The Dude Skrivet 8 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 8 januari, 2006 Det tycker jag, inget du kommer att ångra på ett bra tag Btw, ögat kan se i 200fps. Om ni på fult allvar menar att ni inte ser den minsta skillnad på 22, 24,25,27 och 60hz, så är något fel på era ögon. Även om man själv har svårt att se skillnad mellan 80hz och 100hz (detta är dock normalt) så betyder det inte att ögat inte kan se. Källa: Två (2) biologi-lärare. Såhär står det på wikipedia: "Det finns många olika standardhastigheter för film: TV använder 25 rutor per sekund, stumfilmer använde 16-18 rutor (men se stumfilmstempo), och under slowmotioninspelning används från tre gånger uppspelningshastigheten upp till 1000 rutor per sekund. Den absolut vanligaste hastigheten för film och den som är mest känd är 24 rutor per sekund, och det är den hastigheten som filmen har. Men projektorer i vanliga biografer visar varje ruta två gånger (d.v.s sammanlagt visas det 48 bilder per sekund). Orsaken är att ögats uppfattningsförmåga ligger omkring 50 förändringar per sekund, och att filmer som visas med den hastigheten ser mer flödande och naturliga ut utan att för den skull ta upp dubbelt så mycket plats." Och på susning står det att: "Mänskliga ögat klarar maximalt att behandla omkring 30 bilder per sekund. " Hur vet man vad som stämmer? Men visst, klart att man ser skillnad på olika hertz-tal och 30 fps eller 60 fps i spel, inget tvivel om saken. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pain To ThE MaX Skrivet 8 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 8 januari, 2006 (redigerad) Hmm.. Men jättemånga säger ju sånna saker hela tiden. Jag skulle, och gör fortfarande, lyssna på biologilärare istället. Att vi uppfattar saker som "flytande" beror på en massa saker. T.ex. filmer har en massa "motionblur", som gör att högre fps än 24 inte behövs. Jag menar, ni kan spela NFS:MW, tycka att spelet flyter som bara den, till dess att ni slår på fps-mätaren och ser att fps ligger på runt 24-30 (skulle jag gissa). Varför? Jo spelet har en MASSA motion blur, som då "gömmer" trögheten i bilderna. Det blir som ett "mellanting". Spelar man däremot quake3 så ser man de hz man får. Här finns inget motion blur och därför blir skillnaden mellan 30hz och 60hz lätt uppmärksammad. Tänk på följande sätt: Jag ritar nu en serie med tio bilder (sträck), och vi säger att en bild = 10hz. Utan motionblur, 30fps (du ser tre av de tio bilderna): | = du ser. - - -|- - -|- - -|- Som ni ser så finns det en massa mellanrum, som inte grafikkortet klarar av att visa. Avståndet mellan första | och andra | upplevs då som "hack". Med motionblur, 30fps (du ser fortfrarande bara tre bilder): | = det du ser : = motion blur -:-:-|-:-:-|-:-:-|- Vi ser än en gång bara tre bilder. Med istället för att "se" hackandet, så får vi se samma bild (motion blur) i suddig form IGEN. Eftersom den är suddig upplevs den som "rörlig", till dess att | hinner spelas upp. Dålig förklaring EDIT: Testa att öppna upp en film, och pausa på något random ställe - då ser man hur suddig bilden är. Bäst ser man väl i en racing film. Redigerad 8 januari, 2006 av Pain To ThE MaX Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
pKz Skrivet 8 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 8 januari, 2006 Filmer brukar vara 24-25 annars. Oj 2 fps fel, snälla någon. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
T-Ryder Skrivet 8 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 8 januari, 2006 N33d h3lp h3r3! Gå in i kör skriv: regedit sedan när ni gjort det gå in i: HKEY_CURRENT_USER - sedan går ni in i control panel - öppna mappen: mouse Ta prnt-scrn på era smoothmouseXC och SmoothmouseYC värden. Skulle ta bort acerationen i wondows men det gick inte bra:'( Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
T-Ryder Skrivet 8 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 8 januari, 2006 Vet tt man inte ska dubbelposta och absolut inte efter bara 13 minuter men jag behöver verkligen hjälp, ska spela PCW om 5 min så jag måste få hjälp! Sry för jag dubbelpostar Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tossie Skrivet 8 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 8 januari, 2006 Dom här? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
T-Ryder Skrivet 8 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 8 januari, 2006 Dom här? Tack <3 Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
.:Gurkan:. Skrivet 8 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 8 januari, 2006 Någon som kunde min fråga? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
aKi Skrivet 8 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 8 januari, 2006 Någon som kunde min fråga? Hyperthreading, 2 logiska processorer 1 fysisk. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Bullet Skrivet 8 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 8 januari, 2006 (redigerad) Eftersom ögat ser i typ 27fps så är 40 pefra Ögat ser i 80. Thats why its unnessesary to have 100fps in cs Redigerad 8 januari, 2006 av Bullet Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
.:Gurkan:. Skrivet 8 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 8 januari, 2006 Hyperthreading, 2 logiska processorer 1 fysisk. Bra eller dåligt? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pain To ThE MaX Skrivet 9 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 9 januari, 2006 Ögat ser i 80. Thats why its unnessesary to have 100fps in cs Ögat kan se i 200Hz. Var har du hört siffran 80? Jag har frågat två biologilärare (en tredje sa 1000hz.. men om man ska tro på det eller ej vet jag inte). Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
aKi Skrivet 9 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 9 januari, 2006 Så käft om allt erat fps snack nu http://wiki.fz.se/Frames_per_second Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pain To ThE MaX Skrivet 9 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 9 januari, 2006 Så käft om allt erat fps snack nu http://wiki.fz.se/Frames_per_second Tack för länken med det står inget nytt där. Fortfarande hör man folk säga "ögat kan bara se i 24,40,50,etc." Om du kunnat hitta någon mer tillförlitlig källa om detta, helst där det även står hur många hz ögat egentligen kan uppfatta så kan vi få ett slut på diskussion. Till dess ser jag inget fel på at diskutera en sån sak som nästan alla verkar ha en egen uppfattning om. @gurkan: Det är "bättre". Två fysiska är bättre än två logiska, medan två logiska slår en fysisk. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Bullet Skrivet 9 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 9 januari, 2006 Ögat kan se i 200Hz. Var har du hört siffran 80? Jag har frågat två biologilärare (en tredje sa 1000hz.. men om man ska tro på det eller ej vet jag inte). Har hört det av många. :S Kan ögat uppdateras i 200? Okej. =) Då äre väll bra med 100fps då Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
leftbehind Skrivet 9 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 9 januari, 2006 Det har försvunnit lite skit från min dator, dom jag lagt märke till mest är Kalylatorn och Paint. Någon som vet vart jag kan återfinna dessa? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
darkfejs Skrivet 9 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 9 januari, 2006 (redigerad) Jag ska köpa en ny data CPU : Intel® Pentium® 4 650 (3.4GHz, 800FSB, 2MB Cache OS : Äkta Windows® XP Home Edition, SP2 RAM : 1024MB Dual Channel DDR2 533MHz (2x512MB) Minne Hårddisk : 160GB (7200rpm) Seriell ATA hårddisk med 8MB DataBurst™ cache Optiska enheter : 16x max. DVD+/-RW & 16x DVD-ROM Ljudkort : Integrated Sound Blaster Audigy ADVANCED HD Audi Grafikkort : 256MB ATI Radeon® X600 HyperMemory Grafikkort men man kan även uppgradera till 256MB nVidia® GeForce® 6800 (DVI/VGA/TV-out) Jag kan inte bestäma mig om jag ska ha ett 6800 eller något annat helst under 2000 va tycker ni. jag ska använda datorn till att spela jag e inte en super serigös spelare men jag tycker det e väldigt roligt tacksam för tips :"> Edit : helst Nivda Redigerad 9 januari, 2006 av darkfejs Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pain To ThE MaX Skrivet 9 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 9 januari, 2006 (redigerad) Agp elelr PCi-E? Edit: Bäst för PCI-E: http://komplett.se/k/ki.asp?sku=307116&cks=PRL ja, 200kr mer än 2000 men det är väl värt det. X850XT var (är fortfarande kanon) ett topp kort, dubbla prestandan som du ser med ett vanligt 6800. För agp: http://komplett.se/k/ki.asp?sku=316258&cks=PRL För agp är korten en aning dyrare och du ska nog kolla in 6800GS. Redigerad 9 januari, 2006 av Pain To ThE MaX Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Cyper Skrivet 9 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 9 januari, 2006 (redigerad) Varning för dålig kvalite. Vad är det här för virusprogram? Tar den inte ens bort virusen? och vad ska jag andvända för att få bort dom? Redigerad 9 januari, 2006 av Cyprez Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mr.Dumbom Skrivet 9 januari, 2006 Rapportera Share Skrivet 9 januari, 2006 Agp elelr PCi-E? Beror på vad ditt moderkort stödjer. AGP håller på sakta men säkert att dö ut.. PCI-E är den nyaste. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts