Jump to content

Datorhjälptråden

Ace
 Share

Recommended Posts

Det låter som att du har installerat musens programvara. Då borde du kunna ställa in det i programmet, att den inte ska göra något speciellt på mushjulet utan bara fungera som vanligt.

Annars kan det funka att bara avinstallera programmet eftersom musen inte ska behöva något speciellt program för att fungera (förutom snabbknappar och liknande).

Älskar dig Ärtvå! :nuke:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 6,9k
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Ännu en fråga om HD från mig :nuke: .

Måste jag inte ha ett särskilt program för att spela upp HD-filmer i riktig HD-kvalité? Jag har t.ex. Prison Break-avsnitt som är i HD-kvalité men de spelas inte upp i HD om man spelar i t.ex. VLC. Jag har även laddat ner en liten kort video som ska vara i HD men det blir ingen bra kvalité på den heller. Ska det gå eller är det hopplöst?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ännu en fråga om HD från mig :wub: .

Måste jag inte ha ett särskilt program för att spela upp HD-filmer i riktig HD-kvalité? Jag har t.ex. Prison Break-avsnitt som är i HD-kvalité men de spelas inte upp i HD om man spelar i t.ex. VLC. Jag har även laddat ner en liten kort video som ska vara i HD men det blir ingen bra kvalité på den heller. Ska det gå eller är det hopplöst?

Som någon sa. HD är varken ett filformat eller codec och inte heller något som kräver speciell mjukvara. HD ät helt enkelt upplösningen. 1280x720 är 720p/i-standarden och 1920x1080 är 1080p/i-standarden. Om din film inte är i lägre upplösning är den inte i HD-format.

Jag är inte säkert på att du klarar HD-upplösning med VGA-kabel, i vilket fall så blir det inte lika bra kvalitet som DVI/HDMI så om din TV och dator båda har DVI eller HDMI är det ett bättre val.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle som sagt få ett nytt grafikkort i julklapp men fick inte det pga att dom ville att jag skulle välja ett själv.

Hade tänkt mig något som kostade 2000-2500kr, någon förlag på ett bra graffe för dom pengarna?

Att du säger om det är AGP eller PCI-E är en bra början :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle som sagt få ett nytt grafikkort i julklapp men fick inte det pga att dom ville att jag skulle välja ett själv.

Hade tänkt mig något som kostade 2000-2500kr, någon förlag på ett bra graffe för dom pengarna?

X1950Pro(finns både till AGP och PCI-e) eller X1950XT :wub:

Redigerad av Boomer
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena!

Vi kör Warcraft för fullt härhemma, men vi skulle vilja köra multiplayer med alla tre datorerna. Just nu har jag efter mycket om och men lyckats få igång IPX-spel, men vi har ingen hubb så det blir bara två spelare. Det gäller Battle.net-versionen, så man ska kunna köra över internet också. Dessvärre läste jag i en av deras manualer att man inte kan köra multiplayer över BN med samma externa IP, så det funkar inte att koppla alla tre datorerna till samma modem (antingen med kabel eller WLAN) och därför undrar jag:

Finns det nåt program/trick som gör att man kan välja/ändra datorernas individuella externa IP? Vi har allihopa samma IP om vi kollar www.whatismyip.com, därför måste vi på nåt sätt skaffa olika IPn. Vore otroligt tacksam om ni kunde hjälpa mig här... :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, idag fick jag en mus, en Logitech G7. vet inte vad det har med saken men jag misstänker den skarpt..

Jo det är så att om jag t.ex öppnar Winamp spelas låtarna jättefort, 7min låt tar 4s typ, och när jag skriver så om jag sätter muspekarn och trycker så man får fram det där sträcket man skriver vid ni vet, så åker det jättefort ner tll slutet av texten...

Blev tvungen att skriva om hela denna texten då jag glömt stor bokstav och det inte gick och rätta till tack vare detta..

nån som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, idag fick jag en mus, en Logitech G7. vet inte vad det har med saken men jag misstänker den skarpt..

Jo det är så att om jag t.ex öppnar Winamp spelas låtarna jättefort, 7min låt tar 4s typ, och när jag skriver så om jag sätter muspekarn och trycker så man får fram det där sträcket man skriver vid ni vet, så åker det jättefort ner tll slutet av texten...

Blev tvungen att skriva om hela denna texten då jag glömt stor bokstav och det inte gick och rätta till tack vare detta..

nån som vet?

Öhh, va? :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

jo det tycker jag med, vet i fan cad som hänt..

Forget, jag tryckte några gånger på höger pil så fixade det sig...

Jag skrev så, för att visa att du skrev på ett väldigt slarvigt sätt.

Alltså; jag förstod inte vad du menar.

----------------------------------------------------

Funderar på att köpa lite nya komponenter till min dator efter nyår, är mest ute efter nytt ram-minne och processorfläkt (den jag har nu väsnas så mycket).

Kollade på www.alina.se efter ram-minne och såg att det fanns en hel del olika minnen och undrar nu vilket som är vanligast, hur man ser skillnad på fästen m.m.

Ang. processorfläkten. Kan man köpa en separat sådan, eller måste man köpa en helt ny processor?

Är verkligen okunnig på komponenter m.m, så jag vore tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta så gott det går.

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som någon sa. HD är varken ett filformat eller codec och inte heller något som kräver speciell mjukvara. HD ät helt enkelt upplösningen. 1280x720 är 720p/i-standarden och 1920x1080 är 1080p/i-standarden. Om din film inte är i lägre upplösning är den inte i HD-format.

Jag är inte säkert på att du klarar HD-upplösning med VGA-kabel, i vilket fall så blir det inte lika bra kvalitet som DVI/HDMI så om din TV och dator båda har DVI eller HDMI är det ett bättre val.

Nja... sen måste man väl ha ett grafikkort och bildskärm som stöder HD :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...