Jump to content

Datorhjälptråden

Ace
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 6,9k
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Men är 6800GT att gänföra med 850XT ^_^

Edit : http://www.tomshardware.se/ tycker jag är en jätte bra sida och om man går in på länken grafikkort så finner man http://www.tomshardware.se/grafikkort/20051201/index.html och kan jag lita på detta testet eller?

Edit : Vill man spela färska spel såsom Age of Empies III, Black & White 2, Serious Sam 2 och F.E.A.R. med allt ögongodis påslaget krävs ett GeForce 6800, GeForce 7 eller Radeon X1800. Allt annat än det innebär att man måste stänga real-time lightning eller skuggeffekter. De viktigaste egenskaperna i de nyare generationerna av grafikkort är PixelShader 3.0 och HDR-rendering, som får vatten att se ännu mer realistiskt ut eller generera riktigt bra ljuseffekter :wub:^_^^_^

Redigerad av darkfejs
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ett X850XT var det bästa (läs: snabbaste) kortet under sin "tid", dvs innan geforce 7 och x1800 serien släpptes.

Den närmaste, och enda, konkurrenten som X850XT hade var Geforce 6800Ultra. Ett 6800GT är sämre än 6800Ultra, som i sin tur är sämre än X850XT.

Det enda 6800GT har, som inte X850XT har är Pixelshader version 3.0. Dock ska du veta att det inte finns NÅGOT som inte går att göra SM2.0. Det är bara att se på elder scrolls obvilion. Det spelet har stöd för allt vad nu HDR och softshadows heter. Ändå skrivs alla effekter i Shadermodel 2.0 miljö. När man sätter på Pixelshader 3.0 får man bara bättre prestanda helt enkelt - men ett X850XT kommer ändå att slå ett 6800GT.

6800GT vs X850XT:

6800GT: http://www.xbitlabs.com/images/video/games...tream_candy.gif

I 1024X768 får 6800GT 34fps. Detta är ospelbart. Spelet är förresten FEAR.

X850XT: http://www.xbitlabs.com/images/video/games...ghend_candy.gif

X850XT får i samma upplösning hela 52fps, och det är klart spelbart.

Notera att det är X850XTPE de visar, det är en aningen överklockad X850XT... men resultaten bör gälla för X850XT med.

Redigerad av Pain To ThE MaX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är egentligen CooLSRV? Den ligger och fyller upp prollen till 100% hela tiden. Jag kan dock inte märka att datorn är seg så det är inget problem men det vore kul att veta vad det är.

Hum, min CPUanvändning ligger på "Systemets Vänteprocess"

Men allt flyter på för dig, Mushi? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är egentligen CooLSRV? Den ligger och fyller upp prollen till 100% hela tiden. Jag kan dock inte märka att datorn är seg så det är inget problem men det vore kul att veta vad det är.

Brukar få en bra sida på google när jag söker efter exe filer men den kom inte upp men detta hittade jag på google.http://www.google.se/search?hl=sv&q=CoolSRV.exe&meta=

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hum, min CPUanvändning ligger på "Systemets Vänteprocess"

Men allt flyter på för dig, Mushi? ;)

"Systemets Vänteprocess" visar egentligen hur mycket CPU som finns tillgänligt. Alltså är det bara bra/normalt att det mesta ligger på "systemets vänteprocess".

The dude: Använder du programmet Cpucool? Det är ett program som tvingar CPUn att gå "idle". Detta behövs dock inte i WinXP. Så om jag var du skulel jag göra följande:

start - kör - msconfig. Leta upp CoolSRV.exe i autostart (om den nu finns där), avmarkera den, och starta om. Förhoppningsvis så finns den inte nästa gång du startar om datorn.

edit: ändrade från cpucool till coolsrv.exe..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"Systemets Vänteprocess" visar egentligen hur mycket CPU som finns tillgänligt. Alltså är det bara bra/normalt att det mesta ligger på "systemets vänteprocess".

The dude: Använder du programmet Cpucool? Det är ett program som tvingar CPUn att gå "idle". Detta behövs dock inte i WinXP. Så om jag var du skulel jag göra följande:

start - kör - msconfig. Leta upp CoolSRV.exe i autostart (om den nu finns där), avmarkera den, och starta om. Förhoppningsvis så finns den inte nästa gång du startar om datorn.

edit: ändrade från cpucool till coolsrv.exe..

Ser mina processer bra ut, i övrigt? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ser mina processer bra ut, i övrigt? :)

Du ser ut att ha väldigt mycket igång. Min dator, med webläsare, chattklient, brandvägg och musikspelare har bara 19 processer uppe. Försök att ha så lite som möjligt att starta med datorn. Ett exempel är daemontools. Du behöver inte ha "autostart" på. Skivor du mountat fungerar även med programmet av. Sen har du norton antivirus, som är känt för att innehålla en jäkla massa processer på, och det är bara att beklaga. Norton har visat sig vara det antivirus som slöar ned datorn allra mest. Nod32 visade sig vara bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu behöver jag inte någon teknisk hjälp men ni som skriver i den här tråden verkar veta en hel del så, vad säger ni om den här fina bärbara datorn. Själv tycker jag den verkar bra men skulle gärna vilja höra andras åsikt.

Der Computer

Ska du spela på den?

För det priset är det en fin dator. Processorn skulle kanske varit AMD (för spel), men en pentium räcker gott och väl.

512 mb minne är väl gränsfall - idag bör man satsa på 1gb för att klara av de mer krävande spelen - men för priset är detta ändå bra.

X600 är ett bra kort för att sitta i en bärbar. De flesta bärbara kör med inbyggt kort (suger). Se bara till att grafikkortet inte "lånar" minne från det riktiga RAM-minnet, för då är 512mb RAM verkligen inte tillräckligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu behöver jag inte någon teknisk hjälp men ni som skriver i den här tråden verkar veta en hel del så, vad säger ni om den här fina bärbara datorn. Själv tycker jag den verkar bra men skulle gärna vilja höra andras åsikt.

Der Computer

Jag skulle satsa på en med mer i RAM. Sen om den går att få billigare genom att välja bort alla tråkiga programvaror som följer med vore inte det helt fel heller.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det tillhör programmet CPUCool. Jag tror inte det ska ta 100% dock, så du kanske skulle fundera på att ta bort den från autostart.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...