Matteus Skrivet 16 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 16 januari, 2006 Jag behöver bara hjälp lite snabbt som jag tror att så gott som varenda kotte här kan svara på. Jag har aldrig varit på LAN så jag har aldrig behövt göra det här förut . Iallafall, idag fick jag min nya dator och jag undrar då följande: Vi har ett ADSL modem till våran andra dator och för att jag ska kunna gå in på internet så behöver jag bara köpa en nätverkskabel och koppla däremellan eller hur? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 16 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 16 januari, 2006 Jag behöver bara hjälp lite snabbt som jag tror att så gott som varenda kotte här kan svara på. Jag har aldrig varit på LAN så jag har aldrig behövt göra det här förut . Iallafall, idag fick jag min nya dator och jag undrar då följande: Vi har ett ADSL modem till våran andra dator och för att jag ska kunna gå in på internet så behöver jag bara köpa en nätverkskabel och koppla däremellan eller hur? Japp. Eller trådlöst, men då tappar du en del hastighet, beroende på hur bra det trådlösa är. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Bullet Skrivet 16 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 16 januari, 2006 Nu ere ju såhär att jag ska bygga dator snart så jag undrar : Är det ngt man borde tänka på när man bygger dator? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 16 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 16 januari, 2006 Antistat-armand eller nått är ju alltid bra.. Inte pilla på alla saker.. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Bullet Skrivet 16 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 16 januari, 2006 Antistat-armand eller nått är ju alltid bra.. Inte pilla på alla saker.. Jo det visste jag ^^ man ska bara ta i "kanterna" på t.ex grafikkort och sånt va? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Matteus Skrivet 16 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 16 januari, 2006 Japp. Eller trådlöst, men då tappar du en del hastighet, beroende på hur bra det trådlösa är. Hur gör man sen om man vill föra över filer etc.? Har en del program jag vill föra över. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
_lance_vance_ Skrivet 16 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 16 januari, 2006 Hejsan alla gtasajtare, har bara en fråga , har börjat intressera mig för ljud!, högtalare baslådor och allt vad där nu finns. På min dator kör jag med integrerat ljudkort och är trött på den dåliga kvaliteten sad.gif . Så nu ska jag köpa ett riktigt ljudkort, jag gillar ljudkort med ska ändå ligga under 500 lappen, jag hittade på jmedatas hemsida två ljudkort för 400kr (399) för att vara helt ärlig tongue.gif . iallafal dom kostar lika mkt men något av dom måste vara bättre så nu undrar jag vilket som är bäst ?? Creative Soundblaster Audigy SE PCI Bulk eller Creative Soundblaster Live 24 Bit PCI Bulk sen så finns det ett till som värkar vara samma som live 24 men att det heter retail istället för bulk och kostar lite mer :S vad är skillnaden på bulk och retail? Retail tacksam för alla svar! Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
LoneWolF Skrivet 16 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 16 januari, 2006 (redigerad) Hejsan alla gtasajtare, har bara en fråga , har börjat intressera mig för ljud!, högtalare baslådor och allt vad där nu finns. På min dator kör jag med integrerat ljudkort och är trött på den dåliga kvaliteten sad.gif . Så nu ska jag köpa ett riktigt ljudkort, jag gillar ljudkort med ska ändå ligga under 500 lappen, jag hittade på jmedatas hemsida två ljudkort för 400kr (399) för att vara helt ärlig tongue.gif . iallafal dom kostar lika mkt men något av dom måste vara bättre så nu undrar jag vilket som är bäst ?? Creative Soundblaster Audigy SE PCI Bulk eller Creative Soundblaster Live 24 Bit PCI Bulk sen så finns det ett till som värkar vara samma som live 24 men att det heter retail istället för bulk och kostar lite mer :S vad är skillnaden på bulk och retail? Retail tacksam för alla svar! Köper du retail så får du en skitfin låda som du kan titta på. En manual kanske också ingår, ett par skruvar och en sladd är nog också är troligt. En cd med drivrutiner är säkert också med. Köper du däremot bulk så får du bara ljudkortet. Det finns en möjlighet att du får någon skruv och en sladd också, kanske även en lite mindre monteringsmanual, vem vet, kanske du får en cd också men då får du verkligen vara glad. Cdn behövs ändå inte eftersom att det bara finns gamla drivrutiner där och det finns nya på creative.com så valet är enkelt. edit: har du lite erfarenhet och vill spara lite kulor så bör du alltså välj bulk. Redigerad 16 januari, 2006 av LoneWolF Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Maxz Skrivet 16 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 16 januari, 2006 Jag kommer troligtvis behöva formatera min dator och jag undrar om någon kan tipsa om ett bra program recovery program så att jag kan få tillbaka mina filer som fanns på hårddisken. Har ett par frågor också. Kan man få tillbaka alla filer som fanns på hårddisken innan? Kostar recovery program pengar eller finns det bra program gratis? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 16 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 16 januari, 2006 Hur gör man sen om man vill föra över filer etc.? Har en del program jag vill föra över. Vad menar du? Bara och skicka till den andre datorn? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Matteus Skrivet 17 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 17 januari, 2006 Vad menar du? Bara och skicka till den andre datorn? Ja, så man skickar till den andre datorn. Men jag ska ju koppla via bredbandsmodemet, funkar det då? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mr.Dumbom Skrivet 17 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 17 januari, 2006 Hur gör man sen om man vill föra över filer etc.? Har en del program jag vill föra över. Gör som jag gjorde igår.. Sätt upp en lokal DC++ hubb över nätverket. Fungerar skitsmidigt. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 17 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 17 januari, 2006 Ja, så man skickar till den andre datorn. Men jag ska ju koppla via bredbandsmodemet, funkar det då? Koppla ihop datorerna istället. Sedan brukar inte modem ha flera nätverksutgångar, det är routers som har det. Men jag vet inte hur det står till med ditt modem. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Matteus Skrivet 17 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 17 januari, 2006 Koppla ihop datorerna istället. Sedan brukar inte modem ha flera nätverksutgångar, det är routers som har det. Men jag vet inte hur det står till med ditt modem. Det är där jag har ett problem just nu :"> . På baksidan av vårat bredbandsmodem finns en ingång som heter LAN så jag provade att koppla en nätverkskabel mellan den och min dator med det funkade inte. Det behövs väl en router då antar jag eller nåt. Men då vill jag nu ha ett klart svar: Behöver jag skaffa en router som jag kan koppla till bredbandsmodemet och sen kopplar jag en nätverkskabel mellan routern och min dator? Är det nu så som jag ska göra?! Börjar bli lite tjurig nu... Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 17 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 17 januari, 2006 Det är där jag har ett problem just nu :"> . På baksidan av vårat bredbandsmodem finns en ingång som heter LAN så jag provade att koppla en nätverkskabel mellan den och min dator med det funkade inte. Det behövs väl en router då antar jag eller nåt. Men då vill jag nu ha ett klart svar: Behöver jag skaffa en router som jag kan koppla till bredbandsmodemet och sen kopplar jag en nätverkskabel mellan routern och min dator? Är det nu så som jag ska göra?! Börjar bli lite tjurig nu... Utgången du kopplar in till brukar heta Ethernet. Och det ska inte behövas något annat än modemet. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Wolfi Skrivet 17 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 17 januari, 2006 Mitt program att lägga in låtar i till mp3 är konstigt. När jag kopplar in mp3n i USB uttaget så händer inget. Och när jag startar programet står de Disconnect.. någon som vet vad de kan vara?? btw det är en Iriver Ifp-990 Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Matteus Skrivet 17 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 17 januari, 2006 Utgången du kopplar in till brukar heta Ethernet. Och det ska inte behövas något annat än modemet. Jomen modemet är redan kopplat till våran andra dator. Det är meningen att det ska vara kopplat till både den och min. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
pKz Skrivet 17 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 17 januari, 2006 Jomen modemet är redan kopplat till våran andra dator. Det är meningen att det ska vara kopplat till både den och min. Såhär har jag. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Matteus Skrivet 17 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 17 januari, 2006 (redigerad) Såhär har jag. Ja det är så jag har tänkt mig, en router har väl portar med Ethernet? Det är tydligen det jag behöver för vårat modems Ethernet uttag är ju då redan upptaget av den andre datorn. Så det är alltså en router som gäller! Hoppas dom har det i Kalmar Centrum annars vet jag bara ONOFF men dit orkar jag inte gå . Hoppas KalleR läser detta så han kan tipsa mig. *edit* Måste jag köpa en till nätverkskabel då som ska gå mellan modemet och routern eller funkar det med modemkabeln som följde med datorn (en sån där med mindre "piggar")? . Redigerad 17 januari, 2006 av Matteus Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Elander Skrivet 18 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 18 januari, 2006 Villken procesor är bäst i spel? AMD eller Intel AMD Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts