Jump to content

Datorhjälptråden

Ace
 Share

Recommended Posts

Mja... det är lite skumt... men jag har precis installerat om XP på datorn och nu finns ingen "anslutnings ikon" på "mina nätverksplatser" så jag kan inte ansluta och därmed inte komma in på internet (och inte heller koppla till ett nätverk mellan datorer)

Kolla i enhetshanteraren om du har ett nätverskort där.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 6,9k
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Hej.

Jag upptäckte nyss att jag faktiskt hade DirectX 9.0 och inte 9.0c som är den senaste uppdateringen. När jag skulle installera 9.0c upptäckte jag en konstig sak. När jag klickat förbi Nästa ett par gånger, stod det att installeringen var färdig fast än inget installerats. När jag kollade på dxdiag visade det sig att jag likt förbannat hade DirectX 9.0. Jag lyckades därför, med hjälp av ett program återställa DirectX till 8.1. Sedan försökte jag installera DirectX 9.0c igen - för att upptäcka att problemet kvarstår. Nu är jag fast på DirectX 8.1 och kan inte installera en senare uppdatering. Hjälp, tack.

Det har jag hört talas om ett par gånger nu.

Testat att ladda ned redist versionen på programmet? Här har du allra senaste DX9.0C (juni-versionen) http://www.softwarepatch.com/windows/directx.html

Ladda hem, extrahera till mapp (t.ex. "dx9.0mapp" på skrivbord), starta installation via setup.exe.

Funkar det ändå inte, testa att isntallera i felsäkertläge.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu tror jag att jag hittat en bra speldator åt min bror för under 10.000.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321189

Är den något att ha för framtida spel?

Den där är suberb, men skulle klara sig ännu bättre i framtiden med 1 GB mer minne.

Men då skulle det förståss vara att lägga på en tusing till.

Redigerad av I lol
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det har jag hört talas om ett par gånger nu.

Testat att ladda ned redist versionen på programmet? Här har du allra senaste DX9.0C (juni-versionen) http://www.softwarepatch.com/windows/directx.html

Ladda hem, extrahera till mapp (t.ex. "dx9.0mapp" på skrivbord), starta installation via setup.exe.

Funkar det ändå inte, testa att isntallera i felsäkertläge.

Fungerar inte. Inte i felsäkert läge heller. Kanske får formatera om datorn. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fungerar inte. Inte i felsäkert läge heller. Kanske får formatera om datorn. :lol:

Innan du gör det, försök hitta ett program som helt kan avinstallera directx från datorn och försök en sista gång.

Formaterar du så gör på följande sätt;

isntallera windows,

installera SP2,

installera alla updateringar via windowsupdate (detta är inte ett måste),

installera directx9.0c juni-version

installera drivrutiner för din hårdvara.

Följ detta för minsta möjliga trassel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min dator har fått nått problem. När jag är inne på internet och samtidigt inne på msn, så kan jag inte klicka upp msnfönstret när någon skriver. Jag måste därför trycka ner internetförnstret och sen ta fram msnfönstret.

Var är fel/vad kan jag ändra?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Innan du gör det, försök hitta ett program som helt kan avinstallera directx från datorn och försök en sista gång.

Formaterar du så gör på följande sätt;

isntallera windows,

installera SP2,

installera alla updateringar via windowsupdate (detta är inte ett måste),

installera directx9.0c juni-version

installera drivrutiner för din hårdvara.

Följ detta för minsta möjliga trassel.

Okej, jag får försöka. Tack för hjälpen.

--

Nu ska jag köpa mig en trådlös router. Detta för att jag ska slippa låna ut min dator till andra familjemedlemmar när de behöver internet, när vi faktiskt har två datorer i huset. Till hösten får jag även en laptop med trådlöst nätverk, så det skulle ju vara trevligt om man kunde få internet till den när man kom in i huset. Till min stationära kan jag däremot använda en nätverkssladd, routern kommer ändå stå här inne och jag vill ju inte tappa internethastighet till min stationära dator; de andra datorerna ska endast användas till surfning.

Det bästa vore ju om routern hade två WAN- utgångar, så man skulle kunna använda den stationära, den bärbara och den andra datorn samtidigt. Visst kan jag ta in den bärbara datorn i mitt rum och koppla in en LAN- sladd, men ibland kanske min syster vill dra med den till sitt rum.

Vad jag söker är alltså helst en router med två WAN- utgångar och sedan en (gör inget om det är fler) LAN- utgång. Sedan behövs ett trådlöst nätverkskort till den andra datorn, jag vet att det finns en del routerpaket. Priset - så lågt som möjligt, det gör inget om WAN- hastigheten är låg, som sagt, det ska endast surfas på de andra datorerna.

Jag har kollat på ett par, men känner mig lite osäker. Någon som har ett tips?

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ingen expert men du kanske borde/skulle formatera och installera om operativsystemet

Det har du nog en del rätt i, men har inte viljan att göra det.

100 GB Downloaded Stuff du vet..

+ att man inte har en egen Windows skiva, min brorsa installerade windows.

Skulle kunna säga åt brorsan att formatera om den.. Bara jag hittar något ställe att sätta

Mina favvo grejjer på. Funderade på Pappas dator :lol:

Systemstarten är jävligt trög, men i bland går den snabbt.

Det värsta e att det hände i min föredetta dator också, och tillsist blev hårddisken paj -_-

Låter kanske idiotiskt, men hjälper det att gå in i Windows mappen och ta bort onödigt skit?

Redigerad av I lol
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det har du nog en del rätt i, men har inte viljan att göra det.

100 GB Downloaded Stuff du vet..

+ att man inte har en egen Windows skiva, min brorsa installerade windows.

Skulle kunna säga åt brorsan att formatera om den.. Bara jag hittar något ställe att sätta

Mina favvo grejjer på. Funderade på Pappas dator :lol:

Systemstarten är jävligt trög, men i bland går den snabbt.

Det värsta e att det hände i min föredetta dator också, och tillsist blev hårddisken paj -_-

Låter kanske idiotiskt, men hjälper det att gå in i Windows mappen och ta bort onödigt skit?

Där ska man inte ta bort nåt, testa defragmentera

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Där ska man inte ta bort nåt, testa defragmentera

Öhmm.. Jag vet nog skillnaden på en bild eller nåt skit som är 5 - 100 mb och en windows fil -_-

Har tagit bort lite onödigt skit, hittade också ett virus.

Och sen gjorde jag en total rensning på hårddisken :lol:

Före: C:\ = 44GB | E:\ = 45GB

Efter: C:\ = 52.4GB | E:\ = 70.5GB

Den där processen tog ända sen jag skrev min sista post här

tills nu.

Stolt är man -_-

Redigerad av I lol
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Behöver hjälp nu!

Har MOV- filer som jag vill konvertera till WMV, men jag hittar ingen bra converter. Bara en massa skräpiga trials som antingen lägger på en ful text på den färdigkonverterade filmen, eller inte konverterar hela filmen för att man ska köpa programmet. Finns det någon bra freeware- converter? :'(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det bra om man har 1 hårddisk på 185 gb. jag tycker minnet tar slut ganska fort :)

@siana: jag har haft en videoconverter förr.. vet dock inte vad den hette... sök på free videoconverter på google så ska du nog hitta nåt :P

Redigerad av Donkeey
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Behöver hjälp nu!

Har MOV- filer som jag vill konvertera till WMV, men jag hittar ingen bra converter. Bara en massa skräpiga trials som antingen lägger på en ful text på den färdigkonverterade filmen, eller inte konverterar hela filmen för att man ska köpa programmet. Finns det någon bra freeware- converter? :'(

NU får Du hjälp :)

Jag använder Alive Video Converter, där kan du konvertera till WMV & andra format mpg, avi osv.

BOT

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...