Jacker Skrivet 31 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 31 augusti, 2005 Så att ge bort pengar är det enda sättet att visa respekt för någon? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xPisc Skrivet 31 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 31 augusti, 2005 Så att ge bort pengar är det enda sättet att visa respekt för någon? Skrev ju nyss att du inte behövde ge hemlösa pengar, men jag fortsätter på att eran respekt (som ni visar tydligt här) är.. Låg. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 31 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 31 augusti, 2005 - Kan du dricka upp den där snabbt så jag kan få den. Då brast det för mig: - Visst! sa jag och hällde ut innehållet på marken. Då burken till slut var tom kastade jag den på honom och gick in. Du har änna lite ADHD eller något? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
darkjak Skrivet 31 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 31 augusti, 2005 "Släng en läskburk på en hungrig man och skratta åt hans olycka..." Tsk, tsk. What the fuck? Var du berusad när du skrev det där eller? Förklara dig, gosse. Visst ska jag förklara mig: Alla kan få bidrag för att man är arbetslös. Så länge man inte: Säger nej till kommunalt arbete Vägrar ta emot rehabilitering för diverse missbruk Gömmer sig för begått brott Gömmer sig för att man ska utvisas från landet Vägrar ta emot terapi för psykisk sjukdom Många som är arbetslösa, verkar vara det för att de tycker det skulle vara pinsamt att gå till en psykklinik, eller avvänjningsanstalt. Andra har begått ett alvarligt brott, eller är flyktingar, och gömmer sig därför. Alla som förtjänar det har lämpligt bidrag!!! I alla fall är det det regeringen påstår! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pico Skrivet 31 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 31 augusti, 2005 Du har änna lite ADHD eller något? HAHAHAHAHAHA. Eh, Crice har rätt. Människor är människor, hur alkoholiserade och drogberoende de må vara. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alpha Skrivet 31 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 31 augusti, 2005 ORD på Crice och Ebeeto!! Ni två är mycket smarta personer! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 31 augusti, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 31 augusti, 2005 Du har änna lite ADHD eller något? Nej, det har jag inte. Måttet var bara rågat då han rent ut sagt "krävde" att få min läskburk. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crice Skrivet 31 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 31 augusti, 2005 Hmmm... darkjak, jag vet hur samhället är uppbyggt, men ibland hjälper helt enkelt inte alla de där instanserna. Givetvis bor inte alla arbetslösa på gatan, bara de fall som det gått värst för, både för orsaker de har sig själva att beskylla, och andra som de helt enkelt inte kunde rå för. Som du själv tillägger på slutet av ditt inlägg, "i alla fall är det det regeringen påstår"... givetvis försöker de hjälpa alla, men självklart så behöver vi ett annat system för att kunna täcka alla risker. Den mänskliga faktorn lägger sig ju ständigt i också, en faktor som grusat ett flertal idiotsäkra planer. @Alpha: Du vet... du skulle kunna uttrycka dig lite klarare. Givetvis uppskattar jag din komplimang, men att bara skrika "ORD!" känns lite andefattigt. Skriv några rader själv, dela med dig av dina åsikter. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 31 augusti, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 31 augusti, 2005 @Alpha: Du vet... du skulle kunna uttrycka dig lite klarare. Givetvis uppskattar jag din komplimang, men att bara skrika "ORD!" känns lite andefattigt. Skriv några rader själv, dela med dig av dina åsikter. Var precis på väg att skriva detsamma. http://67.18.37.14/19/132/emo/smartass.gif Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
gurfi Skrivet 1 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 1 september, 2005 Läste nånstans i nån amerikansk tidskrift om en högt uppsatt affärsman hade gett en macka till en uteliggare. Andra dagen hade han kommit med en kopp kaffe också. Tredje dagen plockade luffaren upp en pistol, sköt affärsmannen och tog hans plånbok. Sorry att jag quotar så långt bak. undra om det där verkligen är sant? inte att du ljuger utan att dom som skirver/påstår sånna saker ljuger. dom skriver ju säkert bara så för att måla upp uteliggare som svin och då har dom en andledning till att inte ge dom pengar, inte ge dom mat, inte ge dom någonting. "dom försöker men då blir dom mördade". sen när någon uteliggare gör så, så jublar dom säkert eftersom det visar (enligt dom) att alla uteliggare är så. även fast vissa är så (enligt dom), så ska man ändå inte sluta hjälpa dom. jag kan nog inte skirva så mycket mer. Crice har sakt allting som jag skulle vilja säga. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 1 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 1 september, 2005 Nej, det har jag inte. Måttet var bara rågat då han rent ut sagt "krävde" att få min läskburk. Han ska inte kräva något. Det är bara att gå hem utan att ens slänga en blick åt en ful luffarjävel som fått skylla sig själv. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
berit Skrivet 1 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 1 september, 2005 Hemlösa i GBG säljer ju tidningen faktum, det är bra då tjänar de ärligt pengar, och det känns nog iaf bättre en att behöva sno och tigga för att få ihop pengar det finns nån liknande tidning i stockholm tror jag Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Cortez Skrivet 1 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 1 september, 2005 Hemlösa i GBG säljer ju tidningen faktum, det är bra då tjänar de ärligt pengar, och det känns nog iaf bättre en att behöva sno och tigga för att få ihop pengar det finns nån liknande tidning i stockholm tror jag Ja, det finns en liknande tidning i stockholm, kostar 40 kr och de står lite här och var i tunnelbanorna. Men inte inne i tågen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xPisc Skrivet 1 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 1 september, 2005 Nej, det har jag inte. Måttet var bara rågat då han rent ut sagt "krävde" att få min läskburk. Krävde? Kan knappast kalla det ett krav. Sen hade du själv ett val, ha hyfs och säga 'Nej, tyvärr' eller kanske ge honom burken. Du hade flera val, och av dem valde du det sämsta. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 1 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 1 september, 2005 Men, åh... Jag är så trött på alla fjortisar som säger "w0rd!!" för att saker och ting låter bra. Bara för att nåt låter bra behöver det inte vara bra. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
okka Skrivet 1 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 1 september, 2005 Men, åh... Jag är så trött på alla fjortisar som säger "w0rd!!" för att saker och ting låter bra. Bara för att nåt låter bra behöver det inte vara bra. ...det kan även vara så att man tyckte att det personen i fråga sade var väldigt bra och beskrev dessutom ens egna åsikt väldigt bra och att tillägga något behövdes inte, eftersom att det för det första skulle vara ältande och för det andra inte nå upp till det man citerade - därav onödigt... Fast visst, det du säger stämmer säkert in i många fall. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mahalo Skrivet 1 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 1 september, 2005 (redigerad) Tihi, han är väl lite av en mentor i de här debatterna. Kul att höra, för få kan ju verkligen mäta sig med The Mahalo. Var inte så blygsam Crice. Jag ser att Gonzo Journalistiken har satt djupa spår i dig, vilket jag tycker är härligt då det inte finns så många av vår sort i detta land. Och med tanke på att du bara är 15 år så måste jag säga att jag är väldigt imponerad av att du kan skriva som du gör. Även om jag inte riktigt håller med på alla punkter så måste jag säga att det var ett av de mest uppfriskande inlägg som jag läst på denna sida på väldigt länge. Anledningen till att jag inte håller med på alla punkter är för att jag skiter fullkomligt i de hemlösa svenskarnas situation. Ta inte detta på fel sätt, jag menar absolut inte att de är lägre stående varelser som bör hålla sig till sina grottor. Att se ner på människor som inte har vad som krävs för att anpassa sig i samhället och att känna sånt agg emot en människa bara för att du kom 2 minuter för sent till "Inferno Online" för att köpa ett sketet "game card" är totalt oacceptabelt i mina ögon, och jag tycker att kastrering borde övervägas i detta fall, i form av disciplineringsmetod... Ha ho! Men deras kamp är något jag inte har det minsta intresse i... då det finns "bigger fish to fry". Saken är bara som så; att jag tycker att det finns större problem att ta itu med. Men självklart så borde regeringen ta tag i detta och se till att dessa människor kommer till rätta med sina liv medan situationen fortfarande är ganska lätt att lösa. Men för min del så har jag svårt att känna sympati för dessa särlingar då det krävs en jävla massa dåliga val för att hamna på gatan i detta land. Min sympati går hellre till de människor som har tvingats att leva i misär hela sina liv, de människor som inte har något annat val än att dag in och dag ut leva i sin egen skit utan något som helst stöd från omvärlden, förutom från löjliga popstjärnor med falska politiska samveten som tror att de kan förändra världen med att samla in namnteckningar till banala popgalor som ska nå ut till världens ledare, för att de har fått för sig att vi verkligen har något att säga till om. Jag har som ett par andra här också umgåtts en hel del med hemlösa människor, både i Sverige och på annat håll, och tro mig när du står och talar med en gammal och sliten Mapuche-kvinna som berättar att hennes 5 åriga dotter dog utav lunginflammation för att hon helt enkelt inte hade tid att stanna hemma och passa henne, så bleknar Sveriges situation ganska markant. Men va fan, ett barns liv spelar väl inte så stor roll så länge Chiles ekonomi strålar som den gör idag, och det gör väl heller inte så mycket att Mapuche-indianerna måste jobba över 50 timmar i veckan för en dollar om dagen... så länge Chiles ekonomiska tillväxt ökar så kan väl de där jävla indianerna bara hålla käften och äta de sargade liken av de barn som de inte har råd att hålla vid liv. Men vad kan man egentligen säga om de hemlösas situation här i Sverige? Jag kan absolut inte tala för alla hemlösa, för det finns många berättelser om dålig uppväxt och splittrade hem osv, som jag inte har hört. Men av de människor som jag talat med så har nästan alla samma bakgrund, uppfödda i Stockholms förorter som Rågsved, Hagsätra eller dylikt. Gamla proggare från arbetarklassfamiljer med en svaghet för opiater. Det vill säga: ganska normal uppväxt under Sveriges 70 tal. Så brist på utbildning kan man inte skylla på. Inte heller dålig välfärd. Nej, tyvärr så har de flesta själva försatt sig i dessa situationer genom dåliga val och missbruk, och de har ingen annan att skylla på än sig själva. Medlidande är inget de får från mig när det är så uppenbart att de en gång i tiden hade chansen att leva ett anständigt liv. Att ge en gammal proggare en tjuga till ett paket cigg däremot ser jag inget fel i... men om han kommer och klagar till mig om orättvisor och hur hemskt hans liv är så kan jag bara svara: "Berätta detta till Mapuche-kvinnan som sitter och gnager på sin 5 åriga dotters ruttna arm för att hålla sig i liv". Chew on that gibberish for awhile you heartless scum - Mahalo Redigerad 1 september, 2005 av Mahalo Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crice Skrivet 2 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 2 september, 2005 "När Mahalo talat tystnar samtliga parter." - Gammalt djungelordspråk. Jag har inget att tillägga. Tack för komplimangerna förresten, och jao - Gonzojournalistiken har sannerligen öppnat mina ögon. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 6 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 6 september, 2005 Aight, kort & gott. Idag när jag väntade på tåget hem på Örebro C så var det en s.k uteliggare som tiggde av mig. Situation var föjande: Jag hade just varit inne på Pressbyrån och köpt mig en burk Loka. När jag ska gå ut på perrongen kommer en gubbe fram till mig och säger "Ha-ha-ha-ha-har du en tia att skänka, så jag kan köpa en bira?" Av mig fick han svaret "Nej". Varför? För jag ville vara elak mot honom? Nej. Jag vill inte att han ska inhandla just öl för mina pengar, och alkohol förbättrar inte hans situation. Kom inte och säg att det "åtminstone skulle förbättra hans tillvaro lite". På vilket sätt då? Vem som helst kan räkna ut med arslet att alkohol inte förbättrar tillvaron på något sätt för någon. Det är som att kassta pärlor till svin. Observera att jag inte har sagt att det ä rätt åt honom, för han är hemlös. Men en sak som slog mig var hur mycket det påminde om situationen P-C befann sig. En läsk/mineralvattenburk. Och en tiggande hemlös. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alpha Skrivet 6 september, 2005 Rapportera Share Skrivet 6 september, 2005 @Alpha: Du vet... du skulle kunna uttrycka dig lite klarare. Givetvis uppskattar jag din komplimang, men att bara skrika "ORD!" känns lite andefattigt. Skriv några rader själv, dela med dig av dina åsikter. Jo men vet inte riktigt vad jag ska skriva. Jag skrev något innan i den här topicen, och jag vet inte riktigt mer vad jag ska skriva. Jag bara läser igenom allt. :"> Fast visst jag kan väl komma på något att skriva! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts