Jump to content

Datorhjälptråden

Ace
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 6,9k
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Men att skriva "format c:" går inte. Men det är bara att stoppa in xp skivan sedan instalera om det och då försvinner alla virus och trjaner?

I NT4/WIN2000/XP så använder man sig inte av Dos commandot format C:\.

Du stoppar i XP skivan, rebootar och låter den ladda.

Sen när du är inne i själva installationsprogrammet så finns det ett formateringalternativ.

GL

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, du ska stoppa in skivan och starta om datorn. Sedan ska du formatera ntfs. Att installera om Windows räcker inte!

Som sagt, är ett ägg när det gäller datorer så ha förståelse. :(

Alltså datorn är full av virus och skit, jag tar cd. win xp och stoppar i. Sedan startar jag om datorn med cd:n i. När den startar om väljer jag i menyn formatering? Sedan istalera om windows? Är det rätt Visa och Siana.

Siana vad är ntfs?

Tack för all hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt, är ett ägg när det gäller datorer så ha förståelse. :(

Alltså datorn är full av virus och skit, jag tar cd. win xp och stoppar i. Sedan startar jag om datorn med cd:n i. När den startar om väljer jag i menyn formatering? Sedan istalera om windows? Är det rätt Visa och Siana.

Siana vad är ntfs?

Tack för all hjälp.

NTFS är ett filsystem (tidigare var det tex FAT32) men inget man behöver bry sig om.

Men du är medveten om att ALL data på hårddisken försvinner när du formaterar?

Hursomhest, gör så här:

Starta datorn med windows-xp-skivan i. Förmodligen kommer det stå "Tryck valfri tangent om du vill starta med skivan". Om det inte gör det kanske du får ändra "First boot-device" till CD-ROM i bios. Det brukar stå press Del to enter bios under uppstarten om du skulle behöva det.

Sen när du startar med skivan så tar det iaf en stund för den att läsa in massa grejer men du hamnar iaf på en meny när det är klart. Bläddra runt lite tills du kommer till en lista med alla partitioner (c: osv), tror det finns om man går in på Installera Windows XP nu, nåt ologiskt är det iaf.

Där tar du iaf bort alla dina gamla partioner och skapar en eller flera nya (formatera) Sen är det bara att fortsätta följa instruktionerna och installera XP. Brukar ta typ 45 minuter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har förstått att allt försvinner. Jag har hämtat datorn nu och skall starta projekt "Radera-allt-på-en-ny-dator-samtidigt-som-jag-slänger-min-gamla."

Håll tummarna för mig. Är jag inte tillbax imorgon så har något gått snett. ^_^

Funkar det är jag skyldig alla har hjälpt mig en Pizza när/om vi ses på DH! :(

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har förstått att allt försvinner. Jag har hämtat datorn nu och skall starta projekt "Radera-allt-på-en-ny-dator-samtidigt-som-jag-slänger-min-gamla."

Håll tummarna för mig. Är jag inte tillbax imorgon så har något gått snett.  :)

Funkar det är jag skyldig alla har hjälpt mig en Pizza när/om vi ses på DH!  ^_^

Har jag hjälpt till tillräckligt mycket för en pizza?! Och vad händer om det inte fungerar, får vi smäll då? :(

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håll tummarna för mig. Är jag inte tillbax imorgon så har något gått snett. ^_^

Funkar det är jag skyldig alla har hjälpt mig en Pizza när/om vi ses på DH! :(

Ett tips bara när du installerar om. Ha 2 partitioner, en för windows och en för dokument och grejs.

Blir lättare om du vill installera om senare då.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan vara lite jobbigt om man bara har 80 gigs hårddisk skulle jag tro.

Beror på. Om man ger windows 5 gb så räcker det klart för windows, och alla uppdateringar man ska installera sen.

Sen tar man allt annat på den andra partitionen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nädå :(

Äh, jag kan sno lite av din.

Meh! ... Okej då ^_^

Men nu behöver jag lite hjälp:

Min MP3- spelare vägrar låta mig varken ta bort filer eller lägga till dem när jag kopplar den till datorn. När jag trycker in den, öppnas fönstret med filerna men rätt som det är försvinner dem. Eller så är de kvar, men om jag försöker slänga någon eller lägga dit någon står det att sökvägen inte kan hittas. Det har fungerat bra förut, och det fungerar på min kompis dator.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fick inget riktigt svar sist, om jag höjer växlings minnet på datorn.

Blir det då nån prestanda skillnad på den då eller?

Kolla bilden om ni inte fattar vad det är jag menar

Beror på hur många program du kör.

Men din växlingsfil ska vara 1.5 gånger så stor som mängden vanligt minne.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

De här automatiska uppdateringarna i windows, ska man alltid uppdatera dom när det står att de finns nytt?

Sen har ja en fråga om ad-aware, när jag scannat klart med det och den hittar nåt.. är det alltid säkert att ta bort dom filerna den hittat då? kan den inte råka hitta nåt som jag behöver för att datorn ska funka?

Varför måste man alltid starta om datorn innan nya saker ska funka och så? :S

Redigerad av BroDD
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag undrar om det är möjligt att byta prossesor från Intel till AMD? eller måste jag då även ändra moderkort? När jag frågade för någon vecka sedan så var det någon som sa att det inte var någon större skillnad på AMD's 3500+ och Intel Pentium 4 3,20 ghz kan det värkligen stämma? :P

Vill hälst ha svar på första frågan :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...