Jump to content

Tändstickor

Jesper
 Share

Recommended Posts

Säkerhetständstickorna, som är en svensk uppfinning, går bara att tända med hjälp av plånet på asken ja. De ursprungliga tändstickorna kunde tändas mot en skrovlig yta. Exempelvis en betongvägg eller en betongsugga.

Jag vet att Hobbex sålde den gamla versionen av tändstickor ett tag, då kallades de 'cowboy stickor'. Vet inte om de fortfarande säljs där. Det är möjligt att de säljs i friluftsaffärer. Något annat ställe kan jag inte komma på..

Vice. - det är INTE teflon de tänds mot.

'Professorn Gustaf Erik Pasch fick 1844 patent på sin uppfinning säkerhetständstickan. Pasch ersatte den giftiga gula fosforn med ofarlig röd fosfor. Han delade också på de kemiska ingredienserna till tändstickshuvudet och placerade fosforn på ett plån på askens utsida. På så vis kunde tändstickorna endast tändas på plånet. Säkerhetständstickan var född. Detta var en stor uppfinning som gjorde Sverige känt över hela världen.'

saxat från: swedishmatch.se/swe/start_ny.asp?f=/swe/Products_Brands/OmTandstickor.asp%3F

Redigerad av Tigerr
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förut så fanns det tändstickor som man kunde dra den mot en vägg och vips så tändes den för att den var så lätt antändliga. Men tills sist kom man på att dom var farliga, tex om man hade dom i fickan så kunde dom fatta eld osv..

Dagens tändstickor har ett "skydd" som gör det svårarare för tändstickan att tända sig själv..

Det finns att köpa tändstickor med som är lättantändliga.. Vet dok inte var..

Edit: Jä-lar va många som hann svara innan mig! :wacko:

Teflon, heter det som man skrapar "mot."

Heter det inte Plåm? :wub:

Redigerad av Sikorka
Länk till kommentar
Dela på andra sidor