Jump to content

Vårt bottenskickt

P-C
 Share

Recommended Posts

Det är svårt att bli hemlös i Sverige. Det måste man verkligen kämpa för, för att bli.

Om du tex blir skuldsatt pga att ditt företag går i konkurs så hammnar du ändå inte på gatan (som du gör utomlands.) i sverige. Då går socialen in och försörjer dig. Du kan oxå söka om skuldsannering vilket innebär (om du blir godkänd)att du lever på existensminum i 5 år sedan är du 100% skuldfri.

Jag tycker inte heller om folk som går omkring och bara tigger. Jag hatar det och ger aldrig något till nån som kommer fram och frågar.

Alla måste jobba för att få pengar. det är inget man bara får.

Spelar ingen roll om du är fattig och utteliggare eller ej. De skulle kunna vika pappersflygplan och sälja och jag hade köpt bara för saken skull. Att de åtminstonde jobbar, det är det viktiga. Att tigga är så hjälplöst. Man får åtminstonde försöka ta sig där ifrån.

Det är därför tidningen Aluma är så bra för där jobbar de iallafall. Ofta står de 8-10 timmar på samma plats. Ganska starkt.

Jag köper alltid den tidningen för att hjälpa dem.

Sen vad de köper för pengarna, sparar dem för att reda ut sitt liv, mat, sprit eller nåt annat. Det spelar mig ingen roll. De är vuxna människor som bestämmer själva. Och vem är jag att lägga mig i!? Ingen säger till mig vad jag ska göra med mina pengar som jag har jobbat för.

Så varför ska jag göra så mot andra!?

Bra skrivet :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 120
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Bra skrivet :ermm:

Tack.

Men jag blir så j*vla sne på sånna (ren svenska) luffare!

Okej om du har varigt klantig/mått dåligt/sjuk osv. och hammnar på gatan. Men sitt inte bara ner och gör inte ett skit. Jobba, kämpa. Det spelar som sagt ingen roll vad dem gör. Bara det är nåt, så ska jag stötta dem. Precis som KalleR sa: Såna som spelar musik tex. De behöver inte ens kunna spela bara de försöker tjäna sina pengar inte bara få dem.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om de känner för vodka så ja.

Nej, måste deras pengar gå till en macka eller? Ska jag gå och köpa mat och ge det till dem? De blir tillräckligt förnedrade som det är.

Låt dem dricka. Det är inte mitt problem hur de använder sina pengar, bara de har pengar så att de har möjlighet att köpa en macka.

Men hur bra tror du det är för samhället med en massa fullisar överallt? Om det ändå vore så väl att de gick och köpte mat för pengarna...

Redigerad av samool
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligheten når nya outforskade höjder.

Okej, jag uttryckte mig lite fel.

Jag tycker att du är en idiot som tycker att "fjortisar" förstår vårt samhälle.

Jag kan inte säga att jag är posetiv till fjortisar men de kommer snart vara utdöda. Till skillnad från vårt bottenskickt.

Fjortisar är en generation

Uteliggare och tiggare är ett samhällsproblem

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte säga att jag är posetiv till fjortisar men de kommer snart vara utdöda. Till skillnad från vårt bottenskickt.

Hjälper det att skita i uteliggarna och inte ge dem några pengar då? Det blir ju inte ett mindre samhällsproblem av att inte ge dem pengar.

Vi kan ju utrota hela skiten, ta kommunister och bögar i samma veva så är alla problem lösta.

(Total ironi)

Jag kan inte säga att jag är "posetivt" inställd till dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fjortisar kommer nog inte dö ut, då de funnits ett bra tag, höhö. De kom inte med din generation du vet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir ju inte ett mindre samhällsproblem av att inte ge dem pengar.

Jodå.

Om du ger de pengar: De köper sprit, tobak och kanske värre saker. Sen när de pengarna är borta tigger dom vidare

Om du INTE ger de pengar: De tigger tills de ger upp. Dör eller skaffar jobb.

Jag kan inte säga att jag är "posetivt" inställd till dig.

Märks att dina argument är slut då du börjar klanka på ett stavfel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå.

Om du ger de pengar: De köper sprit, tobak och kanske värre saker. Sen när de pengarna är borta tigger dom vidare

Om du INTE ger de pengar: De tigger tills de ger upp. Dör eller skaffar jobb.

Märks att dina argument är slut då du börjar klanka på ett stavfel.

Jag har nog flera argument kvar.

Det går inte att skaffa ett jobb när man är uteliggare, fatta! Tror du att man bara går in på ett företag och börjar jobba eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kom jag på att tänka på en sak som hände för mig för ca ½ år sedan när jag och en polare skulle till bion så satt det en kille(ca 14 år) och spelade gitar med slitnta jeans och smuts i ansiktet han hade tigt ihop några 50 lappar och precis innan jag skulle gå fram och ge han en 20:ga så kommer några killar i samma ålder som han själv i finare kläder och så säger dom: har du fått ihop pengar till bion än eller? så svarar han: Ja, har du mina disel byxor med dig eller? sedan gick dom in till bion och såg samma film som vi gjorde och det störde mig verkligen att han hade en kamera mobil och en mp3 spelare

Ska man tigga tycker jag ialafall att man ska vara i behov av pengarna

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har sett flera uteliggare här i Malmö.

T.ex vid ett köpcentrum (Mobilia) så var det en kvinna i typ 50 år åldern med utslitna kläder och gick fram till människor och räckte ut handen utan att säga något.

Jag gav henne inte pengar, men det gjorde nån kvinna. Då kvinnan gav henne pengar, efter nån minut så gick den hemlösa kvinnan till en telefonautomat och stoppade in kronan som kvinnan gav henne.

Hon visste inte hur en telefonautomat fungerar så hon STACK där ifrån och tiggde IGEN efter pengar! ;)

Och i Sarajevo i Bosnien så var det en kvinna men nån stor..sak på nacken!!

Henne var det ju synd om så det är väl inget fel med att skänka en slant åt henne. :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har sett flera uteliggare här i Malmö.

T.ex vid ett köpcentrum (Mobilia) så var det en kvinna i typ 50 år åldern med utslitna kläder och gick fram till människor och räckte ut handen utan att säga något.

Jag gav henne inte pengar, men det gjorde nån kvinna. Då kvinnan gav henne pengar, efter nån minut så gick den hemlösa kvinnan till en telefonautomat och stoppade in kronan som kvinnan gav henne.

Hon visste inte hur en telefonautomat fungerar så hon STACK där ifrån och tiggde IGEN efter pengar! :P

Stoppa slantar i telfonautomaten? Välkommen till 1910-talet. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor