Jump to content

Datorhjälptråden

Ace
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 6,9k
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Jo jag och en vän byggde ihop en monsterdator till mig för ett tag sen och allt funkar bra. Men när man spelar San Andreas och Gta III och VC(dock bryr jag mig mest om SA) så slutar tangetbordet och musen ibland att fungera. Det reagerar inte ibland så man kör rakt in i en vägg och ibland när man håller inne en knapp t.ex W när man kör så slutar den fungera efter tag så bilen börjar stanna och man får trycka igen. Ibland märks det inte och ibland håller den på hela tiden. Jag har ett Trådlöst tangetbord och mus från Microsoft och pecis nyladdade batteri. Vad är problemet? Väldigt tacksam för hjälp. Gjorde en Topic i SA-forumet men den blev ignorerad. Nu drar jag till stranden och hoppas att NI har löst problemet när jag är tillbaka :)

Tja, jag hade samma problem med min trådlösa mus. Kom inte på någon bra lösning så jag bytte ut musen mot en vanlig mus. Men tangentbordet funkar. Så antingen funkar detta inlägget som en uppmaning att du ska byta tangentbord och mus eller så säger det dig ingenting.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, jag hade samma problem med min trådlösa mus. Kom inte på någon bra lösning så jag bytte ut musen mot en vanlig mus. Men tangentbordet funkar. Så antingen funkar detta inlägget som en uppmaning att du ska byta tangentbord och mus eller så säger det dig ingenting.

Hmm men jag har mest problem med tangetbordet och det är alldeles nytt med nyladdade batteri och har precis köpt en batteriladdare. Så jag vill inte och har inte råd att köpa nytt. :) Finns det ingen annan lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har en kort och enkel fråga:

Kan man bränna flera .iso's på en och samma skiva?

Ja och nej. Om du bränner flera isos av t.ex. ett spel (som du har köpt såklart) som har flera skivor så kommer det förmodligen att bli fel eftersom filnamnen säkert krockar och sånt.

Men om du har 3 isos med gamla semesterbilder som du vill lägga på en dvd med din nya dvd-brännare så är det bara att extrahera (winrar funkar) och lägga över.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken av dessa datorer är bäst?

Är det bäst med amd athlon eller dubbla kärnor till spel?

Måste skaffa hp så nu undrar jag vilken ni skulle ha köpt

d4495.se-a (EX294AA)

Den är bäst (tar inte hänsyn till pris). Varför?

Grafikkortet 7900GTX är det snabbaste av de du har att välja bland (X1600XT och 7600GS går inte ens att jämföra med 7900GTX).

Processorn, X2 4400+ är en mycket snabb sådan (har själv en) och har 2 mb cache, något som den starkare modellen, 4600+, inte har. Med nya processorer med 2 eller tom 4 mb cache vill man inte vara kvar med 1mb då spel lär optimeras för fler mb än 1.

För att svara på din fråga om dubbla kärnor. Vare sig de är bättre eller sämre till spel så tillverkas idag bara dubbelkärniga processorer. Det finns och kommer inte komma någon ny (non-budget-)processor med endast en kärna. Så om du ska spela spel så har du inget annat val än att gå dualcore så tidigt om möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

d4495.se-a (EX294AA)

Den är bäst (tar inte hänsyn till pris). Varför?

Grafikkortet 7900GTX är det snabbaste av de du har att välja bland (X1600XT och 7600GS går inte ens att jämföra med 7900GTX).

Processorn, X2 4400+ är en mycket snabb sådan (har själv en) och har 2 mb cache, något som den starkare modellen, 4600+, inte har. Med nya processorer med 2 eller tom 4 mb cache vill man inte vara kvar med 1mb då spel lär optimeras för fler mb än 1.

För att svara på din fråga om dubbla kärnor. Vare sig de är bättre eller sämre till spel så tillverkas idag bara dubbelkärniga processorer. Det finns och kommer inte komma någon ny (non-budget-)processor med endast en kärna. Så om du ska spela spel så har du inget annat val än att gå dualcore så tidigt om möjligt.

Den du rekomenderar, vart ser jag priset, är jag blind månne ?

Och en andra fråga Standardminne 2 GB, de kan väl för allsindar inte mena hårddiskutrymmet,det måste välvara processorminnet de menar ??

Jag är ganska oteknisk, men det märker du väl på mina frågor ? ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nope, RAM minnet hör inte ihop med Processorn. Datorns minne låter bättre i mina öron.

Här står det en bra förklaring på vad RAM minnet är.

Ok, tack så mycket för att du hjälpt mig en bit ur dumhetens träsk.

Till min andra fråga, vad skulle den modellen som Pain To ThE MaX rekomenderade ( d4495.se-a (EX294AA) ), kunna kosta ?

För nu när jag sitter på lite över 20 000, så skulle det sitta bra med en ny dator, och mina funderingar går hela tiden till det, så det är nog dags att skaffa sig en.

Redigerad av x_simpa_x
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

^_^ , och du tror att jag slipper slösa allt ?

Kollade lite på priser,

X2 4400+ kostar omkring 5000

Och det gör också 7900GTX

Så skulle tro att hela datorpaketet kostar 14000 - 17000?

Edit: Skulle jag va dig skulle jag Kanske vänta med en ny dator tills nästa generations DX10 kort släpps ^_^

Förståss om det inte är någon panik. Dagens dyra grafikkort blir väl än aning billigare också när DX10 kommer.

Redigerad av I lol
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade lite på priser,

X2 4400+ kostar omkring 5000

Och det gör också 7900GTX

Så skulle tro att hela datorpaketet kostar 14000 - 17000?

Edit: Skulle jag va dig skulle jag Kanske vänta med en ny dator tills nästa generations DX10 kort släpps ^_^

Förståss om det inte är någon panik. Dagens dyra grafikkort blir väl än aning billigare också när DX10 kommer.

Ok, då väntar jag, det är ingen panik, jag har redan en egen dator, som är halvskaplig, och så har vi en bra dator, familjedatorn.

Bara det att jag vill ha en bra dator som är min, men det är ingen panik ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men det är nog ett ganska bra tag fortfarande tills DX10 släpps, och det sägs att det kommer

att kräva Vista. Och när släpps Vista?

Aja, det bästa är nog att vänta på att någon Smartie kommer in på Forumet och ändrar allt.

Jag kan inte direkt mycket om datorer, jag kan bara grunden och sånt som övriga personer har lärt mig.

Resten gissar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men det är nog ett ganska bra tag fortfarande tills DX10 släpps, och det sägs att det kommer

att kräva Vista. Och när släpps Vista?

Aja, det bästa är nog att vänta på att någon Smartie kommer in på Forumet och ändrar allt.

Jag kan inte direkt mycket om datorer, jag kan bara grunden och sånt som övriga personer har lärt mig.

Resten gissar jag.

Brukar det inte vara så att korten släpps med hårdvarustöd för DX lite innan det släpps?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Brukar det inte vara så att korten släpps med hårdvarustöd för DX lite innan det släpps?

Kan hända.. Nvidia G80 kommer att stödja DX10, men utan unified-shader arkitektur.

NVIDIA G80 väntas till marknaden något tidigare än ATIs R600 och en stor del i detta är att NVIDIAs första DirectX 10-kapabla grafikkrets bygger på den beprövade metoden med separata pixelshader och vertexshader-enheter. ATI har som bekant beslutat sig för att använda sig av en unified shader-arkitektur som har kombinerade pixel och vertex shaders som automatiskt distribuerar arbetsbördan för dessa två uppgifter. Unified-shaders ska vara optimalt för DirectX 10 men samtidigt är det inget krav för att stödja Microsofts nya grafikspecifikation.

Det har alltså NVIDIA tagit fasta på och G80 ska enligt The Inquirer använda sig av en 2:1 ratio för antalet pixel vs. vertex/gemoetry shaders. Med andra ord kommer kretsen ha 32 pixel-shaders som det samtidigt har 16 vertex shaders, det exakta antalet är dock inte avslöjat ännu. Hur som helst verkar det som att NVIDIA inte kommer använda sig av en unified-shader arkitektur, något man redan tidigare indikerat.

"Nvidia's G80 is fully DirectX 10 capable as well as Shader Model 4.0 capable but it won't be unified, according to our sources."

http://www.nordichardware.se/nyhet,10651.html

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag startar ett spel, eller många olika program, så går min CPU-användning upp till 100%

Det har inte varit så förut, så vad kan vara fel? ^_^

EDIT: Jag har sökt efter virus med Norton Antivirus, och Avast! Antivirus...

Redigerad av Archemra
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...