Vice. Skrivet 11 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2005 (redigerad) Hade en diskussion precis om Systemet. Min poäng är att det utan tvekan bör läggas ner. Detta för att det inom EU råder fri imort så länge det är för "privat bruk" Förra året var det en snubbe från Norrland som togs i tullen med c:a 1000L starksprit. Han släpptes i tingsrätten efter förklaringen att han skulle ha det till sin dotters bröllop och att han sällan tar sig till Tyskland. Då har Systembolaget förbukats. Skapa ett "Systembolag" inne i affärerna ungefär som "Svensk kassa service" så att folk kan införhandla alkohol till helgen efter klockan 18:00 ***Ni som är under 20 får visst rösta...*** Redigerad 11 september, 2005 av Vice. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 11 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2005 Men du får ju kunnigare personal, bättre pris osv. med ett systembolag.. Men jag är ju inte över 20 så jag får ju inte rösta.. Många röster du kommer få i denna Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xPisc Skrivet 11 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2005 Det är ju förbjudet för personer under 20år att köpa på systemet, men är det olagligt om man köper alkofritt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
alexzander Skrivet 11 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2005 Varför heter det systembolaget? -vet inte... -jo för det kan ge allvarliga skador på systemet(hjärnan)... VOTE: sista alternativet... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 11 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2005 Tycker öl, vin, cider, alkoläsk kan flyttas ut i affärerna, och säljas till 18+. fast systemet kan vara kvar och sälja starkspriten (15% och uppåt) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
darkjak Skrivet 11 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2005 LÄGG NER SKITEN! Djäkla kommunistpåhitt att staten ska ha monopol på en sån marknad! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 11 september, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 11 september, 2005 (redigerad) Tycker öl, vin, cider, alkoläsk kan flyttas ut i affärerna, och säljas till 18+. fast systemet kan vara kvar och sälja starkspriten (15% och uppåt) Egentligen gillar jag dig så jag ska fortsätta att ha en bra bild av dig *fokoserar fokoserar* men hur *** kan du försvara det? Du kan, teroretiskt sett, åka till Köpenhamn tex. och införskaffa ett års spritförsörjning. Vad har då systembolaget för funktion kvar att fylla? Jobbar man hinner man inte till systemet som stänger 18:00 om man slutar 17:00 Redigerad 11 september, 2005 av Vice. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xPisc Skrivet 11 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2005 LÄGG NER SKITEN! Djäkla kommunistpåhitt att staten ska ha monopol på en sån marknad! Hahahaha Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 11 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2005 (redigerad) Alla dom som inte har råd/vilja/tid att åka utomlands och köpa alkohol då? Edit: Tycker att det ska få finnas kvar.. eller ännu bättre, flytta ut de till vanliga affärer.. Edit 2: Aww.. läste inte igenom... humm.. Det som KalleR sa verkar ju vettigast.. håller me han.. Tycker öl, vin, cider, alkoläsk kan flyttas ut i affärerna, och säljas till 18+. fast systemet kan vara kvar och sälja starkspriten (15% och uppåt) Redigerad 11 september, 2005 av GiZmo Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ceone Skrivet 11 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2005 Sy..sys...äsch, för svårt ord jag tittar i nästa tråd istället... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 11 september, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 11 september, 2005 Alla dom som inte har råd/vilja/tid att åka utomlands och köpa alkohol då? Det är det som är poängen: Ica! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 11 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2005 Egentligen gillar jag dig så jag ska fortsätta att ha en bra bild av dig *fokoserar fokoserar* men hur *** kan du försvara det? Du kan, teroretiskt sett, åka till Köpenhamn tex. och införskaffa ett års spritförsörjning. Vad har då systembolaget för funktion kvar att fylla? Jobbar man hinner man inte till systemet som stänger 18:00 om man slutar 17:00 Jag försvarar knappast systemet helt då jag bara tycker att starkspriten ska säljas där, men jag tycker det viktigare med sänkt åldersgräns för att få handla alkohol, än att avskaffa systembolaget. du som är 20+ skiter ju i vilket vad det gäller åldersgränser Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Azore Skrivet 11 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2005 Det är det som är poängen: Ica! Men kan Ica få börja sälja starkare saker? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 11 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2005 Men kan Ica få börja sälja starkare saker? Men det är ju det hela pollen/tråden handlar om, att avskaffa systembolaget och flytta ut godiset till livsmedelsbutikerna Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xPisc Skrivet 11 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2005 Men det är ju det hela pollen/tråden handlar om, att avskaffa systembolaget och flytta ut godiset till livsmedelsbutikerna Godiset finns ju redan i livsmedelsbutikerna Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Azore Skrivet 11 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2005 Men det är ju det hela pollen/tråden handlar om, att avskaffa systembolaget och flytta ut godiset till livsmedelsbutikerna Jo det har jag förstått. Men jag undrar om Ica och andra liknande livsmedelsaffärer skulle få sälja de starkare sakerna, inte bara öl, cider m.m Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 11 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2005 Lägg ned verksamheten. Tycker det strider mot det fria sammhället att någon ska ha ensamrätt på något sånt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 11 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2005 Jo det har jag förstått. Men jag undrar om Ica och andra liknande livsmedelsaffärer skulle få sälja de starkare sakerna, inte bara öl, cider m.m Just nu säger laget att dom inte får sälja dyerker med över 3.5% alkohol. Om man avskaffar systembolaget krävs ju en lagförändring, och det är ganska svårt att gissa sig till hur lagen skulle ändras isf Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 11 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2005 Tänker inte starta en diskussion som jag gjort i tidigare alkohol trådar. Så jag fattar mig kort. Jag tycker att vi ska ha kvar systemet, och de flesta vet nog varför jag tycker så. Så jag behöver inte förklara mig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Azore Skrivet 11 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2005 Just nu säger laget att dom inte får sälja dyerker med över 3.5% alkohol. Om man avskaffar systembolaget krävs ju en lagförändring, och det är ganska svårt att gissa sig till hur lagen skulle ändras isf Då till nästa fråga, skulle Systembolaget kunna avskaffas? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts