Jump to content

Datorhjälptråden

Ace
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 6,9k
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Ingen fara :(

Vad ska jag tänka på då jag köper nytt grafikkort? Anlutningar och sånt? Hur ser alla olika anslutningar ut, och vad heter dom?

AGP och PCI-e är de som används till grafikkortanslutningar. Kort och gott så är AGP för de äldre, lite sämre korten, samtidigt som PCI-e är för de nyare korten. Vissa kort finns till både AGP och PCI-e, men då är oftast PCI-e-versionen överlägsen. Vad har du för grafikkort nu?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

AGP och PCI-e är de som används till grafikkortanslutningar. Kort och gott så är AGP för de äldre, lite sämre korten, samtidigt som PCI-e är för de nyare korten. Vissa kort finns till både AGP och PCI-e, men då är oftast PCI-e-versionen överlägsen. Vad har du för grafikkort nu?

Just nu har jag ett Nvidia GeForce2 MX på 64mb :( . Vill ha ett nytt för att kunna spela gta sa. Jag spelar nästan aldrig, men Gta sa är ett spel som jag vill kunna spela.

Hur ser jag om jag har Agp eller Pci? Måste jag öppna datorn då?

Btw, passar på att slänga in en ny fråga också:

Någon som har jobbat med Fruity Loops? Hur byter man instrument och får fram samma meny som används i denna videon?.

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu har jag ett Nvidia GeForce2 MX på 64mb :( . Vill ha ett nytt för att kunna spela gta sa. Jag spelar nästan aldrig, men Gta sa är ett spel som jag vill kunna spela.

Btw, passar på att slänga in en ny fråga också:

Någon som har jobbat med Fruity Loops? Hur byter man instrument och får fram samma meny som används i denna videon?.

Det räcker med att du kollar på ditt moderkorts kartong, Eller kikar på tillverkarens hemsida :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

PCI-e och PCI är helt skilda saker. Du har antingen AGP eller PCI. Kolla i enhetshanteraren, det kan stå nånting där om du har tur.

---

Min nya dator blev lite utav ett fiasko. Nätaggregatet brann upp vid första starten, bra jobbat Antec. Lär nu kräva ett nytt från Dustinhome som av någon anledning tagit bort hela Antecs Smartpower-serie från webshopen under natten. Skulle ändå kräva ett annat nätaggregat för att det där är inget bra enligt rykte.

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min nya dator blev lite utav ett fiasko. Nätaggregatet brann upp vid första starten, bra jobbat Antec. Lär nu kräva ett nytt från Dustinhome som av någon anledning tagit bort hela Antecs Smartpower-serie från webshopen under natten. Skulle ändå kräva ett annat nätaggregat för att det där är inget bra enligt rykte.

Du har då allt otur.. Nu börjar ju jag bli oroad om samma sak ska hända för mig :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man öppnar datorn, kan man då se vad man har? Isf, hur ser AGP ut, och hur ser PCI ut?

PCI-portar är oftas vita, AGP-portar är större än PCI, har en annan färg och sitter oftast högst upp i "hierkin". PCI-e vet jag inte, men det är helt uteslutet att ditt GeForce 2 kör på det.

De vita är PCI, den gröna AGP... Eller kanske PCI-e... Inte PCI, iallafall. Sitter ditt nuvarande kort i en liten port är det ett PCI-kort, annars är det ett AGP.

För övrigt tippar jag starkt på att du har ett AGP-kort, och ett av de bättre, och billigare korten du då kan köpa till en AGP-port är ett GeForce 66- eller 6800.

ATI:s motsvarigheter känner jag inte till.

*EDIT*

Den gröna är PCI-e, vet jag nu. AGP-portar har för övrigt en väldigt säregen spärr på sig. Vet inte hur jag skall förklara det.

Starmeny/kör/dxdiag

Tror man kan kolla om det är agp eller pci

Det har jag kollat upp. Står inget om AGP, där. Kör man istället MSinfo.exe tror jag att det kan stå något.

Redigerad av Stora_tomtefar
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

PCI-portar är oftas vita, AGP-portar är större än PCI, har en annan färg och sitter oftast högst upp i "hierkin". PCI-e vet jag inte, men det är helt uteslutet att ditt GeForce 2 kör på det.

De vita är PCI, den gröna AGP... Eller kanske PCI-e... Inte PCI, iallafall. Sitter ditt nuvarande kort i en liten port är det ett PCI-kort, annars är det ett AGP.

För övrigt tippar jag starkt på att du har ett AGP-kort, och ett av de bättre, och billigare korten du då kan köpa till en AGP-port är ett GeForce 66- eller 6800.

ATI:s motsvarigheter känner jag inte till.

*EDIT*

Den gröna är PCI-e, vet jag nu. AGP-portar har för övrigt en väldigt säregen spärr på sig. Vet inte hur jag skall förklara det.

Det har jag kollat upp. Står inget om AGP, där. Kör man istället MSinfo.exe tror jag att det kan stå något.

Öppnade nyss datorn och kollade. Grafikkortet sitter i en Svart port. Alltså är det ett AGP-kort?

Edit: Är det här kortet värt att köpa? Vill inte lägga ut flera tusen på ett grafikkort, då datorn i sig inte är någon värsting. (1.4ghz, 256mb ram)

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...