Jump to content

Fågelspindlar!

chiligr
 Share

Recommended Posts

Tänkte visa upp lite ur min samling...samt framföra att spindlar inte förtjänar det rykte de fått via filmer,böcker med mera! Enjoy!

Grammostola pulchra: Detta är en lugn art...bra för nybörjaren! Min är bara juvenil(tonåring :teehee: ) änså länge...Därav den tråkiga färgen. I framtiden kommer det gråbruna kräket att bli kolsvart!

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Lasiodora parahybana: Denna art blir riktigt stor! upp till ca 23-24 cm (benspann)! Drar sig inte för att sparka iväg kliande brännhår som fastnar i huden och endast går bort genom att tvätta händerna i hett vatten(över 45 grader c)... dessa får en gråsvart färg som adulta!

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Acantoscurria geniculata: En rätt stor spindel, når en benspann på ca 22-13 cm...de vita knäna verkligen lyser i direkt solljus! denna kan dock vara rätt arg av sig!

Cyclosternum fasciatum: En liten art, blir ca 10-12 cm BS...snabb och lite nervös av sig, me kolla färgerna...en klar favorit i min samling!

----------------------------------------------------------------------------------------------

Chromatopelma cyanobupescens: Denna spindel blir som adult blå på ben och ryggskölden(carapace) och orange på bakkroppen(abdomen)... Lite nervös av sig, samt spinner enorma mängder nät! min är dock fortfarande bara spiderling...

Petrinochilus murinus "usambara": Denna art är ett riktigt vackert MONSTER! asaggro och spinner mycket nät! snabb är den också! idealet för en nybörjare...not!

Avicularia aurantiaca: En medelstor art...lugn och fin! min favorit i samlingen, trots den fula färgen!

hantering av samma spindel:

Brachypelma smithi: En bra nybörjarart...kan doch vara nervös och sparka lite brännhår ibland...min går inte att hantera... blir ca 15-16 cm och är som ni ser väldigt vacker!

Har en del arter till men tyvärr finns inga bilder!

Övrig info:

-fågelspindlar har ej ett dödligt gift!

-Den störsa spindelarten i världen är "Theraphosa blondi" och kan bli över 25 cm!!!(rekordet är 28)

- Inom hobbyn finns uttryck som spiderling/sling(spindelbebis), juvenil(tonåring), subadult(näst intill adult),adult(fullvuxen)... Benspann/BS= spindelns storlek från höger bakbens tå till vänster frambens tå, Kroppslängd( storlek från ögon till spinnvårtor)...

Hoppas ni orkar läsa detta och att ni kanske fått upp intresset eller iaf insett att dessa djur inte hör hemma i missriktande och felaktiga B-skräckisar!

///Felix Jonsson!

Redigerad av chiligr
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 77
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Shit... jag hatar spindlar.. .dom e så äckliga.. men dom håriga som du visar på bild verkar gulliga men..... Jag hatar dom där som... som... HOPPAR PÅ EN! :teehee:

Jag såg en film där en Spindel hoppade på Människor och sprutade in ägg i ens muns och du dog... men asså dessa spindlar var lika stora som ett huvud och dom är liksom....läskiga :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

[O][T],Sep 10 2005, 19:30] Har väldigt svårt för spindlar, tack för information iallafall :P

Vet Du vilka spindlar som lever i Sydafrika? Skall resa ner dit i Februari  :teehee:

BOT

Vet inte med just sydafrika...men i afrika lever bla "petrinochilus murinus "usambara""...samt fler ur släktet petrinochilus...alla spindlar i afrika kallas babooner och det för att de sitter med benen ut ur sina hålor...likt en babians fingra! lycka till...tag med kasmeran och fota mycket där nere! :teehee:

till dig som såg en spindel lägga ägg i munnen och hoppa på folk...det är tiotatlfejk! :P

Redigerad av chiligr
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

SNYFT!! (Fake)

04-04-02Spider_552975_0.jpg

ee..OMG! (Real - tror jag)

TR_-_Cape_Iron_Range_NP_FNQ_Giant_Spider_2_JPG_552975_1.jpg

du skojar! (Fake)

giantspider_552975_2.jpg

Bild 1: fake som saaatan! :teehee:

Bild 2: riktig...dessa är dock helt ofarliga och bits inte utan att man stört den! :teehee:

Bild 3: riktig...dessa djur är dock solifugider...arachnid..alltså släktmed spindlarna, men ej en spindel! :P

det gör inget om ni råkar säga att jag är konstig...har hört det så många gpånger att jag inte reagerar! :P

jag upprepar: det jag vill ha sagt med denna tråden är:

-att spindlar har ett dåligt rykte som de ej förtjänar!

-att jag vill få in fler folk i hobbyn, kul med lite fler att snacka om sin udda hobby med(ni som ev. blitt intresserade vet vem ni ska fråga...min MSN är felixjonsson@hotmail.com! Hjälper mer än gärna till!

OBS! även om det låter som att spindlar är jättekeliga osv i mina inlägg...så ska de fortfarande betraktas som giftiga djur!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bild 1: fake som saaatan! :teehee:

Bild 2: riktig...dessa är dock helt ofarliga och bits inte utan att man stört den! :)

Bild 3: riktig...dessa djur är dock solifugider...arachnid..alltså släktmed spindlarna, men ej en spindel! :teehee:

det gör inget om ni råkar säga att jag är konstig...har hört det så många gpånger att jag inte reagerar! :P

jag upprepar: det jag vill ha sagt med denna tråden är:

-att spindlar har ett dåligt rykte som de ej förtjänar!

-att jag vill få in fler folk i hobbyn, kul med lite fler att snacka om sin udda hobby med(ni som ev. blitt intresserade vet vem ni ska fråga...min MSN är felixjonsson@hotmail.com! Hjälper mer än gärna till!

OBS! även om det låter som att spindlar är jättekeliga osv i mina inlägg...så ska de fortfarande betraktas som giftiga djur!

Jo dom inkräktar vårt hus hela tiden och lägger spindelnät överallt i taket :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor