Jump to content

Datorhjälptråden

Ace
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 6,9k
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Sitter o tittar på lite test av grafikkort, de nyaste grafikkorten klarar spel som battlefield 2 i höga upplösningar på över 100FPS. Men det jag undrar är, hur låg ska FPS:n vara för att man ska märka en skillnad?

Ett männskligt öga kan se skillnader på kring 200hz. Dock märks det mera tydligt runt 35 och neråt. Men - i spel med motion blur, t.ex. need for speed most wanted, så märks inte låg fps lika tydligt för att motionblur "döljer" hack. Det beror helt enkelt på vilket spel.

Det finns ett par spel som redan nu kräver 512mb på vissa inställningar. T.ex. så krävs 512mb för att Doom3 och quake4 ska köras på "ultra"-kvalite. Visst, 256mb-kort kan mycket väl spela med de inställningarna, men på "ultra" så är texturerna totalt mer än 256mb.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ett männskligt öga kan se skillnader på kring 200hz. Dock märks det mera tydligt runt 35 och neråt. Men - i spel med motion blur, t.ex. need for speed most wanted, så märks inte låg fps lika tydligt för att motionblur "döljer" hack. Det beror helt enkelt på vilket spel.

Det finns ett par spel som redan nu kräver 512mb på vissa inställningar. T.ex. så krävs 512mb för att Doom3 och quake4 ska köras på "ultra"-kvalite. Visst, 256mb-kort kan mycket väl spela med de inställningarna, men på "ultra" så är texturerna totalt mer än 256mb.

Tack, du har hjälpt mig med det mesta den senaste tiden =D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena killar, nu har jag ett problem.

Jag ska installera ett spel, och när jag gör det så frågar datorn efter filen Uharc.exe. Grejen är den att denna filen hade jag, men råkade ta bort :">

Finns det n¨åt sätt att få tillbaka filen, den ligger inte i papperskorgen eller nåt. Alltså typ återställa datorn till som det var för typ två timmar sen? Eller kan jag få den tillbaka på något annat sätt? Jag är inte så bra på datorer, så var övertydliga om ni vill hjälpa mig (w00t)

Tack på förhand! (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Helt plötsligt så laddar jag upp i typ 10kb/s när jag laddar ner med BitComet någon som vet hur man kan få det att gå snabbare ?

Jag hörde talas om cfosspeed men vet inte hur man använder det.

Kan helt enkelt bero på att den torrent du använder har lite seeders/leachers. Testa att ladda ned/upp en fil utanför programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lite frågor ang. en gammal dator på 733 MHz, 128 Mb RAM, osv som vi har här hemma. Men jag är lite fundersam om vad grafikkortet är för något. Hur vet man om grafikkortet är ett AGP-kort eller ett PCI-kort? Det står inget om det, iaf vad jag har sett, jag har även öppnat och kollat, men har inte sett det stå nånstans. (w00t)

Jag funderar nämligen på att köpa ett nytt, självklart inget som är särskillt bra för att det inte matchar resten av hårdvaran, men lite bättre iaf. Men jag jag kollade på Webhallen fanns det AGP, PCI och PCI-E. PCI-E räknade jag bort på en gång. Men jag visste inte ifall man ska ha AGP eller PCI... Funkar båda till en så gammal dator, eller funkar bara en? :wub:

Jag undrar samma sak om RAM-minnet, finns det något sätt att kolla vilken typ av RAM-minne som sitter i och hur snabbt det är? Jag har öppnat men jag har inte sett något om det.

Eller tror ni att jag kan köpa två av dessa på 133 MHz och hoppas på det bästa? (har två platser kvar) Alla måste vara lika snabba va? (w00t)

Och hur funkar det med dessa ljudkort från Creative med 7.1? Jag funderar på att skaffa mig ett sånt här kort. Då tänkte jag samtidigt köpa dessa högtalare. Vilken/vilka utgångar används för att skicka ut 7.1-ljudet till högtalarna? Eller behövs nån dyr adapter för att verkligen få äkta surround? :D

Redigerad av Fredrico
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du går in på Startmenyn > Kör och skriv in dxdiag

Sen går du in på tabben bildskärm så brukar det stå där om du bara tittar lite. Det brukar stå under rubriken Kretstyp tror jag...

Det andra får du fråga någon mer kunnig om :P

Tack så mycket! ;)

Jag såg att grafikkortet är AGP 4x. Funkar det ifall jag skulle stoppa i ett nytt kort som har 8x? :)

Ni som är "mer kunniga", jag skulle gärna vilja ha svar på resten av frågorna i min post lite högre upp :D (var tvungen att nämna det så ingen av er missar det)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket! ;)

Jag såg att grafikkortet är AGP 4x. Funkar det ifall jag skulle stoppa i ett nytt kort som har 8x? :)

Ni som är "mer kunniga", jag skulle gärna vilja ha svar på resten av frågorna i min post lite högre upp :D (var tvungen att nämna det så ingen av er missar det)

Det du bör tänka på när det gäller grafiken är att det kortet du byter till stöder AGP 4x, de flesta (för att inte säga alla) AGP-kort i dagens läge stöder 4/8x så där bör du inte stöta på några problem oavsett om du väljer kort med chip från ATi eller nVIDIA. PCI-grafikkort ska du hålla dig så långt borta från som det bara går då dessa inte levererar tillräcklig prestanda mer än för arbete i Windows.

En sak till också, kolla så att ditt nätaggregat pallar med om du väljer ett lite mer kraftfullt kort.

Angående minnet så är det bakåtkompatibelt, du kan om så är alltså köra PC133-minne som PC100/PC66. I övrigt vet jag inte om det är något mer du bör tänka på gällande detta. Ja, förutom då att du kanske ska se upp lite med begagnade grejer.

Redigerad av Clawhammer
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har frågat förut men glömt bort att kolla svar.

Om jag ska uppgradera min dator, vad tycker ni att jag ska uppgradera?

Prosessor: AMD Athlon 64 3500+

Ram Minne: Kingstone KVR 1GB DDR

Moderkort: MSI KN8 Neo4

Grafikkort: ATI Radeon X800GT 256Mb

DVD/RW: Samsung Writemaster

Hårddrisk: Maxtor DimandMax10 200GB

Bildskärm: 19" SAMSUNG Synkmaster 913n TFT

:D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver inte uppgradera =)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen killar, andra gången här idag.

Nu är det så att jag vill öppna Limewire, men min brandvägg har blockerat det. Hur ska jag "unblocka" det liksom? Jag har Norton Personal Firewall, om det skulle hjälpa.

Behöver ni veta mer så får ni fråga, jag vet inte vad som är värt att nämnas. Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du nu känner för att slösa så skaffa 2gig ram

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...