Jump to content

Politiktopicen

Miike
 Share

Recommended Posts

Föreställ er följande;

Två män går ner för en gata. Du står på andra sidan denna gata. Plötsligt snubblar den ena mannen och ådrar sig flera öppna sår. Han ber om hjälp, och eftersom du är utbildad läkare så springer du över för att hjälpa honom. Då snubblar plötsligt mannen som tidigare gick bredvid honom också och får liknande skador. Dock förklarar han snabbt att han är legitimerad läkare och börjar vårda sina egna skador.

Amerika behöver inte vår hjälp. Afrika behöver vår hjälp. Vi ska skicka vår hjälp till de som behöver vår hjälp. Svårare än så kan det väl inte vara? Det bor lika många människor i New York City som det gör i hela Sverige. Nog kan vi skicka pengar, men det skulle vara onödigt då USA redan klarar sig på det de har. Det är inte egoism, det är logik.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 65
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Jag håller med på många sätt på det du säger Crice. Men om USA vädjar om hjälp så tycker jag iaf att vi ska göra det som står i mänsklig makt och hjälpa dem. Det är lite tyiskt Sverige, man ska inte hjälpa länder som har mycket pengar. Men när man själv behöver hjälp så förvantas man få det av alla.

Visst så kanske mycket pengar går åt över att skicka massa trupper och annat ner till USA men om man inte hjälper så förlorar Sverige på det också. Oljepengar tex. Håller också med om att USA klara sig på det dom har. Men dom har skickat så mycket trupper till New Orleans som man kan man ändå räcker det inte. Visserligen finns det massvis med soldater i Irak också men jag tycker ändå att vi ska hjälpa till.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The United States Senate has cut short their summer recess and has arrived in Washington to approve a $10.5 billion aid bill to victims of Katrina as requested by President George W. Bush. The United States House of Representatives is expected to pass a similar bill later today.

Bush has told Congress he will ask for more funds in the coming weeks.

Most of the money will go to the Federal Emergency Management Agency and the rest will go to the Pentagon which is dispatching ships to the area.

Bush has asked his father, former Preisdent George H.W. Bush and former President Bill Clinton to help raise private funds for relief just like they did for the December 2004 tsunami in Asia.

Humanisten: Skicka hjälp.

Realisten: Sverige kan inte göra ett skit.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Antingen har du missföstått mig, eller så vägrar du förstå att judarna redan har fått ett land, och det är dom nöjda med. Men palestinerna tror/tycker att landet är deras, och försöker på alla möljiga sätt ta tillbaka det.

Om du vill svara, gör det via PM.

@P-C: Att man har hört skapelseberättelsen betyder inte att man är tillräckligt insatt i en religion för att kunna kalla den för svammel.

Men snälla var lite tydligare. När och av vem har judarna fått landet. Om det är Gud du syftar på är du kanska körd. Om det är FN du syftar så fick dom ett land som redan var bebott, av palestinier. Hurvidare jorden var bördig eller ej spelar kanske inte så stor roll. Det fanns byar och folk där som israelerna hänsynslöst körde över.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är vagt intresserad av det...

Jag tycker att Israel bör få ha Palestina...

Muslimerna har asmånga länder, men Judarna, som funnits mycket längre, har bara ETT, och då bör det landet få vara stort.

Det där argumenet ligger typ på ett dagisbarns nivå.

@ SlewMe Jag fattar inte hur du kan beskriva Sverige som ett land med en sån himla dålig ekonomi hela tiden. För det första så minskar arbetslösheten och ekonomin ökar. För det andra så tycker jag att du bör se dig om lite i världen om du säger att Sverige t.ex lägger ut pengar på fel saker. Är det t.ex dåligt att lägga ut pengar på bistånd till u-länder, systembolag, apotek. skola, vård. Jag tycker att alla dessa saker jag nyss nämnde har något med folks hälsa att göra och är det meningen att t.ex vård ska vara en nödvänding grej som alla behöver eller ska det vara en fråga om pengar så att alla inte kan få vård?

Tänkte ta upp lite om bensinskatten också.

Visst är bensinskatten idag hög och jag skulle som alla andra se vilja se att den sänktes men grejen är att man inte kan sänka skatten på den. Sänker man skatten kommer bensinbolagen bara höja priserna istället. Länder t.o.m krigar om oljan idag. Så ont om den är det. Klart att bensin blir dyr! Sen har vi inte så extremhöga priser i Sverige heller, jämför med ultraliberala Nederländerna, dom ligger någonstans runt 13 kr litern och inte långt ifrån ligger England, Belgien, Danmark och Norge! som t.o.m med har olja. Tänkt också på att skatten vi betalar på bensinen går till att uppfinna nya färdbränslen.

Sen är ju det här med a-kassan ganska omdiskuterat nu också så det är bara att läsa här

Redigerad av skytten
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men snälla var lite tydligare. När och av vem har judarna fått landet. Om det är Gud du syftar på är du kanska körd. Om det är FN du syftar så fick dom ett land som redan var bebott, av palestinier. Hurvidare jorden var bördig eller ej spelar kanske inte så stor roll. Det fanns byar och folk där som israelerna hänsynslöst körde över.

FN har gett judarna ett land, om det är direkt eller indirekt, vill jag inte gå in på. Om du har nåt emot det beslutet, klaga hos FN. Vad skulle du göra om du fick ett eget land, än att köra bort de tidigare invånarna?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

FN har gett judarna ett land, om det är direkt eller indirekt, vill jag inte gå in på. Om du har nåt emot det beslutet, klaga hos FN. Vad skulle du göra om du fick ett eget land, än att köra bort de tidigare invånarna?

När FN gav ett befolkat land till judarna inledde dom ett långt och jävligt svårlöst krig, som du vet håller det på än idag och det ser ju inte ljust ut. Det trampades ihjäl över 1000 pers här om dagen pga av larm för självmordsbombare, vet inte om det sprängdes nån bomb dock. Hur som helst dör det personer varje vecka tack vara att FN (och Gud som du menar) gav landet till judarna. Schyst kille du tror på!

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja USA har värnat om hjälp men självklart ska vi inte hjälpa till, hör du inte hur dumt det låter?

Jag säger såhär; visst, vi kan hjälpa till, och vi kommer hjälpa till. Vi behövs dock inte i New Orleans, och jag finner det hela onödigt, även om jag tycker det är skamligt av den amerikanska regeringen att inte evakuera det hotade området. Givetvis tycker jag synd om dem som mist släktingar i New Orleans med omnejd, men det kalla faktumet att vi inte behövs kvarstår.

Oroa dig inte, dock, vi kommer skicka hjälp - vare sig realisterna vill eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När FN gav ett befolkat land till judarna inledde dom ett långt och jävligt svårlöst krig, som du vet håller det på än idag och det ser ju inte ljust ut. Det trampades ihjäl över 1000 pers här om dagen pga av larm för självmordsbombare, vet inte om det sprängdes nån bomb dock. Hur som helst dör det personer varje vecka tack vara att FN (och Gud som du menar) gav landet till judarna. Schyst kille du tror på!

Då ringer du och klagar hos FN. Problem löst, diskution avslutad (för min del i alla fall, har annat att göra). Och jag har faktiskt inte sagt någonting om Gud :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att vi ateister ska få ett land.

Varför inte...hmm, Frankrike?

Ateister?

Ni har ju redan ett land!

Sverige heter det!

Tyvärr finns det en liten minoritet med kristna, men den kommer försvinna inom tretio år eller nåt sånt...

Har en klasskamrat som utreder kyrkans framtid i Sverige... Jag kanske lägger upp hans utredning senare, när han blir färdig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då ringer du och klagar hos FN. Problem löst, diskution avslutad (för min del i alla fall, har annat att göra). Och jag har faktiskt inte sagt någonting om Gud :rolleyes:

Men jag försöker ju diskutera ämnet med dig. Det finns många fler och mer aktiva/insatta personer i ämnet som kan klaga på FN.

Men min fråga till dig är vad du menar att det är palestinierna som ockuperar och inte israelerna, som majoriteten påstår. Du yttrar en jäkligt radikal åsikt och säger att du kan skriva flera sidor om det men sen vågar du inte säga ett enda argument.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Föreställ er följande;

Två män går ner för en gata. Du står på andra sidan denna gata. Plötsligt snubblar den ena mannen och ådrar sig flera öppna sår. Han ber om hjälp, och eftersom du är utbildad läkare så springer du över för att hjälpa honom. Då snubblar plötsligt mannen som tidigare gick bredvid honom också och får liknande skador. Dock förklarar han snabbt att han är legitimerad läkare och börjar vårda sina egna skador.

Amerika behöver inte vår hjälp. Afrika behöver vår hjälp. Vi ska skicka vår hjälp till de som behöver vår hjälp. Svårare än så kan det väl inte vara? Det bor lika många människor i New York City som det gör i hela Sverige. Nog kan vi skicka pengar, men det skulle vara onödigt då USA redan klarar sig på det de har. Det är inte egoism, det är logik.

W0rd där. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker inte vi ska skicka hjälp till USA. Om dom har pengar nog att föra krig så har dom bannemej pengar att rensa upp efter en naturkatastrof. Om vi ska hjälpa dom ska det vara direkt hjälp till folket och inte regeringen eller myndigheterna.

Bensinskatten ska vara på den nivå den är idag. Mitt argument till det finns i flera andra trådar, orka skriva en än gång. ^_^

Jag har även tänkt ut en egen idelogi. Vet inte om den skulle funka i praktiken, men ändå:

Om jag skulle starta ett politiskt parti (ett högerparti) och bli framröstad skulle jag se till att en organisation/myndighet startades, dit man kunde donera X% av sin nettoinkomst varje månad. Pengarna skulle gå till... Dom som har det sämre ställt. D.v.s socialbidrag, fast ändå inte. Då kan dom som vill betala skatt för sådant göra det, och dom som inte vill behöver inte. Då borde väl alla bli nöjda? Jag tror att en del här skulle donera lite av sin nettoinkomst för detta. Och man behöver inte binda sig, utan även donera lite då och då när man känner för det.

Kanske blev en lite flummig förklaring, men jag har inte tid att skriva bättre just nu. :rolleyes:

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag försöker ju diskutera ämnet med dig. Det finns många fler och mer aktiva/insatta personer i ämnet som kan klaga på FN.

Men min fråga till dig är vad du menar att det är palestinierna som ockuperar och inte israelerna, som majoriteten påstår. Du yttrar en jäkligt radikal åsikt och säger att du kan skriva flera sidor om det men sen vågar du inte säga ett enda argument.

Jag har aldrig påstått att det var rätt att judarna fick ett land (även om jag tycker det). Det jag menar är att judarna redan har kört ut palestinerna från sitt nya land, och att palestinerna försöker ta tillbaka det, eftersom dom anser det vara deras! Capishe?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor