Jump to content

Datorhjälptråden

Ace
 Share

Recommended Posts

Men drygt.. så bara för att dom inte kan komma överens så ska jag behöva lida och få 18gb mindre? (w00t)

Okej, jag har också hört något om det.

Nån som vet hur man gör?

Du går inte miste om någonting. Om Microsoft hade räknat med 1000 dom också hade du fått in exakt lika många bytes.

Nej, det finns inget sätt att "få tillbaka" det mer än att komma över det och förstå att du inte går miste om någonting.

*edit*

Och nu har jag säkert blandat ihop Microsoft och hårddisktillverkarna men du förstår principen hoppas jag.

Redigerad av R2D2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 6,9k
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Du går inte miste om någonting. Om Microsoft hade räknat med 1000 dom också hade du fått in exakt lika många bytes.

Nej, det finns inget sätt att "få tillbaka" det mer än att komma över det och förstå att du inte går miste om någonting.

Men om Microsoft räknar att 1GB är 1024MB och hd tillverkaren räknar det på 1000mb, så får man väl mer utrymme med 1024mb än med 1000mb?

Edit: Stavfel

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men om Microsoft räknar att 1GB är 1024MB och hd tillverkaren räknar det på 1000mb, så får man väl mer utrymme med 1024mb än med 1000mb?

Edit: Stavfel

Okej. Så här är det.

Om man räknar som Microsoft:

1024 bytes = 1kb

1048576 bytes = 1mb

1073741824 = 1gb

249108103168 bytes = 232 gb

Räknar man som hårddisktillverkarna:

1000 bytes = 1kb

1000000 = 1mb

1000000000 = 1gb

250000000000 bytes = 250 gb

Och då får du tänka på att Windows avrundar det. Högerklicka på din hårddisk i den här datorn, välj egenskaper så ser du exakt hur många bytes det är. Ta fram miniräknaren och räkna så ser du att det stämmer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej. Så här är det.

Om man räknar som Microsoft:

1024 bytes = 1kb

1048576 bytes = 1mb

1073741824 = 1gb

249108103168 bytes = 232 gb

Räknar man som hårddisktillverkarna:

1000 bytes = 1kb

1000000 = 1mb

1000000000 = 1gb

250000000000 bytes = 250 gb

Och då får du tänka på att Windows avrundar det. Högerklicka på din hårddisk i den här datorn, välj egenskaper så ser du exakt hur många bytes det är. Ta fram miniräknaren och räkna så ser du att det stämmer.

Kollade på egenskaper och där står det att hårddisken är på 249995624448 bytes.

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Japp. Jag miste 30GB på min HD. Ska finnas nåt sätt att få tillbaka dom men jag vet inte hur man gör.

När man installerar SP2 blir väl lite mer utrymme tillgängligt,

Så högerklick på den här datorn > hantera > lagring > diskhantering. Där borde det finnas något som är grå färgat, så ska man väl bara högerklicka och ta skapa partition.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade på egenskaper och där står det att hårddisken är på 249995624448 bytes.

Ja, och dom ynka bytes som är kvar används för MBR och partitionstabell.

*edit*

I lol: det funkar inte om man "bara" får 232 av sina "250" gb.

Redigerad av R2D2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, och det är..? (w00t)

MBR = Master Boot Record = Ett litet program som körs när datorn startas. På din är det antagligen rätt så tomt eftersom det är en extern.

Partionstabell = vad det låter som, en lista med alla partitioner som finns på hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett problem när jag stänger av datorn så stannar den på den blåa bilden med windows loggan och det står Windows avslutas...

sen händer det inget mer

nån som vet vad det kan vara för fel? (w00t)

Något program du har igång som inte vill avslutas antagligen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Problem.

Jag startade datorn i felsäkert läge för att kunna ta bort en fil. Jag gjorde som man ska, avmarkade alla icke Microsoft- tjänster under fliken "Tjänster", rebootade och tog bort filen. Sen startade jag datorn och gick in i msconfig igen, valde "Normal start" och rebootade. Men nu kan jag inte köra MSN, virusskydd eller liknande - för jag avmarkerade alla icke MS- tjänster. Hur får jag tillbaka dem? (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Problem.

Jag startade datorn i felsäkert läge för att kunna ta bort en fil. Jag gjorde som man ska, avmarkade alla icke Microsoft- tjänster under fliken "Tjänster", rebootade och tog bort filen. Sen startade jag datorn och gick in i msconfig igen, valde "Normal start" och rebootade. Men nu kan jag inte köra MSN, virusskydd eller liknande - för jag avmarkerade alla icke MS- tjänster. Hur får jag tillbaka dem? (w00t)

Start>kör>services.msc. Titta efter några som är disabled.

I BlackVipers guide står det ungefär vilka du behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Japp. Jag miste 30GB på min HD. Ska finnas nåt sätt att få tillbaka dom men jag vet inte hur man gör.

Det finns inget att få tillbaka. Det är ungefär som att jag ger dig ett mjölkpaket, och säger att jag har mätt att volymen är 1,5l. När du kommer hem och kontrollmäter upptäcker du att volymen bara är 1,0l. Vi har mätt på olika sätt, men det är fortfarande lika mycket mjölk i paketet, dina 0,5l fanns aldrig. (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Behöver lite hjälp

Står så hära Warning: Nothing will be rendered.

The reference rendering device was selected , but your computer only has a reduced-functionality reference device installed.

Install the directX SDK to get the full referenece device.

Sen trycker jag ok

Sen står de Generic application error. Enable debuy output for detailed information This program will now exit

Vad ska jag göra ?

De händer så när jag Startar Silkroad har nyaste DirectX

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Behöver lite hjälp

Står så hära Warning: Nothing will be rendered.

The reference rendering device was selected , but your computer only has a reduced-functionality reference device installed.

Install the directX SDK to get the full referenece device.

Sen trycker jag ok

Sen står de Generic application error. Enable debuy output for detailed information This program will now exit

Vad ska jag göra ?

De händer så när jag Startar Silkroad har nyaste DirectX

Installera grafikkortsdrivrutiner låter det som.

Klockan på min dator blir fel hela tiden när man startar den efter den har varit avstängd. Så man måste ställa rätt den varje gång. Vad ska jag göra?

Förmodligen svagt batteri på moderkortet (finns ett litet som håller tiden och bios-inställningarna).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...