P-C Skrivet 30 augusti, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 30 augusti, 2005 Nog för att du, P-C, är irriterad, men efter att du slängt den där burken på den där människan så åkte du hem till ditt lugna hem. Uteliggaren la sig någonstans i Vasastan och frös. Nej, för denna person heter Hans Vermesson och bor i lägenhet. Han pantar burkar för att kunna ha råd med sin dagliga fylla. För övrigt håller jag inte med dig på punkten att personer "har det svårt hemma". Jag ser det inte som en anledning att skita i allt, snatta, skolka och supa ner i tidig ålder. Alla är vi födda med sunt förnuft. Forskare hävdar att alla väsen som kan tänka vet skillnaden mellan rätt och fel. Dessa "utsatta" barn är inget undantag. Jag kan inte se det som en anledning att strunta i sitt liv då man VET att den enda vägen ut är bakvägen. Du skriver för långt. som resultat får jag ont i huvudet. Men jag såg helheten: Jag är tydligen en mycket sjuk människa. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 30 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 30 augusti, 2005 Och dessa personer med problem back at home är oftast dom som börjar mobba. Och oftast är det dessa "snorungar" dom ger dig på. Inte fan i helvete skulle jag känna medlidande om person trackaserar mig för han har två idioter till päron. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xPisc Skrivet 30 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 30 augusti, 2005 En vis man har talat, Crice (vilket är skälet till att jag inte tänker dra en predikan). I ett skolarbete så intervjuade jag hemlösa människor och det du, P-C, skriver är så vidrigt så jag vill egentligen bara klippa dina tillgångar och se hur jävla bra du skulle må av att bo utanför en liten håla för ingrodda datorspels-ungdommar. På tal om ungdommar som spelar spel för mycket, hur mycket liv har de? Vissa av er ska fan inte hoppa på hemlösa för att de 'inte har ett liv'. Att bo i en överskyddad miljö, med sin dator som enda kontakten utåt och ägna all sin tid efter skola åt är knappast ett liv. Ni sitter, spelar WoW och glädjer er av att ni sprungit runt och klickat på en knapp tillräckligt mycket så att ni kan få nya rörelser att visa sig på eran skärm. De hemlösa försöker få mat och dryck för att överleva natten, vilket inte är lätt - här kommer alkoholen in. Har du en gång börjat dricka allt för mycket och blivit 'fast' så är det svårt att komma ifrån det (abstinesbesvär). Under de många hemlösas omständigheter så är det både lättare och billigare att få tag på droger och alkohol, därför prioriteras detta bland de hemlösa för att alkoholen och drogerna får dem att 'glömma bort' sin hunger. Orkar inte mer, men ni ska fan inte klaga på de hemlösa, klaga på möjligheterna för de hemlösas revansch istället. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Wallemart Skrivet 30 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 30 augusti, 2005 En vis man har talat, Crice (vilket är skälet till att jag inte tänker dra en predikan). I ett skolarbete så intervjuade jag hemlösa människor och det du, P-C, skriver är så vidrigt så jag vill egentligen bara klippa dina tillgångar och se hur jävla bra du skulle må av att bo utanför en liten håla för ingrodda datorspels-ungdommar. På tal om ungdommar som spelar spel för mycket, hur mycket liv har de? Vissa av er ska fan inte hoppa på hemlösa för att de 'inte har ett liv'. Att bo i en överskyddad miljö, med sin dator som enda kontakten utåt och ägna all sin tid efter skola åt är knappast ett liv. Ni sitter, spelar WoW och glädjer er av att ni sprungit runt och klickat på en knapp tillräckligt mycket så att ni kan få nya rörelser att visa sig på eran skärm. De hemlösa försöker få mat och dryck för att överleva natten, vilket inte är lätt - här kommer alkoholen in. Har du en gång börjat dricka allt för mycket och blivit 'fast' så är det svårt att komma ifrån det (abstinesbesvär). Under de många hemlösas omständigheter så är det både lättare och billigare att få tag på droger och alkohol, därför prioriteras detta bland de hemlösa för att alkoholen och drogerna får dem att 'glömma bort' sin hunger. Orkar inte mer, men ni ska fan inte klaga på de hemlösa, klaga på möjligheterna för de hemlösas revansch istället. Ännu en vis "man" har talat (Har träffat dig synd att vi inte han diskutera sånt här innan du drog, aja skyller på mina polare... men det hör ABSOLUT INTE hit) Konstigt nog är det här en fråga som jag stödjer båda sidor full ut... Ena stunden har jag fullt medlidande för alla uteliggare, andra stunden hatar jag dom fullt ut enligt "P-Cs tanke gångar" Har tyvär inget vettigt att tillfröra denna diskusionen efter som jag inte har fattat något eget beslut i frågan Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crice Skrivet 30 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 30 augusti, 2005 *knakar med knogarna* Nej, för denna person heter Hans Vermesson och bor i lägenhet. Han pantar burkar för att kunna ha råd med sin dagliga fylla. M'okay... nu spelar inte detta så stor roll, även om det förändrade din historia en smula. Du sympatiserar ändå med folk som skulle tänka sig att göra såhär, eh? För övrigt håller jag inte med dig på punkten att personer "har det svårt hemma". Jag ser det inte som en anledning att skita i allt, snatta, skolka och supa ner i tidig ålder. Detta för att du inte kan sätta dig in i deras situation. Jag vet att det kan vara svårt när man aldrig har upplevt det själv/hört folk tala om det, men tro mig; många dras in i det. Man söker kontakt med andra som har liknande problem, och dessvärre leder grupptryck både till det ena och det andra, och för att "passa in" sällar man sig till mängden. Till slut blir det rutin, och så länge ingen ingriper (vilket sällan/aldrig händer, i de flesta fall) så kan man inget göra. Detta är hur samhället fungerar, oavsett vad du vill. Jag hoppas att du drömmer om en värld där dessa ungdomar har en chans, men det verkar nästan som om du tror att de skulle ha det nu. Jag är ledsen, men så funkar det inte. Dessa "utsatta" barn är inget undantag. Jag kan inte se det som en anledning att strunta i sitt liv då man VET att den enda vägen ut är bakvägen. Nog anar man det, men som sagt; man skiter i det. Ja, de behöver hjälp, men så funkar inte vårt system. De får inte hjälp, utan glider längre ner. Går det alltför långt hamnar de nere på Odenplans gator och ber om extra slantar. En del klarar sig undan relativt lindrigt, men inte de värsta av fallen. Tyvärr. Du skriver för långt. som resultat får jag ont i huvudet. Heh, förlåt mig... jag blev bara ganska upprörd när jag såg ditt utbrott mot en minoritet som redan sparkas på och hur andra öppet nickade och klappade händer. Men jag såg helheten: Jag är tydligen en mycket sjuk människa. Nej, jag skulle inte kalla dig sjuk. Du har bara inte sett medaljens baksida... Inte fan i helvete skulle jag känna medlidande om person trackaserar mig för han har två idioter till päron. Nähä, det kan jag dessvärre inte göra någonting åt. Jobba på medkänslan, och försök ta reda på varför personen i fråga trakasserar dig. Försök att få denna individ på fötterna istället, du har ju chansen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
tommy killer Skrivet 30 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 30 augusti, 2005 *knakar med knogarna* Detta för att du inte kan sätta dig in i deras situation. Jag vet att det kan vara svårt när man aldrig har upplevt det själv/hört folk tala om det, men tro mig; många dras in i det. Man söker kontakt med andra som har liknande problem, och dessvärre leder grupptryck både till det ena och det andra, och för att "passa in" sällar man sig till mängden. Till slut blir det rutin, och så länge ingen ingriper (vilket sällan/aldrig händer, i de flesta fall) så kan man inget göra. Detta är hur samhället fungerar, oavsett vad du vill. Jag hoppas att du drömmer om en värld där dessa ungdomar har en chans, men det verkar nästan som om du tror att de skulle ha det nu. Jag är ledsen, men så funkar det inte. Heh, förlåt mig... jag blev bara ganska upprörd när jag såg ditt utbrott mot en minoritet som redan sparkas på och hur andra öppet nickade och klappade händer. Nähä, det kan jag dessvärre inte göra någonting åt. Jobba på medkänslan, och försök ta reda på varför personen i fråga trakasserar dig. Försök att få denna individ på fötterna istället, du har ju chansen. Mycket mot P-C i den posten. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xPisc Skrivet 30 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 30 augusti, 2005 Ännu en vis "man" har talat (Har träffat dig synd att vi inte han diskutera sånt här innan du drog, aja skyller på mina polare... men det hör ABSOLUT INTE hit) Konstigt nog är det här en fråga som jag stödjer båda sidor full ut... Ena stunden har jag fullt medlidande för alla uteliggare, andra stunden hatar jag dom fullt ut enligt "P-Cs tanke gångar" Har tyvär inget vettigt att tillfröra denna diskusionen efter som jag inte har fattat något eget beslut i frågan (:!!! Vi, träffats? Vem är du? krig, crice - 12 points. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crice Skrivet 30 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 30 augusti, 2005 Mycket mot P-C i den posten. Mot och mot... försöker dunka lite fakta in i hans skalle, menar inget illa. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xPisc Skrivet 30 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 30 augusti, 2005 Från och med idag, skall jag börja göra som P-C.. MEN på 'övre medelklass'. Kolla snett på alla i kostym, kasta burkar på dem, gör allt som görs mot den undre klassen. Nej, men P-C (kallar dig för snuttan) skulle du vilja att folk behandlade dig som du behandlade denna man? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 30 augusti, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 30 augusti, 2005 (redigerad) *knakar med knogarna* Detta för att du inte kan sätta dig in i deras situation. Jag vet att det kan vara svårt när man aldrig har upplevt det själv/hört folk tala om det, men tro mig; många dras in i det. Man söker kontakt med andra som har liknande problem, och dessvärre leder grupptryck både till det ena och det andra, och för att "passa in" sällar man sig till mängden. Till slut blir det rutin, och så länge ingen ingriper (vilket sällan/aldrig händer, i de flesta fall) så kan man inget göra. Detta är hur samhället fungerar, oavsett vad du vill. Jag hoppas att du drömmer om en värld där dessa ungdomar har en chans, men det verkar nästan som om du tror att de skulle ha det nu. Jag är ledsen, men så funkar det inte. Konstigt nog försvann stora delas av ditt inlägg i quoten. Men det gör detsamma Det är lite det som är problemet: Ingen här vet EGENTLIGEN vad vi pratar om. För vi har aldrig varit i deras kläder. Vi kan ju egentligen inte dra några slutsatser utan vi delar bara med oss av våra tankegångar. Vi baserar våra argument på statestik och banala fördommar/föreställningar. p.s Ser inte hur det förändrar att bor i den sketna ettan han bor i. Hans liv är att panta burkar. Vem vet, det kanske är en hobby. Hursomhelst så vet jag att "pant-pengarna" får till sprit. Ren och skär sprit. xPisc: Jag skulle aldrig komma på tanken att sätta mig in i vedebörandes situation. Så tyvärr vet jag inte om jag vill att folk ska behandla mig sådär. Redigerad 30 augusti, 2005 av P-C Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crice Skrivet 30 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 30 augusti, 2005 Det är lite det som är problemet: Ingen här vet EGENTLIGEN vad vi pratar om. För vi har aldrig varit i deras kläder. Vi kan ju egentligen inte dra några slutsatser utan vi delar bara med oss av våra tankegångar. Vi baserar våra argument på statestik och banala fördommar/föreställningar. Njae... jag känner ett flertal personer med "spruckna hem" och som har det svårt rent allmänt. Har även talat med uteliggare då och då, och tydligen har xPisc gjort detsamma. Låter nästan som att du börjar få slut på argument här, men det är lugnt för min del... bara du förstår vad jag försöker säga dig, och att du slutar lyssna på vad högervridna giriga svin försöker intala dig. Uteliggarna har inte valt att ligga ute på gatan och "förpesta", tro mig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
okka Skrivet 30 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 30 augusti, 2005 P-C: Du har sjunkit i mina ögon: Jacker står lika lågt : ) Crice: Väldigt väl talat. Bra sagt! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 30 augusti, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 30 augusti, 2005 (redigerad) P-C: Du har sjunkit i mina ögon: Jacker står lika lågt : ) Såja, förakta mig inte pga mina åsikter. fast det känns som "I'm fighting a loosing battle". *ramlar ner på knä* Redigerad 30 augusti, 2005 av P-C Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
okka Skrivet 30 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 30 augusti, 2005 Såja, förakta mig inte pga mina åsikter. fast det känns som "I'm fighting a loosing battle". *ramlar ner på knä* Hehe, nejdå - du är skön i övrigt : ) Jag trodde mer om dig, helt enkelt, i just denna fråga! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
vinnecool Skrivet 30 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 30 augusti, 2005 Verkar som om alla har rätt, till viss del, även om många har släpat in en dos fördomar i sina svar. Jag har själv spenderat en del dagar sida vid sida med uteliggare, och dem har det inte lätt, kort sagt. Vissa personer har själv dragit sig ner dit, till samhällets botten, med hjälp av droger och sprit, MEN, och ett stort men, bara för att man gjort ett misstag i sitt liv, ska man då inte få hjälp upp igen? Många har dessutom redan från starten blivit slagna av sina nersupande förädrar, vilket gör att dom i vissa fall tror att det är så man ska göra, supa och slåss! Vilken väg banar det in dom i? Naturligtvis ska man hjälpa dom upp igen, men man behöver inte ge dom pengar för detta, Det finns andra sätt, ge dom inte chansen att fortsätta supandet! Nu blev detta skitluddigt, och jag orkar inte fortsätta, men ni får hålla till godo av det som skapats. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 30 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 30 augusti, 2005 Om man ogillar en person för dess åsikt kan man lika gärna skita den/dom frågorna. Jag tycker fortfarande Crice och alla andra som inte delar mina åsikter är bra personer. (:!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 30 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 30 augusti, 2005 Om vi säger såhär; ni vet alla säkerligen om folk i eran skola som är lite "på glid". De kanske sällan dyker upp, brukar småkriminalitet och dylikt. Nu kanske ni även har gått så långt så ni börjat fundera på varför dessa läskiga individer skolkar/super/gör småbrott? Om ni har kommit så långt i funderingen så att ni kommit fram till att de har problem hemma, med supande/knarkande föräldrar/ett splittrat hem/bådadera, så kanske ni kommer på att de inte har det särskilt lätt. Naturligtvis är det inte lätt att prioritera skolan när man inte kan få en lugn stund i sitt eget hem, visst? Just så. Dessa personer får givetvis inte en lika bra utbildning som ni, då de inte dyker upp i skolan. Tycker ni att dessa gör fel så kan jag bara säga att ni saknar medlidande, och det beklagar jag. Klart att det bästa är att låta socialen ta hand om det, men hur gärna skulle ni vilja att en tredje instans la sig i erat liv, oavsett hur sunkigt det må vara? Just det, och så tänker även merparten av dessa ungdomar. När de skickas ut i yrkeslivet, utan utbildning, så är det ju givet att de inte kan få ett bra jobb. Det hela grusar sig, och man kastar sig in i ett drogbehov; helt enkelt för att slippa smärtan. A-kassan kan inte längre täcka alla kostnader, så man blir vräkt. De är nu hemlösa, arbetslösa, och i starkt behov av smärtlindring. Ja, svaret är rehabilitering. Det är här staten ska komma in. Givetvis så ska man hjälpa dessa människor, och inte slänga burkar på dem för att de vill ha en extra krona. Nog för att du, P-C, är irriterad, men efter att du slängt den där burken på den där människan så åkte du hem till ditt lugna hem. Uteliggaren la sig någonstans i Vasastan och frös. Att inte kunna sätta sig i andra personers lidande är sjukt, enligt mig. Att dessa människor äger mindre än ni får i veckopeng borde ni ändå tänka på. Att ens tänka tanken att spotta på en hemlös för att denna "stör" en får mig att må illa, seriöst. Denna person har gått igenom fler kval i sitt liv än ni förmodligen någonsin kommer göra. Att vara så in i helvete hjärtlös borde vara straffbart, och att stödja segregering till den milda grad att man kastar en läskburk på en ur samhället utstött är så jävla sjukt att man inte förtjänar sin fina widescreen-TV, sin dyra dator och sin pråliga bil. Vill ni ha "Closed Communities" à la Hollywood, eller? Fina vakter i flotta uniformer som sparkar bort uteliggare från gatan? Att bygga en borggård mellan husen där ni kan rasta hundarna utan att hemlösa kan lägga en smutsig hand på lilla Fido? Ni borde få gå i en hemlös skor en dag, och sedan komma tillbaka för att berätta hur det kändes när den där bortskämda snorungen slängde en läskburk på er. Tänk, idioter, tänk. Ord! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 30 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 30 augusti, 2005 Måste bara påpeka att du, Crice, nästan håller Mahalo-nivå på debatten. Bra och genomtänkt skrivet, det gillar vi. Är trött på alla intelligensbefriade inlägg från nya, oseriösa medlemar som inte borde satt sin fot utanför SA-forumet. Observera att jag inte syftar på P-C, han är skön. Man kanske borde söka sig till ett mognare forum också, med högre medelålder, nån som har tips? Till er regelfascister, sorry för off topic. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crice Skrivet 30 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 30 augusti, 2005 Måste bara påpeka att du, Crice, nästan håller Mahalo-nivå på debatten. Bra och genomtänkt skrivet, det gillar vi. Tihi, han är väl lite av en mentor i de här debatterna. Kul att höra, för få kan ju verkligen mäta sig med The Mahalo. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
vinnecool Skrivet 30 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 30 augusti, 2005 Måste bara påpeka att du, Crice, nästan håller Mahalo-nivå på debatten. Bra och genomtänkt skrivet, det gillar vi. Är trött på alla intelligensbefriade inlägg från nya, oseriösa medlemar som inte borde satt sin fot utanför SA-forumet. Observera att jag inte syftar på P-C, han är skön. Man kanske borde söka sig till ett mognare forum också, med högre medelålder, nån som har tips? Till er regelfascister, sorry för off topic. Flashback? Nej, fan, fjortisarna har börjat invardera det också, speciellt underground debatterna.. Varför i helvete skriver jag när jag är så jävla trött? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts