggs på några procent skatt. Vote: Vara. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 11 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2005 Allt är EU:s fel. Om vi bara hade rätten att begränsa införselskvoten på alkhol skulle systembolaget fungera bra kunna hålla anständiga priser. Att ha ett systembolag = större kontroll = Mindre drickande och dessutom mer statliga medel i form av alkoholskatt. Jag tycker inte att folk ska sluta dricka men eftersom det kan ge skador i längden och alltså höja sjukhuskostnader och dylikt är det inte mer än rätt att det läggs på några procent skatt. Vote: Vara. När det snackas alkohol vaknar duden till liv Det har jag noterat. Man ser dig inte ofta men i trådar om Alkohol och droger så vaknar du. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 11 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2005 (redigerad) När det snackas alkohol vaknar duden till liv Det har jag noterat. Man ser dig inte ofta men i trådar om Alkohol och droger så vaknar du. Hmm mjo har varit lite inaktiv på sistonde. Hänger bara på Allmänt och Musik/Film forumet nu för tiden. Men se, här förespråkar jag ju inte fri sprit Har börjat tröttna en hel del på forumet. Brukade vara kul att hålla politiska debatter och så men nu är det mest bara massa nya tråkiga medlemmar. Redigerad 11 september, 2005 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 11 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2005 Hmm mjo har varit lite inaktiv på sistonde. Hänger bara på Allmänt och Musik/Film forumet nu för tiden. Men se, här förespråkar jag ju inte fri sprit Otroligt Hehe, vill se dig lite mer aktiv i andra trådar också, det skulle vara trevligt. Ser dig som en alkoholist annars, vilket jag vet att du inte är Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 12 september, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 12 september, 2005 Då till nästa fråga, skulle Systembolaget kunna avskaffas? Absolut. Folk ska kunna få tillgång till alkohol lättare än idag. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
^MeTaNoLiC^ Skrivet 12 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 12 september, 2005 .vote: Ja, lägg ner det! och alla annan alkoholförsäljning Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Miike Skrivet 12 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 12 september, 2005 Jag röstade fast jag är 15.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 12 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 12 september, 2005 Jag röstade fast jag är 15.. Fyy... Metanolic, Måste ge dig en eloge för ditt inlägg Bra skrivet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skytten Skrivet 12 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 12 september, 2005 Varför inte ha ett systembolag? Vi får dels mycket bättre kvalité på alltihopa. Får mycket bättre kontroll osv. Vilket gör att fel personer kan få tag på sprit. Folk dricker inte lika mycket alkohol. Detta är just varför vi borde ha ett systembolag I denna pdf står mycket om själva avtalet med staten. Läs detta så behöver ni inte komma med idiotiska kommentarer om att det borde avskaffas. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 12 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 12 september, 2005 Vad dom än säger om brett sortiment och shit är det ju ändå dom som bestämmer vad svenskarna ska dricka. Tänk vilken valfrihet man hade haft om alla butiker fick sälja, och köpa in och sälja just det dom ville Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 12 september, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 12 september, 2005 1)Vi är noga med vår ålderskontroll, säljer inte till den som är påverkad och motverkar langning. 2) Vi har ett brett sortiment av hög kvalitet som är tillgängligt i hela landet. 3) Vi är märkesneutrala. Ingen leverantör eller något varumärke varken favoriseras eller diskrimineras. 4) Alla besök i Systembolagets butiker bygger på ett bra kundmöte med värderingar kopplade till god dryckeskultur. 5) Vi är inte vinstmaximerade och driver inte merförsäljning. 6) Vision Vi skapar god dryckeskultur, där alla kan njuta av våra drycker utan att skada sig själva eller andra. Affärsidé Vi ska sälja alkoholdrycker och leda utvecklingen av god dryckeskultur. Vi ska överträffa kundens förväntningar genom att ständigt utveckla sortiment, kunnande, service och ansvar. 1) Åldersgränsen kan vara kvar ute i butikerna 2) Har butikerna med. 3) Det märkte vi förra året... 4) Jätte bra. Det hade säkert fortsatt att vara så om systemet hade flyttat ut i butikerna. 5) Sätt ut det i butikerna och på så sätt skapa fler jobb 6) Vi är vuxna människor som bör kunna ta vara på oss själva. Systembolaget har aldrig varit och kommer aldrig att bli demokratiskt. Om det nu ska vara kvar så ska skatterna sänkas och de ska flytta ut i butikerna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
darkjak Skrivet 12 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 12 september, 2005 Allt är EU:s fel. Om vi bara hade rätten att begränsa införselskvoten på alkhol skulle systembolaget fungera bra kunna hålla anständiga priser. Att ha ett systembolag = större kontroll = Mindre drickande och dessutom mer statliga medel i form av alkoholskatt. Jag tycker inte att folk ska sluta dricka men eftersom det kan ge skador i längden och alltså höja sjukhuskostnader och dylikt är det inte mer än rätt att det läggs på några procent skatt. Vote: Vara. EU är typ en gudavälsignelse! I min mening har staten inte RÄTT till att försöka styra vad vi ska köpa! Vill jag halsa i mig fem flaskor vodka och sen säcka ihop och dö mitt på gatan, ska jag få göra det! Nä, men ärligt talat så ska man köpa saker där dom är billigast. Det kallas konkurens och existerar i de flesta ickekommunistiska länder. Statlig monopol hör hemma i Soviet. Det finns tre saker staten bör få ha monopol på: 1) Försvar (även om Sverige BÖR hyra in en massa legosoldater) 2) Rättsväsende (även om folk bör få anställa vakter med samma befogenheter som polisen) 3) Brandförsvar Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 12 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 12 september, 2005 Vill jag halsa i mig fem flaskor vodka och sen säcka ihop och dö mitt på gatan, ska jag få göra det! Nej, det får du inte eftersom det är olagligt att begå självmord Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
darkjak Skrivet 12 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 12 september, 2005 Nej, det får du inte eftersom det är olagligt att begå självmord Det är inte självmord. Man bara gör sig... döfull Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 12 september, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 12 september, 2005 Nej, det får du inte eftersom det är olagligt att begå självmord KalleR, jag är inte helt säker... men jag tror att det är så i USA. Att om du försöker ta livet av dig men misslyckats så kan du, i vissa stater bli åtald för mordförsök. Låter konstigt att det skulle vara så i Sverige... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts