Jump to content

Datorhjälptråden

Ace
 Share

Recommended Posts

Tjofräs.

Idag (igår då) tog jag problemet i dasen och gjorde det enda rätta; Jag formaterade om skiten. ^^

Men, någon ondsint jävel fixade till så att mitt konto inte har mitt namn, utan istället morsans. D.v.s., istället för att ha C:\Documents and settings\Tobbe så är det C:\Documents and settings\<Morsans namn>. Någon som vet hur det går att ändra? Det är det enda kontot på datorn, om det gör någon skillnad. Och nej, jag orkar inte göra ett nytt. ^^

Om du vill ändra namn på hela kontot så är det, för mig iallafall, Kontrollpanelen> Användarkonton> Ändra ett konto> Ändra namn.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 6,9k
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Men är det verkligen så fruktansvärt att ha sin kära mors namn där då?

Ja. *störtgråt*

Har du de senaste drivrutinerna? Det kan vara skärmen det är fel på också.

Har testat senaste drivisar, gamla drivisar och inga drivisar. Fortfarande the same shit. Har också dragit slutsatsen att det är skärmen som är trasig. =/

Så, är det INGEN som vet hur man ändrar namnet på kontot? Herrejädrans, man tycker att en sån grej borde vara rätt lätt att ändra. Jävla Microsoft. :P *göra nytt konto*

Eller nej, inte göra nytt konto. Får nog dras med det trots allt... morr...

Redigerad av Topp3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja. *störtgråt*

Har testat senaste drivisar, gamla drivisar och inga drivisar. Fortfarande the same shit. Har också dragit slutsatsen att det är skärmen som är trasig. =/

Skulle det vara skärmen det var fel på skulle ju inte vi se det om du gjort en vanlig Screenshot dock om du tagit bild med digitalkamera så är det ju möjligt att det är skärmen.

Det jag tror att allt beror på är att antingen Grafikortet fått sig en smäll om du varit inne i datorn o pillat på sistonde och kanske inte riktigt sitter i sin port. Detta åtgärdar du enklast genom att öppna datorn o trycka dit kortet igen.

Eller så har det blivit något allvarligt fel när du har formaterat om som gör att din dator på något annorlunda sätt sänder ut trasiga bilder till grafikkortet vilket jag inte tror på :P...

Ha en bra dag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle det vara skärmen det var fel på skulle ju inte vi se det om du gjort en vanlig Screenshot dock om du tagit bild med digitalkamera så är det ju möjligt att det är skärmen.

Så sant, men det är en screenshot. =/

Det jag tror att allt beror på är att antingen Grafikortet fått sig en smäll om du varit inne i datorn o pillat på sistonde och kanske inte riktigt sitter i sin port. Detta åtgärdar du enklast genom att öppna datorn o trycka dit kortet igen.
Ännu en av mina slutsatser, jag har kollat där i två gånger redan. Har testat att göra rent kortet från damm (försiktigt, och ja, jag jordade mig innan) och att se till att det sitter ordentligt, men nicht hjälpa.

Eller så har det blivit något allvarligt fel när du har formaterat om som gör att din dator på något annorlunda sätt sänder ut trasiga bilder till grafikkortet vilket jag inte tror på :P...

Troligen inte, det var så redan innan jag formaterade. =/ Formaterade faktiskt för att bli av med problemet, men det var tydligen i onödan. 7 gig porr åt skogen!

Ha en bra dag.

Well, detsamma. =) Tack för hjälpen, också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ännu en av mina slutsatser, jag har kollat där i två gånger redan. Har testat att göra rent kortet från damm (försiktigt, och ja, jag jordade mig innan) och att se till att det sitter ordentligt, men nicht hjälpa.

Du har inget annat Grafikkort att testa med då?? Tex i farsans gamla burk eller liknande?? Eller prova ditt i en annan dator?? Om det blir samma fel då kan du prova någon annan port (om du har) eller så beror det på moderkortet. Alltså att det är fel på porten som kortet sitter i.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du har inget annat Grafikkort att testa med då?? Tex i farsans gamla burk eller liknande?? Eller prova ditt i en annan dator??  Om det blir samma fel då kan du prova någon annan port (om du har) eller så beror det på moderkortet. Alltså att det är fel på porten som kortet sitter i.

Näpp, inget av alternativen.

Jag får se om det blir värre, än så länge har det varit rätt måttligt med "störningarna". Om jag får nog så gnäller jag på Dell-supporten tills de skickar ett nytt grafikkort, dom är så snälla så. =P

Redigerad av Topp3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min dator har börjat pipa, och när den gör det så hackar det till i windows....någon som vet vad som är fel? :P

Processor-fläkten kanske är sönder, kolla om den snurrar.

Eller piper/hackar den inte hela tiden? Isf är det nog nåt annat.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, blir det ingen märkbar skillnad då? (Förutom att flummet förhoppningsvis försvinner?) Eftersom den där är 339:- dyrare.. :P

Kort svar, ja.

Det kort du hade innan (winfast) är ett Geforce 6600. Det du kollar på nu (leadtek) är ett Geforce 6600GT. Notera ändelsen "GT". De två bokstäverna gör detta kort dubbelt så snabb som det du hade innan.

Geforce 6600 har kommit i två versioner, den "vanliga" och "GDDR2-versionen". GDDR2 är fortfarande långsammre än 6600GT, men skillnaden är inte SÅ stor.

Så.. för 350kr mer kommer du få nära dubbla prestandan.

@Topp3: Kan vara grafikkortet som pajjat. Testa med ett pci-kort eller liknande (låna grafikkort från en kompis?) innan du går och köper en ny skärm för flera tusen för att veta att det inte var skärmen det var fel på. När mitt Geforce3 pajjade hade jag liknande problem..

Redigerad av Pain To ThE MaX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag överlycklig! Äntligen, efter en vecka med köp av kablar och sökandes på internet så fungerar äntligen internet på min bärbara dator! Jag sitter här och skriver på den nu och är så lycklig :P . Nu måste jag bara fixa lite nödvändiga program så är allt frid och fröjd!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@ Topp3

Min kompis har ungefär samma problem som du han köpte nytt grafikkort (9600XT tror jag det var) och när han stoppade i det för första gången såg det ut sådär, han provade drivrutiner och allt sammans men inget funkade, så fort han stoppade tillbaka sitt gamla kort var det som vanligt, det va några veckor sen, så jag vet inte om han har löst problemet men jag kan fråga han om det imorgon.. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Först är det mer än bara ghz som skiljer X2 4400+ och X2 3800+, t.ex. så har min CPU dubbla cache-minnet som visat sig vara väldigt bra att ha. Menar inte att X2 3800+ är något dåligt val, jag vill bara göra dig medveten om att folk som köper dyrare processorer inte gör det för enbart 200mhz. AMD X2 3800+ är perfekt för priset det ligger på - och den processorn slår alla intels motsvarande dualcore processorer.

Man kan själv ställa in vilken processor som ska ta hand om ett specifikt program, ja - men Windows XP kan själv sköta detta utan några som helst problem. Det är bara i vissa spel som du kan behöva att stänga av andra processorn för att de inte ska fungera - och det är alltid i spel som inte stödjer dualcore och då stänger du ena processorn utan någon prestanda förlust.

7800GTX är ett fint kort. Notera att skillnaden mellan 7800GTX med 512mb minne är stor. Ett 7800GTX 512mb krossar ett vanligt 7800GTX. Det är mycket dyrare. Om du vill ha ett billigare kort, checka in ATI X1800XL - de presterar ibland som ett 7800GTX och bör vara en aning billigare.

Sry att jag inte svarat, men tack för hjälpen! Du verkar ha koll på det mesta, nu e det såhär att det är ett paket liksom så jag kan inte bara byta ut en del när jag köper den utan det får jag isåfall göra själv senare men tack för allt. Nu vet jag vad jag kan förvänta mig av datorn iaf! :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sry att jag inte svarat, men tack för hjälpen! Du verkar ha koll på det mesta, nu e det såhär att det är ett paket liksom så jag kan inte bara byta ut en del när jag köper den utan det får jag isåfall göra själv senare men tack för allt. Nu vet jag vad jag kan förvänta mig av datorn iaf! :wacko:

Tänk inte på att byta kort. Jag nämnde andra för att spara pengar för likvärdig prestanda bara :P 7800GTX är ett topp-kort, alltså bland det bästa som finns idag - så det vill du INTE byta bort på ett bra tag :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...