VickeX Skrivet 9 september, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 9 september, 2005 Jag menade självklart inte att UV strålar var nått att skratta åt, snarare att det var det enda som ozonhålen släppte in.. och nej utan ozonlagret skulle inte liv existera eftersom UV strålar är MYCKET FARLIGA, men dom ahr inget med temperaturen att göra... det skulle varken vara varmare eller kaller utan ozonlagret, däremot skulle man inte kunn a vara ute i direkt solljus utan attt dö av strålningen och jag tror faktiskt att jag är lite mer insatt då vi abetar med Exakt det här i skolan just nu och jag ligger på VG+... Hahahahahahahahahahahahaha. Någonting fick mig att skratta. Vet inte riktigt vad... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Wallemart Skrivet 9 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2005 Hahahahahahahahahahahahaha. Någonting fick mig att skratta. Vet inte riktigt vad... Antagligen att du omöjligt kan förstå att jag har bättre betyg än dig. Och som nån sa "Hur kan du säga att avgaser inte påverkar människor" Avgaser har som sagt ingen effekt på ozonlagret, varken poitiv eller negativ däremot bidrar eldandet av fossila bränslen till koldioxid ökning i atmosfären vilket ökar växthuseffekten (Som är nödvändig för att vi ska överleva och inte frysa ihjäl) Nästa fråga? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kow Skrivet 9 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2005 Avgaser påverkar väl visst människor, indirekt. "Som är nödvändig för att vi ska överleva och inte frysa ihjäl" Sa inte du att ozonlagret inte har något med temperatur att göra? Har jag fel eller går inte ozonlagret och växthuseffekten lite hand i hand? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 9 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2005 (redigerad) Iiiiik va alla blev aggro på Wallemart Okänslig som jag är vet ni nog vems "sida" jag (delvis) står på Redigerad 9 september, 2005 av GiZmo Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Arvid Skrivet 9 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2005 Nästa fråga? Vad har dina betyg med bonsai kittens att göra? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Wallemart Skrivet 9 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2005 Avgaser påverkar väl visst människor, indirekt. "Som är nödvändig för att vi ska överleva och inte frysa ihjäl" Sa inte du att ozonlagret inte har något med temperatur att göra? Har jag fel eller går inte ozonlagret och växthuseffekten lite hand i hand? Verkligen inte... Ozonlagret består av O3 (tre syre atomer) medans Koldioxid är CO2 (En Kol och två syreatomer) Koldioxiden är överallt runt oss, Ozonet är 1-4mm skickt på 10-30km höjd... Dom har inget som helst samband, men båda behövs för att vi ska överleva Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
helmer Skrivet 9 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2005 (redigerad) Växthuseffekten går hand i hand med ozonlagret. När ozonlagret bryts ner av alla föroreningar så släpper den in mer mer värme från solen efterssom den är "skadad" vilket givetvis ökar värmen. Redigerad 9 september, 2005 av helmer Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Wallemart Skrivet 9 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2005 (redigerad) Vad har dina betyg med bonsai kittens att göra? Inte det minsta? tyvär var jag dum nog att nämna dom och då skulle nån komma o klaga på att ja inte kan ha så höga betyg... vi släpper det ämnet ok? @Helmer: Ozonlagret hindrar inte värmen att komma in, den hindrar BARA strålningen som inte har nått med det att göra... Så nej dom har inget samband (Iaf inte enligt våra biologi böcker, alla våra NO-lärare och dom flesta jag känner) Redigerad 9 september, 2005 av Wallemart Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kow Skrivet 9 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2005 (redigerad) Verkligen inte... Ozonlagret består av O3 (tre syre atomer) medans Koldioxid är CO2 (En Kol och två syreatomer) Koldioxiden är överallt runt oss, Ozonet är 1-4mm skickt på 10-30km höjd... Dom har inget som helst samband, men båda behövs för att vi ska överleva Varför är det då ett sådant jävla ståhej om att det bildas för mycket avgaser? Ozonlagret behövs verkligen för vår överlevnad men avgaser? njaaae.. EDIT: Självklart behöver vi koldioxid, jag trodde att vi fortfarande pratade avgaser. Det bildas tillräckligt med koldioxid på miljövänligt sätt. Redigerad 9 september, 2005 av Kow Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
helmer Skrivet 9 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2005 Jag tycker vi låser tråden för allt är sagt om ämnet, vi är inne på ett helt nytt nu. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Wallemart Skrivet 9 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2005 Varför är det då ett sådant jävla ståhej om att det bildas för mycket avgaser? Ozonlagret behövs verkligen för vår överlevnad men avgaser? njaaae.. För att alla "Grön-fredare" TROR att det är farligt... eller så har dom bara rädda för bilar och använder detta som täckmantel (ironi) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kow Skrivet 9 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2005 För att alla "Grön-fredare" TROR att det är farligt... eller så har dom bara rädda för bilar och använder detta som täckmantel (ironi) Det där håller inte. Avgaser påverkar miljön negativt. Punkt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
gurfi Skrivet 9 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2005 @Wallemart: Kow har rätt, ozonlagret och växthuseffekten går hand i hand, även fast du försöker leka smart och drar fram om molekyler, det ena och det andra så måste du väl se sambandet? eller ville du bara svara lite hipp som happ för att du inte kunde tillföra något ang katt-diskutionen? @ till er andra: det är ingen idé att slå i honom att djur är lika mycket värda som mäniskor. han kommer säkert fatta det senare i livet. och om han inte gör det så händer det säkert honom någonting. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
aikjonas12 Skrivet 9 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2005 (redigerad) Antagligen att du omöjligt kan förstå att jag har bättre betyg än dig. Och som nån sa "Hur kan du säga att avgaser inte påverkar människor" Avgaser har som sagt ingen effekt på ozonlagret, varken poitiv eller negativ däremot bidrar eldandet av fossila bränslen till koldioxid ökning i atmosfären vilket ökar växthuseffekten (Som är nödvändig för att vi ska överleva och inte frysa ihjäl) Nästa fråga? Det har ingen påvärkan på ozonskiktet men koldioksiden i avgaserna täcker jorden med som ett måln. Så den värme som kommer in i atmosfären kommer inte ut igen, växthusefekt med andra ord. Växthusefekten resulterar ju i högre temperaturer. Edit: det var visst folk som redan sagt det samma. Läste inte igenom allt ordentligt. Redigerad 9 september, 2005 av aikjonas12 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
MyStiC Skrivet 9 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2005 Jupp, jag har oxå vart på på den sidan, den är totalt fake... Det bevisades för ett tag sedan Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Wallemart Skrivet 9 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2005 Det har ingen påvärkan på ozonskiktet men koldioksiden i avgaserna täcker jorden med som ett måln. Så den värme som kommer in i atmosfären kommer inte ut igen, växthusefekt med andra ord. Växthusefekten resulterar ju i högre temperaturer. Edit: det var visst folk som redan sagt det samma. Läste inte igenom allt ordentligt. Ja, det är just det jag försökt få fram... utan Växthus effekten skull vi ha en medeltemperstur på runt 0 grader förmodligen ännu mindre här på jorden, till skillnad från dagens 15, Så jag fattar inte varför alla klagar på den... Visst okej om vi bestämmer oss för att elda upp all olja,kol och gas på ett dygn skulle medeltemperaturen öka till kanske 16-17 ok det låter inte mkkt men de kan få stora konsekvenser tex så smälter polar-isen (Har ingen betydelse, men någon saknar den säkert)... vissa vindar kan vända (Vilket kanske resulterar i fler orkaner/Tsunamis/Annat skit) vi kan få varmare temperatur i sverige (Gynnar turist näringen) osv jag ser egentligen ingen nackdel med det... visst det påverkar miljön men inte på ett negativt sätt (Inte positivt heller, bara ett annat sätt) Blame me boys Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xPisc Skrivet 9 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2005 men de kan få stora konsekvenser tex så smälter polar-isen (Har ingen betydelse, men någon saknar den säkert) Smälter polar-isen så höjs vattenståndet vilket innebär att flera kuststäder dränks. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Wallemart Skrivet 9 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2005 Smälter polar-isen så höjs vattenståndet vilket innebär att flera kuststäder dränks. Vilket är en av dom största lögnerna... tänk själv, vi säger att polarisen består av 100.000.000 kubik meter is, smälter det blir det ungefär 96.000.000 Kubik meter vatten alltså borde vatten nivån sjunka enligt mig? men jag ahr kanske räknat fel eller nått.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xPisc Skrivet 9 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2005 (redigerad) Vilket är en av dom största lögnerna... tänk själv, vi säger att polarisen består av 100.000.000 kubik meter is, smälter det blir det ungefär 96.000.000 Kubik meter vatten alltså borde vatten nivån sjunka enligt mig? men jag ahr kanske räknat fel eller nått.. http://www.ec.gc.ca/envirozine/english/iss...questions_e.cfm Sea ice affects sea-level – just as melting ice affects water levels in a glass – but is not a cause of rising sea-levels. It is melting land based ice that is one factor in rising sea-levels. Redigerad 9 september, 2005 av xPisc Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 9 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2005 Chilla en gnutta, krappar. Appropå Bonsai Kittens- inte en chans i världen att en sån sida skulle få existera om det var äkta. Sedan tror jag knappast att det hjälper med skohorn Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts