Jump to content

Datorhjälptråden

Ace
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 6,9k
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Defragmentering flyttar filer till bäst lämpat ställe på hårddisken. Dvs, i windows märker du ingenting, det är hårdvaran (hårddisken) som optimeras för bästa prestanda och du bör defragmentera minst än gång i veckan för att vara säker på stutter-fri (stuttering = små pauser i spel) prestanda i spel.

Att använda windows egna defragmenterare är tillräckligt för de flesta människor. Vill man däremot defragmentera riktigt ordentligt rekommenderar jag programmet 'perfectdisk' som visat sig vara en bättre defragmenterare än t.ex. diskeeper10. Dock tar det lite längre tid att defragmentera med perfectdisk, då den gör ett noggrannare jobb.

Men i vanliga fall duger windows egna defragmenterare gott och väl (med tanke på att du inte behöver betala extra för den), så längre du defragmenterar ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Defragmentering flyttar filer till bäst lämpat ställe på hårddisken. Dvs, i windows märker du ingenting, det är hårdvaran (hårddisken) som optimeras för bästa prestanda och du bör defragmentera minst än gång i veckan för att vara säker på stutter-fri (stuttering = små pauser i spel) prestanda i spel.

Att använda windows egna defragmenterare är tillräckligt för de flesta människor. Vill man däremot defragmentera riktigt ordentligt rekommenderar jag programmet 'perfectdisk' som visat sig vara en bättre defragmenterare än t.ex. diskeeper10. Dock tar det lite längre tid att defragmentera med perfectdisk, då den gör ett noggrannare jobb.

Men i vanliga fall duger windows egna defragmenterare gott och väl (med tanke på att du inte behöver betala extra för den), så längre du defragmenterar ofta.

När den defragmenterar, så tar den inte bort något va ?

Flyttar bara på filerna lite.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Yeah, i´m back.

Som ni ser på min bild, så är det mellanrum på vissa artister. Hur "Lagar" man dom mellanrummen?

Jag är inte säker på att det funkar, men jag högerklickade på en, sedan egenskaper > sammanfattning, sedan såg jag att man kunde skriva i titel, författare och sånt (på en bild, så man kanske fyller i titel och grupp på musikfiler) så blir det ifyllt, testa det.

Aargh, dubbel >.<

Redigerad av x_simpa_x
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När den defragmenterar, så tar den inte bort något va ?

Flyttar bara på filerna lite.

Undrar varför ingen har svarat :rolleyes:

Nej den tar inte bort något, det ända som händer är att Data flyttas närmare på hårdisken

så blir det väl fortare tillgänligt när det behövs, än att det laggar till några milli sekunder, beror väl på

hur stort mellan rum det är till nästa fil. Eller?

Så datan på hårddisken pressas väl typ ihop.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu behöver jag allvarlig hjälp asso!!!

vaknade up och skulle byta hårddisk till den gröna som jag köpte på netto förrut.

men det gick riktigt riktigt illa, när jag hade öppnat datorn och skulle

ta ut hårddisken hade jag inga byxor och hade glömt bajsa när jag vakna och jag hade diarre så det bara kom ut

och nu är hela moderkortet och grafikkortet nedsmetat med bajs. jag prova med bajset i datorn fortfarande men det funkar inte sen pröva jag att försöka ta bort det men pls går det att reparera?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

vaknade up och skulle byta hårddisk till den gröna som jag köpte på netto förrut.

ta ut hårddisken hade jag inga byxor och hade glömt bajsa när jag vakna och jag hade diarre så det bara kom ut

och nu är hela moderkortet och grafikkortet nedsmetat med bajs. jag prova med bajset i datorn fortfarande men det funkar inte sen pröva jag att försöka ta bort det men pls går det att reparera?

... Du skämtar, va?

Redigerad av Stora_tomtefar
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Klant ARSLE! :unsure:

Du var iaf inte rolig :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför ens försöka vara rolig?

Okej då jag fortfarande har samma problem så plz help

Okej, har fått ett ganska irriterande problem nu.

Förr kunna jag ha datorn på en vecka i sträck utan att något hände eller så.

Men nu så har denna irriterande ruta kommit upp, den kommer upp endast om jag har datorn på längre än 20 timmar.

Varför den kommer upp vet jag inte, och den stör väldigt mycket.

Som ni kanske vet så har jag ganska taskigt med RAM minne i denna dator, så om jag spelar nått och denna ruta kommer upp stängs spelet ner och det är irriterande som fan.

Så nu till frågan.

Vad betyder det?

och hur får jag bort den

post-7188-1153531068_thumb.jpg

Redigerad av ZcruweN
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min vädjan om varning i dagens lol måste väl bli utförd här, minst ?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

*nynnar på ring, klocka ring*

Dö, dumfan dö.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Yeah, i´m back.

Som ni ser på min bild, så är det mellanrum på vissa artister. Hur "Lagar" man dom mellanrummen?

Högerklicka å egenskaper, kolla runt i flikarna, om jag förstod rätt av din fråga.

Har inga låtar på den här datorn, så jag kan inte testa själv. Så jag är inte helt säker.

Men jag har för mig att det är där.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte säker på att det funkar, men jag högerklickade på en, sedan egenskaper > sammanfattning, sedan såg jag att man kunde skriva i titel, författare och sånt (på en bild, så man kanske fyller i titel och grupp på musikfiler) så blir det ifyllt, testa det.

Aargh, dubbel >.<

Om man gör så, så kan man bara fylla i Titel, de andra fälten är mörklagda(se bild).

post-6660-1153572064_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man gör så, så kan man bara fylla i Titel, de andra fälten är mörklagda(se bild).

Gör allt i iTunes, det är superenkelt och har stöd för att ändra flera samtidigt.

Så om du har ett album så kan du markera alla i albumet och skriva in artist- och albumnamn så ändras det på alla markerade.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade ett spel jag bruka spela för typ 39482975 år sen på min gamla skruttdator, så tänkte installera det på min nya dator men det vill inte funka på windows xp, så jag leta efter grejs där man ändrar nå grejs till windows 95/98, nån som vet vad jag menar? Sett det förut nån gång på datorn, men jag kan inte hitta det nu, vart hittar jag? Hoppas nån fattar vad jag menar :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...