Jump to content

Datorhjälptråden


Ace
 Share

Recommended Posts

Ok, men kan man göra en liten partition där eller måste jag installera om Win?. Windows ligger ju alldeles i början, går det att flytta eller? :)

När du förminskar en partition i PartitionMagic kan du ju välja hur många mb du vill lämna innan partitionen och hur många du vill lämna efter partitionen. Välj 50mb före så ska det bli rätt, du ser ju på staplarna innan du trycker på apply.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 6,9k
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

När du förminskar en partition i PartitionMagic kan du ju välja hur många mb du vill lämna innan partitionen och hur många du vill lämna efter partitionen. Välj 50mb före så ska det bli rätt, du ser ju på staplarna innan du trycker på apply.

Ah, men Windows skadas inte av att man förminskar partitionen?

Sen, hur gör jag för att mounta den som /boot, eller vad du nu sa? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, men Windows skadas inte av att man förminskar partitionen?

Sen, hur gör jag för att mounta den som /boot, eller vad du nu sa? :)

Windows ska inte skadas av det men självklart gör du lite backuper innan, jag minns inte hur det gick när jag gjorde så. Windows egna bootloader kommer nog inte att funka så du måste installera Linux direkt efter så att GRUB ger dig en meny som kommer när datorn startas.

Jag har ingen aning om hur du mountar som /boot under installationen av SUSE eftersom jag aldrig har provat men jag antar att du när den frågar om partitioner väljer att fixa allt sådant manuellt och väljer din stora linux-partition som / och sen den lilla som /boot. Du kanske ska ha en lite mindre Linux-partition som / och en större som /home (bra om du ska installera om) men sånt kanske du redan vet.

Om allting verkligen skiter sig så kan du stoppa in din Windows-skiva och ta recovery-console. Sen skriver du lösenordet till ditt Administratörskonto och skriver fixboot och fixmbr, men det är bara i nödfall om verkligen ingenting startar.

Förlåt om jag tråkar ut dig med tekniska detaljer, försöker bara göra allt så klart som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det där paketet skulle säkert funka, men det sägs att idag ska man ha Core 2 Duo.. bättre prestanda sägs det.

Sitter själv på en P4 och är jäkligt sugen på att byta.. Men det lär nog bli en laptop istället..

Okej, Tack. Tror du den kommer klara av GTA4 på rimlig nivå när det släpps? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förlåt om jag tråkar ut dig med tekniska detaljer, försöker bara göra allt så klart som möjligt.

Det är lungt, man måste ju lära sig nångång! :)

Nu har jag tänkt tanka Ubuntu istället, har sett att många föreslår den till såna som ska börja med Linux, då borde det ju passa mig..

Aja, ska tanka en Live-CD och testa! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, Tack. Tror du den kommer klara av GTA4 på rimlig nivå när det släpps? :)

Vad jag vet så är release bara planerad till PS3/XBOX360 så det kan nog bli som vanligt, att det släpps ett halvår senare till PC. Datorn ska nog klara spelet så men kanske inte på några höga upplösningar.

Det är lungt, man måste ju lära sig nångång! :)

Nu har jag tänkt tanka Ubuntu istället, har sett att många föreslår den till såna som ska börja med Linux, då borde det ju passa mig..

Aja, ska tanka en Live-CD och testa! :)

Ubuntu är otroligt bra om man är nybörjare men även för lite mer avancerade användare eftersom det bygger på Debian.

Installations-skivan är ju en Live-CD och du kan leka lite med den under installationen. Tänk på att allt går segare från CD dock.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har jävligt många .rar filer som jag vill att jag ska packa upp. Men det är ju inte det roligaste jag sitter och gör, så jag undrar om det finns något program eller någon fuktion i WinRAR som jag har missat som gör att man kan lägga ett rar-filererna i kö så de packas upp automatiskt till en vald plats? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har jävligt många .rar filer som jag vill att jag ska packa upp. Men det är ju inte det roligaste jag sitter och gör, så jag undrar om det finns något program eller någon fuktion i WinRAR som jag har missat som gör att man kan lägga ett rar-filererna i kö så de packas upp automatiskt till en vald plats? :)

Markera alla Rar filer och högerklicka och välj typ Extract... nånting.

Är det någon som vet hur jag sparar en låt från en ASX fil. Det är så att jag spelar upp ASX filen i VLC Media Player och denna ASX länkar sen till den riktiga låten. Men hur sparar jag denna riktiga låten?. Det går inte att spara ASX filen eftersom den är typ som en Genväg.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Markera alla Rar filer och högerklicka och välj typ Extract... nånting.

Är det någon som vet hur jag sparar en låt från en ASX fil. Det är så att jag spelar upp ASX filen i VLC Media Player och denna ASX länkar sen till den riktiga låten. Men hur sparar jag denna riktiga låten?. Det går inte att spara ASX filen eftersom den är typ som en Genväg.

Jag har för mig att om du öppnar en ASX-fil i till exempel Notepad så kan du oftast se adressen där. Om inte, ge mig en länk så "kirrar" jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har för mig att om du öppnar en ASX-fil i till exempel Notepad så kan du oftast se adressen där. Om inte, ge mig en länk så "kirrar" jag.

Jag har redan testat det. Och jag får en adress som ser ut så här typ: "mm://.........wma". Men när jag försöker spela upp länken så vill den att jag ska spela upp den i Windows Media Player men när jag gör de så krashar hela skitet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Markera alla Rar filer och högerklicka och välj typ Extract... nånting.

Jo. det det vet jag att det går. Men jag menade mer att jag kunde lägga filen C:\kastanjnöt\film.rar och tex filen under D:\fhilmehr\semesterfilm.rar i något slags kö-grej istället för att kopiera alla tusen .r01,.r02... filer till en enda mapp.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag behöver hjälp med en fil som heter: ''svchost.exe''. Det kommer upp ett felmeddelande när jag kommer till ''välkommen'' när man startar datorn. Där står det att det inte går att hitta filen ''svchost.exe'' varken i windows-mappen eller i registret, men den syns på processer på Aktivitetshanteraren. Tack vare att den inte hittas har jag fått stora problem med interneten här. Vissa orsaker: Går segare att komma in på sidor, kan inte komma in på online-spel (tex bf2, när den ansluter till kontoservern så vill den aldrig bli klar) och så. Vad rekommenderar ni av dessa saker: Ominstallation, Systemåterställning, Kopiera filen från XP-skivan i dos och lägga in i windows-mappen, nåt annat eller inget alls?

Fixat problemet nu...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur löste du det? Det kanske finns dom som undrar.

Enkelt...

Jag installerade om skiten (datan). För det fanns inget annat o göra... Kunde inte kopiera över den i DOS. Gick inte för mig. Systemåtersällning hjälpte inte. Så jag valde att installera om datan.

Så nu funkar allt perfekt, utan problem.

Redigerad av pillipossa
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Formaterade datorn igår. Skulle installera MSN nu, men det krashade under installationen så jag fick döda processon. När jag försöker installera om säger den att jag redan kör en installation som jag ska avbryta för att kunna fortsätta. Vad göra?

"Döda" msiexec.exe.

Starta om datorn kan hjälpa också. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share


×
×
  • Create New...