Jump to content

Datorhjälptråden


Ace
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 6,9k
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Min dator går inte att sätta på.

Jag trycker på knappen då hörs det två signaler. Sen så efter det hörs det två till.

Men inget händer. Sen kollade jag på på det lilla lyset som är på skärmen. Då var det oranget. Det brukar vara grönt när den är på. Så jag stängde av och satte på skärmen men så vart den orange iallafall.

Men det låter som datorn är igång och arbetar.

Vad är fel? Help me!

Det var grafikkortet det var fel på.

Så där vi lämna in datorn har dom satt in ett nytt grafikkort i datorn.

Så är ett Radeon X1600 Pro bättre än ett Radeon X800Pro?

Redigerad av _EmiL_
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

D

Comega Gamer 3000 PCI Express

En riktigt snabb dator anpassad för dagens krävande spel och program till bra pris. Framtidssäker, mycket snabb, tyst, och strömsnål tack vare AMD's 64 bitars processor.

Processor: AMD Athlon 64 3000+ Socket 939

Moderkort: Microstar K8N Neo4-F PCI Express

Internminne: 512 MB DDR Dual Channel

Hårddisk: 160 GB Maxtor SATA, 7200 rpm, 8 MB Cache

Grafikkort: nVidia Geforce 6600, 256 MB, DVI, TV-ut, PCI Express

DVD-Brännare: LiteOn 16X +/- Dual Layer

Ljudkort: Integrerat 7.1 surround

Nätverkskort: 10/100/1000 Mbit

Chassi: Enlight miditower med tyst 350W nätdel, Svart + silver.

Anslutningar: PS/2, 2xSeriell, 1xParallell, 6 st USB 2.0, VGA, LAN, TV-ut, DVI

PRIS: 6 400:- (5120:- + moms)

Det där är min nuvarande. Är det bättre att uppdatera den eller köra på något nytt? Jag har funderat lite på det här

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det där är min nuvarande. Är det bättre att uppdatera den eller köra på något nytt? Jag har funderat lite på det här
Det där paketet skulle säkert funka, men det sägs att idag ska man ha Core 2 Duo.. bättre prestanda sägs det.

Sitter själv på en P4 och är jäkligt sugen på att byta.. Men det lär nog bli en laptop istället..

Vilket är det enklaste sättet att göra en dualboot med WinXP och en Linuxdist som t.ex SuSE 10.2?

Igår när jag skulle installera SuSE så blev det nåt fel och inget bootade.. var tvungen att installera XP igen :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket är det enklaste sättet att göra en dualboot med WinXP och en Linuxdist som t.ex SuSE 10.2?

Igår när jag skulle installera SuSE så blev det nåt fel och inget bootade.. var tvungen att installera XP igen :)

Problemet uppstår när GRUB (som ska ge dig en meny med Windows eller Linux) inte kan hitta sin konfigurationsfil inom 1024 cylindrar på hårddisken, vilket är 4,2gb. Antingen kan du ha din Linux-parition på en annan hårddisk eller så gör du en liten ext3-partition (eller något annat filsystem) som bara behöver vara kanske 50mb stor, i början på hårddisken (med GParted eller PartitionMagic) som du sedan väljer att mounta som /boot.

Det är lite krångligt, jag hade lite problem med det själv i början. Det lättaste är att skaffa en till hårddisk som du installerar Linux på, blir inget krångel då.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet uppstår när GRUB (som ska ge dig en meny med Windows eller Linux) inte kan hitta sin konfigurationsfil inom 1024 cylindrar på hårddisken, vilket är 4,2gb. Antingen kan du ha din Linux-parition på en annan hårddisk eller så gör du en liten ext3-partition (eller något annat filsystem) som bara behöver vara kanske 50mb stor, i början på hårddisken (med GParted eller PartitionMagic) som du sedan väljer att mounta som /boot.

Det är lite krångligt, jag hade lite problem med det själv i början. Det lättaste är att skaffa en till hårddisk som du installerar Linux på, blir inget krångel då.

Tack! Mjo, verkade lite krångligt, men jag ska försöka..

En extra disk går inte då mina IDE-slots är fulla.

Har använt PartitionMagic några gånger och då symboliseras hårddiskarna av liggande staplar, menar du att den lilla nya partitionen måste vara längst till vänster eller kan man lägga den var som helst? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har använt PartitionMagic några gånger och då symboliseras hårddiskarna av liggande staplar, menar du att den lilla nya partitionen måste vara längst till vänster eller kan man lägga den var som helst? :)

Precis. Den måste vara längst till vänster, men om du gör den till 50mb så är Windows fortfarande inom 4,2gb och då kan även Windows startas.

Jag har inte riktigt koll på om Windows fortfarande kan starta med sin egna bootloader även efter den nya partitionen är skapad men eftersom du antagligen installerar Linux precis efter och då får GRUB installerat ska det inte vara några problem.

Jag har ingen aning om hur det funkar med SUSE men i t.ex. Ubuntus installation kan du välja egna "mount-points", och då ska du hitta din nya partition (som du känner igen på att den är 50mb stor) och välja att mounta den som /boot.

Förlåt om allt blev krångligt, försökte generalisera allting eftersom jag inte har provat SUSE.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag behöver hjälp med en fil som heter: ''svchost.exe''. Det kommer upp ett felmeddelande när jag kommer till ''välkommen'' när man startar datorn. Där står det att det inte går att hitta filen ''svchost.exe'' varken i windows-mappen eller i registret, men den syns på processer på Aktivitetshanteraren. Tack vare att den inte hittas har jag fått stora problem med interneten här. Vissa orsaker: Går segare att komma in på sidor, kan inte komma in på online-spel (tex bf2, när den ansluter till kontoservern så vill den aldrig bli klar) och så. Vad rekommenderar ni av dessa saker: Ominstallation, Systemåterställning, Kopiera filen från XP-skivan i dos och lägga in i windows-mappen, nåt annat eller inget alls?

Vet nån? Snälla. ;):) :'(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Precis. Den måste vara längst till vänster, men om du gör den till 50mb så är Windows fortfarande inom 4,2gb och då kan även Windows startas.

Jag har inte riktigt koll på om Windows fortfarande kan starta med sin egna bootloader även efter den nya partitionen är skapad men eftersom du antagligen installerar Linux precis efter och då får GRUB installerat ska det inte vara några problem.

Jag har ingen aning om hur det funkar med SUSE men i t.ex. Ubuntus installation kan du välja egna "mount-points", och då ska du hitta din nya partition (som du känner igen på att den är 50mb stor) och välja att mounta den som /boot.

Förlåt om allt blev krångligt, försökte generalisera allting eftersom jag inte har provat SUSE.

Ok, men kan man göra en liten partition där eller måste jag installera om Win?. Windows ligger ju alldeles i början, går det att flytta eller? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share


×
×
  • Create New...