P-C Skrivet 29 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 29 augusti, 2005 (redigerad) Låt mig inleda tråden med att berätta vad som hände idag: Jag var på väg till Inferno Online för att köpa gamecard till WoW. I tunnelbaneuppgången stog en kärring i 40-50-års åldern. Jag har sett henne varje dag då hon står och blossar friskt på SAMMA ställe. Hon var som alltid klädd i en smutsig jacka och ett par upprivna jeans vilket tydde på att hon troligen spenderade natten på marken. - Ööh, har du några småpengar som du kan ge mig. Jag tvekade inte utan sa: - Ja, det har jag men jag är övertygad om att pengarna kommer gå till sprit och tobak. Hej då. - Ööh, nej! "Suck, att det finns sånna människor", tänkte jag på väg till Inferno Online. På vägen tillbaka var jag ju tvungen att gå förbi kärringen igen. - Kom igen, hörru! Jag gick vidare. Inte långt hemifrån stötte jag på en gubbe som hade blodsprängda ögon, en sönderutnött jeansjacka och skorts. - Pratar du svenska? frågade han mig - Ja. -Är du rasist? - Nej, vafan. - Bra, sa han. Haru 20 spänn?? Vid det tillfället ville jag bara spotta det patetiska svinet i ansiktet. Usch! - Nä. -Vet du var närmaste tunnebana ligger? - Ja, åt det hållet. Jag föreställde mig hur gubben försökte ta sig förbi spärren och blir fasttagen av arga spärrvakter. - Hej, då. "Fyfan, två på samma dag?" tänkte jag och köpte en cola i kiosken i närheten. Precis utanför porten träffade jag på en tanig gubbe i 60-års åldern. Jag har sett honom förut. Hur han bryter sig in i soprummet i jakt på tomburkar. - Kan du dricka upp den där snabbt så jag kan få den. Då brast det för mig: - Visst! sa jag och hällde ut innehållet på marken. Då burken till slut var tom kastade jag den på honom och gick in. Hur fan kan människor vara så patetiska? Hur länge ska dom hålla på och dela ut lappar där det står: "Jag är sjuk liksom mina åtta barn hjälp mig!11 buhu!" Hur länge ska dom få smutsa ner våra gator och förstöra bilden av Sverige? Varför ska dom använda vår A-kassa till sprit och ciggaretter? Diskutera, TACK! Vice.: Jag blir så j*vla sne på sånna (ren svenska) luffare! Okej om du har varigt klantig/mått dåligt/sjuk osv. och hammnar på gatan. Men sitt inte bara ner och gör inte ett skit. Jobba, kämpa. Det spelar som sagt ingen roll vad dem gör. Bara det är nåt, så ska jag stötta dem. Precis som KalleR sa: Såna som spelar musik tex. De behöver inte ens kunna spela bara de försöker tjäna sina pengar inte bara få dem. Redigerad 29 augusti, 2005 av P-C Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kariya Skrivet 29 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 29 augusti, 2005 Det är ju samtidigt synd om dessa människorna. De kan ju inte hjälpa att dem har abstince(?) för sprit och sånt Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Matteus Skrivet 29 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 29 augusti, 2005 (redigerad) Jäkligt bra skrivet där måste jag säga. Jag måste hålla med om att det är både jobbigt men också lite hemskt att folk måste leva på det sättet. Nu bor ju jag på Öland och här finns det inte så många men visst finns det några. Gammle Hatvig (jag har för mig att han heter så) t.ex. Han blev av med sitt körkort när han körde in med sin bil genom FLORA butiken i Borgholm och sen dess körde han med sin lilla fula mopedbil överallt, full varje dag. Nu är han gammal och går mest omkring med sin rullator med spritflaskor i en påse. Jag tycker verkligen att något måste göras... Redigerad 29 augusti, 2005 av Matteus Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Cortez Skrivet 29 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 29 augusti, 2005 (redigerad) Välkommen till världen. Stockholm är så. Var glad att du inte bor i USA, där finns de i de flesta hörn. Btw, när jag åkte tunnelbana för ett par år sen så stötte jag på en kille som delade ut lappar(då det knepet var nytt) där det stog han behövde pengar till att kunna skicka sin dotter till nåt universitet eller vad det var och att hon var familjens hopp och om hon inte lyckades skulle familjen med 8 barn eller nåt svälta till döds. Jahapp, och om jag minns rätt var det nån som gav pengar till honom, för de tyckte synd om honom.(då det var nytt visste de ju inte att det var fejk, han hade faktiskt helt okej kläder) I alla fall, när jag åker tillbaka därifrån jag kom ifrån så efter ett par stationer så kommer samma kille på igen, samma kläder, samma ansikte och så. Och jag kollar på den lappen han delar ut. Den hade ny färg om jag minns rätt, och barnantalet var ändrat, och lite av historian var utbytt. Jahapp, då fick man reda på hur ärlig han var. Btw, var får de tag på de där papprena egentligen? Och en penna? De papper jag såg såg ut som de var proffesionellt tryckta. Jag anser inte att vi ska göra oss av med dom, sätt in så många de kan i ett rehabiliteringshem en vecka eller så(låt regeringen betala), och släng in nya uteliggare, och vad man ska göra med dom sen...ingen vill ju ta hand om dom. Det är som en ond cirkel. Redigerad 29 augusti, 2005 av Cortez Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
samool Skrivet 29 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 29 augusti, 2005 (redigerad) Låt mig inleda tråden med att berätta vad som hände idag: Jag var på väg till Inferno Online för att köpa gamecard till WoW. I tunnelbaneuppgången stog en kärring i 40-50-års åldern. Jag har sett henne varje dag då hon står och blossar friskt på SAMMA ställe. Hon var som alltid klädd i en smutsig jacka och ett par upprivna jeans vilket tydde på att hon troligen spenderade natten på marken. - Ööh, har du några småpengar som du kan ge mig. Jag tvekade inte utan sa: - Ja, det har jag men jag är övertygad om att pengarna kommer gå till sprit och tobak. Hej då. - Ööh, nej! "Suck, att det finns sånna människor", tänkte jag på väg till Inferno Online. På vägen tillbaka var jag ju tvungen att gå förbi kärringen igen. - Kom igen, hörru! Jag gick vidare. Bra skrivet... Jo jag vet vem du menar, hon står alltid vid Odenplan på morgonen o tigger. Vilket liv...Det var som en kompis berättade, när han var i USA så låg det alltid massa tiggare utanför McDonalds och det ironiska är att det stog "Help needed" på skyltar vid fönstrerna på McD... Vad är det som händer med världen? De förstör ju bara för de som verkligen behöver pengarna för att de inte kan försörja sina barn t.ex. och istället är det en mängd med människor som super upp pengarna istället... Redigerad 29 augusti, 2005 av samool Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 29 augusti, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 29 augusti, 2005 (redigerad) Jahapp, och om jag minns rätt var det nån som gav pengar till honom, för de tyckte synd om honom.(då det var nytt visste de ju inte att det var fejk, han hade faktiskt helt okej kläder) I alla fall, när jag åker tillbaka därifrån jag kom ifrån så efter ett par stationer så kommer samma kille på igen, samma kläder, samma ansikte och så. Och jag kollar på den lappen han delar ut. Den hade ny färg om jag minns rätt, och barnantalet var ändrat, och lite av historian var utbytt. Jahapp, då fick man reda på hur ärlig han var. Btw, var får de tag på de där papprena egentligen? Och en penna? De papper jag såg såg ut som de var proffesionellt tryckta. De får papprerna och sånt från UD och/eller organistationens skrivare. @ Samhool. Jasså, du har också sätt henne? Min kompis frågade henne en gång: - Du har stått här så länge jag kan minnas. Kan inte du skaffa dig ett liv? - Jag har ett liv, säger hon förnärmat. - Jasså? Du är patetisk, tycker jag. Blä. Redigerad 29 augusti, 2005 av P-C Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 29 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 29 augusti, 2005 Skulle inte ge pengar till tiggarsvin som klänger på en... men sånna som spelar musik i t-banorna kan jag ge en slant om jag har över, dom gör ju iallafall nått för att förtjäna pengarna Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RadiuZ Skrivet 29 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 29 augusti, 2005 Bor i Halmstad, där uteliggare inte är så vanligt, men jag har råkat ut för "min kusin är sjuk i polen-lappen" en gång. Det finns ofta en anledning till varför människorna blivit uteliggare, och tills jag inte känner till anledningen till varför personen är så dömmer jag inte dom. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Cortez Skrivet 29 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 29 augusti, 2005 (redigerad) De får papprerna och sånt från UD och/eller organistationens skrivare. @ Samhool. Jasså, du har också sätt henne? Min kompis frågade henne en gång: - Du har stått här så länge jag kan minnas. Kan inte du skaffa dig ett liv? - Jag har ett liv, säger hon förnärmat. - Jasså? Du är patetisk, tycker jag. Blä. Kan du inte skaffa dig ett liv? Lite svårt utan pengar. KalleR has a point...finally! Redigerad 29 augusti, 2005 av Cortez Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 29 augusti, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 29 augusti, 2005 Kan du inte skaffa dig ett liv? Lite svårt utan pengar. Vad fan har vi A-kassan till? Gå en kurs. Jobba. Spelar ingen roll om det är ett skitjobb. Kan lika gärna vara att skrapa bort tuggummi från biografgolvet. Bara du gör rätt för dig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Zack Skrivet 29 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 29 augusti, 2005 Men hur i helvete tänker ni egentligen? Klart att man ger dem en slant om de behöver. Jag behöver inte pengarna lika bra som de, jag behöver inte allt godis jag köper. De behöver mat, de är också människor. Ni måste ha en skada eller total brist på medkänsla. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 29 augusti, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 29 augusti, 2005 Men hur i helvete tänker ni egentligen? Klart att man ger dem en slant om de behöver. Jag behöver inte pengarna lika bra som de, jag behöver inte allt godis jag köper. De behöver mat, de är också människor. Ni måste ha en skada eller total brist på medkänsla. Tänk så blåögd man kan vara. Tror du verkligen att de tar dina 20 spänn och går och köper en macka? HA! Du ger honom/henne 20 kronor och tänker: "Ah, idag har jag hjälpt en stackare på traven. Nu kan han få sig nåt att äta!" när han/hon EGENTLIGEN direkt går till närmaste arab-kiosk och köper ett paket Marlbro. Så är det, ponken. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Zack Skrivet 29 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 29 augusti, 2005 Tänk så blåögd man kan vara. Tror du verkligen att de tar dina 20 spänn och går och köper en macka? HA! Du ger honom/henne 20 kronor och tänker: "Ah, idag har jag hjälpt en stackare på traven. Nu kan han få sig nåt att äta!" när han/hon EGENTLIGEN direkt går till närmaste arab-kiosk och köper ett paket Marlbro. Så är det, ponken. Det skiter väl jag i? Jag känner mig glad att jag kan göra andras liv en gnutta bättre. Om de inte vill ha en macka så köper de väl inte det... De har samma rätt som jag att få röka en cigg eller ta sig en sup. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 29 augusti, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 29 augusti, 2005 Jag känner mig glad att jag kan göra andras liv en gnutta bättre. |-|3 |-|3. "en gnutta bättre"? Är det bättre att de står och hänger på gatan MED en vodkaflaska i näven än utan? Om de inte vill ha en macka så köper de väl inte det...Du har rätt, de köper ingen macka för det. De har samma rätt som jag att få röka en cigg eller ta sig en sup. Ja, klart de har samma rätt att dricka sig ännu längre genom asfalten som vi. Frågan är om de BORDE det? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gäst Skrivet 29 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 29 augusti, 2005 Låt mig inleda tråden med att berätta vad som hände idag: Jag var på väg till Inferno Online för att köpa gamecard till WoW. I tunnelbaneuppgången stog en kärring i 40-50-års åldern. Jag har sett henne varje dag då hon står och blossar friskt på SAMMA ställe. Hon var som alltid klädd i en smutsig jacka och ett par upprivna jeans vilket tydde på att hon troligen spenderade natten på marken. - Ööh, har du några småpengar som du kan ge mig. Jag tvekade inte utan sa: - Ja, det har jag men jag är övertygad om att pengarna kommer gå till sprit och tobak. Hej då. - Ööh, nej! "Suck, att det finns sånna människor", tänkte jag på väg till Inferno Online. På vägen tillbaka var jag ju tvungen att gå förbi kärringen igen. - Kom igen, hörru! Jag gick vidare. Såg en sån när jag var i Sthockholm senast...Fy fan vad dumma dom är Get A Job And A Haircut Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
berit Skrivet 29 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 29 augusti, 2005 Jag tror de människor som har knark-abstinens skiter fullständigt om dom har nån värdighet eller hur dom får tag på pengar Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Zack Skrivet 29 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 29 augusti, 2005 |-|3 |-|3. "en gnutta bättre"? Är det bättre att de står och hänger på gatan MED en vodkaflaska i näven än utan? Du har rätt, de köper ingen macka för det. Ja, klart de har samma rätt att dricka sig ännu längre genom asfalten som vi. Frågan är om de BORDE det? Om de känner för vodka så ja. Nej, måste deras pengar gå till en macka eller? Ska jag gå och köpa mat och ge det till dem? De blir tillräckligt förnedrade som det är. Låt dem dricka. Det är inte mitt problem hur de använder sina pengar, bara de har pengar så att de har möjlighet att köpa en macka. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gäst Skrivet 29 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 29 augusti, 2005 Skulle inte ge pengar till tiggarsvin som klänger på en... men sånna som spelar musik i t-banorna kan jag ge en slant om jag har över, dom gör ju iallafall nått för att förtjäna pengarna ORD... Har gett åengar till något indianband som stog och spelade på full volym mitt inne i Luleå Centrum på Lulekalasaet...Jag undrarde om dom kunde vara lite tysta... Har även sett dom i Stockholm och Göteborg Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 29 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 29 augusti, 2005 Det är svårt att bli hemlös i Sverige. Det måste man verkligen kämpa för, för att bli. Om du tex blir skuldsatt pga att ditt företag går i konkurs så hammnar du ändå inte på gatan (som du gör utomlands.) i sverige. Då går socialen in och försörjer dig. Du kan oxå söka om skuldsannering vilket innebär (om du blir godkänd)att du lever på existensminum i 5 år sedan är du 100% skuldfri. Jag tycker inte heller om folk som går omkring och bara tigger. Jag hatar det och ger aldrig något till nån som kommer fram och frågar. Alla måste jobba för att få pengar. det är inget man bara får. Spelar ingen roll om du är fattig och utteliggare eller ej. De skulle kunna vika pappersflygplan och sälja och jag hade köpt bara för saken skull. Att de åtminstonde jobbar, det är det viktiga. Att tigga är så hjälplöst. Man får åtminstonde försöka ta sig där ifrån. Det är därför tidningen Aluma är så bra för där jobbar de iallafall. Ofta står de 8-10 timmar på samma plats. Ganska starkt. Jag köper alltid den tidningen för att hjälpa dem. Sen vad de köper för pengarna, sparar dem för att reda ut sitt liv, mat, sprit eller nåt annat. Det spelar mig ingen roll. De är vuxna människor som bestämmer själva. Och vem är jag att lägga mig i!? Ingen säger till mig vad jag ska göra med mina pengar som jag har jobbat för. Så varför ska jag göra så mot andra!? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Maxz Skrivet 29 augusti, 2005 Rapportera Share Skrivet 29 augusti, 2005 Skulle inte ge pengar till tiggarsvin som klänger på en... men sånna som spelar musik i t-banorna kan jag ge en slant om jag har över, dom gör ju iallafall nått för att förtjäna pengarna Ja, jag har gett folk som spelar instrument pengar förut. Men det finns ju folk som inte är uteliggare som tigger. Ta tex en som bor här ute på Värmdö, jag och några polare skulle åka in till stan och vi såg honom på bussen. Sen efter vi hade varit i stan ett tag så såg vi honom sitta på Drottninggatan med en polare. Dom satt och spelade gittar och sjöng och tiggde. Killen är ett år äldre än mig och han är inte speciellt fattig. Men han kanske tigger för att få pengar till något han vill köpa, vad vet jag. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts