Jump to content

Systembolaget. Vara eller inte?

Vice.
 Share

Tycker du att systembolaget har gjort sitt?  

101 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Hade en diskussion precis om Systemet.

Min poäng är att det utan tvekan bör läggas ner.

Detta för att det inom EU råder fri imort så länge det är för "privat bruk"

Förra året var det en snubbe från Norrland som togs i tullen med c:a 1000L starksprit. Han släpptes i tingsrätten efter förklaringen att han skulle ha det till sin dotters bröllop och att han sällan tar sig till Tyskland.

Då har Systembolaget förbukats.

Skapa ett "Systembolag" inne i affärerna ungefär som "Svensk kassa service" så att folk kan införhandla alkohol till helgen efter klockan 18:00

***Ni som är under 20 får visst rösta...***

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 107
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Tycker öl, vin, cider, alkoläsk kan flyttas ut i affärerna, och säljas till 18+. fast systemet kan vara kvar och sälja starkspriten (15% och uppåt)

Egentligen gillar jag dig så jag ska fortsätta att ha en bra bild av dig *fokoserar fokoserar* ^_^ men hur *** kan du försvara det?

Du kan, teroretiskt sett, åka till Köpenhamn tex. och införskaffa ett års spritförsörjning. Vad har då systembolaget för funktion kvar att fylla?

Jobbar man hinner man inte till systemet som stänger 18:00 om man slutar 17:00

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alla dom som inte har råd/vilja/tid att åka utomlands och köpa alkohol då? :wub:

Edit: Tycker att det ska få finnas kvar.. eller ännu bättre, flytta ut de till vanliga affärer..

Edit 2: Aww.. läste inte igenom... humm.. Det som KalleR sa verkar ju vettigast.. håller me han.. ^_^

Tycker öl, vin, cider, alkoläsk kan flyttas ut i affärerna, och säljas till 18+. fast systemet kan vara kvar och sälja starkspriten (15% och uppåt)
Redigerad av GiZmo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Egentligen gillar jag dig så jag ska fortsätta att ha en bra bild av dig *fokoserar fokoserar* ^_^ men hur *** kan du försvara det?

Du kan, teroretiskt sett, åka till Köpenhamn tex. och införskaffa ett års spritförsörjning. Vad har då systembolaget för funktion kvar att fylla?

Jobbar man hinner man inte till systemet som stänger 18:00 om man slutar 17:00

Jag försvarar knappast systemet helt då jag bara tycker att starkspriten ska säljas där, men jag tycker det viktigare med sänkt åldersgräns för att få handla alkohol, än att avskaffa systembolaget. du som är 20+ skiter ju i vilket vad det gäller åldersgränser :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det har jag förstått. Men jag undrar om Ica och andra liknande livsmedelsaffärer skulle få sälja de starkare sakerna, inte bara öl, cider m.m

Just nu säger laget att dom inte får sälja dyerker med över 3.5% alkohol. Om man avskaffar systembolaget krävs ju en lagförändring, och det är ganska svårt att gissa sig till hur lagen skulle ändras isf

Länk till kommentar
Dela på andra sidor