Jump to content

Datorhjälptråden

Ace
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 6,9k
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Finns det några spel idag som drar nytta av dual-core? Om inte så borde det väl vara en bra investering med tanke på att det utvecklas ju mer och mer och sen så kommer väl antagligen fler och fler spel stödja det ^_^

Call of duty 2, FEAR, Quake4 och the elders scrolls 4 är några som stödjer (ger bättre prestanda) med Dual core.

Om man ska köpa en ny dator/processor så är det bara rätt att välja dualcore. Har man dock en 3ghz p4 eller AMD643000+ så ska man inte behöva tänka på någon ny processor.

Jag har, som sagt, en AMDX2 4400+ och jag älskar den. Den klarar av att göra en jäkla massa utan att någonsin slöas ner. Problem med vissa spel är tyvärr inte helt ovanligt. Jag måste t.ex. stänga av ena processorn (ctrl+alt+del -> processer -> leta fram exen och fixa, 10 sekunders arbete) när jag ska spela Riddick (just nu det enda spel på min dator som inte gillar dualcore).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet någon ett bra program för att ändra utseendet på Windows XP??

Alltså ett sånt där program där man kan ändra allt ifrån ikonerna till Bootscreen???

Tacksam försvar ifall ni förstod vad det var jag var ute efter ^_^

Tema är ordet du söker :P

Kan inte själv, men Google is your friend

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tema är ordet du söker :P

Kan inte själv, men Google is your friend

Fast det är inte riktigt tema jag menar.. Skrev en bra förklaring förut men den försvann av nån anledning ^_^

Det jag menar är alltså inte att man ska kunna ändra Windows teman eller ladda ner såna.. För det blir inte samma ändringar det jag söker är ett program där man laddar ner ett "paket" med inställningar som utseendet på aktivitetsfältet inloggningsskärmen och allt sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Call of duty 2, FEAR, Quake4 och the elders scrolls 4 är några som stödjer (ger bättre prestanda) med Dual core.

Om man ska köpa en ny dator/processor så är det bara rätt att välja dualcore. Har man dock en 3ghz p4 eller AMD643000+ så ska man inte behöva tänka på någon ny processor.

Jag har, som sagt, en AMDX2 4400+ och jag älskar den. Den klarar av att göra en jäkla massa utan att någonsin slöas ner. Problem med vissa spel är tyvärr inte helt ovanligt. Jag måste t.ex. stänga av ena processorn (ctrl+alt+del -> processer -> leta fram exen och fixa, 10 sekunders arbete) när jag ska spela Riddick (just nu det enda spel på min dator som inte gillar dualcore).

Okej, för jag ska få en AMD X2 3800+. Och den ligger väl på 2 ghz medan din är på 2.2 tror jag. (och det dubbla förstås med dualcore). Och sen ett fräsigt nvidia kort dessutom (geforce 7800 GTX). Ett dyrt kort tror jag men det har också fått bra recensioner =)

Sen en annan sak, kan man ställa in själv vilken processor man vill att ett specifikt program ska använda? :S

Redigerad av samool
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Matteus: Vad i allsin dar? En router när du har modem?

Modem>Switcher>>Dator 1&2. Bannemej!

Det var en sån här jag fick tag på: Das den köpte jag i en lokal butik.

Enligt min dators internetanslutningar så är den nu kopplad till det lokala nätverket alltså mitt modem. Men internet vill ändå inte starta, Det är DET jag vill ha hjälp med. HILFE DANKE!

Redigerad av Matteus
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det var en sån här jag fick tag på: Das den köpte jag i en lokal butik.

Enligt min dators internetanslutningar så är den nu kopplad till det lokala nätverket alltså mitt modem. Men internet vill ändå inte starta, Det är DET jag vill ha hjälp med. HILFE DANKE!

Jaha, okej. Har du statisk ip?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det stod i router manualen att man skulle gå in på http://192.168.0.1/ men dit kommer jag inte. Jag vet inte om det är det som kan vara problemet. Finns det nått annat sätt att komma in på den sidan?

Ang. statisk ip-adress så har vi Telia ADSL bredband och jag hittade det här på telias hemsida: "I Telias bredbandsanslutningar ingår en dynamiskt tilldelad IP-adress."

*edit!* Jag hittade en rikigt go' guide på SweClockers som handlar om min router. Ska försöka mig på den när jag kommer hem. Nia andra som har en D-link 604 Router kan också kolla in den ^_^Guide

Redigerad av Matteus
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, för jag ska få en AMD X2 3800+. Och den ligger väl på 2 ghz medan din är på 2.2 tror jag. (och det dubbla förstås med dualcore). Och sen ett fräsigt nvidia kort dessutom (geforce 7800 GTX). Ett dyrt kort tror jag men det har också fått bra recensioner =)

Sen en annan sak, kan man ställa in själv vilken processor man vill att ett specifikt program ska använda? :S

Först är det mer än bara ghz som skiljer X2 4400+ och X2 3800+, t.ex. så har min CPU dubbla cache-minnet som visat sig vara väldigt bra att ha. Menar inte att X2 3800+ är något dåligt val, jag vill bara göra dig medveten om att folk som köper dyrare processorer inte gör det för enbart 200mhz. AMD X2 3800+ är perfekt för priset det ligger på - och den processorn slår alla intels motsvarande dualcore processorer.

Man kan själv ställa in vilken processor som ska ta hand om ett specifikt program, ja - men Windows XP kan själv sköta detta utan några som helst problem. Det är bara i vissa spel som du kan behöva att stänga av andra processorn för att de inte ska fungera - och det är alltid i spel som inte stödjer dualcore och då stänger du ena processorn utan någon prestanda förlust.

7800GTX är ett fint kort. Notera att skillnaden mellan 7800GTX med 512mb minne är stor. Ett 7800GTX 512mb krossar ett vanligt 7800GTX. Det är mycket dyrare. Om du vill ha ett billigare kort, checka in ATI X1800XL - de presterar ibland som ett 7800GTX och bör vara en aning billigare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det stod i router manualen att man skulle gå in på http://192.168.0.1/ men dit kommer jag inte. Jag vet inte om det är det som kan vara problemet. Finns det nått annat sätt att komma in på den sidan?

Ang. statisk ip-adress så har vi Telia ADSL bredband och jag hittade det här på telias hemsida: "I Telias bredbandsanslutningar ingår en dynamiskt tilldelad IP-adress."

*edit!* Jag hittade en rikigt go' guide på SweClockers som handlar om min router. Ska försöka mig på den när jag kommer hem. Nia andra som har en D-link 604 Router kan också kolla in den :lol:Guide

Får du lösenordsförfrågan? Användarnamn och lösenord är samma som du fått av Telia.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Telia andvänder sig inte längre utav inloggning(?).

Näpp det stämmer bra det. Ska prova guiden nu :lol: .

Tjolahopp! Vi har nu kommit fram till att routern var knäpp så jag ska byta den till en annan modell imorgon. Nu är det så här då att denna datorn som är uppkopplad till internet har inte någon Ethernet-port. Men min kompis sa att jag kunde köpa till en sak som jag kopplade in i en av USB-portarna så skulle jag kunna koppla in en nätverkskabel i den andra änden. Vad heter en sån mojäng, USB-Ethernet eller? Vill gärna ha svar då jag ska köpa en imorgon eftermiddag isåfall.

Redigerad av Matteus
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...