Jump to content

Datorhjälptråden


Ace
 Share

Recommended Posts

En släkting dumpade en dator här (Pentium4 2 Ghz, 512 mb RAM), alltså en helt okej surfdator. Vi har kopplat ihop dem i ett nätverk, och det funkar finfint, hittar den andra datorn och allt, "delade dokument" fungerar. Men ingen av datorerna har något internet. Jag är totallt oinsatt på sådant här, men är det något speciellt jag behöver göra för att kunna få internet på båda?

Skulle verkligen uppskatta hjälp. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 6,9k
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

En släkting dumpade en dator här (Pentium4 2 Ghz, 512 mb RAM), alltså en helt okej surfdator. Vi har kopplat ihop dem i ett nätverk, och det funkar finfint, hittar den andra datorn och allt, "delade dokument" fungerar. Men ingen av datorerna har något internet. Jag är totallt oinsatt på sådant här, men är det något speciellt jag behöver göra för att kunna få internet på båda?

Skulle verkligen uppskatta hjälp. <_<

Tack för att du kallar min dator för en surfdator :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

:huh:

Tja, jag vet inte vad jag ska ha den till annars. Grafikkortet lär ju knappast vara någon höjdare heller.

Men hjälp mig med min fråga nu. >_<

Nätverks-switch/router?

Edit:

Tack för att du kallar min (något sämre) dator för en surfdator
Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

(w00t)

Tja, jag vet inte vad jag ska ha den till annars. Grafikkortet lär ju knappast vara någon höjdare heller.

Men hjälp mig med min fråga nu. :angry:

hmm, har du roter eller nått får att koppla ihop dom?.

har du inte haft internet före eller? >_<

För den du hade först borde väl ha det?

Hmm du skriver väl inte det här på en utav datorerna som inte har internet :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. hmm, har du roter eller nått får att koppla ihop dom?.

2. har du inte haft internet före eller? :huh:

3. För den du hade först borde väl ha det?

4. Hmm du skriver väl inte det här på en utav datorerna som inte har internet :angry:

1. Klart han har lyckats koppla ihop dem med tanke på att han sade att datorerna hittar varandra, och jag skulle tippa på att det är genom routern.

2. Jo det har han, har du inte märkt det? *Hrm*100 posts*Hrm*

3. Se tvåan.

4. Förmodligen har han kopplat ur den som grannen dumpade så att han får tillbaka nätverket till den gamla så han kan ställa frågan. Eller så har han en tredje dator.

Varför skrev jag det här för? >_<

RavenE: Vad ska du ha den till?

Redigerad av x_simpa_x
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. Klart han har lyckats koppla ihop dem med tanke på att han sade att datorerna hittar varandra, och jag skulle tippa på att det är genom routern.

2. Jo det har han, har du inte märkt det? *Hrm*100 posts*Hrm*

3. Se tvåan.

4. Förmodligen har han kopplat ur den som grannen dumpade så att han får tillbaka nätverket till den gamla så han kan ställa frågan. Eller så har han en tredje dator.

Varför skrev jag det här för? >_<

Du har så rätt. Okej, jag ska försöka förklara det här, även fast jag inte kan de korrekta orden för grejerna.

Eller, fan. jag gör en bild.

Så här ser det alltså ut.

post-8866-1169501906_thumb.jpg

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du har så rätt. Okej, jag ska försöka förklara det här, även fast jag inte kan de korrekta orden för grejerna.

Eller, fan. jag gör en bild.

Så här ser det alltså ut.

Om det där du kallar "hubb" igentligen är en router, så borde det vara såhär;

Såhär har vi kopplat, vi har en router. Nu vet ju inte jag om det är någon skillnad på router och Hubb.

Redigerad av x_simpa_x
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om det där du kallar "hubb" igentligen är en router, så borde det vara såhär;

Såhär har vi kopplat, vi har en router. Nu vet ju inte jag om det är någon skillnad på router och Hubb.

Vill börja med att pängtera att jag inte har den blekaste aningen om vad det kallas. "Hubb" var bara det första ordet som kom upp i huvudet på mig :huh:

Hmm.. vi har bara en port i modemet.. >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den är för billig.

Denna funkar dock. http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323261

Hur menar du med billig? För billig i priset, eller för dålig?

Vill inte lägga ut alltför mycket pengar på en dator, runt 5000 är okej. Tycker att den jag länkade till verkar bra. >_<

Jag har absolut inga krav på värsta processorn, grafikkort eller dyl. Bara det fungerar med det jag ska göra. San Andreas t.ex. fungerar bra på datorn jag har nu:

1,4 ghz

64mb grafikkort

256mb ram

Iofs inte på högsta upplösning, men det flyter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är så att min prenuremation har gått ut på norton antivirus och trots det har det ju funkat men nu får jag upp en varningstext varje gång som det står så här på "Datorn är inte skyddad mot dessa hot" - "Trojan.Peacomm".

Min fråga är då vart man köper en fortsättning på prenuremationen då och hur mycket det kostar ?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur menar du med billig? För billig i priset, eller för dålig?

Vill inte lägga ut alltför mycket pengar på en dator, runt 5000 är okej. Tycker att den jag länkade till verkar bra. >_<

Jag har absolut inga krav på värsta processorn, grafikkort eller dyl. Bara det fungerar med det jag ska göra. San Andreas t.ex. fungerar bra på datorn jag har nu:

1,4 ghz

64mb grafikkort

256mb ram

Iofs inte på högsta upplösning, men det flyter.

Intel Celeron Mobile 1,46 är verkligen inget att hurra över och sen att den bara har 512MB Ram som den delar med grafikkortet gör inte saken bättre. Sen är det bara 40GB HDD också. Men, ska du inte spela så funkar den helt klart.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Intel Celeron Mobile 1,46 är verkligen inget att hurra över och sen att den bara har 512MB Ram som den delar med grafikkortet gör inte saken bättre. Sen är det bara 40GB HDD också. Men, ska du inte spela så funkar den helt klart.

Precis, jag spelar väldigt lite, och spelar jag är det CS som syns på skärmen. Men är 4990 ett bra pris för den då?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share


×
×
  • Create New...