leftbehind Skrivet 29 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 29 augusti, 2005 Alltid tyckt du är bra P-C, jag ändrar inte min uppfattning i denna topic, bra skrivet av dig. Vice, ditt har jag inte läst, det tag jag imorgon, dock är det säkert också väldigt bra. Men jag håller med. Dom köper knappast nått vettigt för dom pengarna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 29 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 29 augusti, 2005 Tror du även att utbildade bara går in på ett företag och börjar jobba? ALLA kan få jobb. Alla förutom förlamade. Så jävla rätt har du inte. Alkoholism är en sjukdom. Man har iofs försatt sig i situationen själv men när man väl sitter i skiten är det inte bara att sluta supa och skaffa sig ett jobb då man är fast i ett beroende. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Spankdogg Skrivet 29 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 29 augusti, 2005 Jag kan leva med att en och annan uteliggare frågar mig efter pengar, det är inget problem jämfört med de som uteliggarna har... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Benvit Skrivet 29 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 29 augusti, 2005 Du har så rätt i allt. Såja, alla är vi inte perfekta. *klappar benvit på huvudet* Mja, Beror på. "Du har så rätt på allt" funkar faktiskt. Tänk om jag tycker att du har rätt på alla punkter. Eller att du har så rätt på allt du har sagt. Det finns inget rätt eller fel förutom att Benvit ska stavas med ett stort B Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 29 augusti, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 29 augusti, 2005 Läste nånstans i nån amerikansk tidskrift om en högt uppsatt affärsman hade gett en macka till en uteliggare. Andra dagen hade han kommit med en kopp kaffe också. Tredje dagen plockade luffaren upp en pistol, sköt affärsmannen och tog hans plånbok. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Diezl Skrivet 29 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 29 augusti, 2005 (redigerad) Bra P-C! Och alla andra som inte ger pengar till tiggare... Det blir bara värre om man ger dom pengar, för då får de medel att underhålla sitt beroende vilket leder de djupare ner i skiten, och om de verkligen är ute efter mat så kan de gå till ett härberg där finns det mat gratis... En intressant grej var när jag skulle åka tunnelbana in till stan och då kom en tjej och la ut lappar... då tänkte jag aha vad är det nu då 8 bröder alla har cancer eller? Så jag läste så stod det något i stil med: "Jag är en kille på 16 år och jag har en sjuk broder som behöver hjälp" Hmmm.... Fel lapp? ... Sen om de är svenska medborgare så ska de få den sjukvården så varför ska jag då ge dem pengar? Väldigt mycket lögn på dom där lapparna ibland... Redigerad 29 augusti, 2005 av Diezl Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 29 augusti, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 29 augusti, 2005 (redigerad) Sen om de är svenska medborgare så ska de få den sjukvården så varför ska jag då ge dem pengar? Väldigt mycket lögn på dom där lapparna ibland... Dom är självklart inte svenska medborgare. Dessa personer skeppas ju hit i små vakum-förpackade lådar från andra sidan världen så att de kan bosätta sig i förorterna och ligga på soffan medans varje månad ett litet kuvert med pengar på nåt magiskt sätt hoppar in i brevlådan. De kommer ju aldrig förstå varför de ständigt får denna summa men det gör det samma för dom. Nu kan de ju köpa en limpa på konsum och fem låder sprit på Systemet! Fast .. nu är ju pengarna slut. Attans, hur ska jag nu kunna försörja mina 16 barn? Jag har ju supit upp skiten! Nöden har ingen lag, så det är bäst att jag säljer sina möbler så att jag kan ha råd med sin dagliga fylla. Men oj, nu finns inga möbler kvar! Jahapp, och så var hyresrättsföreningen på mig också! Det blir att sova under stjärnorna idag, mina barn! Nästa dag skaffar de en plastlapp där det står: "Hjälp mig, jag är hjärtsjuk och har inte pengar till min operation! Jag har också 25 bröder som måste gå på högskola!! Ge mig lite pengar!" Sådär, nu skickar jag ut sina legionärer (barnen) på tunnelbanorna. Snart strömmar pengarna in! Nej, men! Bara tio spänn per unge! Det räcker ju inte! Det blir til att aga lite så att ungjävlarna lär sig! Barnen flyr, pappan dör. Tjohoppsan. Vad händer med barnen? Jo, de upprepar processen! Snipp, snapp så var A-kassan uppsupen så att barnen kan glömma sina traumatiska upplevelser! Redigerad 29 augusti, 2005 av P-C Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Cortez Skrivet 29 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 29 augusti, 2005 Dom är självklart inte svenska medborgare. Dessa personer skeppas ju hit i små vakum-förpackade lådar från andra sidan världen så att de kan bosätta sig i förorterna och ligga på soffan medans varje månad ett litet kuvert med pengar på nåt magiskt sätt hoppar in i brevlådan. De kommer ju aldrig förstå varför de ständigt får denna summa men det gör det samma för dom. Nu kan de ju köpa en limpa på konsum och fem låder sprit på Systemet! Fast .. nu är ju pengarna slut. Attans, hur ska jag nu kunna försörja mina 16 barn? Jag har ju supit upp skiten! Nöden har ingen lag, så det är bäst att jag säljer sina möbler så att jag kan ha råd med sin dagliga fylla. Men oj, nu finns inga möbler kvar! Jahapp, och så var hyresrättsföreningen på mig också! Det blir att sova under stjärnorna idag, mina barn! Nästa dag skaffar de en plastlapp där det står: "Hjälp mig, jag är hjärtsjuk och har inte pengar till min operation! Jag har också 25 bröder som måste gå på högskola!! Ge mig lite pengar!" Sådär, nu skickar jag ut sina legionärer (barnen) på tunnelbanorna. Snart strömmar pengarna in! Nej, men! Bara tio spänn per unge! Det räcker ju inte! Det blir til att aga lite så att ungjävlarna lär sig! Barnen flyr, pappan dör. Tjohoppsan. Vad händer med barnen? Jo, de upprepar processen! Snipp, snapp så var A-kassan uppsupen Snacka om fördomar. Alla uteliggare är inte knarkare eller alkoholister. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 29 augusti, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 29 augusti, 2005 (redigerad) Snacka om fördomar. Alla uteliggare är inte knarkare eller alkoholister. Inte? Vad använder de våran kära A-kassa till då? *gäsp* trött. Argumenterar gärna vidare imorgon. Redigerad 29 augusti, 2005 av P-C Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Moongoose Skrivet 29 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 29 augusti, 2005 Inte? Vad använder de våran kära A-kassa till då? *gäsp* trött. Argumenterar gärna vidare imorgon. Cigaretter och snus? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ebeeto Skrivet 29 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 29 augusti, 2005 Jag blir rent ut sagt rädd när jag läser det här. P-C, jag hade högre tankar om dig än såhär. Du personifierar de pinsamma fördomar svenska folket har. Du inleder med att klargöra ditt hat inför människor utan bostad och arbete. Personer som måste tigga sig igenom livet. Du berättar hur du skulle vilja spotta dem i ansiktet och hur någon du känner en gång sagt till en uteliggare hur patetisk hon var. Människor som går på gatan och tigger har inte valt att göra det. Deras liv har ofta haft dåliga förutsättningar redan från början och en rad olyckliga händelser leder till att de inte längre har varken hem eller pengar. Du har förakt inför dessa människor. Varför? Det finns få jobb till och med för de som har ordentliga utbildningar, hur tror du att en man eller kvinna i 55-årsåldern med knapp grundskolekompetens ska kunna få ett jobb? Arbetsförmedlingen är ett skämt, och det vet du. Du har haft det betydligt bättre i livet. Du har föräldrar med pengar och du vet hur viktigt det är att ha en bra utbildning. Många föds inte med de förutsättningarna. De som lever på gatan har ofta gått igenom otroligt många tragiska händelser och de har delvis gett upp hoppet om att få ett drägligt liv. Du spottar på dessa människor när de frågar dig, en medelklassunge, om du kan avvara några kronor för att de ska få slippa smärtan för en liten stund. De köper dricka istället för mat, men kan du inte tillåta dem det? Sedan får vi alla ta del av dina omåttligt uttjatade fördomar angående dessa "bidragsstjälande invandrare". Du bevisar gång på gång att du är precis lika hjärntvättad av dina föräldrar som alla andra ledsamma, inskränkta besserwisser-yngel. Det som gör mig mest upprörd är att ingen reagerar på det du skriver, P-C. Förutom jag och Zack. Att du får medhåll efter sådana här utläggningar gör mig ännu mer mörkrädd och besviken på vår framtida styrande generation än förut. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
leftbehind Skrivet 30 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 30 augusti, 2005 Bra P-C! Och alla andra som inte ger pengar till tiggare... Det blir bara värre om man ger dom pengar, för då får de medel att underhålla sitt beroende vilket leder de djupare ner i skiten, och om de verkligen är ute efter mat så kan de gå till ett härberg där finns det mat gratis... En intressant grej var när jag skulle åka tunnelbana in till stan och då kom en tjej och la ut lappar... då tänkte jag aha vad är det nu då 8 bröder alla har cancer eller? Så jag läste så stod det något i stil med: "Jag är en kille på 16 år och jag har en sjuk broder som behöver hjälp" Hmmm.... Fel lapp? ... Sen om de är svenska medborgare så ska de få den sjukvården så varför ska jag då ge dem pengar? Väldigt mycket lögn på dom där lapparna ibland... Jo fan, det är rätt dålig stil att ljuga till sig pengar för att köpa skit för dom 100 spänn på att dom inte köper käk. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
HOWHOW Skrivet 30 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 30 augusti, 2005 @Ebeeto: Ordordordordordord, så jävla sant... Usch, har börjar skriva flera gånger men ångrat mig, eftersom jag trodde att jag bara skulle få något jävla påhopp. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crice Skrivet 30 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 30 augusti, 2005 Eeby slog huvudet på spiken. Way to go. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 30 augusti, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 30 augusti, 2005 Jag blir rent ut sagt rädd när jag läser det här. P-C, jag hade högre tankar om dig än såhär. Du personifierar de pinsamma fördomar svenska folket har. Du inleder med att klargöra ditt hat inför människor utan bostad och arbete. Personer som måste tigga sig igenom livet. Du berättar hur du skulle vilja spotta dem i ansiktet och hur någon du känner en gång sagt till en uteliggare hur patetisk hon var. Människor som går på gatan och tigger har inte valt att göra det. Deras liv har ofta haft dåliga förutsättningar redan från början och en rad olyckliga händelser leder till att de inte längre har varken hem eller pengar. Du har förakt inför dessa människor. Varför? Det finns få jobb till och med för de som har ordentliga utbildningar, hur tror du att en man eller kvinna i 55-årsåldern med knapp grundskolekompetens ska kunna få ett jobb? Arbetsförmedlingen är ett skämt, och det vet du. Du har haft det betydligt bättre i livet. Du har föräldrar med pengar och du vet hur viktigt det är att ha en bra utbildning. Många föds inte med de förutsättningarna. De som lever på gatan har ofta gått igenom otroligt många tragiska händelser och de har delvis gett upp hoppet om att få ett drägligt liv. Du spottar på dessa människor när de frågar dig, en medelklassunge, om du kan avvara några kronor för att de ska få slippa smärtan för en liten stund. De köper dricka istället för mat, men kan du inte tillåta dem det? Sedan får vi alla ta del av dina omåttligt uttjatade fördomar angående dessa "bidragsstjälande invandrare". Du bevisar gång på gång att du är precis lika hjärntvättad av dina föräldrar som alla andra ledsamma, inskränkta besserwisser-yngel. Det som gör mig mest upprörd är att ingen reagerar på det du skriver, P-C. Förutom jag och Zack. Att du får medhåll efter sådana här utläggningar gör mig ännu mer mörkrädd och besviken på vår framtida styrande generation än förut. Jag känner mig elak och dum just nu, det erkänner jag. Fast samtidigt är jag en principfast person. Du och Zack har tack gode gud inte samma argument men det är en annan historia. Jag föraktar inte alla människor som spenderar sina nätter på gatan. Dock föraktar jag dessa tre (och andra "livsnedsatta" som jag har träffat). Pga: De vill ha mina pengar. Damn, om jag var kapabel till det skulle jag glädeligen skänka dem nånstans att bo. Men tyvärr har jag ingen möjlighet att göra det. De vill ha mina pengar till följande (och jag VET att dessa tre som jag beskrev i första inlägget är "junkies")CiggaretterSpritAllmän narkotika Vi säger att mina tio kronor som jag hade på mig hade räckt till en liten dos av alcohol, ciggaretter eller cannabis. *röka röka* *aah...det var skönt* i två minuter. Sen kommer suget tillbaka. Ser ni den onda cirkeln? Jag har uttryckt mig fel i denna tråden på en massa ställen och jag ber om ursäkt. Men att no-good-junkies ska få mina pengar till skit accepterar jag inte. Kan ju när jag ändå håller på förklara HUR jag vet att dessa tre var ... "beroende".Kärringen på odenplan har stått så länge jag kan minnas på samma plats och rökt. Hon är kedjerökare också dessutomGubbe1 rökte ut sista FILTRET av sin ciggarett då han såg mig. Jag kunde också på långt avstånd se hur han slängde ett tomt paket Prince i busken innan han började prata med mig.Gubbe2 är ett känt alcolistsvin här i området. Gubbfan bryter sig in i källaren och snor våra pantflaskor. Min kompis praodade på konsum och varje dag kom gubbe2 och pantade tonvis med burkar. Sen köpte han tre flaskor vin.Vad vill jag säga? Jag föraktar junkie-uteliggare. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xPisc Skrivet 30 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 30 augusti, 2005 (redigerad) Vill dom ha mat och man har 15kr över så drar man med dom till närmsta korvmojj och köper dem en kokt korv, simple as that. Bra sagt EB, hade inte orkat säga det bättre själv Redigerad 30 augusti, 2005 av xPisc Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Matteus Skrivet 30 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 30 augusti, 2005 Nu när jag läser här så kan jag bara inte hålla mig : Kommer ni ihåg i Scary Movie(1) när tjejerna precis kommit till skolan så kommer det fram en tiggare och säger "Hey, skulle man kuna få en dollar"? En av tjejerna säger då "Usch! Bort med dig din äckliga uteliggare". En annan tjej säger då: " Ta det lugnt, han är bara hungrig. Här har du herrn, en god smörgås". Sen går dom därifrån och då kastar gubben mackan i bakhuvudet på tjejen och säger "Jag bad om en dollar, bitch!!" Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 30 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 30 augusti, 2005 Nu när jag läser här så kan jag bara inte hålla mig : Kommer ni ihåg i Scary Movie(1) när tjejerna precis kommit till skolan så kommer det fram en tiggare och säger "Hey, skulle man kuna få en dollar"? En av tjejerna säger då "Usch! Bort med dig din äckliga uteliggare". En annan tjej säger då: " Ta det lugnt, han är bara hungrig. Här har du herrn, en god smörgås". Sen går dom därifrån och då kastar gubben mackan i bakhuvudet på tjejen och säger "Jag bad om en dollar, bitch!!" Dom driver ju med fördomen, det är ett skämt. Jag tycker staten borde jobba mer för att hjälpa uteliggarna, program som hjälper dom att komma tillbaka in i samhället. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 30 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 30 augusti, 2005 Lider med dig P-C. Trots att jag bor i en liten stad utan uteliggare (?) så kan jag tänka mig hur frustrerande det borde vara. Varje gång jag är i en större stad och ser en uteliggare tycker jag synd om honom/henne. Inte för att dom bor på gatan, utan för att dom förmodligen var så idiotiska att dom sket i att skaffa sig utbildning och jobb. Det är deras eget fel och dom får skylla sig själva. När jag var i STHLM förra höstlovet såg jag en skäggig, på- tänd gubbe sittande utanför Åhlens med ett par hundar (som också verkade drogade). Ignorerade honom... Sen, ett par månader senare, var våran klass på studieresa i STHLM (Riksdagen) och då satt han kvar där - på precis samma ställe. Samma kläder, samma hundar, lika drogad. Han kan knappast varit hög på samma bloss/tabletter/spruta i två månader. Det är som P-C säger; Dom prioriterar droger och alkohol framför mat. Jag kan lova att dom har pengar till mat, det är drogpengar dom tigger. Jag har även läst om dom invandrarna som tigger pengar för att få råd med att operera sitt "barn"... Om jag minns rätt får t.o.m icke- svenska medborgare gratis sjukvård här. Och när man förklara det för dom kunde dom helt plötsligt inte tala svenska. Och jag skulle ha applåderat om jag varit närvarande då du slängde burken på honom. Bara för att man är hemlös har man inte rätt att vara oförskämd. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crice Skrivet 30 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 30 augusti, 2005 Om vi säger såhär; ni vet alla säkerligen om folk i eran skola som är lite "på glid". De kanske sällan dyker upp, brukar småkriminalitet och dylikt. Nu kanske ni även har gått så långt så ni börjat fundera på varför dessa läskiga individer skolkar/super/gör småbrott? Om ni har kommit så långt i funderingen så att ni kommit fram till att de har problem hemma, med supande/knarkande föräldrar/ett splittrat hem/bådadera, så kanske ni kommer på att de inte har det särskilt lätt. Naturligtvis är det inte lätt att prioritera skolan när man inte kan få en lugn stund i sitt eget hem, visst? Just så. Dessa personer får givetvis inte en lika bra utbildning som ni, då de inte dyker upp i skolan. Tycker ni att dessa gör fel så kan jag bara säga att ni saknar medlidande, och det beklagar jag. Klart att det bästa är att låta socialen ta hand om det, men hur gärna skulle ni vilja att en tredje instans la sig i erat liv, oavsett hur sunkigt det må vara? Just det, och så tänker även merparten av dessa ungdomar. När de skickas ut i yrkeslivet, utan utbildning, så är det ju givet att de inte kan få ett bra jobb. Det hela grusar sig, och man kastar sig in i ett drogbehov; helt enkelt för att slippa smärtan. A-kassan kan inte längre täcka alla kostnader, så man blir vräkt. De är nu hemlösa, arbetslösa, och i starkt behov av smärtlindring. Ja, svaret är rehabilitering. Det är här staten ska komma in. Givetvis så ska man hjälpa dessa människor, och inte slänga burkar på dem för att de vill ha en extra krona. Nog för att du, P-C, är irriterad, men efter att du slängt den där burken på den där människan så åkte du hem till ditt lugna hem. Uteliggaren la sig någonstans i Vasastan och frös. Att inte kunna sätta sig i andra personers lidande är sjukt, enligt mig. Att dessa människor äger mindre än ni får i veckopeng borde ni ändå tänka på. Att ens tänka tanken att spotta på en hemlös för att denna "stör" en får mig att må illa, seriöst. Denna person har gått igenom fler kval i sitt liv än ni förmodligen någonsin kommer göra. Att vara så in i helvete hjärtlös borde vara straffbart, och att stödja segregering till den milda grad att man kastar en läskburk på en ur samhället utstött är så jävla sjukt att man inte förtjänar sin fina widescreen-TV, sin dyra dator och sin pråliga bil. Vill ni ha "Closed Communities" à la Hollywood, eller? Fina vakter i flotta uniformer som sparkar bort uteliggare från gatan? Att bygga en borggård mellan husen där ni kan rasta hundarna utan att hemlösa kan lägga en smutsig hand på lilla Fido? Ni borde få gå i en hemlös skor en dag, och sedan komma tillbaka för att berätta hur det kändes när den där bortskämda snorungen slängde en läskburk på er. Tänk, idioter, tänk. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts