Jump to content

Matteproblem

samool
 Share

Recommended Posts

Den är ju inte direkt svår om man haft en miniräknare. Men nu har jag det inte här så jag räknar inte.

HAHA, jag antar att du sitter vi en dator och skriver...?

Om jag inte misstar mig så har alla en förprogramerad räknare...?

:D

Redigerad av Foo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gissar på 5,93 % om jag kommer ihåg rätt från rutan jag stängde ner för en stund sen.  :D

@Kaller och Foo: Bara för ni sitter och räknar mattetal hela dagarna på era datorer.  :teehee:

Hmm, borde de inte bli typ 11,5%...så många procent av kvinnorna är ju vänsterhänta, och de stod ju "bland kvinnorna"

Redigerad av beat
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, borde de inte bli typ 11,5%...så många procent av kvinnorna är ju vänsterhänta, och de stod ju "bland kvinnorna"

Jag minns inte riktigt då jag inte haft matte sen i våras, då jag jobbat i verkstad sen skolstarten, men jag räknar så att jag räknar ihop fulla antalet vilket är 5728(alla i hela stället). Sen tog 340(antalet vänsterhänta kvinnor) och delade det på 5728 och fick 0,059...flera siffror, men jag rundar av. Och så fick jag 5,9 %. Vet inte om det är rätt men men...

Amen lol, jag gjorde ju fel. Omräkning kommer.

Ja, 11,4 % är rätt om man bara vistas med brudarna. Eller ja, sen kan man ju avrunda om man har lust upp till 11,5 %.

Notera att jag skrev 11,4 % FÖRE de här 2 viktigpettrarna här under rättade mig. Så tro inte att jag är korkad. Vafan, orka vara uppmärksam på vad de skriver på en söndag.

Redigerad av Cortez
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag minns inte riktigt då jag inte haft matte sen i våras, då jag jobbat i verkstad sen skolstarten, men jag räknar så att jag räknar ihop fulla antalet vilket är 5728(alla i hela stället). Sen tog 340(antalet vänsterhänta kvinnor) och delade det på 5728 och fick 0,059...flera siffror, men jag rundar av. Och så fick jag 5,9 %. Vet inte om det är rätt men men...

Amen lol, jag gjorde ju fel. Omräkning kommer.

Du ska inte räkna med männen, frågar är hur stor sannolikheten att bland kvinnorna träffa en vänsterhänt.

2620+340=2960

340/2960=0.11486486...

Svar: ca 11,5%

Edit @ beat: Alltid :D

Edit2: Fast Cortez var snabbast :teehee:

Redigerad av Hew
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mm, men då räknar du på ALLA invånare i staden. I detta fallet var de ju fråga om den procentuella andelen vänsterhänta kvinnor, bland kvinnorna.

Alltså 2620+340 = 2960 kvinnor

340 av dom är vänsterhänta.

340/2960 = 0,11486.... ~ 11,5%

Makes sense? :D

Edit: Hew var snabbare i fingrarna

Edit2: Cortez editerade sitt inlägg, och jag hade svaret först, längre upp på sidan :teehee:

Redigerad av beat
Länk till kommentar
Dela på andra sidor