R2D2 Skrivet 27 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 27 juli, 2006 Har lite problem med Azureus. Jag har ställt in standardplatsen för nya torrents till /home/johan/Torrents men när jag lägger till en ny torrent så är sparningsplatsen /home/johan/Torrents/*mappen som senaste torrenten sparades i*/, hur fixar jag så att det bara är /home/johan/Torrents? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
I lol Skrivet 27 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 27 juli, 2006 Installera om Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 27 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 27 juli, 2006 Installera om Har gjort ett par gånger. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
I lol Skrivet 27 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 27 juli, 2006 (redigerad) Fungerar fint för mig. Gå till, inställningar > filer > torrents Men är säker på att du redan varit där. Redigerad 27 juli, 2006 av I lol Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 27 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 27 juli, 2006 Fungerar fint för mig. Gå till inställningar > filer > torrents Men är säker på att du redan varit där. Oh, nu löste jag det. Det var rätt i inställningar>filer>torrents, men det är bara själva .torrent-filerna. I inställningar>filer kan man bocka i längst upp och välja, tror det funkar nu. Får se när jag lägger till nästa torrent. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mr.Dumbom Skrivet 27 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 27 juli, 2006 Jag blev faktist sugen nu på att få tummen ur röven nu och testa Ubuntu på den ena datorn. Jag har läst ganska mycket om Ubuntu på diverse linuxsidorna som finns och har tom hittat denna film hur man fixar med en installation och dualboot. Det verkar ju busenkelt men det är här med partionena som skrämmer mig, jag har ju ingen direkt större lust att installera om Windows och partionera om. Men det går väll lika bra att använda något program som klipper i den nyvarande partionen? Isåfall vill jag ha tips på ett enkelt sådant, men hur säkert är ett sånt där program egentligen om man är försiktig.. jag menar så inte programet tar bort viktiga systemfiler för Windows eller sånt. Isåfall hade jag tänkt mig 40gb åt Windows och 20gb åt Ubuntu, det borde väll räcka? swap-partionen det är väll en sån här partion om man vill skicka över data från windows >< Ubuntu, om jag har förstått rätt? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 27 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 27 juli, 2006 Jag blev faktist sugen nu på att få tummen ur röven nu och testa Ubuntu på den ena datorn. Jag har läst ganska mycket om Ubuntu på diverse linuxsidorna som finns och har tom hittat denna film hur man fixar med en installation och dualboot. Det verkar ju busenkelt men det är här med partionena som skrämmer mig, jag har ju ingen direkt större lust att installera om Windows och partionera om. Men det går väll lika bra att använda något program som klipper i den nyvarande partionen? Isåfall vill jag ha tips på ett enkelt sådant, men hur säkert är ett sånt där program egentligen om man är försiktig.. jag menar så inte programet tar bort viktiga systemfiler för Windows eller sånt. Isåfall hade jag tänkt mig 40gb åt Windows och 20gb åt Ubuntu, det borde väll räcka? swap-partionen det är väll en sån här partion om man vill skicka över data från windows >< Ubuntu, om jag har förstått rätt? Jag läser igenom denna och rättar efter 24 (om en timme), ta inte allt 100% seriöst och hugget i sten. Skaffa partitionmagic för att fixa partitionerna. Har funkat fint för mig innan. Gör så här. Förminska din windows-partition så att det är ungefär 50mb ledigt innan och gör den 30-40 gb stor (om du nu har 60gb-disk). Lägg till en 7 gb partition som är ext3 och sen en till som är 12gb. Till sist lägger du till 1gb swap. Swap är inte för att byta filer mellan windows och linux utan är ungefär som pagefile i windows. Sist lägger du till en i det tomma utrymmet innan windows-partitionen som är ext2. Nu ska du ha (i den ordningen): 50mb ext2. 30-40gb ntfs. 7gb ext3. 12gx ext3. 1gb swap. Den första är /boot-partition som grub kommer att använda för att hitta linuxkerneln när du väljer mellan linux och windows när datorn startas så att du slipper strula med det (det kan strula ibland). Den andra är windows. Linux kan läsa men inte skriva till ntfs, men du kan installera ext2fs i windows för att skriva till linux-partitionerna om du måste byta filer emellan. Nästa som är 7gb är för Ubuntu /, där alla program och sånt installeras. Den efter kommer att bli /home, där alla dina dokument sparas. På så sätt kan du installera om Ubuntu utan att alla dokument och personliga inställningar försvinner. Sist är swap som är som pagefile. Under installationen i Ubuntu väljer du att partitionera manuellt. Om du har gjort allt rätt i Windows så ska du inte behöva ändra någonting. Sen när du väljer monteringspunkter (vet inte vad det står i installationen eftersom jag installerade på engelska) så töm allt, alltså välj tomt i alla listboxar och textrutan för monteringspunkt så att du börjar från scratch. Sen ska du välja din 7gb som /. Välj din 12gb som /home. Där kan du kryssa i formatera om du vill, ska inte spela någon roll. Välj din 1gb som swap. Din windowspartition kan du montera som /media/windows eller nåt sånt om du vill läsa från den MEN KRYSSA INTE I FORMATTERA FÖR DÅ FÖRSVINNER ALLT. Sist men inte minst så är 60gb för litet för dual boot tycker jag, blir ofta trångt och man får kompromissa lite. Skaffa en till hårddisk så slipper du massa strul. Vill du ha mer hjälp så kan du skicka ett pm med din msn-adress så kan jag hjälpa dig under installationen, man kan ju köra program samtidigt. Kör Gaim från menyn då så kan jag guida dig. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mr.Dumbom Skrivet 27 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 27 juli, 2006 Förminska din windows-partition så att det är ungefär 50mb ledigt innan och gör den 30-40 gb stor (om du nu har 60gb-disk) Vad menar du där? Ska jag minska min nuvarande partition till 50mb? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
I lol Skrivet 27 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 27 juli, 2006 (redigerad) Gone, hade fel. Redigerad 27 juli, 2006 av I lol Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 27 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 27 juli, 2006 Vad menar du där? Ska jag minska min nuvarande partition till 50mb? Nej. När man förminskar i partitionmagic så kan man välja hur mycket ledigt utrymme det ska vara innan partitionen och hur mycket det ska vara efter. Skicka din msn-adress via pm, det kanske inte är glasklart. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mr.Dumbom Skrivet 28 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 28 juli, 2006 Jo, det klarnade lite. Ska sätta mig nu och göra paritionerna. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
BroDD Skrivet 28 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 28 juli, 2006 Satt och spelade cs och hade musik på i bakgrunden och sen helt plötsligt startades datorn om, precis när jag höll på att TKa.. kan väll inte varit nåt plugin på den servern så min dator startades om? det låter för... konstigt.. Vad kan ha hänt? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 28 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 28 juli, 2006 Satt och spelade cs och hade musik på i bakgrunden och sen helt plötsligt startades datorn om, precis när jag höll på att TKa.. kan väll inte varit nåt plugin på den servern så min dator startades om? det låter för... konstigt.. Vad kan ha hänt? Åskan kan göra så att det blir jättekorta strömavbrott och härikring har det åskat (och du bor bara 4,5 mil norr om mig). Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 28 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 28 juli, 2006 Hej. Jag upptäckte nyss att jag faktiskt hade DirectX 9.0 och inte 9.0c som är den senaste uppdateringen. När jag skulle installera 9.0c upptäckte jag en konstig sak. När jag klickat förbi Nästa ett par gånger, stod det att installeringen var färdig fast än inget installerats. När jag kollade på dxdiag visade det sig att jag likt förbannat hade DirectX 9.0. Jag lyckades därför, med hjälp av ett program återställa DirectX till 8.1. Sedan försökte jag installera DirectX 9.0c igen - för att upptäcka att problemet kvarstår. Nu är jag fast på DirectX 8.1 och kan inte installera en senare uppdatering. Hjälp, tack. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
I lol Skrivet 28 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 28 juli, 2006 Min bild när jag ska kolla på film eller nåt är grön, i vilket program jag än använder. Jag fifflade med A- Starforce verktyg före det slutade fungera, någon som vet hur jag får det fixat? Har sökt på google men det står bara Blue & green screen och sånt då, och det är inte direkt samma sak. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
BroDD Skrivet 28 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 28 juli, 2006 Min bild när jag ska kolla på film eller nåt är grön, i vilket program jag än använder. Jag fifflade med A- Starforce verktyg före det slutade fungera, någon som vet hur jag får det fixat? Har sökt på google men det står bara Blue & green screen och sånt då, och det är inte direkt samma sak. Brukar väll bli så när de fattas nå codec grejs? Testa VLC, kan inte sidan, men det brukar kunna spela allt typ.. videolan eller nåt... testa att googla så hittar du nog Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
I lol Skrivet 28 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 28 juli, 2006 (redigerad) Brukar väll bli så när de fattas nå codec grejs? Testa VLC, kan inte sidan, men det brukar kunna spela allt typ.. videolan eller nåt... testa att googla så hittar du nog Alla grejjer jag öppnar filme/n/rna med så blir det grönt. Men tack iaf. Edit: Funderar faktist på drivrutinerna. Men ska inte installera om dom ännu. Kan ju också vara nåt som har å göra med starforce. Sätter upp en bild Problemet fucking löst, körde en systemåterställning. Redigerad 29 juli, 2006 av I lol Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Foo Skrivet 29 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 29 juli, 2006 Hur gör man för att installera ett nätverk på en XP? (mjukvaran altså) Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 29 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 29 juli, 2006 Hur gör man för att installera ett nätverk på en XP? (mjukvaran altså) Beror på hur du menar. Om du ska installera mjukvara för ett nätverkskort så ska det göra automatiskt om du inte har nåt udda kort som du har köpt av en langare i en mörk gränd. Om du vill sätta upp ett nätverk så är det bara att ställa in så att båda datorerna har samma workgroup och sätta på fil och printerdelning. Eller menar du nåt annat? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Foo Skrivet 29 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 29 juli, 2006 Beror på hur du menar. Om du ska installera mjukvara för ett nätverkskort så ska det göra automatiskt om du inte har nåt udda kort som du har köpt av en langare i en mörk gränd. Om du vill sätta upp ett nätverk så är det bara att ställa in så att båda datorerna har samma workgroup och sätta på fil och printerdelning. Eller menar du nåt annat? Mja... det är lite skumt... men jag har precis installerat om XP på datorn och nu finns ingen "anslutnings ikon" på "mina nätverksplatser" så jag kan inte ansluta och därmed inte komma in på internet (och inte heller koppla till ett nätverk mellan datorer) Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts